U proračunskom sustavu godišnji popis je obveza kao i kod svake pravne osobe koja se bilo čime bavi, a da u njezinim poslovnim knjigama postoje podatci o imovini i obvezama. Popis mora biti za svaku pravnu osobu vrlo bitna aktivnost stoga što je on podloga za kvalitetnu provjeru knjigovodstvenih podataka na odgovarajućim računima.
Procedura provedbe popisa kojim se utvrđuje stanje imovine i obveza na dan 31. prosinca 2020. godine jednaka je kao i prethodnih godina. Sustav iskazivanja popisnih razlika nije se promijenio u odnosu na onaj koji se primjenjivao za 2019. godinu jer nije bilo ni promjena u proračunskom računovodstvu koje bi ga doticao.
Ovim se člankom stoga čitatelje podsjeća na radnje koje se, u načelu, provode jednom godišnje.
Uvod
Rokovi i predmet popisa
Popis imovine i obveza
Usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stanjem utvrđenim popisom
Popisne razlike
Knjiženje nekih popisnih razlika
Zaključak
Autori: Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. i ovl. rač. Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Kraj svake kalendarske godine prigoda je za provjeru podatka koji se nalaze na knjigovodstvenim računima kako bi se još jednom provjerilo odgovaraju li računi promjenama koje iskazuju.
U ovom se članku skreće pozornost na neke od poslovnih promjena s izvodima iz uputa nadležnog ministarstva o načinu knjiženja nekih od njih, što su sastavnice pouzdanih i istinitih financijskih izvještaja. Ujedno se daje i pregled zanimljivih uputa Ministarstva financija u 2020. godini u vezi s nekim posebnim poslovnim promjenama.
Pravni okvir
O sadržaju nekih pozicija financijskih izvještaja
Isječak zanimljivih uputa za knjiženje nekih poslovnih promjena objavljenih tijekom 2020. godine
Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Jedna od obveznih klasifikacija koje se primjenjuju u procesu planiranja je i funkcijska klasifikacija. Pri izvršavanju proračuna odnosno financijskih planova to se izvršavanje prati i prema funkcijskoj klasifikaciji. Ona nije toliko raznovrsna kao ekonomska klasifikacija, ali je bitna i potrebno ju je dobro urediti, a potom i pratiti za potrebe svake proračunske osobe.
S obzirom na to da ne postoji posebna uputa kako razvrstati neke funkcije u postojećem propisu, ovim se člankom objašnjava Izvještaj o rashodima prema funkcijskoj klasifikaciji (Obrazac RAS-funkcijski) s praktičnim primjerima za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i njihove proračunske korisnike.
Uvod
Sadržaj Izvještaja o rashodima prema funkcijskoj klasifikaciji
Svi porezni obveznici, a tako i proračunske osobe koje su obveznici PDV-a, trebaju predati Obrazac PDV za prosinac 2020. godine (posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine) do 20. siječnja 2021. godine. U njemu treba provesti sva usklađenja i ispravke za 2020. godinu.
Obveza sastavljanja i predaje Obrasca PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine odnosi se samo na obveznike PDV-a. Međutim, proračunske osobe, najčešće kao mali porezni obveznici, smatraju se poreznim obveznicima i u određenim poreznim situacijama trebaju se samo registrirati za potrebe PDV-a, a to znači da trebaju iskazati obvezu PDV-a, ali nemaju pravo na pretporez. Obrazac PDV predaju samo u mjesecima kada su preuzeli ili prenijeli poreznu obvezu.
Detaljnije o ulasku poreznih obveznika u sustav PDV-a tijekom godine (ili na kraju godine) i izlasku iz sustava PDV-a može se pročitati u časopisu RRiF, br. 12/20. u rubrici POREZI.
Kako proračunske osobe trebaju sastaviti Obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine, može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Temeljne odredbe u vezi s porezivanjem PDV-om proračunskih osoba
Pripreme za sastavljanje Obrasca PDV za prosinac 2020. godine
Sastavljanje Obrasca PDV za posljednje razdoblje zaključivanja poreznih i računovodstvenih knjiga i evidencija
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. vis. šk. i ovl. rač.
Hrvatski je sabor donio Državni proračun Republike Hrvatske za 2021. godinu i projekcije za 2022. i 2023. godinu. Državni proračun je najvažniji financijski i politički akt kojim se procjenjuju prihodi i primitci te utvrđuju rashodi i izdatci države za jednu godinu, a uz njega se svake godine donosi i godišnji zakon o izvršavanju državnog proračuna kao provedbeni akt. U nastavku autorice daju osvrt na najvažnije odredbe Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2021. godinu koji u odnosu na svoje prethodne inačice sadržava niz odredaba dodanih zbog lekcija naučenih u 2020. godini koja će ostati upamćena po epidemiji koronavirusa i nošnju s njezinim posljedicama. Navedeni će dokumenti stupiti na snagu 1. siječnja 2021. godine.
Autorice u članku daju osvrt na donesene Izmjene i dopune Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu i projekcija za 2021. i 2022. godinu (Nar. nov., br. 124/20.) i na najvažnije odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu (Nar. nov., br. 124/20.) koji je stupio na snagu 13. studenoga 2020. godine.
