Na eSavjetovanju su objavljeni nacrti prijedloga izmjena zakona kojima će se provesti najavljeni šesti krug porezne reforme. U ovom će se članku, s ciljem informiranja stručne javnosti, prikazati najznačajnije izmjene koje se očekuju u dijelu poreza na dohodak i dobitak, PDV-a, obračuna doprinosa na mirovinsko osiguranje te fiskalizacije.
Napominjemo da je tekst ovog članka pripreman na temelju nacrta prijedloga izmjena zakona, što znači da je moguće da će se neke pojedinosti promijeniti u postupku donošenja propisa.
Izmjene u obračunu plaće
Ostale bitne izmjene iz Zakona o porezu na dohodak
Izmjene Zakona o porezu na dobitak
Izmjene Zakona o porezu na dodanu vrijednost
Izmjene Zakona o lokalnim porezima
Izmjene Zakona o fiskalizaciji
Autori: Mr. Anja BOŽINA , dipl. oec. i ovl. rač. Ivan PETARČIĆ, mag. oec.
Novim Pravilnikom o sadržaju obračuna plaće, naknade plaće ili otpremnine propisuje se sadržaj obračuna isplaćene i neisplaćene plaće odnosno naknade plaće i isplaćenih primitaka (otpremnine i naknade za neiskorišteni godišnji odmor). Danom stupanja na snagu novog Pravilnika prestaje vrijediti Pravilnik o sadržaju obračuna plaće, naknade plaće ili otpremnine (Nar. nov., br. 32/15., 102/15. i 35/17.). Poslodavci su obvezni najkasnije do 1. listopada 2023. godine uskladiti svoje obračunske isprave. Više o navedenome pišemo u nastavku.
Uvod
Kome se dostavlja isplatna lista obračunane plaće i naknade plaće – Obrazac IP1
Obvezni sadržaj isplatne liste isplaćene plaće – Obrazac IP1
Iskazivanje primitaka koji se ne smatraju plaćom na isplatnoj listi
Sadržaj isplatne liste neisplaćene plaće
Iskazivanje naknade za neiskorišteni godišnji odmor na isplatnoj listi
Mora li radnik potpisati isplatne listu i kako ju poslodavac treba dostaviti
Način dostave isplatne liste
Čuvanje isprava povezanih s obračunom plaće, naknade plaće i otpremnine
Autorica u članku obrazlaže računovodstveno praćenje kratkoročnih obveza u skladu sa zahtjevima HSFI-ja 13 – Obveze. Pri tome daje primjere računovodstvenog praćenja kratkoročnih obveza prema poduzetnicima unutar grupe i obveza prema poduzetnicima koji su povezani sudjelujućim interesom, a koje se u bilanci iskazuju odvojeno od ostalih vrsta obveza. Uz navedeno, daje i primjere računovodstvenog praćenja kratkoročnih obveza prema nepovezanim poduzetnicima.
Definiranje kratkoročnih obveza
Priznavanje vrijednosti kratkoročnih obveza
Kratkoročne obveze prema poduzetnicima unutar grupe
Kratkoročne obveze prema društvima povezanim sudjelujućim interesom
Kratkoročne obveze za zajmove, depozite i slično
Kratkoročne obveze za predujmove
Kratkoročne obveze prema bankama i drugim financijskim institucijama
Kratkoročne obveze prema dobavljačima
Kratkoročne obveze po vrijednosnim papirima
Kratkoročne obveze prema zaposlenicima
Kratkoročne obveze za poreze, doprinose i slična davanja
Obveze s osnove udjela u rezultatu
Obveze po osnovi dugotrajne imovine namijenjene prodaji
Ostale kratkoročne obveze
Zaključak
Autor: Dr. sc. Tamara CIRKVENI FILIPOVIĆ , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Poduzetnik u svojim poslovnim knjigama evidentira poslovne događaje vezane uz uporabu osobnih automobila neovisno o tome je li riječ o osobnim automobilima koji su dio njegove dugotrajne imovine ili se koriste po osnovi najma. Osnova za evidentiranje je vjerodostojna isprava koja dokazuje nastanak poslovnog događaja koji je vezan uz obavljanje gospodarske djelatnosti poduzetnika. Porezni položaj nastalih troškova različit je s motrišta odredaba Zakona o porezu na dodanu vrijednost i Zakona o porezu na dobit. O poreznom i računovodstvenom postupanju s troškovima uporabe osobnih automobila pročitajte u nastavku članka.
Porezni položaj troškova uporabe osobnih automobila
Računovodstveno praćenje troškova uporabe osobnih automobila
Zalihe se evidentiraju kao i druga poslovna imovina prema nabavnim cijenama, a obračunavaju u troškove u skladu s MRS-om 2 – Zalihe odnosno HSFI 10 – Zalihe ovisno o tome koje standarde društvo primjenjuje. U ovom članku autor obrađuje pitanje evidencije nabavljenih zaliha, promjene vrijednosti zaliha i metode obračuna troškova zaliha u računovodstvu trgovačkih društava.
Uvod
Što obuhvaćaju zalihe prema standardima
Vrijednost zaliha materijala
Procjena vrijednosti zaliha na niže (neto utrživa vrijednost)
Softver kao usluga je softver koji korisnici ne kupuju kao licenciju i instaliraju ga na svojem računalu nego mu pristupaju putem interneta, a softver je instaliran na infrastrukturi davatelja, u oblaku. U ovom članku autorica piše o računovodstvenom evidentiranju troškova pristupa i prilagođavanja te konfiguriranja takvog softvera u računovodstvu primatelja, a na temelju zaključaka Odbora za tumačenje MSFI-ja, te o poreznom položaju takvih troškova.
Uvod
Računovodstveno motrište softvera kao usluge
Porezno motrište softvera kao usluge
Zaključak
Autor: Mr. sc. Snježana BRKANIĆ PONGRAČIĆ , dipl. oec. i ovl. rač.
Od početka 2019. godine u primjeni je Međunarodni standard financijskog izvještavanja 16 – Najmovi. Od tada je bilo više dopuna standarda, a jedna je vezana za reformu referentnih kamatnih stopa. Autorica u ovome članku piše o zahtjevima standarda u vezi s ponovnom procjenom obveze po osnovi najma kada se izmijene varijabilna plaćanja najma koja ovise o indeksu ili stopi koji vrijede na datum početka najma (primjerice plaćanja koja ovise o promjenama EURIBOR-a, CPI-ja itd.).
Uvod
Početno mjerenje obveze po najmu
Ponovna procjena obveze po osnovi ugovora o najmu
Reforma referentnih kamatnih stopa i izmjene međunarodnih standarda
Promjena varijabilnih plaćanja najma zbog promjene referentne kamatne stope
Za razdoblje siječanj – lipanj 2023. godine sve osobe koje su upisane u registar proračunskih korisnika sastavljaju i predaju set polugodišnjih financijskih izvještaja. U vezi s time u ovom se članku daje kratki podsjetnik.
Uvod
Obrasci, obveznici i rokovi
Popunjavanje obrazaca financijskih izvještaja za razdoblje od 1. siječnja do 30. lipnja 2023. godine
U ovom se proračunskom praktikumu na računima glavne knjige daju prijedlozi bilježenja primljenog jamstva za ozbiljnost ponude i krađe stvari i novca. Primljeno jamstvo, uključujući i ono za ozbiljnost ponude koje se dobiva u sustavu javne nabave, nema izvorno obilježje prihoda, ali ako ga se iskoristi, ono postaje prihod. Smatramo da krađa dugotrajne nefinancijske imovine i novca utječe na rezultat poslovanja.
Jamstvo u sustavu javne nabave
Krađa dugotrajne financijske imovinei novca
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
Samo se izvještaj o prihodima i rashodima – Obrazac PR-RAS-NPF kao jedan iz seta financijskih izvještaja u neprofitnom računovodstvu i ove godine predaje za razdoblje siječanj – lipanj. On se predaje do 31. srpnja 2023. godine. S obzirom na to da nema bitnih promjena u sustavu neprofitnog računovodstva, nema promjena ni u odnosu na istovrsni financijski izvještaj iz istog razdoblja prethodne godine. Ovaj izvještaj predaju samo one neprofitne organizacije koje primjenjuju dvostavno neprofitno knjigovodstvo, bez obzira na to jesu li se za takav način dragovoljno odlučile ili ga moraju obvezno primjenjivati.
Uvod
Temeljne napomene
Zaključak
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
U ovom se praktikumu na računima glavne knjige u neprofitnom računovodstvu bilježe promjene u vezi s primljenom osobnom uslugom te kupnja dijela građevine. Ako se osobna usluga prima na temelju ugovora o djelu, javna davanja (porez / prirez, obvezni doprinosi) imaju jednaku prirodu kao i („neto“) primitak te osobe.
Porez na promet nekretnina čini trošak nabave imovine i ponekad ne mora odgovarati umnošku kupovne cijene nekretnine i važeće porezne stope.
Osobne usluge
Kupnja stana
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
Za vrijeme korištenja godišnjeg odmora poslodavac je obvezan radniku isplaćivati naknadu plaće. Uz plaću radnici mogu pod određenim uvjetima kao naknadu za povećane troškove ostvariti neoporezivo regres u svoti od 663,62 € (pod uvjetom da nisu primili ni jednu drugi prigodnu nagradu tijekom poreznog razdoblja) te naknadu za podmirivanje troškova ugostiteljskih, turističkih i drugih usluga namijenjenih odmoru radnika prema propisima ministarstva nadležnog za turizam u svoti od 331,81 €, neoporezivo, ali samo na temelju Hrvatske turističke kartice.1 O svemu tome detaljnije u nastavku.
Zakonom o radu od 1. siječnja 2023. godine, osim „starog“ prava na neplaćeni dopust, dodano je novo pravo na neplaćeni dopust u svrhu pružanja osobne skrbi članovima obitelji. Koje su obveze poslodavca kada radnik traži neplaćeni dopust te treba li se radnik odjaviti iz sustava socijalnih osiguranja za vrijeme neplaćenog dopusta u svim slučajevima, objašnjava se u ovom članku.
Uvodne napomene
Neplaćeni dopust – prava i obveze iz radnog odnosa miruju
Rad kod drugog poslodavca za vrijeme neplaćenog dopusta
Neplaćeni dopust – za potrebe pružanja osobne skrbi
Pravo na godišnji odmor nakon neplaćenog dopusta
Odsutnost s posla – jedan dan
Zaključak
Autor: Anamarija WAGNER , dipl. oec., ACCA i ovl. rev.
Prilikom prodaje dobara između domaćih poreznih obveznika i poreznih obveznika iz EU-a moguće su, osim jednostavnih transakcija između dvaju poreznih obveznika, pri čemu je jedan isporučitelj dobara, a drugi stjecatelj, i transakcije u nizu između triju poreznih obveznika iz triju različitih zemalja članica. U opisanom je slučaju riječ o trostranom poslu i pojednostavljenju u oporezivanju koje propisuje Direktiva o PDV-u te jednako tako i odredbe Zakona o PDV-u. Međutim, to ne znači da je trostrani posao svaka transakcija između triju poreznih obveznika nego sudionici u trostranom poslu trebaju zadovoljiti propisane uvjete kako bi se moglo primijeniti pojednostavljenje u oporezivanju. Koje sve uvjete trebaju zadovoljiti sudionici trostranog posla, može se pročitati u nastavku članka, a o tzv. „lažnom“ trostranom poslu pišemo također u ovom broju časopisa RRiF u rubrici Porezi.
Posebnosti u oporezivanju trostranog posla – zakonski okvir
Određivanje mjesta isporuke i stjecanja pri isporuci dobara u trostranom poslu
Trostrani posao – uvjeti za pojednostavljenje u oporezivanju
Porezno i knjigovodstveno evidentiranje sudionika u trostranom poslu
Oslobođenje od plaćanja PDV-a pri uvozu dobara u postupku 42 i isporuka dobra u drugu zemlju članicu EU-a u trostranom poslu
Zaključak
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Pojam „lažnoga“ trostranog posla nije izravno definiran u odredbama propisa o PDV-u, međutim, „lažni“ trostrani poslovi s motrišta PDV-a predstavljaju poslove za koje nisu ispunjeni uvjeti za primjenu oslobođenja od plaćanja PDV-a za trostrane poslove iz čl. 141. Direktive o PDV-u. U poslovnoj je praksi najčešće riječ o poslovima u kojima sudjeluju dva porezna obveznika iz EU-a, a treći porezni obveznik nije iz EU-a ili je riječ o osobi koja nije porezni obveznik, o poslovima u kojima se dobra ne otpremaju izravno od prvog isporučitelja u lancu posljednjem kupcu dobara ili poslovima u kojima je riječ o transakcijama između više od triju poreznih obveznika iz EU-a. Autorica u članku daje primjere „lažnih“ trostranih poslova koji se najčešće pojavljuju u poslovnoj praksi.
Uvod
Definiranje „lažnih“ trostranih poslova
Primjeri „lažnih“ trostranih poslova
Zaključak
Autor: Dr. sc. Tamara CIRKVENI FILIPOVIĆ , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Budući da se postojeća pravila PDV-a o prekograničnom prometu primjenjuju već tridesetak godina, kao takva suočavaju se sa znatnim problemima prilikom praktične primjene. S ciljem objašnjenja, pojednostavljenja i modernizacije sustava PDV-a Europska je komisija 2020. godine donijela Akcijski plan za pravedno i jednostavno oporezivanje koji ima široko postavljene ciljeve:1 modernizaciju obveza izvješćivanja o PDV-u, izbjegavanje potrebe za višestrukim upisima u registar obveznika PDV-a i, konačno, suočavanje s izazovom rada digitalnih platformi. Realizacija svakog od navedenih ciljeva za sobom povlači i potrebu odgovarajućih zakonodavnih izmjena. Do kraja 2023. godine na razini EU-a očekuje se prihvaćanje spomenutih zakonodavnih prijedloga. Potom bi uslijedila njihova implementacija u državama članicama s neposrednim učinkom od 1. siječnja 2024. odnosno 1. siječnja 2025. godine i nakon toga.
Uvod
Ubrzana digitalizacija i potreba promjene propisa o PDV-u
Potreba donošenja paketa mjera za usklađivanje PDV-a
Predložene promjene Direktive 2006/112/EZ
Predložene promjene Uredbe Vijeća br. 904/2010
Predložene promjene Provedbene uredbe Vijeća br. 282/2011
U članku se objašnjavaju stajališta Suda Europske unije1 u vezi s kvalifikacijom složene transakcije glede punjenja električnih vozila u predmetu C-282/22 P. in W. te kvalifikacija nezakonite potrošnje električne energije u predmetu C677/21 Fluvius Antwerpen protiv MX odnosno energije koju je potrošio krajnji potrošač kao isporuku uz naknadu.
Uvod
Presuda u predmetu C282/22 P. in W.
Presuda u predmetu C677/21 Fluvius Antwerpen protiv MX
Osnovno pravilo iz dohodovnih propisa jest da kada obrtnik otpisuje svoje potraživanje, treba iskazati primitak u Knjizi primitaka i izdataka. No u nekim slučajevima i pod određenim uvjetima pri otpisu potraživanja nije potrebno povećavati osnovicu za utvrđivanje dohotka, ali je možebitno potrebno za otpisana potraživanja iskazati obvezu za porez na dodanu vrijednost. O otpisu potraživanja obrtnik treba donijeti odluku. Više o tome pišemo u ovom članka.
Uvod
Otpisi potraživanja koje nije potrebno evidentirati kao primitak
Postupanje s obvezom PDV-a po otpisanom potraživanju
Otpis potraživanja koji je potrebno evidentirati kao primitak
U ovome se članku razmatraju određena pitanja vezana za rad maloljetnika, kao posebne kategorije radnika, u okviru Zakona o radu, te osobito u okviru propisa koji uređuju utvrđivanje njihovu zdravstvenu sposobnost.
Zapošljavanje maloljetnih radnika nije aktualno samo sada, kad se na tržištu rada radna snaga dodatno traži zbog sezone, nego i tijekom cijele godine kad se pojavljuje potreba za njihovim zapošljavanjem, između ostaloga, stoga što se dosta radno sposobnog stanovništva, napustivši našu zemlju, zaposlilo u državama EU-a i EGP-a. Stoga je segment zapošljavanja maloljetnih radnika itekako aktualan i značajan.
Uvod
Relevantni propisi
Pojam maloljetnika
Bitna i aktualna pitanja utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za rad maloljetnika
Mijenjan je kolektivni ugovor ugostiteljstva. Promjene u vrijeme pisanja ovog članka primjenjuju samo njegovi potpisnici. Odluku o proširenju njegove primjene na sve ugostitelje od 1. srpnja 2023. godine donio je nadležni ministar. Najvažnija je promjena ona koja se odnosi na osnovne plaće koje ne samo da su izražene u eurima nego su i povećane.
U članku se uz objašnjenje tih osnovnih promjena daje kratki pregled nekih bitnih odrednica toga kolektivnog ugovora.
Uvod
Tko primjenjuje KU i od kada ga se primjenjuje
Novosti u dodatku I.
Najniža plaća u ugostiteljstvu
Naknade plaće
Zaključak
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
Sve je veći broj osoba koje poslove svoga radnog mjesta obavljaju u drugoj državi ili u više država članica EU-a. Fluktuacija radne snage otvorila je mnoga pitanja vezana za primjenu zakonodavstvom o socijalnoj sigurnosti. Je li kod odlaska radnika u inozemstvo riječ o izaslanju ili o radu u više država te koje se zakonodavstvo primjenjuje, objašnjava se u članku.
