Republika Hrvatska prima EU-ova sredstva od institucija i tijela EU-a ili od drugih subjekata iz inozemstva odnosno iz zemlje. S obzirom na isprepletenost novčanih tijekova koji nastaju unutar općeg proračuna, ali i prema ili od osoba koje nisu u proračunskom okviru, izazovno je njihovo planiranje, izvršavanje i evidentiranje u sustavu proračuna.
U članku se ova tema razmatra općenito i s motrišta jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te njihovih korisnika, a u jednom od sljedećih brojeva ista će se tema obraditi s motrišta državnog proračuna i njegovih proračunskih korisnika.
Uvod
Primjena Zakona o proračunu kod planiranja, izvršavanja i evidentiranja EU-ovih projekata
EU-ovi projekti kod jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
EU-ovi projekti kod proračunskog korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Kao posebitost koja se mora poštovati u proračunskom računovodstvenom sustavu je i ono što se odnosi na popis imovine i obveza. Time su dani okviri u postupku popisa imovine i obveza koji se moraju bezuvjetno poštovati.
Tijekom 2018. godine nisu nastale promjene u proračunskom računovodstvenom sustavu koje bi utjecale na popis imovine i obveza u odnosu na onaj koji se obvezno proveo sa stanjem 31. prosinca 2017. godine. Stoga se ovim člankom čitatelje podsjeća na radnje koje se, u načelu, provode jednom godišnje.
Uvod
Rokovi i predmet popisa
Popis imovine i obveza
Usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stanjem utvrđenim popisom
Popisne razlike
Knjiženje nekih popisnih razlika
Zaključak
Autori: Mr. sc. Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
S obzirom na to da se bliži rok predaje financijskih izvještaja za 2018. godinu, treba provjeriti podatke na knjigovodstvenim računima.
Osim podataka na računima, treba provjeriti i sustav knjiženja istovrsnih poslovnih promjena.
Od početka 2018. godine primjenjuje se nešto promijenjeni propis iz proračunskog računovodstva pa to treba uzeti u obzir pri kontrolama koje se provode.
Uvod
Provjera nekih pozicija financijskih izvještaja
Isječak zanimljivih naputaka za knjiženje nekih poslovnih promjena
Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Porezni obveznik treba predati obrazac PDV za prosinac 2018. godine (posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine) do 20. siječnja 2019. godine i u njemu treba provesti sva usklađenja i ispravke za 2018. godinu. Međutim, proračunske osobe, najčešće kao mali porezni obveznici, u određenim situacijama trebaju se registrirati za potrebe PDV-a. Za njih to znači da trebaju iskazati obvezu PDV-a na obrascu PDV, ali nemaju pravo na pretporez kada stječu dobra iz Europske unije, pri uvozu dobara i na „inozemne“ usluge te pri nabavi dobara i usluga u tuzemstvu.
Kako proračunske osobe trebaju sastaviti obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine, može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Temeljne odredbe u vezi s oporezivanjem
Pripreme za sastavljanje obrasca PDV za prosinac 2018. godine
Sastavljanje obrasca PDV za posljednje razdoblje zaključivanja poreznih i računovodstvenih knjiga i evidencija
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. vis. šk. i ovl. rač.
Složenost javne nabave nije ograničena samo na postupke javne nabave, nego ona uključuje i niz prethodnih i naknadnih radnji koje obveznici primjene zakonskog sustava javne nabave moraju provoditi. Neke od aktivnosti iz ovog sustava primjenjuju i osobe koje ne moraju provoditi propisane postupke javne nabave, nego i oni koji se nalaze u sustavu jednostavnih nabave.
U ovom je članku sažeto dan cjeloviti tijek svih radnji koje naručitelji moraju provoditi. Stoga se navode obveze naručitelja tijekom pripreme nabave, provedbe postupka javne nabave te izvršenja ugovora o javnoj nabavi prema Zakonu o javnoj nabavi i njegovim provedbenim propisima.
Uvod
Iskazivanje potreba za nabavom i objedinjavanje potreba za nabavom iskazanih u prijedlozima organizacijskih jedinica naručitelja
Izrada i donošenje Plana nabave za proračunsku / poslovnu godinu
Donošenje plana nabave
Objava Plana nabave
Izmjene Plana nabave
Zahtjev za nabavu
Imenovanje stručnog povjerenstva za javnu nabavu
Prethodna analiza tržišta u svrhu pripreme nabave
Prethodno savjetovanje sa zainteresiranim gospodarskim subjektima putem EOJN RH
Postupanje naručitelja u slučaju žalbe na dokumentaciju o nabavi
Postupanje naručitelja nakon objave Rješenja Državne komisije
Donošenje odluke o odabiru ili odluke o poništenju
Autori: Ante LOBOJA, dipl. iur. Ivica PRANJIĆ , dipl. oec.
Jedan od razloga za odbijanje ponude je i njezina nepravilnost prema odredbama sustava javne nabave. U obuhvat nepravilnosti može se uvrstiti i izuzetno niska cijena (izuzetno niska ponuda). Naručitelj treba tražiti njezino obrazloženje ako je uoči, a propisi uređuju i kada ju obvezno treba tražiti, odnosno kada se bez njegove vlastite prosudbe smatra da je ponuđena cijena izuzetno niska. I tijekom ocjene dostavljenih podataka o cijeni za koju se sumnja da je izuzetno niska, može se koristiti institutom dodatnog objašnjenja.
Hrvatski je sabor na sjednici održanoj 3. prosinca 2018. godine donio novi Zakon o fiskalnoj odgovornosti (Nar. nov., br. 111/18.) koji će stupiti na snagu 1. siječnja 2019. godine. Autorice u nastavku članka daju pregled najvažnijih područja novog Zakona o fiskalnoj odgovornosti, s posebnim osvrtom na pravila za jačanje fiskalne odgovornosti.
Zakonodavni okvir sustava fiskalne odgovornosti u Republici Hrvatskoj
Pravilo za jačanje fiskalne odgovornosti
Davanje Izjave o fiskalnoj odgovornosti
Autori: Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. i ovl. rač. Ana ZORIĆ , dipl. iur.
Nakon što je Hrvatski sabor na 10. sjednici 3. prosinca 2018. godine donio zaključak da se prihvaća Prijedlog zakona o Državnom uredu za reviziju, u nastavku članka autorice daju pregled novosti koje nam donosi novi Zakon o Državnom uredu za reviziju, kako je prihvaćen u prvom čitanju, uz naglasak na nove obveze subjekata revizije nakon završetka revizije i na druge promjene u odnosu na postojeće zakonodavno uređenje i postupke.
Uvod
Subjekti revizije
Obavljanje revizije
Postupanja subjekata revizije tijekom obavljanja revizije i nakon obavljanja revizije
Uloga, ustrojstvo i rad Državnog ureda za reviziju
Zaključak
Autori: Mr. sc. Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ana ZORIĆ , dipl. iur.