Novi Zakon o računovodstvu stupio je na snagu 27. srpnja 2024. godine. Glavni razlog izrade novog Zakona o računovodstvu bilo je uvođenje izvještavanja o održivosti za dio poduzetnika. No, osim novog izvještavanja o održivosti, uvedene su i druge značajne novosti od kojih izdvajamo najznačajnije: povećani su pragovi za razvrstavanje poduzetnika i za određivanje obveznika revizije te je uvedena obveza izrade godišnjih financijskih izvještaja u elektroničkom formatu, ali u fazama. Autorica u nastavku iznosi najvažnije novosti koje donosi novi Zakon o računovodstvu.
Uvod
Nova kategorizacija poduzetnika
Novi pragovi za određivanje obveznika zakonske revizije
U poslovnoj praksi društva učestalo imaju troškove koji se odnose na održavanje nekretnina, a kojima se smatraju troškovi manjih popravaka i održavanja poslovnih zgrada, ureda, skladišta i dr. Također društva učestalo ulažu u obnove vanjskih i unutarnjih zidova, podova, stolarije i sl. u građevinskim objektima. Autorica u članku obrazlaže računovodstveno praćenje tih troškova te daje primjere knjiženja troškova investicijskog i tekućeg održavanja nekretnina.
Zahtjevi računovodstvenih standarda
Umjesto zaključka
Troškovi tekućeg održavanja nekretnina
Troškovi investicijskog održavanja nekretnina
Troškovi održavanja unajmljenih nekretnina
Rezerviranje za investicijsko održavanje nekretnina
Zamjene značajnih dijelova građevinskih objekata
Zaključak
Autor: Dr. sc. Tamara CIRKVENI , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Bilježenje poslovnih događaja u poslovnim knjigama poduzetnika može se provesti isključivo na temelju knjigovodstvene isprave koja ispunjava propisane uvjete. Knjigovodstvena isprava treba biti vjerodostojna te mora nedvojbeno i istinito sadržavati sve podatke o poslovnom događaju kako bi bila osnova za knjiženje (temeljnica). U novom Zakonu o računovodstvu revidirane su odredbe koje uređuju sadržaj knjigovodstvenih isprava, način njihove provjere te način i mjesto njihova čuvanja, ali poduzetnik treba uzeti u obzir i odredbe Općega poreznog zakona koje se odnose na knjigovodstvene isprave.
Uvod
Obveza sastavljanja knjigovodstvenih isprava
Knjigovodstvene isprave prema odredbama ZOR-a
Pretvaranje knjigovodstvenih isprava u elektronički zapis
Svaka proizvodna djelatnost ima svoje posebnosti. Zbog toga je pri računovodstvenom postupanju u tim djelatnostima važno uzeti u obzir odredbe zakonskog okvira koji uređuje poslovanje u određenoj djelatnosti i upoznati proces proizvodnje kako bi se definirao hodogram dokumenata i osiguralo pravodobno računovodstveno praćenje poslovnih događaja na temelju tih dokumenata. U ovom se članku obrazlažu posebnosti pekarske proizvodnje odnosno evidentiranje obračuna proizvodnje, povrat pekarskih proizvoda i ostale specifičnosti s kojima se poduzetnici u toj djelatnosti susreću u poslovnoj praksi.
Uvod
Oporezivanje pekarskih proizvoda PDV-om
Nabava i utrošak sirovina i materijala u pekarskoj proizvodnji
Računovodstveno praćenje proizvodnje i prodaje pekarskih proizvoda
Manjkovi u proizvodnji pekarskih proizvoda
Povrat pekarskih proizvoda
Zaključak
Autor: Dr. sc. Tamara CIRKVENI , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Cilj kreiranja financijskih izvještaja trebalo bi biti objektivno izvještavanje korisnika o stanju u poduzeću na određeni datum ili za određeno razdoblje. Na osnovi informacija koje dobiju iz financijskih izvještaja, korisnici bi trebali donositi odluke koje se tiču poduzeća, a i njih samih, te biti upoznati s istinitim rezultatima poslovanja subjekta kome su povjerili svoj kapital.
