Uvođenje eura kao službene valute u RH značajno će se odraziti na računovodstvo poduzetnika te je stoga potrebno na vrijeme krenuti s prilagodbom računovodstveno-informacijskog sustava poslovnih subjekata. O tome kako uvođenje eura utječe na računovodstvo poduzetnika te što je sve potrebno provesti, pročitajte u nastavku članka.
Priprema računovodstva poduzetnika za uvođenje eura
Valuta u kojoj se vode poslovne knjige
Knjigovodstvene isprave u prijelaznom razdoblju
Preračunavanje stanja u poslovnim knjigama
Financijsko i porezno izvještavanje zbog uvođenja eura
Plaćanje poreznih obveza
Blagajničko poslovanje u prijelaznom razdoblju
Obračun plaće i ostalih materijalnih prava radnika u prijelaznom razdoblju i Obrazac JOPPD
Obračun drugih dohodaka u prijelaznom razdoblju
Zaključak
Autori: Jasna VUK, dipl. oec. i ovl. rač. Mr. Anja BOŽINA , dipl. oec. i ovl. rač. Ivan PETARČIĆ, struč. spec. oec.
U RRiF-u br. 2/21. pisali smo o računovodstvenom praćenju izgradnje građevina za vlastitu dugotrajnu imovinu koje se klasificiraju u skladu sa zahtjevima HSFI-ja 6 odnosno MRS-a 16. U tome članku dan je i primjer računovodstvenog praćenja izgradnje poslovne zgrade za potrebe društva te naknadnog vrednovanja izgrađene zgrade u skladu sa zahtjevima navedenih računovodstvenih standarda. U ovome članku autorica obrazlaže računovodstveno praćenje izgradnje građevina koje se grade za tržište u skladu sa zahtjevima HSFI-ja 10 odnosno MRS-a 2. Pri tome daje primjere knjiženja izgradnje stanova za tržište i kuća za odmor koje se grade za daljnju prodaju.
Uvod
Utvrđivanje vrijednosti građevina koje se grade za tržište
Postupanje s PDV-om kod investitora koji primaju građevinske usluge od drugih poreznih obveznika
Računovodstveno praćenje izgradnje stanova za tržište kod investitora
Računovodstveno praćenje izgradnje kuća za odmor za tržište kod investitora
Porezno motrište prodaje nekretnina
Računovodstveno praćenje prenamjene nekretnina izgrađenih za tržište
Zaključak
Autor: Dr. sc. Tamara CIRKVENI FILIPOVIĆ , prof. vis. šk. i ovl. rač.
Česte promjene cijena materijala i sirovina jedan su od razloga sve veće uporabe metode standardnog troška kod trgovačkih društava koja se bave proizvodnjom dobara ili pružanjem usluga kod kojih je velik utrošak sirovina (npr. uslužni graditelji). Ova metoda vrednovanja zaliha zahtijeva praćenje odstupanja od standardne cijene (troška), što nije slučaj kod primjene metode stvarnog troška nabave. O specifičnostima primjene ove metode te načinima računovodstvenog praćenja obračuna proizvodnje, pročitajte u nastavku članka.
Metoda standardnog troška
Računovodstveno praćenje obračuna proizvodnje metodom standardnog troška
Potpora za samozapošljavanje kao mjera iz programa aktivne politike zapošljavanja može se dodijeliti nezaposlenim osobama koje žele pokrenuti vlastiti posao u poticanim djelatnostima, a dodjeljuje se pod propisanim uvjetima. U ovom članku autorica piše o uvjetima koje je potrebno zadovoljiti za ostvarivanje ove potpore i o računovodstvenom evidentiranju primljene potpore za samozapošljavanje kod obveznika poreza na dobitak.
Uvod
Uvjeti za ostvarivanje potpore
Računovodstvo potpore za samozapošljavanje
Zaključak
Autor: Mr. sc. Snježana BRKANIĆ PONGRAČIĆ , dipl. oec. i ovl. rač.
