Prodaja robe na potrošački kredit sve je prisutnija na našem tržištu. Kao sredstvo u konkurentskoj borbi između trgovaca koji žele privući kupce, ona je ne samo dio njihove prodajne politike nego i računovodstvene. O tome koji sve poslovi prethode prodaji robe na potrošački kredit, kakav je njegov porezni tretman i koje je značenje računovodstvenih poslova pri njegovoj realizaciji, pročitajte u ovom članku.
Program statističkih istraživanja Republike Hrvatske za razdoblje 2000. do 2002. obvezuje sve skupine pravnih osoba da izrade tromjesečne, polugodišnje, devetomjesečne i godišnje statističke izvještaje.
U ovome članku podsjećamo na obvezu izrade statističkih izvještaja za razdoblje siječanj - rujan 2001. godine, koji se dostavljaju Zavodu za platni promet do 20. listopada ove godine. Težište je na iznošenju brojnih nejasnoća koje su bile zapažene prilikom izrade statističkih izvještaja, te na davanju određenih dodatnih pojašnjenja, kako bi se olakšala izrada obrazaca a izvještaji bili što kvalitetniji.
Detaljnije o popunjavanju samoga obrasca pogledati u časopisu RRiF br. 7/2001. (str. 48. - 50.).
Zbog velikih promjena koje su se dogodile u posljednje vrijeme u poslovnom okruženju trgovačkog društva, znatno se povećalo značenje računovodstvenih informacija u donošenju odluka. Suvremeni upravljački računovodstveni sustavi trebaju osigurati podlogu za poslovodno odlučivanje koje se odnosi na cijene, strukturu prodaje, oblikovanje proizvoda, profitabilnost kupaca i motivaciju uspješnosti poslovanja. U članku su opisane četiri primjene suvremenih informacija o troškovima u poslovodnom odlučivanju. To su: Kalkulacija troškova u određivanju prodajnih cijena i odnosa s kupcima; Opravdanost troškova nakon odluke o ukidanju - prestanku proizvodnje nekog proizvoda; Utvrđivanje mogućnosti odnosno potreba za poboljšanjem proizvoda, oblikovanjem proizvoda i poslovnih procesa; Ocjenjivanje uspješnosti poslovanja ustrojstvenih jedinica. O tome podrobnije u nastavku članka.
Uprave trgovačkih društava s ciljem da postignu što veću profitabilnost pristupaju unutrašnjem ustroju tako da raščlane društvo na pogone, proizvodne linije i druge oblike jedinica. Pritom redovito dolazi do decentralizacije odlučivanja, a zatim i odgovornosti na razini ustrojstvenih jedinica.
Za provedbu toga nužno je uspostaviti menadžersko računovodstvo i odabrati odgovarajuću metodu obračuna troškova. Ovo je važno, jer zavisno od postupka utvrđivanja prihoda i troškova dobivamo izvješća čije informacije omogućuju ocjenu postignutog rezultata pojedine ustrojstvene jedinice. U nastavku čitajte jedno od mogućih rješenja u praksi.
Od 1. siječnja 2001. u primjeni je novi Zakon o porezu na dobit (Nar. nov., br. 127/00.) i provedbeni propis Pravilnik o porezu na dobit (Nar. nov., br. 54/01.), koji u odnosu na Zakon i Pravilnik o porezu na dobit koji se do tada primjenjivao, donose bitne razlike u sadržaju Porezne prijave i sadržaju knjigovodstva. Naime, Poreznom prijavom sada se nastoji utvrditi računovodstveni rezultat. O problemu bilanciranja u novim uvjetima možete pročitati u nastavku članka.
Autor: Mr. sc. Marinka GRDOVIĆ, dipl. oec. i ovl. rev.
Raznovrsnost poslovnih aktivnosti i posebnost pravnih određenja neprestano dovodi do takvih poslovnih događaja koje nisu obradili naši priručnici ili udžbenici, što pak nameće potrebu stručnog promišljanja kako ih knjigovodstveno prikazati.
Naša je namjera da vam i u ovom nastavku izložimo nove slučajeve iz prakse. U prošlom broju (9/01., str. 18.) bio je šesti nastavak u kojemu je dan i pregled do sada objavljenih primjera knjiženja.
Obračun i knjiženje 30% troškova pdv-a s osnove amortizacije osobnih automobila u 2001.