Međutim, u računovodstveno-revizorskoj povijesti zabilježeni su mnogi računovodstveni skandali prouzročeni računovodstvenim smicalicama, trikovima i izvrtanjem činjenica. Primjena kreativnog računovodstva postala je nezaobilazna u situaciji kada menadžeri ne postižu zadani cilj. Brojne su i raznovrsne tehnike kreativnog računovodstva koje se danas primjenjuju, ovisno o željenom cilju. Računovođe prilagođavaju financijski rezultat ubrzavanjem ili usporavanjem prihoda i troškova, kreiraju željene izvještaje o novčanim tokovima i daju iskrivljene informacije korisnicima financijskih izvještaja.
Kreativno računovodstvo kao oblik prijevare
Prijevare i pogreške u financijskim izvještajima – područje zloupotrebe kreativnog računovodstva
Forenzička revizija u otkrivanju prijevara i manipulacija financijskim izvještajima
Poduzetničke su aktivnosti raznovrsne tako da se pojavljuju i slučajevi koji se u praksi rijetko događaju. Za neka rješenja problema možda smo čuli od kolegica i kolega, ili se nešto o tome moglo pročitati u stručnoj literaturi ili na internetu. Pitanje pouzdanosti je ono što nas upućuje na drugo mišljenje, odnosno provjeru točnosti postupka.
U tekstovima koje smo pripremili naći ćete neke odgovore od kojih bi neki mogli otkloniti vašu dvojbu, odnosno dati rješenje za vaše pitanje.
RAČUNOVODSTVO
Povećanje temeljnog kapitala unosom nekretnine koja je kupljena na kredit
Nabava osobnog automobila od građanina
POREZ NA DODANU VRIJEDNOST
Porezno motrište kupnje stroja u Kini koji je uvozno ocarinjen u Njemačkoj
Primjena posebnog postupka oporezivanja putničkih agencija na uslugu prijevoza putnika koju obavlja prijevoznik – podizvođač drugom prijevozniku, a on trećemu, bez pružanja neke druge usluge
PLAĆE I NADOKNADE
Prikazivanje troškova ENC-a u putnom nalogu
POREZ NA DOHODAK
Povećanje temeljnog kapitala iz zadržanog dobitka i Obrazac JOPPD
U ovom se proračunskom praktikumu na računima glavne knjige knjiži doniranje sitnog inventara te povrat dijela temeljnog kapitala koje proračunska osoba ima u trgovačkom društvu. Pri donaciji nefinancijske imovine ne smiju se izostaviti priznavanje prihoda / rashoda i tržišna vrijednost imovine. Smanjenje temeljnog kapitala (financijske imovine) koje proračunska osoba ima u nekom društvu kapitala može biti i u obliku nefinancijske imovine kojom je društvo i osnovano.
Dana donacija sitnog inventara
Povrat dijela temeljnog kapitala u dugotrajnoj nefinancijskoj imovini
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
U ovom se praktikumu na računima glavne knjige u neprofitnom računovodstvu bilježe obdarivanje neprofitne organizacije i kupnja sitnog inventara. Stvar se može darovati neprofitnoj organizaciji i kroz preuzimanje njezina duga na ime kupnje te stvari. Samo se dugotrajna materijalna nefinancijska imovina može svrstati na račun glavne knjige s nazivom sitni inventar.
Preuzeti dug na ime obdarivanja
Sitni inventar
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
U nekim slučajevima poslodavci moraju prema odredbama kolektivnih ugovora, pravilnika o radu i drugih akata koji uređuju prava radnika, isplatiti radnicima potporu. Uglavnom se potpore dodjeljuju bez obveze oporezivanja, a kada ih treba oporezivati i kako ih iskazati u Obrascu JOPPD, pročitajte u nastavku.