Dana 18. lipnja 2021. godine Hrvatski je sabor donio Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2019/2088 o objavama povezanim s održivosti u sektoru financijskih usluga i Uredbe (EU) 2020/852 o uspostavi okvira za olakšavanje održivih ulaganja i izmjeni Uredbe (EU) 2019/2088 (dalje: Uredba o EU taksonomiji) (dalje: Zakon). Zakon je stupio na snagu 3. srpnja 2021. godine. U ovom članku autorice pišu o obveznicima primjene toga Zakona i njegovoj provedbi.
Uvod
Obveznici primjene Zakona
Objave nefinancijskih informacija u predugovornim dokumentima
U članku objašnjavamo računovodstveno i porezno motrište poslovnih odnosa i nastale poslovne događaje koji se temelje na ugovoru o ortaštvu. Iako su ti slučajevi rijetki u praksi (obično se pojavljuju u graditeljstvu), cilj je članka da se prikažu oni poslovni događaji koji su različiti od uobičajene prakse. Naše je mišljenje da ovaj ugovorni poslovni odnos pothvatnika nije pogodan za veće investicije i pothvate koji traju dulje razdoblje jer je ortaštvo zajednica osoba i dobara bez pravne osobnosti. Zato je primjerenije registrirati „projektno“ trgovačko društvo u kojemu se sve poslovne aktivnosti vode na knjigovodstveno pregledan način, a udio u dobitku određuje se društvenim ugovorom članova društva ili na skupštini društva pa se tako ostvaruju ciljevi kao i u ortaštvu.
Pristup
Temelji za nastanak poslovne promjene
Motrište PDV-a u ortaštvu
Motrište poreza na dobitak
Računovodstvo zajedničke proizvodnje – primjer
Ortaštvo u graditeljstvu
Računovodstveno i porezno praćenje ortaštva u građevinskom pothvatu
Zaključak
Autor: Dr. sc. Vlado BRKANIĆ , prof. vis. šk., ovl. rač. i ovl. rev.
U nekoliko odgovora na pitanja iz prakse daju se objašnjenja o mogućem postupanju. Neka rješenja koja su poduzetnici odabrali mogla su biti i drukčija, no s obzirom na to da su određeni poslovni događaj ili njihov ishod odredile stranke u praksi, odgovor je dan za ono što je bilo postavljeno kao pitanje. Neki odgovori sadržavaju više varijanti mogućih rješenja. Nadamo se da će neka objašnjenja čitateljima biti od uporabne vrijednosti za njihove iste ili slične poslovne događaje.
RAČUNOVODSTVO
Postupak sa zajmovima kod prodaje društva – udjela u kapitalu
Računovodstveno evidentiranje autoguma za osobni automobil koji služi za prijevoz poduzetnika
POREZ NA DOBIT
Smanjenje predujmova poreza na dobitak u slučaju prestanka obavljanja djelatnosti
POREZ NA DODANU VRIJEDNOST
Mogućnost priznavanja pretporeza po računima iz prethodnih godina i zastara prava na povrat PDV-a
Porezno motrište prodaje dobara izvan RH
POREZ NA DOHODAK
Neoporeziva potpora za novorođenče
Nagrade za sportska ostvarenja
RADNO I SOCIJALNO PRAVO
Ovrha na naknadi za rad prokurista koji nije u radnom odnosu
U ovom se praktikumu na računima glavne knjige u neprofitnom računovodstvu bilježe promjene u vezi s podizanjem gotovine s transakcijskog računa neprofitne organizacije i darivanjem stvari koje se u glavnoj knjizi ne iskazuju kao imovinska stavka.
Kod podizanje gotovine može se dogoditi raskorak u njezinu stvarnom preuzimanju u odnosu na istu promjenu iskazanu na transakcijskom računu.
Iako se neke stvari ne iskazuju kao kratkotrajna imovina u glavnoj knjizi, smatramo da bi tu promjenu bilo prikladno iskazivati prihodom i rashodom.
Podizanje gotovine s transakcijskog računa
Darovane stvari ne iskazuju se kao kratkotrajna imovina u glavnoj knjizi
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Sve što poslodavac daje u naravi svojim zaposlenicima bez naknade, smatra se oporezivim dohotkom (plaćom) jednako kao i plaća koja se isplaćuje u novcu. Iznimno, porezu na dohodak i doprinosima ne podliježu primitci koji se ne smatraju dohotkom u skladu s čl. 8. Zakona o porezu na dohodak i primitci koji prema čl. 9. toga Zakona ne podliježu oporezivanju do određene svote. Može li se plaća ugovoriti u naravi te o ostalim posebnostima primitaka u naravi, pišemo u ovom članku.
Uvod
Utvrđivanje vrijednosti primitka u naravi
Obračun doprinosa i poreza na dohodak na primitke u naravi
Načini obračuna primitaka u naravi
Može li se plaća za redoviti rad u određenom mjesecu ugovoriti kao primitak u naravi
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
U slučajevima kada je radnikovo zdravstveno stanje takvo da se daljnjim liječenjem ne može poboljšati, liječnik je obvezan uputiti radnika na ocjenu radne sposobnosti. U razdoblju do dobivanja pravomoćnog rješenja o potpunom gubitku rade sposobnosti, radnik ima pravo na naknadu plaće, koju dio vremena isplaćuje HZZO, a dio poslodavac. Ako je riječ o radniku s preostalom radnom sposobnošću, poslodavac ga može nakon provedene rehabilitacije vratiti u radni odnos. O obračunu plaće i naknade plaće i pravima takvih radnika, u nastavku članka.
Uvod
Postupanje Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje
Postupanje Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje
Postupanje poslodavca za vrijeme i nakon ocjenjivanja gubitka radne sposobnosti
Prava na osnovi smanjenja radne sposobnosti uz preostalu radnu sposobnost odnosno djelomičnoga gubitka radne sposobnosti
Pravo na rehabilitaciju i mirovinu
Invalidska mirovina
Otpremnina kod otkaza ugovora o radu zbog djelomičnoga gubitka radne sposobnosti
Autor: Anamarija WAGNER , dipl. oec., ACCA i ovl. rev.
Kada jedan poslovni subjekt prestaje s radom, a drugi poslovni subjekt preuzima poslove ukinutoga poslovnog subjekta, tada on (trgovačko društvo, obrtnik, agencija, zavod, fond, institut, zaklada i/ili druga pravna osoba s javnim ovlastima) na temelju propisa ili ugovora o spajanju i pripajanju preuzima zatečene i zaposlene radnike sa svim pravima i obvezama koje za te zaposlenike proizlaze iz postojećih ugovora o radu, kolektivnih ugovora i pravilnika o radu te drugih izvora prava. Tko ima obvezu obračuna, obustave i uplate javnih davanja prema plaći za zaposlene i kako, opisuje se u članku.
Prava radnika u slučaju spajanja i pripajanja pravnih osoba – promjene poslodavaca
Obračun plaće za posljednji mjesec rada kod poslodavca koji je prestao postojati
Korištenje osobnog odbitka
Godišnji obračun poreza na dohodak
Podnošenje Obrasca JOPPD za plaću koja je ostvarena kod poslodavca koji je prestao postojati
Mali porezni obveznik treba ući u sustav PDV-a ako mu vrijednost isporuka dobara ili obavljenih usluga u prethodnoj ili tekućoj godini prelazi propisani prag od 300.000,00 kn. Pritom treba voditi računa o tome koji prometi ulaze u propisani prag jer se, primjerice, prodaja dugotrajne imovine ne zbraja u navedenu svotu kao ni primljeni predujmovi za buduće isporuke. Pravila ulaska jednaka su za porezne obveznike koji utvrđuju obvezu prema izdanim računima kao i za one koji utvrđuju obvezu prema naplaćenim naknadama. To znači da nije važno koje su isporuke naplaćene i u kojoj svoti nego je li vrijednost isporuka prešla propisani prag.
