Pomorsko učilište »E.« obratilo nam se upitom u vezi povrata plaćenog poreza na dodanu vrijednost. U upitu je navedeno da je učilište registrirano temeljem Zakona o ustanovama (Nar. nov., br. 76/93. i 29/97.) te da je upisano u registar ustanova kod Trgovačkog suda u Pazinu, za trajno obavljanje djelatnosti stručnog osposobljavanja i izobrazbe pomoraca. Pomorsko učilište »E.« temeljem posebnih propisa odnosno Pomorskog zakonika (Nar. nov., br. 181/04., 76/07. i 146/08.) i Pravilnika o zvanjima i svjedodžbama o osposobljenosti pomoraca (Nar. nov., br. 50/07. i 62/09.) te rješenja Ministarstva mora prometa i infrastrukture, Uprave pomorskog prometa, pomorskog dobra i luka obavlja djelatnost stručnog osposobljavanja i izobrazbe pomoraca. Budući da Pomorsko učilište »E.« kao ustanova ne obračunava porez na dodanu vrijednost na usluge provođenja programa izobrazbe i tečajeva, a plaća porez na dodanu vrijednost u računima kod zakupa prostora za izvođenje nastave, najma prostora za postavljanje poligona, nabavke opreme i pomagala za nastavu, energentima, uslugama telekomunikacije, najma brodica za izvođenje praktične nastave, uredskog materijala, tiskanja literature i umnožavanja skripta, knjigovodstvenim uslugama i slično, mole da im dostavimo tumačenje propisa glede povrata plaćenog poreza na dodanu vrijednost.
Prema odredbama članka 20. stavak 1. Zakona o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., br. 47/95., 106/96., 164/98., 105/99., 54/00., 73/00., 127/00., 48/04., 82/04., 90/05., 76/07. i 94/09.) i članka 103. Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., od br. 60/96. do 97/09.), pretporez je iznos poreza na dodanu vrijednost iskazan na računima za isporuke dobara i usluge koje su drugi poduzetnici obavili poreznom obvezniku.
Člankom 20. stavak 3. Zakona, propisano je da porezni obveznik ne može odbiti pretporez sadržan u računima za primljena dobra i obavljene usluge što ih koristi za isporuke dobara i obavljanje usluga:
1. oslobođenih plaćanja poreza na dodanu vrijednost u tuzemstvu (članak 11.),
2. u inozemstvu, koje bi bile oslobođene od poreza da su obavljene u tuzemstvu,
3. bez naknade, koje bi bile oslobođene od poreza.
Odredbama članka 20. stavak 6. Zakona i članka 104. stavak 5. Pravilnika, propisano je da poduzetnici koji dijelom obavljaju isporuke dobara i usluga oslobođene plaćanja poreza, a dijelom isporuke koje nisu oslobođene, imaju pravo na odbitak pretporeza u dijelu koji se odnosi na oporezive isporuke. U tom slučaju u knjigovodstvu ili izvanknjigovodstvenim evidencijama treba osigurati podatke o pretporezu koji se odnosi na oporezive i neoporezive isporuke dobara i usluga. Iznimno, ako poduzetnik ne može u knjigovodstvu ili izvanknjigovodstveno osigurati podatke o pretporezu koji se odnosi na oporezive odnosno neoporezive isporuke (opći troškovi – režije, dugotrajna imovina i dr.), pripadajuće iznose utvrđuje procjenom.
Člankom 117. Pravilnika propisano je da ako poduzetnik koristi dobra i usluge u okviru svoje poduzetničke djelatnosti za isporuke dobara i usluge po kojima je dopušten odbitak pretporeza i za isporuke po kojima je isključen odbitak pretporeza, tada iznose pretporeza treba podijeliti na dio koji se može odbiti i na dio koje se ne može odbiti. Podjela pretporeza utvrđuje se prema stvarnoj uporabi primljenog dobra ili korištene usluge. Ako se pretporez ne može podijeliti na temelju fizičkih svojstava gospodarskog dobra, podjela pretporeza mora se obaviti temeljem računovodstvenih podataka. Pri tome je potrebno voditi računa da rashodi koji su pripisani ostvarenim prihodima ne stoje nužno u svezi s odbitkom pretporeza, te se stoga računovodstveni obračuni mogu koristiti samo u slučaju kada se pretporez ne može utvrditi na temelju stvarnog korištenja dobara odnosno usluga. Podjela pretporeza koja se temelji samo na odnosu oporezivih i neoporezivih isporuka nije prihvatljiva i može se upotrijebiti samo kada ne postoji niti jedno drugo mjerilo podjele pretporeza.
Prema odredbama članka 117. stavak 8. Pravilnika, podjela pretporeza mora se provesti prije sastavljanja prijave poreza na dodanu vrijednost prema članku 18. stavak 1. Zakona. Radi pojednostavljenja, poduzetnik može u obračunskim razdobljima izvršiti podjelu pretporeza prema podacima iz prethodnih razdoblja ili prema očekivanim veličinama. U okviru godišnje prijave potrebno je izvršiti usklađivanje sa stvarnim podacima za kalendarsku godinu.
Odredbama članka 21. stavak 1. Zakona o porezu na dodanu vrijednost, propisano je da porezni obveznik koji u obračunskom razdoblju ima pravo na odbitak pretporeza, čiji je iznos veći od njegove porezne obveze, ima pravo na povrat te razlike. Porezna uprava obvezna je vratiti tu razliku u roku 30 dana od dana predaje prijave.
Uvidom u Informacijski sustav Porezne uprave utvrđeno je da je Pomorsko učilište »E.« upisano u sustav poreza na dodanu vrijednost 22. svibnja 2009. U skladu s navedenim zaključujemo da navedeno učilište obavlja dijelom oslobođene, a dijelom oporezive isporuke te je prema odredbi članka 20. stavak 6. Zakona i članka 117. Pravilnika obvezno ulazni porez podijeliti na dio koji se odnosi na oporezive isporuke za koje je moguć odbitak pretporeza i na oslobođene isporuke za koje nije moguć odbitak pretporeza. Ako Pomorsko učilište »E.« dobije račun s obračunanim porezom na dodanu vrijednost za nabavljena dobra ili obavljene usluge (režijski troškovi i slično) što će ih djelomično upotrijebiti za isporuke oslobođene poreza ali i isporuke koje podliježu oporezivanju porezom na dodanu vrijednost, pretporez treba podijeliti razmjerno uporabi nabavljenih dobara odnosno korištenju usluga u pojedinoj djelatnosti.