Potpore kao materijalna prava radnika
Potpore za otklanjanje elementarnih nepogoda i katastrofa
Potpora za slučaj smrti radnika
Potpore djeci u slučaju smrti roditelja
Potpora u slučaju smrti člana obitelji radnika
Potpora za školovanje djeteta do 15. godine
Potpora zbog invalidnosti radnika
Potpora zbog neprekidnog bolovanja
Potpora za novorođeno dijete
Isplata potpora iznad utvrđenih neoporezivih svota
S početkom 2024. godine na snazi su odredbe Zakona o doprinosima prema kojima se, s namjerom da se povećaju neto-plaće koje su u bruto-svoti niže od 1.300,00 €, smanjuje osnovica za plaćanje doprinosa za mirovinsko osiguranje s osnove generacijske solidarnosti (I. stup). Osim toga, na temelju odredaba Zakona o radu omogućeno je poslodavcima da ugovorom o radu odrede strukturu plaće djelomično u novcu, a djelomično u naravi, što se u većini slučajeva odnosi na plaću u naravi s osnove davanja službenog automobila radniku na korištenje za službene i privatne potrebe. Navedene se promjene odražavaju i na određivanje plaće u slučaju rada osobe u RH na temelju zasnovanoga radnog odnosa s poslodavcem sa sjedištem u državi članici EU-a, EGP-a i u Švicarskoj. U tom slučaju treba obratiti pozornost i na određene specifičnosti vezane za plaćanje doprinosa i oporezivanje tih plaća te podnošenje Obrasca JOPPD nakon navedenih promjena. O tome pišemo u ovom članku.
Uvod
Osnovice i stope po kojima se plaćaju doprinosi
Oporezivanje primitaka u naravi radnika zaposlenog kod poslodavca sa sjedištem u državama prethodno navedenih područja
Primjeri obračuna doprinosa i poreza na dohodak na primitak u naravi s osnove davanja vozila na uporabu radniku za privatne i službene potrebe
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Učenici strukovnih škola, ali i studenti, obvezni su odraditi praktičnu nastavu kao dio nastavnog programa. Provedbu prakse omogućavaju im obrtnici, ili društva ili ustanove. Više o obvezama pružatelja prakse za vrijeme praktičnog rada i poreznom tretmanu isplaćenih naknada za rad učenicima i studentima pročitajte u ovom članku.
Uvod
Pravo na nagradu učenicima za zanimanja vezanih obrta
Pravo na nagradu učenicima ostalih strukovnih škola (osim vezanih obrta)
Pravo na isplatu nagrade učenicima i studentima u djelatnosti graditeljstva i ugostiteljstva
Prava na nagradu za rad studentu na stručnoj praksi
Porezni tretman isplaćenih nagrade učenicima i studentima
Utječe li primitak učenika / studenta na priznavanje osobnog odbitka roditelju
Zdravstvena zaštita učenika za vrijem prakse
Vođenje evidencije o učenicima i studentima
Kaznene odredbe u slučaju neisplate novčanih nagrada
Autor: Anamarija WAGNER , dipl. oec., ACCA i ovl. rev.
Studenti na redovnom i izvanrednom školovanju na srednjim, višim, visokim školama i fakultetima mogu raditi putem ovlaštenih posrednika bez zasnivanja radnog odnosa. Pravne i fizičke osobe koje radno angažiraju učenike i studente za njihov rad podmiruju ‘’račun’’ koji su ispostavili ovlašteni posrednici. U praksi je moguće sa studentima sklopiti i ugovor o djelu odnosno autorskom honoraru bez posrednika, a tada se isplaćeni primitci oporezuju na način propisan za drugi dohodak od prve obavljene isplate te je u tom slučaju potrebno voditi računa i o radnopravnim propisima. Jednako tako, studenti mogu primati i napojnice. O tome pišemo u ovom članku.
Uvod
Utvrđivanje primitka za rad putem studenske ili učeničke udruge i korištenje osobnog odbitka
Primitci putem posrednika koji se oporezuju na način propisan za drugi dohodak
Utjecaj visine primitaka na priznavanje osobnog odbitka po osnovi uzdržavanih članova
Kad agencija radi u tuđe ime i za tuđi račun, tada je riječ o posredničkim poslovima na koje se ne primjenjuje posebni postupak oporezivanja putničkih agencija. To znači da u sklopljenom ugovoru između komercijalnoga ugostiteljskog objekta – pružatelja usluge smještaja i agencije to treba biti jasno navedeno. Usluga smještaja na plovilu – charter usluge oporezuju se stopom PDV-a od 13 %, no i u tom je slučaju moguća primjena posebnog postupka oporezivanja, a agencija i u tim poslovima može biti posrednik. Za organizaciju kongresa u kojoj je sadržana usluga smještaja ili prijevoza, također treba primijeniti posebni postupak, a i sama usluga prijevoza koju organizira agencija također ima isti porezni položaj. Novost je, prema presudi Suda EU-a i stajalištu Ministarstva financija, porezni položaj usluge prijevoza koju obavlja ili „organizira“ porezni obveznik koji nije agencija (s podizvođačima) i kada ne pruža nikakve druge usluge.