Uvodno
Makroekonomska kretanja u narednom razdoblju
Fiskalna kretanja
Kretanje deficita i javnog duga u narednom razdoblju
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o izvršavanju državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu
Zaključak
Autori: Mirjana KOVAČIĆ, dipl. oec. Ana ZORIĆ , dipl. iur.
Javni naručitelj može u bilo kojem trenutku tijekom postupka javne nabave provjeriti informacije navedene u ESPD-u kod nadležnog tijela za vođenje službene evidencije o tim podatcima (npr. kaznena evidencija), izravnim pristupom elektroničkim sredstvima komunikacije besplatnoj nacionalnoj bazi podataka ili uvidom u popratne dokumente ili dokaze koje već posjeduje.
Kako se to provodi u praksi, piše autor članka dajući i neka rješenja odgovarajućih tijela.
Uvod
Kriteriji za kvalitativni odabir gospodarskog subjekta u postupku javne nabave
Europska jedinstvena dokumentacija o nabavi (ESPD)
Provjera informacija navedenih u ESPD-u
Ažurirani popratni dokumenti
Evidencije i registri
Obvezni razlog za isključenje gospodarskog subjekta iz postupka javne nabave – kažnjavanost gospodarskog subjekta ili njegove ovlaštene osobe
Obvezni razlog isključenja gospodarskog subjekta – neplaćeni porezi i doprinosi za mirovinsko i zdravstveno osiguranje
Fakultativne osnove za isključenje gospodarskog subjekta iz postupka javne nabave
Dohvat iz registra putem EOJN RH – dokazivanje sposobnosti za obavljanje profesionalne djelatnosti
Presude Visokoga upravnog suda iznimno su značajne za sve sudionike u postupcima javne nabave, kako za naručitelje tako i za gospodarske subjekte te za DKOM kao tuženika u upravnim sporovima protiv njegovih odluka, zbog izraženih pravnih shvaćanja i tumačenja odredaba ZJN 2016.
Autor se u ovom članku osvrće na niz presuda koje je donio Visoki upravni sud u vezi s pitanjem nekih instituta sustava javne nabave.
S obzirom na proglašavanje epidemije, rad predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave trebalo je prilagoditi navedenoj situaciji, s ciljem smanjivanja širenja rizika zaraze, a sve u skladu s potrebama i mogućnostima svake pojedine jedinice.
Autorica u članku piše o radu predstavničkih tijela u tim izvanrednim okolnostima posebno se osvrnuvši na donošenje proračuna za 2021. godinu kojemu je rok do kraja 2020. godine.
Oblici mjesne samouprave mogu se osnivati prema temeljnim pravima. Posebnim zakonskim okvirom uređena su osnovna pitanja vezana uz mjesnu samoupravu. Posebnim zakonom koji uređuje to područje daje se okvir, osnovna načela i polazišta unutar kojih trebaju biti razrađena pitanja vezana uz mjesnu samoupravu, a koja se, u skladu sa Zakonom, uređuju statutom jedinice.
Izvanredne okolnosti traže i prilagodbe postojećih okvira.
Uvod
Osnivanje oblika mjesne samouprave
Djelokrug rada i financiranje mjesnog odbora
Tijela mjesnog odbora
Izbori za članove vijeća mjesnog odbora
Provedba izora u posebnim okolnostima pandemije izazvane virusom COVID-19
Održavanje mjesnih izbora istodobno s predstojećim lokalnim izborima
Pregovarački timovi Vlade RH, s jedne strane, i pregovarački timovi reprezentativni sindikata državnih i javnih službi, s druge strane, potvrdili su 13. studenoga 2020. prije sklopljeni dogovor o isplati nagrade za božićne blagdane za 2020. u svoti od 1.500,00 kuna, dara u prigodi blagdana Svetog Nikole za 2020. godinu s u svoti od 600,00 kuna te povećanju osnovice za obračun plaće za razdoblje obračuna od 1. siječnja 2021. godine za dodatnih 2 %. U nastavku članka podsjećamo na prethodne pregovore između Vlade RH i reprezentativnih sindikata državnih i javnih službi te na način isplate nagrade za božićne blagdane.
Uvod
Pregovori o visini osnovice i materijalnih prava za 2020. godinu
Sporazum o dodatku na plaću zaposlenima u osnovnoškolskim i srednjoškolskim ustanovama te ustanovama u znanosti i visokom obrazovanju iz prosinca 2019. godine
Sporazum o visini dodatka i dinamici isplate dodatka u osnovnoj plaći za policijske službenike
Pregovori za sklapanje dopuna Temeljnom kolektivnom ugovoru za službenike i namještenike u javnim službama i Kolektivnom ugovor za državne službenike i namještenike iz svibnja 2020.
Pregovori za sklapanje dopuna Temeljnom kolektivnom ugovoru za službenike i namještenike u javnim službama i Kolektivnom ugovoru za državne službenike i namještenike (listopad 2020. godine)
Način isplate nagrade i porezni tretman nagrade za božićne blagdane
Umjesto zaključka
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik