Prema pravilima financijskog izvještavanja koje prati sustav proračunskog računovodstva, za 2021. godinu moraju se sastaviti i predati godišnji financijski izvještaji. Prvi je rok već 31. siječnja 2021. godine. U pripremi su i detaljnije upute za njihovo podnošenje i sastavljanje koje prema uobičajenoj praksi objavljuje Ministarstvo financija na svojim mrežnim stranicama.
Prema odredbama proračunskih pripisa iz područja računovodstva, promjene u vrijednosti i u obujmu imovine i obveza povezane su s događajima koji nemaju oslonac na poslovnim odnosima (transakcijama) odnosno djelatnostima. Iako se promjene izravno ne pojavljuju kao bilančna pozicija, o njima se sastavlja poseban financijski izvještaj. S obzirom na to da se on prvi put sastavlja nakon nekih promjena u tom području u odnosu na ono što je bilo propisano za priznavanje tih događaja za 2020. godinu, potrebno je provjeriti iskazivanje promjena na odgovarajućim osnovnim računima.
Uvod
Promjene u obujmu i vrijednosti imovine
Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Nakon duljeg vremena donesen je novi Zakon o proračunu koji se počeo primjenjivati u gotovo svim svojim odredbama od 1. siječnja 2022. godine. Iako je potpuno nov zakon u odnosu na istoimeni koji se primjenjivao do tada, proračunski sustav nije u potpunosti mijenjan na do tada postojeći sustav. Uz sažeti pregled toga novog zakona, autorica posebno naglašava razlike u odnosu na prethodni sustav.
Uvod
Sadržaj Zakona
Opće odredbe
Proces donošenja proračuna i financijskog plana
Sadržaj proračuna i financijskog plana
Postupak donošenja financijskog plana i proračuna
Izvršavanje proračuna i financijskog plana
Polugodišnji i godišnji izvještaj o izvršenju proračuna odnosno financijskog plana
Upravljanje i raspolaganje imovinom
Zaduživanje i upravljanje dugovima RH i jamstva RH
Zaduživanje i davanje jamstava JLP(R)S-ova
Proračunsko računovodstvo
Dodatni izvještaji, objava statističkih i drugih informacija
Već dugogodišnja obveza izvještavanja o javnoj nabavi putem oglasnika javne nabave (EOJN-a), bez obzira na to je li riječ o nabavama koje imaju javni ili sektorski naručitelji pa i okolnosti da je riječ o jednostavnim nabavama, postoji i za 2021. godinu. Taj se izvještaj mora sastaviti do 31. ožujka 2022. godine.
U području javne nabave podugovarateljem se smatra gospodarski subjekt koji za ugovaratelja isporučuje robu, pruža usluge ili izvodi radove koji su neposredno povezani s predmetom nabave. Kada ponuditelj u ponudi uključuje podugovaratelja, naručitelj i dalje sklapa ugovor s ponuditeljem i odgovornost za izvršenje sklopljenog ugovora ostaje na strani ponuditelja.
Autor praktičnim primjerima o kojima su svoja stajalište ili rješenja dala nadležna tijela, daje smjer za ponašanje u prijepornim okolnostima.
Uvod
Institut podugovaranja prema Zakonu o javnoj nabavi
Što dokazuje podugovaratelj u postupku javne nabave?
Navođenje podugovaratelja u ponudi
Obrazac ESPD kao dokaz oslanjanju na drugog subjekta
Neposredno plaćanje podugovarateljima od strane naručitelja
Promjena podugovaratelja i uvođenje novog podugovaratelja tijekom izvršenja ugovora
Oslanjanje na sposobnost drugog subjekta – podugovaratelja
Mora li podugovaratelj na kojeg se ponuditelj oslanja u cijelosti izvršiti ugovor jer se odabrani ponuditelj u cijelosti oslonio na njegovu sposobnost?
Podugovaratelj na kojeg se ponuditelj oslanja, izvršava ugovor u neznatnom dijelu
Može li ponuditelj nominirati stručnjaka zaposlenog kod podugovaratelja kako bi ostvario bodove u okviru kriterija za odabir ekonomski najpovoljnije ponude?
Ima li podugovaratelj pravo na žalbu u postupku javne nabave?
Poništenje postupka javne nabave može nastati i ako su postale poznate okolnosti zbog kojih bi došlo do sadržajno bitno drukčije obavjesti o nadmetanju ili dokumentaciji o nabavi da su one bile prije poznate. U ovom se članku promatraju poništenja po toj osnovi prema presudama Visokoga upravnog suda Republike Hrvatske u odnosu na stvarne slučajeve.
Od 25. prosinca 2021. godine počeo se primjenjivati Zakon o sprječavanju sukoba interesa kada je prestao biti na snazi istoimeni zakon iz 2011. godine. Uz zadržavanje istog temeljnog pristupa i novim zakonom uređeno je područja sprječavanja sukoba između privatnog i javnog interesa u obnašanju javnih dužnosti. Zakon iz 2021. donosi neke novosti koje su područje posebnog interesa u ovom članku.
Uvod
Normativno uređenje u Zakonu
Proširenje adresata na koje se primjenjuje Zakon
Kodeks ponašanja na lokalnoj razini
Značenje pojedinih pojmova u Zakonu
Sprječavanje sukoba interesa
Izvještavanje o imovinskom stanju obveznika
Provjera podataka iz imovinskih kartica
Ograničenja prilikom obavljanja drugih poslova obveznika
Ograničenja nakon mandata obveznika
Status i prava Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa
Postupak pred Povjerenstvom za sprječavanje sukoba interesa
Povreda odredaba Zakona
Prijelazne i završne odredbe Zakona
Autori: Lana ANDREIS NIKOLIĆ, dipl. iur. Mateja HORVATIČEK, mag. iur.