U nastavku se objašnjava postupanje kada je agencija posrednik te kada porezni obveznik pruža charter usluge, organizira kongrese ili pruža uslugu prijevoza.
uvod
Porezni položaj usluga putničke agencije – posrednika
Oporezivanje usluge smještaja u plovnim objektima nautičkog turizma
Porezni položaj prodaje tuzemnih i međunarodnih zrakoplovnih karata i druge usluge prijevoza
Oporezivanje usluge organizacije kongresa
Zaključak
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. struč. stud. i ovl. rač.
U srpnju ove godine stupio je na snagu novi Pravilnik o načinu ostvarivanja porezne olakšice za obavljanje djelatnosti na području Grada Vukovara i na potpomognutim područjima kojim su uređene nove gornje granice potpore male vrijednosti, bitne za konačni izračun porezne olakšice na ovim područjima. Neizmijenjena je ostala jedino gornja granica potpore male vrijednosti za poduzetnike koji djeluju u sektoru ribarstva i akvakulture. O tome, kao i o temeljnim uvjetima koji moraju biti ispunjeni kako bi poduzetnici – obveznici poreza na dobitak i dohodak koji obavljaju djelatnost na spomenutim područjima imali pravo na poreznu olakšicu – pišemo u nastavku.
Uvod
Ostvarivanje poreznih olakšica u Gradu Vukovaru i na potpomognutom području I. skupne
Gornja granica potpore male vrijednosti
Podnošenje dokumentacije u vezi s ostvarivanjem porezne olakšice za obavljanje djelatnosti na području Grada Vukovara i na potpomognutom području I. skupine
Umjesto zaključka
Autor: Dr. sc. Đurđica JURIĆ , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Hrvatska gospodarska komora (dalje: HGK) donijela je novu odluku kojom se uređuje dopuštena visina manjka u ugostiteljstvu za poduzetnike. Nova odluka donosi nekoliko izmjena u odnosu na odluku iz 2023. godine. Detaljnije o novostima koje donosi ta odluka, pročitajte u ovom članku.
Manjkovi u ugostiteljstvu i kako nastaju
Način utvrđivanja manjka u ugostiteljstvu
Dopuštena visina kala, rastepa, kvara i loma u ugostiteljstvu
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji (Nar. nov., br. 85/24.), koji je stupio na snagu 27. srpnja 2024. godine, donio je značajne dopune obveza ovlaštenih revizora. Naime, ovlaštenim revizorima dodijeljena je nova važna uloga, a to je provjera informacija o održivosti koje je prezentirao poduzetnik u izvještaju o održivosti, a koji je sastavni dio izvještaja poslovodstva. Autorica u nastavku iznosi najvažnije novosti koje donosi Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji.
Uvod
Proširen je revizorski ispit
Ministarstvo financija izdaje odobrenje ovlaštenim revizorima za provjeru izvještaja o održivosti
Revizorskim društvima nije potrebno posebno odobrenje Ministarstva financija u području održivosti
Uvedeno je stalno stručno usavršavanje ovlaštenih revizora u području održivosti
Propisana je primjena revizorskih standarda
Proširena je uloga revizijskog odbora
Propisana je primjena novih pravila za sklapanje ugovora o reviziji
Dopunjena je nadzorna uloga Ministarstva financija
Omogućen je prijelaz na novi sustav postojećim ovlaštenim revizorima
Osvrt na neovisne pružatelje usluga provjere izvještaja o održivosti
Zakonski obveznici revizije trebaju donijeti odluku o odabiru revizora za 2024. godinu do kraja rujna 2024. godine na temelju podataka iz financijskih izvještaja 2023. godine. U srpnju 2024. godine došlo je do promjena uvjeta na temelju kojih se određuje obveznika revizije. Svrha je revizije potvrditi istinit i fer prikaz javno objavljenih financijskih izvještaja kako bi potencijalni investitori i ostala zainteresirana javnost imala veće povjerenje u prikazani rezultat poslovanja društva i ostale pozicije financijskog izvještaja.
