Povodom vašeg upisa Klasa: 471-01/04-01/3 Ur.broj: 513.07-08/11-26 od 14. prosinca 2011. vezano uz primjenu odredaba Zakona o doprinosima (Nar. nov., br. 84/08., 152/08., 94/08. i 18/11. – dalje u tekstu: Zakon) i Pravilnika o doprinosima (Nar. nov., br. 2/09., 9/09. – ispravak, 97/09. i 25/11.) odnosno o postupanju Porezne uprave sa zapisnicima zaprimljenim od Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (HZMO) sačinjenih povodom kontrole osnovica radi ostvarivanja prava iz mirovinskog osiguranja, u nastavku dajemo uputu o postupanju.
Prema odredbi članka 227. Zakona, tijela državne uprave i tijela javne uprave dužna su međusobno razmjenjivati podatke o osiguranicima i obveznim osiguranjima te druge podatke bitne za poslove prikupljanja doprinosa, a prema odredbi članka 228. stavak 1. Zakona, nositelji osiguranja i Središnji registar osiguranika, od kojih je Porezna uprave preuzela podatke o saldu doprinosa, dužni su za svaku promjenu prethodno dostavljenog iznosa salda Poreznoj upravi dostaviti podatke o promjeni tog iznosa. HZMO jest tijelo javne uprave i nositelj obveznog mirovinskog osiguranja a, prema članku 146. Zakona o mirovinskom osiguranju (Nar. nov., br. 102/98. do 141/11.), radi utvrđivanja točnosti podataka i činjenica o kojima ovisi pravo iz mirovinskog osiguranja, ima pravo provjere poslovnih knjiga, financijske dokumentacije i drugih evidencija obveznika plaćanja doprinosa.
Kada se u tom postupku utvrde nove obveze doprinosa, te kada je riječ o razdoblju u osiguranju do 31. prosinca 2002. tada te obveze mijenjaju stanje obveza na dan 31. prosinca 2002. koje je (ili nije) u obliku salda doprinosa preneseno i preuzeto u evidencije Porezne uprave.
1. Opis postupaka kontrole od strane HZMO
Postupak i način kontrole utvrđuje Zavod općim aktom a to je, u ovom slučaju, Pravilnik o postupku i načinu kontrole podataka o kojima ovise prava iz mirovinskog osiguranja (Nar. nov., br. 69/03. i 98/05.) Upravnog vijeća HZMO. Prema odredbi članka 24. toga Pravilnika kontrola pravilnosti obračuna i plaćanja doprinosa, te točnost prijavljenih podataka o stažu osiguranja i plaći, naknadi plaće i drugim podacima koji su osnova za plaćanje doprinosa i ostvarivanje prava za razdoblje do 31. prosinca 2002. obavlja se u skladu s odredbama zakona, podzakonskih propisa, kolektivnim ugovorima, općim aktima i provedbenim uputama Zavoda, važećim do toga datuma.
Kako HZMO, u djelokrugu poslova i zadataka propisanih zakonom o mirovinskom osiguranju, ima poslove kontrole neovisno o razdoblju osiguranja to se poslovi kontrole u nadležnosti Zavoda odnose i na razdoblje u osiguranju s početkom od 1. siječnja 2003. to, glede mogućnosti nepravilnosti utvrđenih u postupku kontrole postupa različito i to:
a) kada se nepravilnosti odnose na staž u osiguranju zaključno do 31. prosinca 2002. i
b) kada se nepravilnosti odnose na staž u osiguranju s početkom od 1. siječnja 2003. odnosno od početka primjene Zakona o doprinosima za obvezna osiguranja (Nar. nov., br. 147/02. i 177/04.) prema kojima su poslovi utvrđivanja obveze doprinosa u djelokrugu poslova Ministarstva financija – Porezne uprave.
O postupku kontrole sastavlja se zapisnik a u slučaju da obveznik doprinosa (poslodavac) stavi prigovor na zapisnik sastavlja se i dopunski zapisnik, te ovisno o razdoblju na koje se odnosi staž osiguranja, HZMO postupa na načine da:
a) kada se nepravilnosti odnose na staž u osiguranju zaključno do 31. prosinca 2002. tada u istom postupku utvrđuje i iznose doprinosa koje je poslodavac dužan naknadno uplatiti te zaračunava i kamate za razdoblje od dospijeća do 31. prosinca 2002. te Poreznoj upravi dostavlja nalog za knjiženje novoutvrđenih obveza a kao prilog dostavlja se zapisnik kojim su nove obveze utvrđene, ili
b) kada se nepravilnosti odnose na staž u osiguranju s početkom od 1. siječnja 2003. tada ne utvrđuje iznose obveza već samo naznaku nepravilnosti odnosno iznose osnovica prema kojima nisu utvrđene obveze sukladno s propisima a obveze treba utvrditi Porezna uprava.
Prema odredbi članka 11. stavak 4. istoga Pravilnika protiv zaključka kojim se odbijaju navodi iz prigovora na zapisnik i dopunski zapisnik žalba nije dopuštena te se zapisnik i dopunski zapisnik (kada su utvrđene nepravilnosti) dostavljaju Poreznoj upravi.
2. Opis postupka u Poreznoj upravi
Pozivom na odredbu članka 228. stavak 2. Zakona, člankom 252. Pravilnika o doprinosima propisan je način dostave podataka o promjeni salda doprinosa što ih nositelji obveznih osiguranja dostavljaju Poreznoj upravi i potrebne dokaze o novoutvrđenim obvezama od strane nositelja osiguranja i način postupanja u Poreznoj upravi. Konkretno, člankom 252. Pravilnika propisano je:
nositelji obveznih osiguranja Poreznoj upravi dostavljaju i podatke o vrsti i iznosima novih obveza doprinosa koje su za razdoblje do 31. prosinca 2002. utvrđene od strane kontrole nositelja osiguranja za osiguranike po osnovi radnog odnosa ili za osiguranike koji su sami dužnici doprinosa za svoje osobno osiguranje (stavak 1.),
podaci se dostavljaju neposredno ispostavi Porezne uprave nadležnoj prema sjedištu odnosno prebivalištu dužnika (stavak 2.),
iznos novih obveza utvrđenih od strane nositelja osiguranja za osiguranike po osnovi radnog odnosa unosi se u evidencije Porezne uprave ako je dužnik obvezno namirio (stavak 3.),
dužnika koji nije namirio nove obveze poziva se da to učini u naknadnom roku, uvećano za iznose zateznih kamata obračunanih do dana uplate te se, nakon što namiri obveze, iznos novoutvrđenih obveza i obračunanih kamata za razdoblje do 31. prosinca 2002. 8uvećano i za obračunane kamate za razdoblje od 1. siječnja 2003. do dana uplate) unosi u evidencije Porezne uprave (stavak 4.),
ako dužnik niti nakon uručenog poziva i u naknadnom roku ne uplati nove obveze pokreće se postupak nadzora te se postupak koji je u istom predmetu vođen u nadležnosti nositelja osiguranja smatra prethodnim postupkom (stavak 5.).
U bitnome, Porezna uprava u svoje evidencije unosi podatke o novim obvezama, samo u slučaju kada dužnik prihvati nalaze iz zapisnika ili dopunskog zapisnika HZMO a to potvrdi uplatom utvrđenih obveza. U slučaju kada dužnik ne prihvati novoutvrđene obveze, Porezna uprava bi trebala, sukladno s odredbom članka 252. stavak 5. Pravilnika, pokrenuti postupak nadzora u istom predmetu. U suprotnom, za obveze koje bi bile prihvaćene u evidenciji Porezne uprave a utvrđene su od strane HZMO u postupku kontrole i utvrđene zapisnikom, bez odgovarajućeg rješenja, Porezna uprava ne bi imala valjanu ovršnu ispravu sukladno s odredbom članka 128. stavak 2. Općeg poreznog zakona (Nar. nov., br. 147/08. i 18/11.).
Radi navedenoga, sukladno s odredbom članka 252. stavak 2. Pravilnika o doprinosima, zapisnik o nalazu HZMO-a zaprimljen u ispostavi Porezne uprave nadležnoj prema sjedištu obveznika doprinosa (poslodavca) se odlažu u zbirku isprava obveznika doprinosa (dosje poreznog obveznika).
Pri tome se obvezno sastavlja službena zabilješka o provedenim radnjama (primjerice, da su utvrđene obveze iz zapisnika preuzete u evidencije Porezne uprave nalogom za knjiženje broj …. od …. ili da utvrđene obveze nisu preuzete u evidencije a razlog za to je…) što je treba potpisati voditelj ispostave ili druga ovlaštena osoba. Navedeno znači da se prema zapisniku HZMO-a kojim su utvrđene obveze a iste nisu prihvaćene od strane obveznika, ne pokreće ciljani postupak nadzora već će se isti podatak koristiti prilikom prvog sljedećeg nadzora poslovanja istog obveznika bez obzira na razlog nadzora te o ovome treba voditi računa.
Isti je postupak u Poreznoj upravi i sa zapisnikom HZMO-a koji se odnosi na razdoblje u osiguranju s početkom od 1. siječnja 2003. (opisano pod 1.b).
Sve do sada zaprimljene zapisnike po kojima Porezna uprava nije postupila treba odložiti u dosjee poreznih obveznika u nadležnoj ispostavi a radi obuhvata podataka iz zapisnika HZMO-a prilikom nadzora poslovanja poslodavca, službenik nadzora dužan je u tijeku pripreme nadzora ili u tijeku nadzora, prije sastavljanja zapisnika, izvršiti uvid u stanje zbirke podataka (dosje poreznog obveznika) u nadležnoj ispostavi.