Sada je prikladno vrijeme da se prije sastavljanja financijskih izvještaja za 2024. godinu pristupi pregledima svih računovodstvenih knjiga kako bi se na računima koji im pripadaju provjere jesu li svi poslovni odnosi iskazani točno i ujednačeno.
Prije toga potrebno je provesti kvalitetan popis imovine i obveza jer je on jedini stvarni korektor propusta koji su nastali tijekom godine.
U ovom se članku daje sažetak knjigovodstvenih postupanja kod učestalijih poslovnih odnosa u proračunskom sustavu. Napominje se da se računovodstveni pristup za 2024. godinu nije mijenjao tijekom 2024. godine iako je 2023. godine donesen novi Pravilnik o proračunskom računovodstvu i Računskom planu jer se u dijelu koji se odnosi na knjigovodstvene evidencije primjenjuje tek od 1. siječnja 2025. godine.
Pravni okvir
Računi glavne knjige
Zaključak
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
Pravilnik o korištenju sredstava Europske unije uređuje način planiranja i izvršavanja, povrat sredstava te evidentiranje i izvještavanje o sredstvima Europske unije u Republici Hrvatskoj. Više o navedenim područjima, obveznicima i rokovima primjene pročitajte u nastavku.
Obveznici i rokovi primjene
Načini na koje Europska komisija uplaćuje EU sredstava
Planiranje i izvršavanje EU sredstava
Izvršavanje EU sredstava
Evidentiranje EU sredstava
Izvještavanje o EU sredstvima
Suradnja ustrojstvenih jedinica za financije i računovodstvo i ustrojstvenih jedinica za provedbu EU projekata
U proračunskom sustavu od početka primjene novog Zakona o proračunu donesen je pravilnik kojim se uređuje proračunsko računovodstvo. Poslovne promjene će se na temelju njega u glavnu knjigu proračunskog računovodstva unositi tek od 1. siječnja 2025. godine.
U ovom se članku, kroz niz predložaka knjiženja koje navodi sam pravilnik, daje pregled nekih njegovih bitnih razlika u odnosu na knjigovodstvene evidencije do kraja 2024. godine. Ti su predlošci knjiženja zadani i moraju se poštovati kako bi poslovne knjige bile usklađene sa zadanim proračunskim računovodstvom.
Uvod
Sheme knjiženja nekih poslovnih događaja
Zaključak
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
I proračunske osobe koje su obveznici PDV-a trebaju predati 12. Obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske, 2024. godine do 20. siječnja 2025. godine. U njemu treba provesti i sva usklađenja i ispravke za 2024. godinu. Osobe koje svoje poslovne događaje bilježe u sustavu proračunskog računovodstva, a obavljaju poduzetničku djelatnost i s motrišta PDV-a prelaze propisani prag isporuka dobara i usluga, smatraju se obveznicima PDV-a.
Detaljnije o novom pragu za ulazak / izlazak iz sustava PDV-a te novostima u PDV-u u 2025. godini može se pročitati u časopisu RRiF, br. 12/24., rubrika POREZI.
Kako proračunske osobe trebaju sastaviti Obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine, može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Temeljne odredbe u vezi s oporezivanjem PDV-om proračunskih osoba
Sastavljanje Obrasca PDV za prosinac 2024. godine
Zaključivanja poreznih i računovodstvenih knjiga i evidencija u 2024. godini
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Kako je i propisano, prije kraja 2024. godine usvaja se Državni proračun Republike Hrvatske za 2025. godinu i projekcije za 2026. i 2027. godinu. On je povećan u odnosnu na onaj iz 2023. godine kako u rashodnoj tako i prihodnoj strani. U ovom se članku daje njegov sažeti sadržaj, navode se svote i razlozi koji su doveli do njegova povećanja u odnosu na prethodnu godinu.
U 2025. godini ukupni prihodi državnog proračuna planirani su u svoti od 33 milijarde eura, dok su ukupni rashodi državnog proračuna planirani su u svoti od 37,0 milijarda eura.
Za određenu proračunsku godinu na temelju posebnog zakona donosi se zakon kojim se detaljnije propisuje izvršavanje toga državnog proračuna. S obzirom na to, donosi se Zakon o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu. U ovom se članku, kojemu je on predmet, daje pregled odabranih njegovih dijelova s njihovim objašnjenjima te se posebno naglašavaju različitosti u odnosu na prethodne istovrsne zakone i ističu odredbe koje se odnose i na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Uvod
Novosti u Zakonu o izvršavanju za 2025.
Fleksibilnost u izvršavanju državnog proračuna u 2025. godini
Trošenje proračunskih sredstava
Raspisivanje javnih poziva
Odredbe Zakona o izvršavanju za 2025. koje se odnose na JLP(R)S
Ako gospodarski subjekt želi nastupiti s drugim subjektima, na raspolaganju mu stoje različite forme udruživanja s drugim subjektima na tržištu, uključujući i zajednicu ponuditelja. U toj okolnosti svaki član zajednice mora dokazati da u odnosu na njega ne postoje osnove za isključenje iz postupka javne nabave, a članovi Zajednice zajednički dokazuju propisane uvjete ekonomske i financijske te tehničke i stručne sposobnosti za izvršenje ugovora o javnoj nabavi.
O sudjelovanju zajednice gospodarskih subjekata u postupcima javne nabave, pravnom interesu za izjavljivanje žalbe te izvršenju ugovora sklopljenog sa zajednicom gospodarskih subjekata može se pročitati u ovom članku.
Uvod
Zakonsko uređenje zajednice gospodarskih subjekata
Dokumentacija o nabavi – odredbe koje se odnose na zajednicu gospodarskih subjekata
Ponudbeni list – podatci o članovima zajednice gospodarskih subjekata
Osnova za isključenje člana zajednice gospodarskih subjekata
Dokazivanje uvjeta tehničke i stručne sposobnosti zajednice gospodarskih subjekata
Sukladnost članova zajednice gospodarskih subjekata s normama osiguranja kvalitete i normama upravljanja okolišem
Oslanjanje na sposobnost člana zajednice gospodarskih subjekata
Sudjelovanje gospodarskog subjekta u više zajednica gospodarskih subjekata
Pravni interes za izjavljivanje žalbe u slučaju zajednice gospodarskih subjekata
Aktivna legitimacija za pokretanje upravnog spora zajednice gospodarskih subjekata, u praksi Visokoga upravnog suda RH
Izvršenje i izmjene ugovora o javnoj nabavi sklopljenog sa zajednicom ponuditelja
Zaključno
Autori: Ante LOBOJA, dipl. iur. Kristina RIHTAR , dipl. iur.
Jedno od temeljnih propisnih načela u sustavu javne nabave je i načelo tržišnog natjecanja. Polazište tržišnog natjecanja čine zaštita od sklapanja zabranjenih sporazuma poduzetnika (stvaranje kartela), sprječavanja zlouporabe vladajućeg položaja poduzetnika na tržištu te kontrola koncentracija poduzetnika. Tržišno natjecanje mogu narušavati svi sudionici javne nabave (naručitelj i gospodarski subjekt). Ovo se načelo provodi i kroz nacionalno zakonodavstvo bez obzira na to što to nije izrijekom navedeno kao takvo.
Uvod
Pravna osnova tržišnog natjecanja
Načelo tržišnog natjecanja u skladu s Direktivom o javnoj nabavi
Odredbe Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja
Tržišno natjecanje kroz odredbe Zakona o javnoj nabavi
Narušavanje tržišnog natjecanja u javnoj nabavi
„Vodič za naručitelje u otkrivanju i prijavi kartela u javnoj nabavi“
Fakultativne osnove za isključenje – vrste
Nepravilna ponuda kao rezultat narušavanja tržišnog natjecanja
Da bi se kvalitetno pripremio proračun odnosno financijski planovi proračunskih i izvanproračunskih korisnika, uzima se u obzir niz propisa i drugih akata. Jedan od važnijih akata koji se pri tome mora poštovati je i odgovarajuća uputa. U ovom se članku daju osnovni naglasci iz pravnog okvira s posebnim osvrtom na navedenu uputu. S obzirom na vrijeme njezina donošenja, uputa koja je namijenjena za lokalne jedince imat će značajan utjecaj na rebalanse proračuna koji će nastati tijekom 2025. godine.
Izmjene zakona koje utječu na prihode proračuna na lokalnoj razini
Pretpostavke za izradu i donošenje financijskih planova i proračuna
Sadržaj Uputa za izradu proračuna JLP(R)S-ova za razdoblje 2025. – 2027.
Financijski plan proračunskog i izvanproračunskog korisnika JLP(R)S
Metodologija izrade proračuna JLP(R)S-ova
Transparentnost proračuna
Izmjene i dopune financijskog plana i proračuna
Planiranje višegodišnjega kapitalnog projekta koji se financira iz kredita u uvjetima kada su nužne izmjene i dopune proračuna
Preraspodjela sredstava
Predlaganje amandmana
Kontinuirani rashodi
Planiranje rashoda proračunskih korisnika u sklopu decentraliziranih funkcija
Tijekom 2023. i 2024. godine stvoren je pravni okvir za provedbu novog sustava ocjenjivanja državnih službenika. Postupci ocjenjivanja prema tim propisima provodit će se od 1. siječnja 2025., za rad u 2025. godini. Postupak ocjenjivanja je kontinuirani proces tijekom kalendarske godine, koji obuhvaća praćenje i procjenjivanje učinkovitosti rada državnih službenika. Državni službenici ocjenjuju se prema propisanim kriterijima, a u postupku ocjenjivanja koristi se obrazac Izvješće o učinkovitosti rada i obrazac Samoprocjena. Sustav bi trebali razumijevati kako rukovoditelji tako i samo službenici stoga što imaju mogućnost samoprocjene.