Propisi koji uređuju obveznike revizije i način provedbe revizije financijskih izvještaja
Obveznici revizije financijskih izvješća za 2024. godinu
Mišljenje revizora
Obveza revizije prema Zakonu o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija
Obveza revizije prema Zakonu o vodnim uslugama
Odabir revizora i ugovaranja revizije
Novosti kod imenovanja revizora i ugovaranja revizije od 2025. godine
Autor: Anamarija WAGNER , dipl. oec., ACCA i ovl. rev.
Analiza financijskih izvještaja trgovačkog društva uobičajeno se obavlja vertikalnom i horizontalnom analizom financijskih izvještaja te pomoću tradicionalnih financijskih pokazatelja. Međutim, sve se više za mjerenje performansi poslovanja uz tradicionalne financijske pokazatelje koriste i pokazatelji stvaranja dodane vrijednosti. Među najčešće korištenim pokazateljima dodane vrijednost jesu pokazatelj ekonomskog profita (EP), ekonomske dodane vrijednosti (EVA), tržišne dodane vrijednosti (MVA) i novčane dodane vrijednosti (CVA). Pokazatelji dodane vrijednosti predstavljaju koristan i nužan alat za primjenu koncepcije upravljanja temeljenog na vrijednosti (VBM). Kao filozofija i sustav upravljanja kompanijom, VBM osigurava stvaranje maksimalne vrijednosti unutar kompanije, često s ciljem maksimiziranja vrijednosti za dioničare, što je ujedno i temeljna pretpostavka shareholderskog pristupa stvaranju i raspodjeli novostvorene vrijednosti kompanije.
Uvod
Dodana vrijednost i pokazatelji dodane vrijednosti
Pokazatelji rezidualnog prihoda
Pokazatelji tržišne dodane vrijednosti
Pokazatelji dodane vrijednosti novčanog toka
Zaključak
Autor: Dr. sc. Dolores PUŠAR BANOVIĆ , prof. struč. stud.
Osobno bogatstvo pojedinca osjetljivo je kako na sigurnosne tako i na ekonomske ugroze koje često predstavljaju iznimno složene pojave. Jedna od takvih svakako je inflacija. Inflacija predstavlja porast opće razine cijena zbog koje novac, a pogotovo neinvestirani novac, gubi vrijednost. Ovim će se člankom primarno razmotriti aktualno popularne investicijske mogućnosti niskog i umjerenog rizika u svrhu zaštite realne vrijednosti osobne imovine pojedinca. Također će se pružiti pregled temeljnih karakteristika svakoga predloženog investicijskog instrumenta, uz osvrt na porezni položaj ostvarivanja primitaka od investiranja.
Uvod
Investicijske mogućnosti s obzirom na rizik i prinos
Zaključak
Autor: Dr. sc. Frano PLIŠIĆ , ovl. rač. i ovl. rač. forenz.
Jedan od čestih načina financiranja nabave strojeva i opreme kod obrtnika jest financijski leasing. Obrtnici i druge samostalne djelatnosti koji vode poslovne knjige i na temelju njih utvrđuju dohodak pri ulasku u sustav PDV-a, najčešće odabiru primjenu postupka oporezivanja prema naplaćenim naknadama. Kada takvi porezni obveznici nabavljaju dugotrajnu imovinu na financijski leasing, pretporez ne priznaju po primitku isporuke nego po plaćanju rata leasinga.
U ovom članku pišemo o posebnostima financiranja nabave strojeva i opreme na financijski leasing kod samostalnih djelatnosti koje su obveznici poreza na dohodak, a PDV plaćaju prema naplaćenim naknadama.
Uvod
Kupnja opreme putem financijskog leasinga i odbitak pretporeza
Primjer kupnje strojeva i opreme na financijski leasing kod obrtnika
Uz obvezne podatke kojima svaka hrana koja se stavlja na tržište mora biti označena, pojedina kategorija (vrsta) hrane mora biti označena i dodatnim podatcima i/ili oznakama propisanim posebnim propisima koji se primjenjuju na tu hranu. U prošlom broju časopisa RRiF pisali smo o obveznom označavanju svake hrane koja se stavlja na tržište, a u ovom i narednom broju časopisa pišemo o dodatnom označavanju pojedine kategorije hrane za koju smatramo da ju potrošači najčešće kupuju.
Za otprilike mjesec dana započinje primjena novog pravilnika koji uređuje evidencije u području rada. S obzirom na to da je riječ o iznimno dinamičnoj materiji, koja je u učestaloj primjeni, u ovom članku dajemo odgovore na neka od značajnijih pitanja koja se pojavljuju u našoj aktualnoj praksi u okviru materije predmetnih evidencija.
