Obratili ste se s upitom o porezu na dodanu vrijednost (dalje: PDV) vezano uz primjenu stope PDV-a na uslugu pristupa punjenja električnih vozila. U upitu navodite da je vaša tvrtka kao operator punionice sklopila ugovor s vlasnikom prodajnog centra za uslugu omogućavanja aktivnog pristupa punionici. Navodite nadalje da naknada za uslugu omogućavanja aktivnog pristupa punionici predstavlja naknadu za mješovitu uslugu koja se sastoji od ustupanja parkirališnih mjesta, omogućavanja pristupa za korištenja punionice, brige i čišćenja parkirališnih mjesta, a sve radi omogućavanja punjenja vozila električnom energijom. Prema navodima u upitu vlasnik prodajnog centra nije vlasnik punionice električnih vozila, ali je ugovorom omogućio punionici pristup strujnom ormaru kako bi vlasnici električnih vozila mogli preko punionice napuniti svoja vozila. Navodite nadalje da vlasnik električnog vozila uslugu punjenja plaća operateru punionice, dok operator punionice ovisno o visini utroška struje plaća uslugu omogućavanja aktivnog pristupa punionici vlasniku prodajnog centra. Naknada za uslugu obračunava se na način da je visina naknade/cijene pristupa određena u visini utroška struje odnosno da se iznos kWh množi s fiksnim iznosom jedinične cijene. Vezano uz navedeno napominjete da vlasnik prodajnog centra smatra da se u predmetnom slučaju radi o mješovitoj usluzi koja nije usluga punjenja električnih vozila te da se na takvu uslugu zaračunava stopa PDV-a od 25%. Međutim, nastavno na mišljenje Središnjeg ureda Porezne uprave KLASA: 410-19/23-02/262 od 25.03.2024. godine navodite kako smatrate da je svaka isporuka električne energije u svrhu punjenja električnih vozila, bez obzira kome se obavila, operateru, vlasniku punionice ili krajnjem korisniku, oporeziva stopom PDV-a od 13% te s tim u vezi ističete da ste mišljenja da se u predmetnom slučaju radi o mješovitoj usluzi oporezivoj po stopi PDV-a od 13% jer je glavna usluga isporuka električne energije operateru u svrhu punjenja električnih vozila. Obzirom na navedeno, postavili ste pitanje koja stopa PDV-a se primjenjuje na naprijed opisanu uslugu omogućavanja aktivnog pristupa punionici, 25% ili 13%?
Na postavljeno pitanje odgovaramo u nastavku.
Prema odredbama članka 4. stavka 1. Zakona o porezu na dodanu vrijednost (Narodne novine, br. 73/13, 99/13, 148/13, 153/13, 143/14, 115/16, 106/18, 121/19, 138/20, 39/22, 113/22, 33/23, 114/23 i 35/24, u daljnjem tekstu: Zakon) predmet oporezivanja PDV-om je isporuka dobara i obavljanje usluga u tuzemstvu uz naknadu koje obavi porezni obveznik koji djeluje kao takav, stjecanje dobara unutar Europske unije te uvoz dobara.
Sukladno odredbama članka 7. stavka 1. Zakona isporuka dobara u smislu članka 4. stavka 1. točke 1. Zakona je prijenos prava raspolaganja materijalnom imovinom u svojstvu vlasnika. Materijalnom imovinom smatra se isporuka električne energije, plina, grijanja, hlađenja i slično.
Odredbama članka 8. stavka 1. Zakona propisano je da je obavljanje usluga svaka transakcija koja se ne smatra isporukom dobara u smislu članka 7. Zakona.
Prema odredbama članka 13. stavka 3. točke f) Zakona, PDV se obračunava i plaća po sniženoj stopi od 13% na isporuku električne energije do drugog isporučitelja ili krajnjeg korisnika, uključujući naknade vezane uz tu isporuku.
Člankom 8. stavcima 1. i 2. Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost (Narodne novine, broj 79/13, 85/13, 160/13, 35/14, 157/14, 130/15, 1/17, 41/17, 128/17, 1/19, 1/20, 1/21, 73/21, 41/22, 133/22, 43/23, 1/24 i 39/24, dalje u tekstu: Pravilnik) propisano je da se transakcijama koje su predmet oporezivanja razumijevaju sve transakcije čije je oporezivanje propisano Zakonom, a mogu biti oporezive ili oslobođene plaćanja poreza. Bitno obilježje oporezive transakcije je međusobna uzročna veza između transakcije i naknade. Za prosudbu o postojanju ovog obilježja mjerodavan je gospodarski interes sudionika, neovisno o tome kako su sami sudionici određeni posao nazvali.
Odredbama članka 8. stavka 4. Pravilnika propisano je da ako jedinstvena transakcija istovremeno ima obilježja isporuke dobara i obilježja obavljene usluge, za razvrstavanje su bitna ona obilježja koja određuju stvarni gospodarski sadržaj transakcije, uzimajući u obzir volju ugovornih strana.
S tim u vezi ističemo da se za potrebe oporezivanja PDV-om primjenjuje pojam jedinstvene transakcije kada su dva elementa ili radnje ili više njih koje izvrši porezni obveznik toliko usko povezani da objektivno čine jednu gospodarski nerazdvojivu isporuku, čije bi razdjeljivanje bilo umjetno. Isporuka se smatra pomoćnom glavnoj isporuci osobito kada za klijente ne predstavlja cilj sam po sebi, već sredstvo za korištenje najboljih uvjeta pružateljeve glavne isporuke te u tom slučaju slijedi poreznu sudbinu glavne isporuke. Ako se među elementima od kojih se sastoji jedinstvena isporuka ne može utvrditi glavni element i jedan ili više pomoćnih, elementi od kojih se sastoji ta isporuka moraju se smatrati jednakovrijednima.
U skladu s navedenim, mišljenja smo da se u predmetnom slučaju radi o jedinstvenoj isporuci u kojoj isporuka električne energije predstavlja glavnu isporuku, a usluge ustupanja, brige i čišćenja parkirališnih mjesta, pomoćne usluge te da se pri isporuci iste obračunava PDV po stopi od 13%.