Osim po sili zakona, poduzetnik može ući u sustav PDV-a i dobrovoljno, no tada treba ostati u sustavu PDV-a tri godine. Posebno treba voditi računa o tome po kojim ulaznim računima poduzetnik može koristi pretporez, kada može naknadno priznati dio pretporeza, kakva su pravila priznavanja pretporeza na račune koji se odnose na pripremne radnje i na koga se ta mogućnost odnosi.
Detaljnije o tome može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Kada, kako i u kojem se roku porezni obveznik treba upisati u registar obveznika PDV-a
Koji prometi ulaze u prag isporuka za ulazak u sustav PDV-a
Tko se (ne) treba prijaviti u registar obveznika pdv-a
Kada porezni obveznik može početi koristiti pretporez iz ulaznih računa dobavljača
Na koga se i na koje ulazne račune odnosi mogućnost ispravka pretporeza - naknadno pravo priznavanja pretporeza
Posebnosti kod ulaska paušalista u sustav PDV-a tijekom godine
Obveza vođenja poreznih knjiga, evidencija i prijava PDV-a
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. vis. šk. i ovl. rač.
Porezni obveznici u tuzemstvu su prema načelu tuzemnog dohotka i nerezidenti. To znači da se primitci, kada ih isplaćuju tuzemni isplatitelji, a koji se ostvaruju na način propisan za drugi dohodak, možebitno oporezuju porezom na dohodak u tuzemstvu. Takvim se primitcima mogu smatrati autorske naknade, umjetničke naknade, naknade za provizije, konzultacije i sl., o čemu će u ovom članku posebice biti riječ. U načelu, oporezivanje se očituje u činjenici da isplatitelji pri isplati trebaju utvrditi treba li takav primitak oporezivati u RH ili pri isplati treba primijeniti odredbe međunarodnih ugovora na temelju kojih se određuje mjesto oporezivanja ili obračuna doprinosa koje prema odredbama tih akata može biti u inozemstvu odnosno prema državi rezidentnosti osobe kojoj se isplaćuje primitak.
Načela obračuna doprinosa i oporezivanja drugog dohotka koji se isplaćuje nerezidentu
Zahtjev za dodjelu osobnoga identifikacijskog broja (OIB-a) nerezidenta
Obračun doprinosa za obvezna osiguranja
Obračun poreza i prireza porezu na dohodak kada se drugi dohodak isplaćuje nerezidentu
Ispostavljanje Obrasca JOPPD u slučaju isplate drugog dohotka nerezidentima
Iskazivanje drugog dohotka u Obrascu INO-DOH
Naknadni ispravak obračuna drugog dohotka nerezidentu
Pravne i fizičke osobe koje obavljaju gospodarsku djelatnost podmiruju javna davanja popunjavanjem naloga za plaćanje prema utvrđenim rokovima dospijeća. Ako se pri popunjavanju naloga za plaćanje javnih prihoda upišu pogrešni podatci, uplaćena sredstva mogu biti usmjerena na pogrešan račun proračuna ili uplatni račun, čime porezna obveza nije podmirena ili je neki drugi javni prihod preplaćen.
Zahtjev za povratom pogrešno uplaćenih proračunskih prihoda treba podnijeti Poreznoj upravi te drugim tijelima, nakon što se otkriju pogreške, u skladu s Naputkom o načinu uplaćivanja prihoda proračuna, obveznih doprinosa te prihoda za financiranje drugih javnih potreba koji se primjenjuje u 2022. godini.
Uvod
Vrste proračunskih prihoda i drugih javnih davanja
Evidentiranje uplate javnih davanja na računima proračuna
Uplata vlastitih prihoda proračuna i dopušteni modeli uplate
Pogreške pri popunjavanju naloga za plaćanje javnih prihoda
Zahtjevi za povrat više uplaćenih sredstava
Odgovornost PU-a za opravdanost povrata preplaćenih javnih davanja
Ustanove kojima se podnose zahtjevi za povrat i preknjiženje javnih prihoda
Povrat više plaćene upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila
Povrati novčanih sredstava pogreškom usmjerenih na naplatu provedenu prema nalogu FINA-e, a prema rješenju PU-a o ovrsi
Autor: Mr. sc. Mirjana MAHOVIĆ KOMLJENOVIĆ, dipl. oec.
Stipendije ne ulaze u cenzus na temelju kojeg poslodavci mogu koristiti osobni odbitak te predstavljaju oblik novčane pomoći koji se dodjeljuje pojedincima za potrebe njihova obrazovanja. Mogu se dodjeljivati radi određenoga akademskog uspjeha ili radi poticanja razvijanja posebnih talenata.
Pod određenim uvjetima isplatitelji ih mogu dodijeliti bez obveze oporezivanja, ali samo do propisanih svota. O tome trebaju brinuti isplatitelji stipendije, ali i učenici i studenti koji ih ostvaruju. Više o tome pročitajte u nastavku.
Koje stipendije i potpore za školovanje mogu neoporezivo primati učenici i studenti
Obveze isplatitelja i učenika / studenta kao primatelja neoporezive stipendije
Stipendije redovitim učenicima i studentima te stipendije za studiranje na sveučilištima dodijeljene putem javnog natječaja
Oporezive stipendije
Stipendije koje isplaćuju zaklade, fundacije, ustanove i sl.
Državne stipendije i stipendije koje dodjeljuje Europska unija
Neoporezive stipendije za poslijediplomske studije
Potpora za školovanje djeteta do 15 godina
Stipendije više ne ulaze u cenzus od 15.000,00 kn za korištenje osobnog odbitka
Isplata stipendije stranim učenicima ili studentima
Učenici strukovnih škola, ali i studenti, obvezni su odraditi praktičnu nastavu kao dio nastavnog programa. Provedbu prakse omogućavaju im obrtnici, društva ili ustanove. Više o obvezama pružatelja prakse za vrijeme praktičnog rada i poreznom tretmanu isplaćenih naknada za rad učenicima i studentima pročitajte u nastavku članka.
Zakonski okvir
Zanimanja vezanih obrta
Zanimanja ostalih strukovnih škola (osim vezanih obrta)
Isplata nagrada za praktičan rad u djelatnosti graditeljstva i ugostiteljstva
Studenti na stručnoj praksi
Porezni tretman isplaćenih nagrade učenicima i studentima
Olakšice kod obveznika poreza na dobitak
Vođenje evidencije o učenicima i studentima
Kaznene odredbe u slučaju neisplate novčanih nagrada
Autor: Anamarija WAGNER , dipl. oec., ACCA i ovl. rev.
U časopisu RRiF br. 7/22. pisali smo o povratu PDV-a hrvatskim poreznim obveznicima iz drugih zemalja članica EU-a, a u RRiF-u br. 8/22. o povratu PDV-a iz RH poreznim obveznicima iz trećih zemalja. U ovome članku autorice obrazlažu pod kojim uvjetima i kako porezni obveznici sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u drugoj državi članici EU-a ostvaruju povrat PDV-a koji su im zaračunali porezni obveznici sa sjedištem u RH.
Uvod
Uvjeti za povrat PDV-a iz RH poreznim obveznicima iz EU-a
Zahtjev za povratom – elementi i popunjavanje
Primjeri povrata pdv-a poreznim obveznicima iz EU-a
Isplata povrata PDV-a poreznim obveznicima iz EU-a
Zaključak
Autori: Dr. sc. Tamara CIRKVENI FILIPOVIĆ , prof. vis. šk. i ovl. rač. Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. vis. šk. i ovl. rač.
U Nar. nov., br. 82/21. objavljen je prijevod „novog“ MRevS-a 315 „Identificiranje i procjenjivanje rizika značajnih pogrešnih prikazivanja“. MRevS 315 (izmijenjen 2019.) stupa na snagu za revizije financijskih izvještaja za razdoblja koja započinju 15. prosinca 2021. godine ili nakon tog datuma. U članku se detaljnije objašnjava razumijevanje informacijske tehnologije u procesu revizije.1
Uvod
Sažetak glavnih izmjena MRevS-a 315
Novi zahtjevi u vezi s razumijevanjem IT-a, IT okruženja i IT procesa
Proces razumijevanja informacijske tehnologije kojom se koristi subjekt
Rizici koji proizlaze iz korištenja informacijske tehnologije, odnosno IT Aplikacija
Menadžeri financija i poduzetnici učestalo si postavljaju pitanje: „Kako u turbulentnoj okolini s čestim promjenama gospodarskih uvjeta ili uvjetima nelikvidnosti naplatiti svoja potraživanja?“ Stanje neizvjesnosti zahtijeva fleksibilnu prilagodbu i koordinirane aktivnosti unutar poduzeća u uspostavi sustavnog upravljanja potraživanjima. U ovom se članku navode aktivnosti koje bi trebale sadržavati uspješan sustav upravljanja naplatom potraživanjima, u cilju očuvanja vlastite likvidnosti.
Uvod
Trend nenaplaćenih potraživanja u RH
Sustav upravljanja potraživanjima poslovnih subjekata
U časopisu RRiF br. 5/22. pisali smo o pravilima za ostvarivanje prava na subvenciju cijene plina na temelju donesene mjere subvencioniranja dijela krajnje cijene opskrbe plinom za mikro, male i srednje poduzetnike s godišnjom potrošnjom plina na pojedinačnome mjernom mjestu do 10 GWh. U tom članku dali smo i primjer evidentiranja primljene subvencije u poslovnim knjigama poduzetnika koji su obveznici poreza na dobitak odnosno koji vode knjige prema načelu dvojnog knjigovodstva.
U ovome praktikumu prikazujemo način evidentiranja primljene subvencije kod obrtnika i slobodnih zanimanja koji su obveznici poreza na dohodak i vode poslovne knjige.
Evidentiranje primljene subvencije cijene plina knjizi primitaka i izdataka
Ovogodišnja izmjena pravila o parničnom postupku znatno smanjuje rokove i načine u kojima stranke mogu dostavljati svoja pisana očitovanja te proširuje krug osoba koje su u obvezi sudjelovati u eKomunikaciji.
Autorica u ovom članku ističe koje su najvažnije novine i kako se stranke moraju pripremiti za parnični postupak da ne bi snosile štetne posljedice.
Dana 1. kolovoza 2022. godine stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama, objavljen u Narodnim novinama broj 85., kojim je u sustav rodiljnih i roditeljskih potpora uvedeno novo pravo zaposlenih i samozaposlenih očeva – očinski dopust te druge izmjene, posebice glede limita u visini naknade plaće koja se isplaćuje tijekom roditeljskog dopusta, a koje će detaljnije biti izložene u ovom članku.
Uvod
Očinski dopust
(Očinski) dopust za slučaj smrti djeteta
Roditeljski dopust
Rad s polovinom punoga radnog vremena (tijekom roditeljskog dopusta)
Dopust zbog smrti djeteta koja je nastupila tijekom roditeljskog dopusta
Pisana obavijest poslodavcu o namjeri korištenja prava na roditeljski dopusti i promjena načina korištenja ostalih prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora
Objašnjenje pojmova zaposleni i samozaposleni roditelji
Naknada plaće tijekom korištenja prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora
Prijelazne i završne odredbe zakona o izmjenama i dopunama
Likvidacija je postupak kojim dolazi do prestanka društva. Za vrijeme likvidacije društvo i dalje postoji (posluje), samo mu je promijenjen cilj. S obzirom na to da je konačni cilj likvidacije prestanak postojanja društva, tijekom likvidacije važno je razriješiti ne samo imovinskopravne nego i radnopravne odnose u društvu, naravno najkasnije do trenutka brisanja društva iz odgovarajućeg registra. Autorica u članku navodi načine prestanka radnih odnosa tijekom likvidacije, ali i prestanka društva po skraćenom postupku te obveze poslodavca kod prestanka radnog odnosa.
