Računovodstvo koje primjenjuju pretežiti broj osoba iz javnog područja je ono koje se u praksi imenuje proračunskim računovodstvom. To računovodstvo ima svoja pravila i svoje standarde, ali temeljna načela bilanciranja prisutna su i u ovoj vrsti računovodstva.
Ovaj je članak usredotočen na sažetak temeljnih računovodstvenih pravila koja su povezana s priznavanjem i mjerenjem imovine, obveza, prihoda, primitaka, rashoda i izdataka.
Uvodno se upućuje na pravilno poimanje bitnih pojmova unutar proračunskog sustava bez čega se ne mogu ni primijeniti prethodno navedena pravila.
Uvod
Pravni okvir
Obuhvat osoba na koje se primjenjuje
Neke napomene bitne za način iskazivanja poslovnih događaja
Proračunsko računovodstvo
Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Kriteriji za odabir ponude, među koje se ubraja i iskustvo osoblja koje će izvršavati ugovor o javnoj nabavi, ne smiju biti diskriminirajući, moraju biti povezani s predmetom nabave te moraju omogućiti učinkovito nadmetanje. Navedeni je kriterij jadan o češće primjenjivanih kriterija u praksi javne nabave u RH. Stoga se u ovom članku kroz noviju praksu objašnjavaju prijeporne situacije pri njegovoj primjeni.
Uvod
Ekonomski najpovoljnija ponuda – koncepcija
Na temelju čega se utvrđuje ekonomski najpovoljnija ponuda
Kriterij za odabir ponude i kriterij za odabir ponuditelja odnosno natjecatelja
Određivanje pondera pojedinom kriteriju
Odredbe Direktive 2014/24/EZ Europskog parlamenta i Vijeća, na kojima se temelji kriterij odabira ponude
Iznimke kada relativni ponder cijene ili troška smije biti veći od 90 %
Iskustvo osoblja angažiranog na izvršenju određenog ugovora kao kriterij odabira
Iskustvo voditelja tima na istim ili sličnim poslovima
Bodovanje projekata koji nisu završeni, odnosno koji su još u tijeku
Oslanjanje na sposobnost tehničkih stručnjaka
Kriteriji za odabir ponude ne smiju biti diskriminirajući za sudionike u postupku javne nabave
Ugovor o djelu kao način angažiranja tehničkih stručnjaka
Analiza valjanih ponuda prema kriteriju za odabir ponude – referencije stručnjaka
U sustavu javne nabave propisana su i izuzeća od njegove primjene. Ona su uključena u uglavke odgovarajućeg zakona koja su općenita ili su usmjerena na određene osobe ili na određena područja.
S obzirom na to da ponekad pri primjeni tog instituta postoje prijepori, za njihovu ispravnu primjenu traže se mišljenja središnjeg tijela državne uprave za politiku javne nabave. Neka od tih mišljenja na temelju postavljenih upita daju se u ovom članku.
Bitna sastavnica proračunskog okruženja odnosno sustava je i namjensko i svrhovito korištenje proračunskih sredstva. Jedno od sredstva tog usmjeravanja je i Upitnik o fiskalnoj odgovornosti kojim se proračunske osobe i druge osobe koje ga moraju popuniti, u biti, same provjeravaju i o tome izvještavaju.
Kao sastavnica tog Upitnika je provjera postojanja njime navedenih procedura (postupanja) i internih akata kojima se uređuju određena područja koja su zanimljiva proračunskom sustavu.
U nastavku članka autorice objašnjavaju glavne odrednice procedura i internih akata koji se zahtijevaju kroz pitanja iz Upitnika o fiskalnoj odgovornosti, koji je objavljen kao sastavni dio Uredbe o sastavljanju i predaji izjave o fiskalnoj odgovornosti i izvještaja o primjeni fiskalnih pravila koja je na snazi od kraja listopada 2019. godine.
Uvod
Upitnik o fiskalnoj odgovornosti
Pregled procedura i internih akata
Autori: Hana ZORIČIĆ , dipl. oec. Ana ZORIĆ , dipl. iur.
Ubrzo će se održati i konstituirajuće sjednice predstavničkih tijela. Kako je riječ o prvoj sjednici, uobičajeno se javlja niz pitanja na koja postoje odgovori, ali i dalje se poneki put dobro ne primijene. Člankom se daju odgovori na ta pitanja, što može poslužiti jedinicama kao lista provjere svega o čemu moraju na samo početku voditi računa.
Uvod
Početak mandata predstavničkog tijela – konstituirajuća sjednica
Nakon provedbe lokalnih izbora u kojima će biti izabrana i njihova izvršna tijela (načelnici, gradonačelnici, župani i njihovi zamjenici), neki od njih počinju obavljati svoju dužnost, a neki s nje odlaze. Prvonavedeni moraju pripaziti kako raditi, uključujući i to koje su im nadležnosti i koja prava, dok drugonavedeni mogu još neko vrijeme ostvarivati prava iz prethodnog obavljanja dužnosti, pri čemu moraju pratiti rokove u kojima ih mogu zatražiti i ostvarivati.
Uvod
Ovlasti izvršnog tijela
Ograničenja za vrijeme primopredaje vlasti
Način obnašanja dužnosti
Prava koja proizlaze iz profesionalnog obnašanja dužnosti
Prava nakon prestanka profesionalnog obnašanja dužnosti
U nedjelju 16. svibnja 2021. godine održat će se redovni lokalni izbori, a u pojedinim jedinicama lokalne samouprave istodobno će se održati i izbori za članove vijeća mjesnih odbora. U situaciji održavanja mjesnih izbora zajedno s lokalnim izborima pojavljuju se određena pitanja i dvojbe na koje se pokušava odgovoriti u ovom članku.
S obzirom na to da se plaće u javnom sektoru obračunavaju putem centraliziranog obračuna plaća (tzv. COP-a), promjenom okolnosti u kojima se one obračunavaju mora se prilagođavati i način obračuna, a uz to se uvijek i nadograđuje i poboljšava programska osnova sustava obračuna.
U članku se upućuje na promjene koje su nastale u COP-u u odnosu na neke okolnosti.