Prava potrošača u slučaju materijalnih nedostataka robe

Datum: 27.09.2024, Petak
Autor: H. V.

Trgovac odgovara za materijalne nedostatke robe koje je roba imala u trenutku prijelaza rizika na kupca (trenutak predaje robe u posjed kupcu ili osobi po njegovom izboru) bez obzira na to je li mu to bilo poznato ili nije, ali odgovara i za one nedostatke koji se pojave nakon prijelaza rizika na kupca ako su posljedica uzroka koji je postojao prije toga.

Kada postoji nedostatak na robi, utvrđuje se prema kriterijima iz čl. 401. st. 1. i st. 2. Zakona o obveznim odnosima (Nar. nov., 35/05, 41/08, 125/11, 78/15, 29/18, 126/21, 114/22, 156/22, 155/23; dalje: ZOO).

Da bi potrošač mogao koristiti prava koja mu pripadaju u skladu s odredbama ZOO-a o odgovornosti prodavatelja za nedostatak na prodajnoj robi, potrebno je da pravodobno obavijesti potrošača o uočenom nedostatku. Potrošač je obavezan obavijestiti trgovca (prodavatelja) o postojanju nedostataka u roku od 2 mjeseca od dana kad je otkrio nedostatak, a najkasnije u roku od 2 godine od prijelaza rizika na potrošača.

Potrošač koji je pravodobno i uredno obavijestio trgovca (prodavatelja) o nedostatku, ovlašten je zahtijevati:

  • uklanjanje nedostatka odnosno popravak robe,
  • predaju druge robe bez nedostatka,
  • razmjerno sniženje cijene,
  • izjaviti da raskida ugovor.

Napominjemo kako je u članku Reklamacije potrošača prema novom Zakonu o zaštiti potrošača, koji je objavljen u časopisu RRiF br. 6/22, propušteno istaknuti da u skladu s čl. 410. st. 3. i 4. ZOO-a prilikom ostvarivanja prava na uklanjanje nedostatka kupac ima pravo izbora između popravka i zamjene stvari , osim ako bi odabrani način uklanjanja nedostatka bio nemoguć ili ako bi njime u odnosu na drugi način uklanjanja nedostatka prodavatelju nastali nerazmjerni troškovi uzimajući u obzir sve okolnosti.

Nadalje, prodavatelj je ovlašten odbiti uklanjanje nedostatka ako su popravak i zamjena nemogući ili bi mu time bili prouzročeni nerazmjerni troškovi uzimajući u obzir sve okolnosti, a osobito vrijednost stvari bez nedostatka, značaj nedostatka i pitanje može li se popravak odnosno zamjena obaviti bez znatnih neugodnosti za kupca.

Kupac ima pravo na sniženje cijene ili na raskid ugovora tek ako prodavatelj nije uklonio nedostatak, ili je to odbio učiniti ili nije uklonio nedostatak u skladu s gore navedenim odredbama, ako nedostatak postoji unatoč pokušaju prodavatelja da ga ukloni odnosno ako je prodavatelj izjavio da neće ukloniti nedostatak ili iz okolnosti očito proizlazi da neće ukloniti nedostatak u razumnom roku ili bez znatnih neugodnosti za kupca te ako je nedostatak tako ozbiljan da opravdava trenutačno sniženje cijene ili raskid ugovora.

Povratak na vijesti