Novim Zakonom o računovodstvu (Nar. nov., br. 109/07.), koji je u primjeni od 1. siječnja 2008., propisano je tko, kada i za koje potrebe treba sastaviti godišnje financijske izvještaje za 2008. i kada ih treba predati Financijskoj agenciji. O tome u nastavku članka.
Uvod
Zakonska osnova sastavljanja i predaje godišnjih financijskih izvještaja
Sastavljanje i predaja godišnjih financijskih izvještaja za statističke i druge potrebe
Sastavljanje i predaja godišnjih financijskih izvještaja za potrebe javne objave
Istodobna dostava dokumentacije za potrebe javne objave i statističke i druge potrebe
Način dostave, oblik i format te ovjeravanje dokumentacije
Provjera potpunosti i točnosti godišnjega financijskog izvještaja i druge dokumentacije
Poduzetnici su do 31. ožujka o.g. obvezni u FINA-u dostaviti godišnje financijske izvještaje za potrebe statistike. U tu svrhu po prvi put sastavljaju bilancu i račun dobitka i gubitka po novom sadržaju prema odredbama Pravilnika o strukturi i sadržaju godišnjih financijskih izvještaja (Nar. nov., br. 38/08.). U FINA-u se dostavljaju i dodatni podatci koji se, u najvećem dijelu, odnose na pojašnjenje pojedinih stavaka iz bilance i RDG-a za potrebe statistike. O tome kako popuniti dodatne podatke i povezati ih s podatcima iz bilance i RDG-a detaljnije pišemo u ovom članku.
UVOD
OPĆI PODATCI O PODUZETNIKU – PODNOSITELJU GFI-a
BILANCA (obrazac POD-BIL)
RAČUN DOBITKA I GUBITKA (obrazac POD-RDG)
DODATNI PODATCI (obrazac POD-DOP)
ZAKLJUČAK
Autor: Mr. sc. Đurđica JURIĆ, dipl. oec. i ovl. rač.
Izvještaj o novčanom tijeku daje upravi društva, vlasnicima udjela i drugim eksternim korisnicima informaciju na temelju kojih aktivnosti društvo stvara novac te kako ga koristi. Takve su informacije korisnicima bitne kako bi donijeli odgovarajuće poslovne odluke. U časopisu RRiF br. 2/09. pisali smo o izvještaju o novčanom tijeku te dali primjer sastavljanja navedenog izvještaja po indirektnoj (neizravnoj) metodi. U ovom članku čitatelji će se upoznati sa sastavljanjem izvještaja o novčanom tijeku po direktnoj (izravnoj) metodi.
ŠTO JE IZVJEŠTAJ O NOVČANOM TIJEKU
TKO JE OBVEZNIK SASTAVLJANJA IZVJEŠTAJA O NOVČANOM TIJEKU
METODE SASTAVLJANJA IZVJEŠTAJA O NOVČANOM TIJEKU
STRUKTURA IZVJEŠTAJA O NOVČANOM TIJEKU
PRIMJER SASTAVLJANJA IZVJEŠTAJA O NOVČANOM TIJEKU PO IZRAVNOJ METODI
ZAKLJUČAK
Autor: Mr. sc. Katarina HORVAT JURJEC, dipl. oec. i ovl. rač.
Konsolidacija financijskih izvješća za 2008. obavlja se prema odredbama čl. 16. Zakona o računovodstvu odnosno prema odgovarajućim zahtjevima HSFI Konsolidirani financijski izvještaji za male i srednje poduzetnike, odnosno MRS-a 27 za velike poduzetnike i one čiji su vrijednosni papiri uvršteni na burzovnu kotaciju ili se spremaju za takvo uvrštavanje. Poseban problem pojavljuje se zbog dvostrukog uređenja obveznika konsolidacije, tj. Zakonom i računovodstvenim standardima, za razliku od prethodnih godina. Zbog toga što odredbe čl. 16. nisu usklađene sa zahtjevima standarda, dolazi do nesporazuma i dvojbi.U ovom se članku polazi od stajališta da odredbe Zakona o računovodstvu imaju prednost u odnosu na zahtjeve standarda pa bi trebalo primijeniti Zakon o računovodstvu. Odredbe Zakona o računovodstvu primjenjuju se jednako na sve poduzetnike, dok se zahtjevi HSFI odnosno MRS-ova vezani za obvezu konsolidacije bitno razlikuju.
Obveznici konsolidacije financijskih izvješća
Iznimke od obvezne konsolidacije financijskih izvješća
Načela i postupci konsolidacije
Računovodstvo ulaganja u ovisna društva
Goodwill i višak stjecateljeva udjela (“negativni goodwill”)
Postupak konsolidacije financijskih izvješća
Nerealizirani dobitci i gubitci
Manjinski interes
Primjer konsolidacije financijskih izvješća
Konsolidacija novčanih tijekova
Bilješke u vezi s konsolidacijom
Druge metode konsolidacije financijskih izvješća
Predočavanje, revizija i javna objava konsolidiranih financijska izvješća
Autorica u članku obrazlaže računovodstvene postupke smanjenja vrijednosti revalorizirane dugotrajne materijalne imovine prema zahtjevima računovodstvenih standarda, uzimajući pritom u obzir i porezno motrište takvih transakcija.
DUGOTRAJNA MATERIJALNA IMOVINA KAO DIO UKUPNE IMOVINE TRGOVAČKOG DRUŠTVA
UTVRĐIVANJE VRIJEDNOSTI DUGOTRAJNE MATERIJALNE IMOVINE
SMANJENJE VRIJEDNOSTI DUGOTRAJNE MATERIJALNE IMOVINE
RAČUNOVODSTVENI POSTUPCI SMANJENJA VRIJEDNOSTI DUGOTRAJNE MATERIJALNE IMOVINE
POREZNO MOTRIŠTE SMANJENJA VRIJEDNOSTI DUGOTRAJNE MATERIJALNE IMOVINE
Pred računovođama je nekoliko bitnih datuma od kojih svaki postavlja zahtjeve za određenim izvještajima. Uz godišnje financijske izvještaje, kada je u pitanju javna objava putem FINA-e, treba priložiti i dvije odluke: odluku o utvrđivanju godišnjih financijskih izvještaja i odluku o raspodjeli dobitka ili pokriću gubitka za poslovnu 2008. godinu. Ako se ove odluke prilože financijskim izvještajima koji se dostavljaju za statističke potrebe do 31. ožujka 2009., ispunjena je obveza koja se inače mora obaviti do 30. lipnja ili 30. rujna 2009., što znači da se već s prvim datumom mogu ispuniti sve obveze prema FINA-i. Treba li tako postupiti ili odgoditi javnu objavu te koje značenje imaju rok i izvještaji što se dostavljaju do 30. travnja 2009. u Poreznu upravu, to je samo dio problematike koja se postavlja pred upravu društva. Više o tome u nastavku članka.
NOVI ZAKONSKI ZAHTJEVI
TKO JE ODGOVORAN ZA IZRADU FINANCIJSKIH IZVJEŠTAJA
OGRANIČENJA U RASPODJELI DOBITKA
UTVRĐIVANJE I UPORABA DOBITKA PREMA ZAKONIMA I INTERNIM AKTIMA
PRIJEDLOG ODLUKE O UTVRĐIVANJU GODIŠNJEG FINANCIJSKOG IZVJEŠĆA ZA D.O.O.
MORA LI SE POKRITI GUBITAK I DOKAD
RAČUNOVODSTVENI POSTUPCI (S ostvarenim DOBITKOM I GUBITKOM)
Važnost troškova poslovanja ne treba posebno naglašavati. Na većinu njih možemo utjecati u skladu s upravljačkim odlukama. Stoga uprave društva ovih dana sve svoje znanje i napore usmjeravaju smanjenju izravnih vrsta troškova, međutim, sposobnost financijske kontrole i planiranja treba usmjeriti na sve moguće vrste troškova i rashoda. U analizi poslovanja obično se primjenjuje sustavni pristup pa tako i u pogledu troškova treba postaviti dobar temelj za razmišljanje i donošenje odluka. U tome uvelike mogu pomoći odgovarajuće tehnike prikazivanja troškova i rezultata.
U časopisu RRiF br. 12/08. obradili smo samo dio naslovljene problematike koji se odnosi na zakonsko određenje kamata, na položaj kamata s motrišta PDV-a te dio poreznog položaja kamata s motrišta poreza na dohodak, dok se u ovom članku obrađuje računovodstveni i porezni položaj kamata s motrišta poreza na dohodak i poreza na dobitak.
KAMATE SA STAJALIŠTA POREZA NA DOHODAK
KAMATE U MEĐUNARODNIM ODNOSIMA SA STAJALIŠTA POREZA NA DOHODAK
KAMATE S MOTRIŠTA POREZA NA DOBITAK
UMJESTO ZAKLJUČKA
Autor: Mr. sc. Katarina HORVAT JURJEC, dipl. oec. i ovl. rač.
Od 1. siječnja 2009. na snazi je novi Zakon o članarinama u turističkim zajednicama1 kojim je proširena obveza plaćanja članarine turističkim zajednicama i na prihode odnosno primitke ostvarene od djelatnosti koje do sada nisu bile obuhvaćene tom obvezom.Obračun turističke članarine za 2008. obavlja se prema starom zakonu, koji je bio na snazi do 31. prosinca 2008., na način opisan u časopisu RRiF, br. 1/09. Za 2009. obveznici plaćanja članarine određeni su novim Zakonom, a primjena odredaba toga Zakona bit će uređena propisima koje će donijeti ministar u roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu Zakona.
OBVEZNICI PLAĆANJA ČLANARINE U TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA PREMA NOVOM ZAKONU
ZAKLJUČAK
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Bitna novost u sustavu neprofitnih organizacija od 1. siječnja 2009. je uvođenje Registra neprofitnih organizacija koji se vodi pri Ministarstvu financija (dalje: Registar). O temeljnim odredbama vezanim za prijavu u Registar pisano je u prilogu časopisu RRiF, br. 2/09., Poslovanje neprofitnih organizacija.
Od 1. siječnja 2009. primjenjuje se novi Zakon o obveznom zdravstvenom osiguranju, a u skladu s odredbama toga Zakona izmijenjen je i Zakon o dobrovoljnom zdravstvenom osiguranju u dijelu koji uređuje dopunsko zdravstveno osiguranje. Budući da je dopunsko zdravstveno osiguranje osobno osiguranje svakog osiguranika koji se osigura po toj osnovi, uplaćena premija se u smislu Zakona o porezu na dohodak smatra plaćom te podliježe plaćanju doprinosa, poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak. U utvrđivanju naknade za bolovanje nema ništa novo, ali donesene su novosti u vezi s utvrđivanjem prava na naknadu koju isplaćuje Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje. O tome pišemo u ovom članku.
NOVOSTI U DOPUNSKOM ZDRAVSTVENOM OSIGURANJU
U KOJIM SLUČAJEVIMA OSIGURANIK NE SUDJELUJE U TROŠKOVIMA ZDRAVSTVENIH USLUGA
PROVOĐENJE DOPUNSKOG ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA U 2009.
CIJENE POLICE DOPUNSKOGA ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA HRVATSKOG ZAVODA ZA ZDRAVSTVENO OSIGURANJE
POREZNI POLOŽAJ PREMIJE DOPUNSKOGA ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA
OSTALE NOVOSTI U ZDRAVSTVENOM OSIGURANJU U 2009.
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Zakon o reviziji (Nar. nov., br. 146/05.) izmijenjen je i dopunjen u 2008. O tim promjenama pisano je u časopisu RRiF, br. 12/08., str. 137. – 142. Pretežni broj odredaba Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji (Nar. nov., br. 139/08.) stupilo je na snagu 11. prosinca 2008., dok njihov neznatni broj stupa na snagu danom pristupanja RH EU. U ovom broju časopisa objavljujemo pročišćeni tekst Zakona o reviziji.U pročišćenom tekstu Zakona o reviziji podebljanim slovima otisnute su izmjene i dopune koje su objavljene u Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji, a uz članke pročišćenog teksta Zakona o reviziji koji stupaju na snagu danom pristupanja RH EU nalazi se posebna napomena.
Europska komisija mijenja smjernice i predlaže mjere kojima se ujednačuje djelovanje poduzetnika u zemljama članicama Europske unije.
U ovome radu Autorica obrađuje: isti tretman elektroničkih i papirnatih računa u svrhu oporezivanja, suradnja povezanih vlasti, sankcije poslodavaca koji zapošljavaju ilegalne imigrante, pomoć krizom pogođenim poduzećima, pravni statut europske kompanije, zlouporaba tahografa, označavanje porijekla maslinova ulja, reforma mješovitih investicijskih fondova, ograničavanje plaća menadžerima banaka i skraćivanje radnog vremena.
Sporazumom RH i EU uključeno je i financiranje razvojnih projekata. Europski fond za usmjeravanje i garancije u poljoprivredi podupire ulaganja u poljoprivredne posjede u svrhu njihove modernizacije i smanjenja troškova proizvodnje, zatim inicijative kojima se poboljšava kvaliteta poljoprivrednih proizvoda, osigurava financijske poticaje za mlade poljoprivrednike, pomaže pri prijevremenom umirovljenju, potiče primjenu metoda poljoprivredne proizvodnje koje ne štete okolišu, podržava promidžbu poljoprivrednih proizvoda na tržištu, optimalno korištenje šumskih resursa te razvoj alternativnih gospodarskih djelatnosti u ruralnim područjima. U članku se analiziraju razvojni projekti u području poljoprivrede koji se natječu za financijska sredstva prema pretpristupnom programu EU namijenjenom državama kandidatkinjama za poljoprivredu i ruralni razvoj.
UVOD
UPORABA METODA PROCJENE RAZVOJNIH PROJEKATA KOJI NISU MEĐUSOBNO ISKLJUČIVI
Cilj analize praga rentabilnosti poslovanja je da se pronađe točka ravnoteže u kojoj su ukupni prihodi jednaki ukupnim rashodima, pa je to ona razina poslovanja na kojoj ekonomski subjekt ne ostvaruje ni dobitak niti gubitak. Kad su ukupni prihodi ispod te točke ravnoteže, pojavljuje se gubitak, a kad su iznad nje, ostvaruje se dobitak. Razlika između očekivane razine poslovanja i razine poslovanja kod praga rentabilnosti ukazuje na raspon sigurnosti u poslovanju. Prag rentabilnosti kao mjera učinkovitosti pojavljuje se u analizi poslovanja, izradi poslovnih planova, predinvesticijskih i investicijskih studija te ostalih dokumenata.
Najnovija događanja na globalnom financijskom tržištu naglašavaju potrebu uređivanja poslovanja financijskih institucija, osobito onih koje aktivno sudjeluju na međunarodnom tržištu. Bazelski odbor za superviziju banaka još je 2003. definirao tekst standarda (Bazel II standard) kojemu je cilj uređivanje i nadzor poslovanja međunarodno aktivnih banaka, ali uz istodobno ostavljanje dovoljno slobodnog prostora menadžmentu banaka za unaprjeđenje poslovanja i neometano tržišno natjecanje.
Dogodile su se promjene u jednom dijelu statističkih istraživanja što ih provodi Hrvatska narodna banka. Promjene se ne odnose samo na izvještajni uzorak, nego na sve osobe koje imaju određene vrste promjena o kojima izvještava HNB. Riječ je o izravnim i portfeljnim ulaganjima.Uvodi se nova inačica obrasca IU-IP, obrazac IU-IPP doživio je manje promjene, a do promjena nije došlo u izgledu i sadržaju obrasca PU-UDP.
Nakon osam godina primjene Općeg poreznog zakona, Hrvatski je sabor 5. prosinca 2008. donio novi zakon, nepromijenjena naziva. Objavljen je 18. prosinca 2008. u Nar. nov., br. 147., a na snagu je stupio 1. siječnja 2009. Odredbe iz glava VIII. I IX., kojima je uređena administrativna suradnja i razmjena informacija o isplaćenim kamatama na dohodak od štednje, primjenjivat će se od dana pristupa RH EU. U ovome članku daju se glavni pravni instituti novoga Zakona.
U ovome članku pišemo o načinu i mogućnosti korištenja državnih potpora kao poreznih olakšica za obveznike poreza na dohodak i poreza na dobitak i to za istraživačko-razvojne projekte te za obrazovanje i izobrazbu. Navedene porezne olakšice porezni obveznici mogu koristiti u prijavama poreza na dohodak za 2008. (državna potpora za obrazovanje i izobrazbu) i u prijavi poreza na dobitak za 2008. (državna potpora za istraživačko-razvojne projekte te državna potpora za obrazovanje i izobrazbu).
Bitno promijenjeni (pogoršani) uvjeti poslovanja uslijed globalne financijske i gospodarske krize, koja je izazvala recesiju i u našoj zemlji, prisiljavaju poslodavce da na sve moguće načine smanje troškove poslovanja, među koje spadaju i plaće. Smanjena poslovna aktivnost uvjetuje otkazivanje ugovora o radu radnicima, ali i tamo gdje su radnici još potrebni traži se način kako smanjiti plaću, što sve spada u nastojanja da i u ovim bitno otežanim uvjetima poslovanja ne bi nastali veći gubitci.Problem (pravni) nastaje kada treba smanjiti ugovorenu plaću, a što neposredno zadire u prava i pravne interese radnika. Tada radnik, što je i za očekivati, najčešće ne pristaje na izmjenu ugovora o radu u tom dijelu, a bez njegove se suglasnosti ugovor o radu ni u tom dijelu ne može mijenjati. Više o tome u nastavku članka.
UVOD
NAČINI PROMJENE UGOVORA O RADU (POSEBNO U DIJELU O PLAĆI)
Zbog procesa usklađivanja domaćeg zakonodavstva sa zakonima EU, u Nar. nov., br. 60/08. objavljen je Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu (dalje: Zakon o radnom vremenu) koji je većim dijelom stupio na snagu 5. lipnja 2008., dok jedan dio odredaba stupa na snagu prijmom RH u EU. Tim se propisom uređuje radno vrijeme i obvezni odmor mobilnih radnika i vozača u cestovnom prijevozu, vrijeme vožnje, prekidi vožnje, razdoblja odmora vozača koji obavljaju cestovni prijevoz tereta i putnika i uređaji za bilježenje u cestovnom prijevozu (tahografi). O godišnjim financijskim izvješćima prijevozničkih djelatnosti pisali smo u časopisu RRiF, br. 2/09., str. 23., a u ovom ćemo članku pisati o obveznim odmorima vozača, o nastalim troškovima službenih putovanja i o još nekim osobitostima koje nastaju pri obračunu plaće kod prijevoznika.
UVOD
RADNO VRIJEME MOBILNIH RADNIKA I SAMOZAPOSLENIH VOZAČA
VRIJEME VOŽNJE MOBILNIH RADNIKA
DNEVNI I TJEDNI ODMOR VOZAČA
OBVEZE POSLODAVCA PRIJEVOZNIKA
MATERIJALNA PRAVA VOZAČA
POREZNI POLOŽAJ TROŠKOVA NASTALIH NA SLUŽBENOM PUTU
OBRAČUN I ISPLATA DNEVNICA
ISPLATA I POREZNI POLOŽAJ TERENSKOG DODATKA U DJELATNOSTI PRIJEVOZA
STAŽ OSIGURANJA KOJI SE RAČUNA S POVEĆANIM TRAJANJEM ZA VOZAČE
Pri ocjeni može li se konkretna situacija koja nastane tijekom radnog odnosa podvesti pod sintagmu „osobito teška povreda obveze iz radnog odnosa zbog koje nastavak tog odnosa nije moguć“, sudska praksa može uvelike pomoći. Stoga u nastavku slijedi prikaz konkretnih odluka Vrhovnog suda RH kojima se odlučivalo o izvanrednom otkazu ugovora o radu. 1. UVOD 2. Ostvarivanje zaštite povrijeđenih prava nasilnim ponašanjem kao razlog za izvanredni otkaz ugovora o radu. 3. Odbijanje primitka pisanog upozorenja poslodavca o kršenju obveza iz radnog odnosa nije opravdani razlog za izvanredni otkaz ugovora o radu.4. Može se smatrati da je poslodavac dokazao postojanje opravdanog razloga za izvanredni otkaz kad se sa sigurnošću ne može utvrditi je li počinjena povreda obveze iz radnog odnosa.
Javni naručitelji iz Zakona o javnoj nabavi trebaju do 31. ožujka 2009. tijelu nadležnom za sustav javne nabave dostaviti izvješća o javnoj nabavi za 2008. Kako se izvješće izrađuje i kako se navedena obveza ispunjava, pročitajte u članku.
U javnom sektoru propisana je obveza i načini uspostave unutarnje revizije i propisani su kriteriji za ustrojavanje unutarnje revizije, odnosno obveznici uspostave unutarnje revizije. U članku su detaljnije opisani načini uspostave unutarnje revizije i dani primjeri za neke načine njezine uspostave.