Knjiženje 30% troškova goriva i servisa za osobne automobile u vlasništvu poduzeća ili obrta
Knjiženje potraživanja za odštetu u slučaju kad se popravak obavi u vlastitom servisu
Preuzimanje potraživanja od kupca na teret kapitala člana društva - zadržanog dobitka
Knjigovodstveno postupanje s "ušurom" pri meljavi žita
Utvrđivanje broja dnevnica za službeno putovanje u inozemstvo
Osim revizije financijskih izvještaja koja je propisana Zakonom o računovodstvu, Zakonom o trgovačkim društvima propisana je revizija osnivanja društava kapitala, posebna revizija društva kapitala, revizija povezanih društava i revizija pripajanja i spajanja društava kapitala.
O obavljenoj reviziji osnivanja revizor izrađuje izvješće u kojem navodi rezultate svojih ispitivanja vezano na ciljeve revizije osnivanja društava kapitala. Pri izradi izvješća o provedenoj reviziji osnivanja revizor mora usmjeriti pozornost na odredbe MRevS 250, MRevS 700 i MRevS 800.
O reviziji osnivanja trgovačkog društva s ograničenom odgovornošću s primjerom izvješća revizora pročitajte u nastavku članka.
Brojni stečajevi i likvidacije hrvatskih trgovačkih društava mogli su se spriječiti pravodobnom sanacijom, posebice sanacijom (popravljanjem) financijske neravnoteže u bilanci. Stoga se u ovom radu razmatraju mogućnosti sanacije financijske neravnoteže u bilanci, tj. mogućnosti uspostavljanja i održavanja pozitivne financijske neravnoteže u bilanci.
Mogućnosti praktične primjene danog koncepta prikazat će se na slučaju konkretnog trgovačkog društva koje je zapalo u ozbiljne financijske teškoće zbog prekomjerno poremećene financijske neravnoteže i izgubljenog vlastitog kapitala odnosno ostvarenog gubitka iznad veličine vlastitog kapitala.
Otkako je počela primjena novog Zakona o porezu na dobit (Nar. nov., br. 127/00. - u nastavku: Zakon), novog Pravilnika o porezu na dobit (Nar. nov., br. 54/01.) te novog Pravilnika o amortizaciji (Nar. nov., br. 54/01. - u nastavku: Pravilnik) otvorena su brojna praktična pitanja koja se tiču provedbe tih propisa. Koja je intencija - nakana pojedinih normi što ih je donositelj propisa osmislio, najbolje je interpretaciju pojedinih nauma čuti od predlagača propisa. To činimo i u ovom drugom nastavku (prvi dio je objavljen u prethodnom broju ovog časopisa, str. 46.) u kojem naša suradnica iz Ministarstva financija objašnjava primjenu spomenutih propisa.
Prema Zakonu o porezu na dobit (Nar. nov., br. 127/00.) obveznik plaćanja poreza na dobitak je trgovačko društvo i druga pravna osoba koja obavlja djelatnost radi stjecanja dobitka, kao i tuzemna poslovna jedinica inozemnog poduzetnika. Inozemni su poduzetnici u Republici Hrvatskoj dužni plaćati porez na dobitak ostvaren u tuzemstvu. Primjena hrvatskih poreznih zakona često će, međutim, biti ograničena ako je s državom rezidentnosti1 inozemnog poduzetnika sklopljen ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja.
S obzirom na to da je primjena ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja složena i ne mali broj puta dvojbena, ovim napisom autorica iz Ministarstva financija ukazuje na praktičan način primjene ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja pri oporezivanju dobitka inozemnih poduzetnika. Ona osobito ukazuje na to kako odrediti oporezuje li se dobitak inozemnog poduzetnika kao dobitak po rješenju ili kao dobitak po odbitku.
Prema odredbama Općeg poreznog zakona povrat preplaćenog poreza i poreza plaćenog bez pravne osnove zajedno s kamatama porezno tijelo treba vratiti osobi koja ga je platila odnosno onoj osobi kojoj pripada pravo na povrat. No ako porezno tijelo prethodno utvrdi da porezni obveznik ima dospjelih a neplaćenih poreza ili drugih javnih davanja koje ono naplaćuje, tada preplaćeni odnosno neosnovano plaćeni porez ne treba vratiti poreznom obvezniku.
O kojim porezima i javnim davanjima je riječ pojašnjava se ovim člankom.
Napominjemo da možebitno neka navedena javna davanja i poreze od početka 2002. porezna tijela neće naplaćivati. Dakako da od istog vremena neka nenavedena javna davanja i poreze može porezno tijelo početi naplaćivati.
U RRiF-u br. 8/01. na str. 78. i 79. dano je 14 odgovora, a ovaj izbor je nastavak:
Priznavanje pretporeza po računima za nabavu osobnih automobila na financijski lizing
Može li se platiti godišnja školarina na srednjoj školi ili fakultetu za učenike i studente?
Ugovor ili odluka o dodjeli stipendije
Mogu li se neisplaćene stipendije za nekoliko mjeseci isplatiti naknadno
Reprezentacija i PDV na vlastitu potrošnju u 2001.
Početak primjene godišnjih stopa otpisa dugotrajne imovine iz Pravilnika o amortizaciji za svrhe oporezivanja dobitka
Kada se stipendija kao pomoć pri školovanju može isplatiti do 2.500,00 kn bez oporezivanja
Izdatci se kod obveznika poreza na dohodak - obrtnika knjiže u Obrazac KPI u trenutku plaćanja
Pri knjiženju primitaka i izdataka kod obveznika poreza na dohodak - obrtnika i slobodnih zanimanja treba voditi računa o sljedećemu:
Oporezivanje prometa nekretnina
Promet novoizgrađene nekretnine između obveznika PDV-a
Prodana roba ili usluga, kod obveznika poreza na dohodak smatra se naplaćenom i knjiži se kao primitak u Knjigu primitaka i izdataka - Obrazac KPI, i to:
Sukladno tržišnoj usmjerenosti našega gospodarstva, velik broj poduzetnika angažira kapital u ugostiteljsku i turističku djelatnost, a kako je ugostiteljska i turistička djelatnost među profitabilnijima u hrvatskom gospodarstvu, pretpostaviti je da će i trend ulazaka novih poduzetnika u ove djelatnosti biti zadržan ili čak povećan.
U časopisu RRiF br. 8/01. pisali smo o razvrstavanju i sadržaju ugostiteljskih objekata, a u nastavku autor sveobuhvatno piše o uvjetima za obavljanje ugostiteljske djelatnosti.
Nedvojbeno je da su najuobičajeniji carinski postupci puštanje robe u slobodni promet i izvozni postupak.
Puštanjem robe u slobodni promet strana roba stječe status domaće robe, a u izvoznome postupku odobrava se iznošenje domaće robe iz našeg carinskog područja.
Kako i uz koju dokumentaciju se moraju navedeni carinski postupci provesti, pojašnjeno je ovim člankom.
Hrvatski sabor je na svojoj sjednici održanoj 13. srpnja 2001. donio novi Zakon o carinskoj službi (Nar. nov., br. 67/01. - dalje: Zakon), koji je stupio na snagu 23. kolovoza 2001. U njemu je sadržan dio visokih standarda što ih, glede funkcioniranja carinske službe, Hrvatskoj postavljaju međunarodne institucije, a njegovo donošenje bilo je nužno i radi očekivane suradnje i razvijanja gospodarskih i drugih odnosa sa zemljama Europske unije, Svjetskom carinskom organizacijom (WCO), Svjetskom trgovačkom organizacijom (WTO) i susjednim zemljama.
Stupanjem na snagu Zakona prestao je vrijediti bivši Zakon o carinskoj službi (Nar. nov., br. 53/91. i 106/93.).
Uputa o provedbi Odluke o načinu obavljanja platnog prometa s inozemstvom i načinu dostavljanja podataka o platnom prometu s inozemstvom (Nar. nov., br. 35/96., 72/99., 30/00. i 77/01.) omogućuje sastavljanje platne bilance Republike Hrvatske korištenjem podataka o platnom prometu s inozemstvom, usaglašavanje rada banaka i istovjetno postupanje domaćih osoba pri plaćanjima s inozemstvom.
Uputa propisuje obvezatne naloge platnog prometa s inozemstvom i obvezuje banke na dostavljanje Hrvatskoj narodnoj banci podataka o svakom pojedinačnom bezgotovinskom plaćanju s inozemstvom. Banke ne dostavljaju sve podatke koji su predviđeni u propisanim nalozima platnog prometa s inozemstvom, nego samo one koji su relevantni za statistiku na magnetskom mediju.
Što donosi najnovija promjena prethodno navedene upute pročitajte u ovom članku.
Da bi osobe koje su obveznici primjene Zakona o osnovama deviznog sustava, deviznog poslovanja i prometa zlata pravilno primjenjivale taj zakon ne mogu se osloniti isključivo na nj. Naime, tom zakonu pripada niz provedbenih što zajedno Čine cjelinu za njegovo provođenje. Iako je donošenje provedbenih propisa kojima se pojašnjava određeni zakon uobičajena praksa, ipak se malo koji od njih može usporediti s tim zakonom glede brojnosti provedbenih propisa. Upravo ta brojnost otežava primjenu Zakona.
Kako bi se primjena Zakona olakšala, u nastavku dajemo pregled njegovih provedbenih propisa koji uređuju devizni sustav.
Ekonomska i monetarna unija (EMU) je napredniji stupanj ekonomske integracije Europske unije koji implicira zajedničku monetarnu politiku i usko koordinirane ekonomske politike zemalja članica. EMU se temelji na zajedničkom tržištu proizvoda i usluga koje je nužno za njegovo dobro funkcioniranje jer bi variranje tečajeva između valuta zemalja članica sputavalo me- đuutjecaj tržišta kapitala.
Kako je unutarnje tržište dovršeno, zemlje članice su usko povezane u svim domenama, što će se analizirati u ovom članku, a poduzeti angažmani u okviru Maastrichta pokazuju spremnost za preuzimanje odgovornosti u ekonomskim i monetarnim područjima te radnji vezanih za njihovu ekonomsku sukladnost. Zahvaljujući jedinstvenoj valuti ukinut će se fluktuirajuće marže valute, koje su još moguće u Europskom monetarnom sustavu. Sporazum iz Maastrichta ima za cilj zaustaviti monetarnu nesigurnost jedinstvenog tržišta.
Pojam "poduzeće" često se rabi kao sinonim za trgovačko društvo, no to tako nije jer ono po svom sadržaju i značenju nije pravni subjekt nego je vezano za nositelja prava. Što to pak dalje znači kad je poduzeće u pravnom prometu, kad se s prijenosom poduzeća ustupaju i radnici, o tome i o drugim pravnim aspektima pišemo u nastavku članka.
Kontroling u tvrtkama razvijenog tržišnoga gospodarstva značajna je pomoć upravi, a smatra se da pridonosi jačanju konkurentske sposobnosti tvrtke. U kojem je opsegu u nas u društvima uspostavljen kontroling i kako on djeluje do sada je bilo nepoznanica jer o tome nije bilo provedeno opsežno istraživanje. Takvo je istraživanje napokon provedeno1 i u ovome se članku objavljuju preliminarni rezultati. Oni su vrlo korisni za menadžment koji želi uspostaviti službu kontrolinga i koristiti prednosti njezinih informacija u upravljanju društvom, a poglavito u postizanju temeljnog cilja - dobitka. U ovim vrlo zanimljivim i korisnim rezultatima istraživanja primjene kontrolinga u našoj praksi čitajte u nastavku.
Proizvodni program temeljni je čimbenik razvoja proizvodnje u industrijskoj djelatnosti. Poduzetnik sam odlučuje o opsegu i asortimanu proizvodnog programa na temelju istraživanja i analize tržišta i vlastitih proizvodnih mogućnosti.
S obzirom na mjesto i značenje proizvodnog programa u razvojnoj politici, njegovoj se izradi i ocjeni uspješnosti ostvarenja daje važno mjesto u analizi uspješnosti poslovanja.
Za ocjenu uspješnosti oblikovanja i ostvarivanja proizvodnog programa primjenjuju se odgovarajući analitički postupci, a rezultati ocjene rabe se za ostvarivanje promjena u postojećem proizvodnom programu.
Pod izrazom know-how razumiju se znanja i iskustva koja je netko stekao i želi ih prenijeti na drugoga. Prijenos know-how postaje važnom odrednicom suvremenih dinamičnih tehnoloških gospodarskih promjena.
Do prijenosa know-how dolazi bilo u okviru drugih oblika suradnje između poslovnih partnera, bilo u okviru ugovora o know-how.
Uz pojašnjenje pojma, značajki, poreznog i carinskog tretmana autorica daje u ovom članku ogledni primjerak ugovora o know-how.
U broju 9/2001. našeg časopisa Računovodstvo, revizija i financije na 138. do 142. stranice objavili smo prvi dio ovog članka s ukupno 66 malih marketinških savjeta. U ovom broju objavljujemo preostalih 64 od ukupno 130 malih marketinških savjeta.