Općenito o likvidaciji
Likvidacija i radni odnosi
Prestanak radnog odnosa tijekom likvidacije
Prestanak društva po skraćenom postupku („skraćena likvidacija“)
Radni odnos članova uprave (direktora) i likvidatora društva
Privremena nesposobnost za rad (PNR) zbog bolesti i ozljede jedina je privremena nesposobnost za rad tijekom koje, u razdoblju nakon 42 dana, naknada plaće koja se isplaćuje tereti Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO). Pritom se postavlja pitanje kako poslodavac određuje osnovicu za naknadu plaće, u kojoj visini i pod kojim uvjetima traži povrat od HZZO-a. U članku će se odgovoriti na postavljena pitanja.
Naknada plaće od 43. dana PNR-a zbog bolesti ili ozljede
Što se smatra plaćom
Što se ne uračunava u osnovicu za naknadu plaće
Što kada nema prethodnih isplata poslodavca
Što kada osoba nije prethodno bila osigurana na istu osnovicu osiguranja
Povrat isplaćene naknade plaće poslodavcu
Kada poslodavac ne može ostvariti povrat isplaćene naknade plaće
Izmjene cijena u graditeljstvu danas su stvarnost i svakodnevica. Osim što se cijene mijenjaju, treba naglasiti da se danas mijenjaju vrlo snažno i u kratkim razdobljima, što nužno otvara pitanje o mogućnostima da se početno ugovorena ukupna cijena radova izmijeni tijekom trajanja ugovornog odnosa. U RH takve izmjene cijene kod ugovora o građenju propisuje Zakon o obveznim odnosima, sadržane su i u Posebnim uzancama o građenju, a recentno je i Vlada RH glede toga donijela Zaključak Vlade Republike Hrvatske od 21. lipnja 2022. o ublažavanju posljedica globalnog poremećaja na tržištima građevinskih materijala i proizvoda. Rješenja u navedenim pravnim aktima nisu jednaka, dapače, ponekada su i bitno različita, odnose se na različita područja, pa se u ovom članku pregledno iznosi njihova usporedba, s posebnim naglaskom na razlikama.
Pravne mogućnosti naručitelja i izvođača ako dođe do izmjene cijene u graditeljstvu
Izmjene cijene prema Zakonu o obveznim odnosima
Izmjene cijena prema Posebnim uzancama o građenju
Zaključak Vlade RH o ublažavanju posljedica globalnog poremećaja na tržištima građevinskih materijala i proizvoda
I neprofitne organizacije, između ostalih, pripremaju se za uvođenje eura kao nacionalne valute. Ministarstvo financija je u svibnju 2022. godine pripremilo posebnu uputu za neprofitne organizacije vezano za njihove obveze u kontekstu uvođenja eura. U nastavku autorice objašnjavaju najvažnije aktivnosti sadržane u navedenoj uputi.
Uvod
Temeljna načela i pravila za preračunavanje
Prilagodba poslovnih procesa svih neprofitnih organizacija
Financijsko poslovanje neprofitnih organizacija
Prilagodba neprofitnih organizacija koje su poslovni subjekti
Obvezujuće praćenje bitnih povrede postupka javne nabave pridonosi zakonitim provedbama postupka javne nabave, zaštiti javnog interesa te poštovanju načela javne nabave. Zakonitost odluka Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave koje su povezane s tim bitnim odredbama postupaka javne nabave kontrolira Visoki upravni sud. Time se pridonijelo razvoju ujednačavanja pravne prakse i ukupne pravne sigurnosti za sve dionike sustava javne nabave.