Uvod
Pravila za upućene osobe
Pravila za osobe koje uobičajeno rade u dvjema ili u više država članica EU-a
Dugotrajna nesposobnost za rad i promjena dijagnoze bolesti zbog već utvrđene nesposobnosti za rad često su postavljana pitanja te se javljaju dvojbe pri obračunu naknade plaće u takvim slučajevima. Na čiji se teret isplaćuje naknada plaće i kako se određuje nova osnovica za naknadu plaće nakon što je došlo do promjene dijagnoze bolesti ili šifre uzroka bolesti, odgovora se u nastavku članka.
Određivanje uvjeta isplate bolovanja nakon prekida bolovanja / promjene dijagnoze
Način utvrđivanja osnovice za naknadu plaće kod prekida bolovanja
Autor u ovome članku iscrpno, na zanimljiv i transparentan način razmatra važna pitanja o tumačenju ugovora u vezi s pravilima propisanim zakonom o obveznim odnosima.
Uz to se osobito daju upute čitateljima kako protumačiti odredbe ugovora ako glede njih među suugovarateljima postoje nejasnoće ili razilaženja.
Sportski klubovi koji su neprofitne organizacije nisu obveznici fiskalizacije ako isključivo obavljaju svoju primarnu – neprofitnu djelatnost. No, ako obavljaju i gospodarske djelatnosti i po toj su osnovi obveznici poreza na dobitak, ulaskom u sustav poreza na dobitak postaju i obveznicima fiskalizacije. Koje su obveze takvih organizacija u vezi s fiskalizacijom, pročitajte u nastavku članka.
Uvod
Kada je sportski klub obveznik fiskalizacije
Razlika između obveznika fiskalizacije i obveze fiskalizacije izdavanja računa
Što sportski klub treba urediti u vezi s fiskalizacijom
Potaknuti velikom potrebom za dobrovoljnim vatrogascima koji obavljaju zadatke gašenja požara, izvršavanja zaštite i spašavanja u slučaju drugih nepogoda te ostalih utvrđenih zadataka u skladu sa Zakonom o vatrogastvu (Nar. nov., br. 125/19. i 114//22.), propisano je pravo za njihovo dodatno osiguranje. Stoga je donesen Pravilnik o kriterijima za priznavanje prava na dodatno osiguranje dobrovoljnih vatrogasaca (Nar. nov., br. 7/23.) kojima su propisani kriteriji i uvjeti koji se moraju ispuniti kako bi dobrovoljni vatrogasci bili dodatno osigurani za slučaj ozljede na radu i profesionalne bolesti te način provedbe dodatnog osiguranja. Više o tome objašnjava se u ovom članku.
Uvod
Obvezna osiguranja u određenim i posebnim okolnostima
Vlada Republike Hrvatske na svojoj sjednici održanoj 15. lipnja 2023. godine donijela je Odluku o isplati privremenog dodatka na plaću državnim službenicima i namještenicima te službenicima i namještenicima u javnim službama. Na istoj sjednici donesena je odluka kojom svi državni i javni službenici i namještenici ostvaruju pravo na regres za 2023. godinu u iznosu od 300,00 eura. Donesen je i odgovarajući zaključak za djelatne vojne osobe.
Zakonom o proračunu koji je na snazi utvrđena su temeljna proračunska načela. Jedno od njih svakako je za javnost vrlo bitno: načelo transparentnosti. Radi poštovanja spomenutog načela tim je Zakonom uređena obveza javne objave dokumenata i informacija o trošenju sredstava. S ciljem provedbe pripadajuće odredbe Zakona morao se donijeti naputak kojim se utvrđuje okvirni sadržaj, minimalni skup podataka te način javne objave informacija o trošenju sredstava na odgovarajućim mrežnim stranicama.
Uvod
Objava dokumenata na temelju Zakona o proračunu
Javna objava informacija o trošenju sredstava
Naputak o okvirnom sadržaju, minimalnom skupu podataka te načinu javne objave informacija o trošenju sredstava
Načela javne nabave proizlaze iz primarnog prava EU-a te ih se izravno primjenjuje i u nacionalnim zakonodavstvima, ako nisu u njima propisana. Hrvatski sustav javne nabave (bez obzira na način nabave) ima ugrađena temeljna načela javne nabave koja su samo navedena, ali ne i objašnjena te se stoga tumače i pravnom praksom. Bitno je da se načelima mogu popuniti i možebitne pravne praznine koje postoje u sustavu. Načela javne nabave izravno se primjenjuju sve do dodjele ugovora o javnoj nabavi.