Porezni obveznik R.A. d.d. dostavo je upit u svezi priznavanja rashoda po osnovi obveza za koncesijske naknade utvrđene sukladno Zakonu o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije (Nar. nov., br. 92/10. – dalje u tekstu: Zakon) i Uredbe o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 12/11. – dalje u tekstu: Uredba). Prema navodima iz upita, porezni obveznik je postupio sukladno Zakonu i u propisanom roku Vladi Republike Hrvatske putem ministarstva nadležnog za turizam uputio zahtjev za dobivanje koncesije za turističko zemljište u kampovima, hotelima i turističkim naseljima, a koje porezni obveznik koristi za obavljanje svoje redovite djelatnosti. Prema navedenoj Uredbi, do okončanja postupka davanja koncesije trgovačka društva su dužna plaćati koncesijsku naknadu, Ministarstvo turizma je dužno ispostaviti račun za uplatu stalnog dijela koncesijske naknade do 30. lipnja, a za uplatu promjenjivog dijela koncesijske naknade do posljednjeg dana veljače za iduću godinu, međutim Ministarstvo turizma nije dostavilo računa za uplatu navedenih naknada tijekom 2011. i 2012. godine. Slijedom navedene obveze plaćanja koncesijske naknade do okončanja postupka davanja koncesija, u upitu je postavljeno pitanje da li se u rashode poreznog razdoblja uključuje obveza po osnovi obračunatih koncesijskih naknada, iako nisu plaćene stoga što od nadležnog ministarstva porezni obveznik nije dobio odgovarajući račun. Temeljem navedenog u nastavku dostavljamo odgovor.
Sukladno članku 5. stavku 1. Zakona o porezu na dobit (Nar. nov., br. 177/04., 90/05., 57/06., 146/08., 80/10. i 22/12.) porezna osnovica je dobit koja se utvrđuje prema računovodstvenim propisima kao razlika prihoda i rashoda prije obračuna poreza na dobit, uvećana i umanjena prema odredbama toga Zakona.
Prema članku 11. stavku 1. Pravilnika o porezu na dobit (Nar. nov., br. 95/05., 133/07., 156/08., 146/09., 123/10., 137/11. i 61/12.) rashodima razdoblja za koje se utvrđuje porez (porezno razdoblje), sukladno članku 5. stavku 1. Zakona o porezu na dobit, smatraju se smanjenja gospodarstvenih koristi u obliku odljeva ili iscrpljenja imovine ili stvaranja obveza koja imaju za posljedicu smanjenje kapitala a u svrhu povećanja prihoda odnosno dobiti.
Hrvatski standard financijskog izvještavanja broj 16. Rashodi (Nar. nov., br. 4/09., 58/11. i 140/11.) pod točkom 12. navodi da se rashodi priznaju u računu dobiti i gubitka na temelju izravne povezanosti između nastalih troškova i određene stavke prihoda. Ovaj proces se obično naziva sučeljavanje rashoda s prihodima, uključuje istodobno ili kombinirano priznavanje prihoda i rashoda koji proizlazi izravno ili zajednički ih istih transakcija ili drugih događaja; primjerice, razni elementi rashoda koji čine trošak prodanih proizvoda priznaju se istodobno kad i prihod od prodaje proizvoda.
Sukladno članku 10. Općeg poreznog zakona (Nar. nov., br. 147/08., 18/11. i 78/12.), porezne činjenice utvrđuju se prema njihovoj gospodarskoj biti.
Prema članku 8. Uredbe, koncesijska naknada sastoji se od stalnog i promjenjivog dijela. Stalni ido koncesijske naknade izračunava se prema zauzetim metrima kvadratnim. Formula za izračun cijene stalnog dijela koncesijske naknade glasi: zauzeta površina u m2 x koeficijent cijene m2 = stalni dio koncesijske naknade. Koeficijent cijene m2 iznosi 3,00 kuna.
Nadalje, sukladno članku 19. Uredbe, do okončanja postupka davanja koncesije na zahtjev trgovačkog društva na turističkom zemljištu u suvlasništvu Republike Hrvatske, u kampu, trgovačko društvo je obvezno zajedno sa sljedećim obrokom naknade doplatiti razliku, ili je ovlašteno umanjiti iznos naknade za pretplaćeni iznos koncesijske naknade. Visina naknade iz stavka 1. toga članka određuje se na način propisan tom Uredbom, a trgovačko društvo dužno je ½ dijela te naknade, kao zajednički prihod državnog, županijskog i gradskog/općinskog proračuna, uplatiti po ispostavljenom računu, i to u iznosu od 60% u Fond za turizam, a preostalih 40% u proračun županije i grada/općine na čijem se području nalazi kamp, svakome u jednakim dijelovima. Ministarstvo turizma dužno je račun za uplatu stalnog dijela koncesijske naknade ispostaviti trgovačkom društvu do 30. lipnja, a za uplatu promjenjivog dijela koncesijske naknade do posljednjeg dana veljače iduće godine.
Nakon zaprimljenog upita poreznog obveznika Središnji ured, Porezna uprava zatražio je dopisom Klasa: 410-01/12-01/2422, Urbroj: 513-07-21-01/12-4 od 20. rujna 2012. obavijest Ministarstva turizma o tome kada će društva koji su obveznici plaćanja koncesijske naknade utvrđene Uredbom, dobiti račune koji su trebali biti izdani do 30. lipnja 2011. odnosno do 29. veljače 2012. U svezi navedenoga Ministarstvo turizma dostavilo je dopis Klasa: 334-02/12-03/13, Urbroj: 529-04-03-01-12-023 od 26. listopada 2012. u kojemu se navodi problematika primjene predmetnog Zakona i Uredbe, međutim navodi se da će Ministarstvo turizma do kraja studenoga 2012. izdati račune obveznicima plaćanja koncesijske naknade.
Slijedom navedenoga, uzimajući u obzir naprijed navedene propise, ako je u konkretnom slučaju porezni obveznik u skladu s člankom 19. Uredbe, imao obvezu plaćanja koncesijske naknade te ako je tijekom 2011. i 2012. koristio turističko zemljište u kampovima za obavljanje svoje redovite djelatnosti, odnosno ako je oporezive prihode stjecao korištenjem navedenog zemljišta, tada se u rashode poreznih razdoblja uključuju i obveze za koncesijske naknade obračunate prema članku 8. Uredbe.
U konkretnom slučaju napominjemo, da će obzirom na mogućnost da se pri konačnom utvrđivanju iznosa koncesijske naknade pojave razlike u obvezama za koncesijske naknade, biti potrebno obratiti pozornost na način iskazivanja predmetnih rashoda u poslovnim knjigama, kako ne bi došlo do dvostrukog umanjenja osnovice poreza na dobit.