Već nekoliko godina pripremamo naputke za sastavljanje završnog računa poduzetnika kao izdvojeni dio, tiskan kao dodatak uz redovni broj našeg časopisa. Nadamo se da i Vama, poštovane kolegice i kolege, odgovara ovakav pristup. Od izložene građe jedino je godišnji popis imovine i obveza te postupci s inventurnim razlikama objavljen u časopisu br. 12/21., od 88. do 108. str. U tom broju časopisa dan je i podsjetnik za provjeru ispravnosti knjiženja tijekom godine (str. 38-87) kroz svih 10 razreda računskog plana.
Izrada ili sastavljanje godišnjih računovodstvenih financijskih izvještaja i godišnjih prijava poreza (na dobitak i dr.) je golemi posao koji treba obaviti uz ostale dnevne aktivnosti. Treba otvoriti poslovne knjige za 2022., sastaviti obračune plaća, PDV-a i dr. pa je uz sve to potrebno izdvojiti vrijeme i za ovaj posao. Najčešće je to prekovremeno koje nitko ne plaća.
Rok za predaju godišnjih izvještaja, prvo Obrasca PD i priloga Poreznoj je upravi za sada 30. travnja 2022. godine, osim ako zbog pandemije ne bude produljen. U prošloj godini za godišnje financijske izvještaje rok je bio produljen, a to se može dogoditi i za ovu godinu ako prošlogodišnji Pravilnik ostane neizmijenjen. Međutim, iskustvo nas uči da je najbolje to učiniti odmah početkom godine, tj. kad dobijemo sve ulazne račune i druge obračune te kad riješimo popisne razlike. Što se više odgađa izrada tih izvještaja, to se javlja više problema. Dio pak poduzetnika radi mjesečne obračune, a godišnji obračun oni trebaju dovršiti već sredinom siječnja. U takvim je slučajevima važna priprema da bi se to stiglo obaviti u zadanom roku.
Kad dođemo do prve kompletne izrade godišnjih izvještaja, kad imamo vidljiv poslovni rezultat, preporučujemo da se o tim podatcima izvijesti upravu društva. Naime, često članovi uprave postavljaju pitanja izvedivosti nekih korekcija, odnosno promjena. Tada dolazimo u dvojbu njihove zakonske izvedivosti. Ono što možemo reći jest da uvijek treba imati na umu možemo li s time izazvati porezni problem, koliko je to odstupanje u dosljednoj primjeni računovodstvenih politika te jesu li izvještaji realni i istiniti. U mikro i malim trgovačkim društvima to odstupanje ne bi trebao biti problem jer su članovi uprave ili direktor ujedno i vlasnici poslovnih udjela u društvu pa ne postoji njihova odgovornost za „namještanje rezultata“ jer su ga oni sami kreirali. Jedino što se nikako to ne smije, jest činiti na štetu vjerovnika, zaposlenika i razumljivo fiskusa.
Na kraju, odgovornost za točno i istinito izvješćivanje je na upravi društva (čl. 31. Zakona o računovodstvu). Zapravo, nama računovođama uprava društva dala je ovlast da napravimo financijske izvještaje i poreznu prijavu u skladu sa zakonima i pravilima struke (uz primjenu računovodstvenih standarda i drugih propisa, odluka i sl.). Zato je od iznimnog značenja da za sve poslovne promjene imamo vjerodostojne isprave, a za interne obračune (proizvodnju, stanje imovine i obveza, obračune plaća, amortizacije i dr.) odobrenja, odnosno potpise odgovornih osoba koje su ih odobrile. Prijevare se prije ili poslije otkriju, a uljepšavanja su kratkog vijeka. Već u sljedećoj poslovnoj godini skriveni problem najčešće postaje još većim.
Želimo Vam što manje problema s prikupljanjem dokumentacije i u samoj izradi ovih izvještaja. Nadamo se da će Vam naši naputci biti od koristi.