Sindikati su uime zaposlenika u osnovnim i srednjim školama te zaposlenika u znanosti i obrazovanju pregovarali sa svojim poslodavcem o promjeni plaća u tim djelatnostima.
Dogovor o promjenama postignut je u dvama pravcima: putem promjena koeficijenata složenosti poslova te putem povećanja dodatka na plaću.
Što je dogovoreno i u kojim rokovima će se promjena plaće zbiti, tema je ovog članka.
1. Uvod
2. Izmjene koeficijenata složenosti poslova
3. Dodatci na plaću
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
U sustavu računovodstva koji primjenjuju proračunske osobe poseban položaj imaju odredbe propisa kojima se uređuje popis imovine i obveza. Izrijekom je dana određena uloga osnovnim sudionicima popisa: popisnom povjerenstvu i čelniku proračunske osobe.
S obzirom na to da tijekom 2019. godine nije bilo promjene u sustavu proračunskog računovodstva, postojeće procedure treba provjeriti i odgovarajuće se postaviti u način knjigovodstvenog iskazivanja popisnih razlika.
Stoga se ovim člankom čitatelje podsjeća na radnje koje se, u načelu, provode jednom godišnje.
1. Uvod
2. Rokovi i predmet popisa
3. Popis imovine i obveza
4. Usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stanjem utvrđenim popisom
5. Popisne razlike
6. Knjiženje nekih popisnih razlika
7. Zaključak
Autori: Mr. sc. Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
S obzirom na to da se bliži rok predaje financijskih izvještaja za 2019. godinu, treba provjeriti podatke na knjigovodstvenim računima.
Osim podataka na računima, treba provjeriti i sustav knjiženja istovrsnih poslovnih promjena.
U ovom se članku skreće pozornost na neke od poslovnih promjena s izvodima iz uputa nadležnog ministarstva o načinu knjiženja nekih od njih, što su sastavnice pouzdanih i istinitih financijskih izvještaja.
1. Pravni okvir
2. O sadržaju nekih pozicija financijskih izvještaja
3. Isječak zanimljivih naputaka za knjiženje nekih poslovnih promjena
4. Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Svi porezni obveznici, a tako i proračunske osobe koje su obveznici PDV-a, trebaju predati Obrazac PDV za prosinac 2019. godine (posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine) do 20. siječnja 2020. godine. U njemu treba provesti sva usklađenja i ispravke za 2019. godinu. Međutim, proračunske osobe, najčešće kao mali porezni obveznici, u određenim poreznim situacijama trebaju se registrirati za potrebe PDV-a.
Detaljnije o ulasku u sustav PDV-a poreznih obveznika tijekom godine može se pročitati u časopisu RRiF, br. 10/19., str. 99., a o izlasku iz sustava PDV-a u časopisu RRiF, br. 12/19, u rubrici POREZI.
Kako proračunske osobe trebaju sastaviti Obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine, može se pročitati u nastavku članka.
1. Uvod
2. Temeljne odredbe u vezi s oporezivanjem PDV-om proračunskih osoba
3. Pripreme za sastavljanje Obrasca PDV za prosinac 2019. godine
4. Sastavljanje Obrasca PDV za posljednje razdoblje zaključivanja poreznih i računovodstvenih knjiga i evidencija
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. vis. šk. i ovl. rač.
Propisi iz sustava javne nabave daju pravo središnjem tijelu državne uprave (Upravi za politiku javne nabave u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta) mogućnost upravnog nadzora nad provedbom Zakona o javnoj nabavi i njegovih provedbenih propisa. To tijelo provodi nadzor u dopustivim okolnostima, dok ga je u nekim okolnostima i zapriječeno provoditi.
U ovom se članku objašnjava nadzor nad provedbom zakona o javnoj nabavi s primjerima kada se nadzor ne provodi.
1. Uvod
2. O direktivama
3. Pravilnik o nadzoru nad provedbom Zakona o javnoj nabavi
4. Neprovođenje nadzora
5. Zaključak
Svake se godine, u načelu, pred njezin kraj donese državni proračun za nadolazeću godinu i njegove projekcije za sljedeće dvije godine.
O tome na kojim temeljima je predlagan, koji su izvori financiranja i kako je raspoređen, piše se u ovom članku.
1. Uvod
2. Prihodi državnog proračuna u razdoblju 2020. – 2022. godine
3. Rashodi državnog proračuna u razdoblju 2020. – 2022. godine
4. Ukupni manjak / višak državnog proračuna
5. Procjena ukupnog manjka / viška opće države
Hrvatski je sabor na sjednici održanoj 14. studenoga 2019. godine donio Državni proračun Republike Hrvatske za 2020. godinu i projekcije za 2021. i 2022. godinu. Državni proračun najvažniji je financijski i politički akt kojim se procjenjuju prihodi i primitci te utvrđuju rashodi i izdatci države za jednu godinu, a uz njega se svake godine donosi i godišnji zakon o izvršavanju državnog proračuna kao provedbeni akt.
Autorice u nastavku daju osvrt na najvažnije odredbe Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu.
1. Uvod
2. Izvršavanje proračuna
3. Zaduživanje i pomoći JLP(R)S-ova
4. Materijalna i ostala prava
5. Korištenje namjenskih i vlastitih prihoda
Autori: Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. i ovl. rač. Ana ZORIĆ , dipl. iur.
I za ovu godinu izmijenjen je i dopunjen odgovarajući državni proračun. Promjene su nastale i u prihodim i rashodnim stavkama. U ovom se članku daje pregled tih promjena i dopuna. Uz to, one se i sažeto obrazlažu.
1. Uvod
2. Očekivano kretanje prihoda državnog proračuna
3. Očekivano kretanje rashoda državnog proračuna
4. Ukupni manjak državnog proračuna
5. Procjena ukupnog manjka proračuna opće države
Hrvatski Crveni križ uživa posebnu zaštitu i skrb Republike Hrvatske pa stoga ima i poseban načina financiranja svoga rada koji ima izvor i u proračunskim sredstvima jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Kako se određuje koja sredstva te jedinice moraju izdvojiti iz svoga proračuna, piše autorica ovog članka.
1. Djelovanje Hrvatskoga Crvenog križa
2. Poslovi na temelju javne ovlasti i redovite djelatnosti
3. Izvori financiranja poslova javnih ovlasti i redovite djelatnosti
4. Financiranje rada ustrojstvenih oblika Hrvatskog Crvenog križa iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5. Drugi oblici financiranja djelatnosti Hrvatskoga Crvenog križa
Poslovnicima predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave propisuju se određena prava i utvrđuju određene obveze za članove tih tijela. Jedno od prava koje propisuju gotovo svi poslovnici je pravo na postavljanje pitanja te pravo traženja dostave određenih podataka i dokumenata.
U ovom će se članku prikazati institut postavljanja vijećničkih pitanja, no kako se u praksi to pravo često miješa s pravom na pristup informacijama, prikazat će se i razlike između tih dvaju instituta.
1. Uvod
2. Vijećnički mandat i način obnašanja dužnosti
3. Vijećnička prava
4. Pravo na postavljanje vijećničkih pitanja
5. Pravo na pristup informacijama
6. Zaključak
Jedinica lokalne samouprave koja ima osnovane mjesne odbore obvezna je provoditi izbore za članove vijeća mjesnih odbora. S obzirom na nedostatna financijska sredstva pojedinih jedinica, u praksi se često postavlja pitanje mogućnosti istodobne provedbe izbora za članove vijeća mjesnih odbora s nekim od izbora na državnoj razini. Stoga, u povodu predstojećih izbora predsjednika Republike Hrvatske, odgovaramo na predmetno pitanje te ujedno koristimo priliku skrenuti pozornost na ulogu mjesnih odbora kao oblika mjesne samouprave u sustavu lokalne samouprave te postupak koji slijedi nakon provedbe mjesnih izbora.
1. Uvod
2. Pravni okvir uređenja mjesne samouprave
3. Oblici mjesne samouprave i njihova uloga
4. Izbor čl.nova vijeća mjesnih odbora
5. Istodobno održavanje mjesnih i predsjedničkih izbora
6. Konstituiranje i rad vijeća mjesnog odbora
Nacionalne manjina uživaju posebna prava i zaštitu. Ostvarivanje njihovih prava provodi se putem različitih organizacijskih oblika bez obzira na to imaju li oni pravnu osobnost ili ne.
Budući da su se održali izbori i za predstavnika nacionalnih manjina u lokalnim i područnim (regionalnim) jedinicama, isplaćivala se i naknada za troškove tih izbora izabranim predstavnicima nacionalnih manjina. Postavilo se pitanja na koju vrstu računa tu naknadu treba isplatiti. U praksi se različito postupalo pa se ovim člankom objašnjava koji bi to račun bio ispravan ako se dosljedno čitaju propisi.
1. Nacionalne manjine
2. Izbor vijeća i predstavnika nacionalnih manjina
3. Transakcijski računi u platnom prometu
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik