Društvo »E.« d.o.o. dostavio nam je upit koji se odnosi na porezni tretman kupljenih ulaznica i mineralnih voda u objektima koji su predmet kontrole. U upitu je navedeno da to Društvo za potrebe Hrvatskog društva skladatelja kao naručitelja, a temeljem sklopljenog ugovora o poslovnoj suradnji, obavlja poslove kontrole korištenja glazbenih djela za svrhe kolektivne zaštite prava javne izvedbe autorskih glazbenih djela. Radnici toga društva obavljaju redovite kontrole najčešće obilaskom ugostiteljskih objekata i klubova u kojima se izvodi glazba. Za svrhe sastavljanja zapisnika o izvršenoj kontroli, u obvezi su identificirati vlasnika objekta, adresu objekta, porezni broj i druge podatke, a koji su nužni za pravovaljano zaduženje i eventualno pokretanje sudskih sporova u slučajevima neizmirivanja autorskih naknada. Obzirom da radnici koji su kontrolori nemaju javnu ili drugu ovlast za prikupljanje potrebnih podataka, a da se podaci u ponekim slučajevima od vlasnika, osoblja ili na drugi način ne mogu pribaviti, preostaje im da ih prikupe iz računa koje dobivaju za izvršenu narudžbu u ugostiteljskom objektu (mineralna voda u količini koja ovisi o zapremini bočica u ponudi objekta) ili iz ulaznica za ulazak u klubove. Prema navodima iz upita troškovi koji na taj način nastaju su isključivo vezani za redovno funkcioniranje i obavljanje djelatnosti društva, pa je postavljeno pitanje njihovog poreznog tretmana. Nastavno odgovaramo.
Člankom 5. Zakona o porezu na dobit (Nar. nov., br. 177/04., 90/05. i 57/06.) propisano je da je porezna osnovica dobit koja se utvrđuje prema računovodstvenim propisima kao razlika prihoda i rashoda prije obračuna poreza na dobit, uvećana i umanjena prema odredbama toga Zakona.
Člankom 11. stavak 1. Pravilnika o porezu na dobit (Nar. nov., br. 95/05. i 33/07.) propisano je da se u skladu s člankom 5. stavak 1. Zakona o porezu na dobit, rashodom poreznog razdoblja za koje se utvrđuje porez na dobit smatraju smanjenja gospodarstvenih koristi u obliku odljeva ili iscrpljenja imovine ili stvaranja obveza, koja imaju za posljedicu smanjenje kapitala u svrhu povećanja prihoda odnosno dobiti.
U skladu s navedenim, mišljenja smo da se rashodi koji društvu nastaju tijekom obavljanja poslova kontrole, a po osnovi konzumacije pića ili kupnje ulaznice za svrhe dobivanja računa kontroliranog poduzetnika i to u slučajevima kada kontrolori nisu u mogućnosti podatke potrebne za kontrolu dobiti na druge načine, smatraju porezno priznatim rashodima.
Nadalje, refundacija od strane društva radnicima troškova koji nastaju kupnjom mineralne vode ili ulaznica u ugostiteljskim objektima i klubovima prilikom obavljanja kontrole korištenja glazbenih djela, ne može se smatrati primitkom radnika, koji bi podlijegao obračunu i uplati poreza na dohodak i prireza u skladu sa odredbama Zakona o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 177/04. i 73/08.). Naime, ti troškovi ne nastaju povodom davanja naknade radnicima za obavljeni rad, niti se tim putem namjerava tim radnicima pogodovati, već su sastavni dio i nastaju tijekom i za svrhe obavljanja naručenih poslova u objektima koji su predmet kontrole.