Kojim su pravilnikom odnosno zakonom uređene evidencije u području rada
Što su evidencije u području rada
Koje su vrste evidencija u području rada
Je li novim Pravilnikom propisan obrazac evidencije o radnom vremenu
Što čini značajnu novost kod evidencija radnog vremena u odnosu na prethodno normativno rješenje
Je li prema novom Pravilniku poslodavac u obvezi evidentirati početak i završetak rada
Postoji li obveza poslodavca evidentirati u evidenciji radnog vremena pauzu te dnevni odmor
Što je još novost unesena novim pravilnikom, a odnosi se na evidencije radnog vremena
Kako se bilježe podatci u evidenciji o radnom vremenu
Treba li za menadžere voditi evidencije radnog vremena prema novom Pravilniku
Gdje se evidentiraju studenti čiji rad koristi poslodavac
Što je još novost unesena novim Pravilnikom, a odnosi se na evidencije o radnicima
Ima li novosti vezanih za rokove čuvanja dokumentacije u području rada te može li nakon proteka tih rokova poslodavac uništiti predmetnu dokumentaciju
Treba li voditi evidencije radnog vremena za osobe koje rade na privremenim odnosno povremenim sezonskim poslovima u poljoprivredi
Koje su sankcije za nevođenje, odnosno nepravodobno vođenje evidencija u području rada
Prestanak radnog odnosa, osobito otkaz ugovora o radu i tijek otkaznog roka, za sobom povlači niz pitanja i dvojba, kako za radnika tako i za poslodavca. U članku se stoga detaljno izlaže duljina i tijek otkaznog roka, od trenutka uručenja pisane odluke o otkazu ugovora o radu sve do odjave radnika s obveznih osiguranja.
Uvod
Otkaz ugovora o radu
Trajanje otkaznog roka u slučaju redovitog otkaza
Početak tijeka otkaznog roka
Tijek otkaznog roka
Završetak otkaznog roka
Prestanak radnog odnosa i odjava s obveznih osiguranja
U sustavu rodiljnih i roditeljskih potpora izdvajaju se prava koja roditelji i drugi potencijalni korisnici mogu koristiti s osnove njege djeteta s teškoćama u razvoju. U nastavku će se pobliže izložiti uvjeti za priznavanje pojedinog prava, način korištenja te izračun novčane naknade, s posebnim osvrtom na način obračunavanja i isplatu novčane naknade koju primaju korisnici prava na rad s polovinom punoga radnog vremena radi njege djeteta s teškoćama u razvoju u skladu s odredbama novog Pravilnika o načinu obračunavanja i isplati novčane naknade za vrijeme korištenja prava zaposlenog ili samozaposlenog roditelja djeteta s teškoćama u razvoju na rad s polovinom punoga radnog vremena (Nar. nov., br. 81/24.).
Korisnici
Teškoće u razvoju
Uvjeti za ostvarivanje prava
Vrste i trajanje prava
Novčana naknada tijekom dopusta
Novčana naknada tijekom rada u polovini punoga radnog vremena
Kod statusnih promjena, pripajanja / razdvajanja trgovačkih društava, promjene sjedišta iz nadležnosti jedne u nadležnost druge područne ustrojstvene jedinice Zavoda, potrebno je istodobno odjaviti / prijaviti veliki broj osiguranika. Kako bi se olakšao poslodavcima, Zavod je kroz e-uslugu uvoz podataka omogućio uvoz prijava / odjava putem XML datoteka. Više o tome pročitajte u ovom članku.
Uvod
Postupak skupnog uvoza e-prijava iz prijavno-odjavnih podataka osiguranika
Ovlast za uvoz e-prijava iz prijavno-odjavnih podataka osiguranika
Uvid u prijavno-odjavne podatke osiguranika radi uvoza podataka
Odabir za skupni uvoz e-prijava iz prijavno-odjavnih podataka osiguranika
Kreiranje zahtjeva za skupni dohvat podataka o osiguranicima
Potreba za dugotrajnim osiguravanjem potpore stanovitoj kategoriji učenika u okviru njima primjerenog obrazovanja, provodi se i putem pomoćnika (u praksi zvani asistenti) u nastavi.
S obzirom na to da je u međuvremenu donesen novi pravilnik koji uređuje način i sadržaj osposobljavanja i obavljanja poslova pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika, u ovom se članku ne daje prikaz cijelog pravilnika, nego osvrt na ugovaranje rada pomoćnika u nastavi i njihov položaj, uz ogledne primjere ugovora.
Uvod
Glavni subjekti u okviru djelovanja pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika
Tko je pomoćnik u nastavi
Sažeto o pravima, obvezama i ovlastima pomoćnika u nastavi
Na koji način djeluje pomoćnik u nastavi
Postupak priznavanja prava na potporu pomoćnika u nastavi i stručnoga komunikacijskog posrednika
U prošlom broju ovoga časopisa pobliže su objašnjeni pojam i osnovna obilježja te tipični slučajevi obveznopravnog instituta stjecanja bez osnove.
U ovom ćemo se broju posvetiti vraćanju stečenog bez osnove te slučajevima u kojima se vraćanje stečenog bez osnove ne može tražiti. Također, na kraju članka ukratko ćemo predstaviti zastaru i posebne odredbe o ovom institutu.
Strani državljani, državljani EGP-a i državljani trećih zemalja mogu slobodno osnivati trgovačka društva na području RH, pod jednakim uvjetima i na jednak način koji za osnivanje trgovačkog društva vrijede i za hrvatske državljane.
No, iako strani državljani mogu slobodno osnivati trgovačka društva na području RH i stjecati udjele u već postojećim društvima, ipak za strane državljane kao osnivače odnosno članove trgovačkog društva („vlasnike“) mogu postojati određene dodatne obveze koje proizlaze iz odredaba Zakona o strancima i Zakona o državljanima EGP-a.
Osnivanje trgovačkih društava u RH
Stranci kao osnivači trgovačkog društva u RH
Državljani trećih zemalja kao osnivači trgovačkog društva u RH
Samozapošljavanje državljana trećih zemalja u trgovačkom društvu
Obveze državljanina treće zemlje koji se ne samozapošljava u društvu koje osniva ili u kojemu stječe udjele
Državljani trećih zemalja koji u RH mogu raditi bez dozvole za boravak i rad
Državljani EGP-a kao osnivači trgovačkog društva u RH
Općinski načelnici, gradonačelnici i župani te njihovi zamjenici mogu dužnost na koju su izabrani obavljati profesionalno ili volonterski. Jedno od temeljnih prava lokalnih dužnosnika koji dužnost obavljaju profesionalno je pravo na plaću. Zakonom o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi limitirana je maksimalna svota plaće, čiji je izračun vezan za osnovicu za obračun plaće državnih dužnosnika. S obzirom na to da je Vlada Republike Hrvatske donijela odluku kojom je povećala osnovicu za obračun plaće državnih dužnosnika, u praksi se postavilo pitanje potrebe uređenja plaća za lokalne dužnosnike.
Uvod
Način obavljanja dužnosti – profesionalno ili volonterski
Ekonomska i financijska sposobnost gospodarskog subjekta u javnoj nabavi su neki od kriterija koji se koriste za kvalitativan odabir gospodarskog subjekta u postupku javne nabave. Oni ne moraju biti istaknuti u dokumentaciji o nabavi, ali ako su istaknuti, moraju se ispuniti. Navedene se sposobnosti, uz neka načelna ograničenja, dokazuju sustavom javne nabave predviđenom dokumentacijom. Posebnosti u pogledu dokumentacije izražajne su kada se kao sudionici javljaju gospodarski subjekti s poslovnim nastanom izvan Republike Hrvatske.
Uvod
Ekonomska i financijska sposobnost u skladu s odredbama Direktive 2014/24/EU
Ekonomska i financijska sposobnost u skladu sa ZJN 2016
Uvjeti ekonomske i financijske sposobnosti propisani dokumentacijom o nabavi
e-Certis – internetsko spremište EU‑ovih potvrda
Uvjet sposobnosti – „minimalni godišnji promet“
Uvjet sposobnosti – solventnost / bonitet gospodarskog subjekta
Uvjet sposobnosti – posjedovanje odgovarajuće razine osiguranja od rizika odgovornosti iz djelatnosti
Zaključno
Autori: Ante LOBOJA, dipl. iur. Kristina RIHTAR , dipl. iur.