Zbog potrebe pravilnog i jedinstvenog postupanja službenika Porezne uprave prilikom utvrđivanja poreznih obveza ustanova kojima je osnivač država, jedinica područne (regionalne) samouprave ili jedinica lokalne samouprave, a koje su korisnici proračuna, u nastavku donosimo uputu u postupanju.
Sukladno članku 2. stavku 1. Zakona o porezu na dobit (Nar. nov., br. 177/04., 90/05., 57/06., 146/08., 80/10. i 22/12.) porezni obveznik je trgovačko društvo i druga pravna i fizička osoba rezident Republike Hrvatske koja gospodarsku djelatnost obavlja samostalno, trajno i radi ostvarivanja dobiti, dohotka ili prihoda ili drugih gospodarskih procjenjivih koristi.
Člankom 2. stavcima 5. i 6. Zakona o porezu na dobit utvrđeno je koje pravne osobe u načelu nisu obveznici poreza na dobit, dok je stavkom 7. toga članka Zakona propisana mogućnost oporezivanja tih pravnih osoba.
Sukladno članku 2. stavcima 5. i 6. Zakona o porezu na dobit tijela državne uprave, tijela područne (regionalne) samouprave, tijela lokalne samouprave i hrvatska narodna banka nisu obveznici poreza na dobit, osim ako tim Zakonom nije drukčije određeno. Državne ustanove, ustanove jedinica područne (regionalne) samouprave, ustanove jedinica lokalne samouprave, državni zavodi, vjerske zajednice, političke stranke, sindikati, komore, udruge, umjetničke udruge, dobrovoljna vatrogasna društva, zajednice tehničke kulture, turističke zajednice, sportski klubovi, sportska društva i savezi, zaklade i fundacije nisu obveznici poreza na dobit. Stavak 7. navedenog članka Zakona propisuje, da iznimno ako osobe iz stavka 5. i 6. toga članka obavljaju gospodarstvenu djelatnost, a neoporezivanje te djelatnosti bi dovelo do stjecanja neopravdanih povlastica na tržištu, Porezna uprava će na vlastitu inicijativu ili na prijedlog drugih poreznih obveznika ili druge zainteresirane osobe, rješenjem utvrditi da su navedene osobe obveznici poreza na dobit za tu djelatnost.
Sukladno članku 6. Pravilnika o porezu na dobit (Nar. nov., br. 95/05., 133/07., 156/08., 146/09., 123/10., 137/11., 61/12. i 146/12.) ako osobe iz članka 2. stavka 5. i 6. Zakona o porezu na dobit obavljaju gospodarstvenu djelatnost, a neoporezivanje te djelatnosti dovelo bi do stjecanja neopravdanih povlastica na tržištu, Porezna uprava na vlastitu će inicijativu ili na prijedlog drugih osoba ili na prijedlog samih navedenih osoba rješenjem utvrditi da su navedene osobe obveznici poreza na dobit za tu djelatnost. Rješenje o statusu poreznog obveznika donosi nadležna ispostava Porezne uprave prema sjedištu pravne osobe. U procjeni gospodarstvene djelatnosti treba utvrditi obavlja li se gospodarstvena djelatnost samostalno, trajno i radi ostvarivanja dobiti ili drugih gospodarstveno procjenjivih koristi. Ako pravna osoba u svojim aktima o osnivanju nema cilj ostvarivanja dobiti nego samo prihoda radi financiranja svoje djelatnosti, a prihode stječe razmjenom dobara i usluga na tržištu, smatra se da obavlja djelatnost na način i uz uvjete po kojima tu djelatnost obavljaju i poduzetnici koji su osnovani radi stjecanja dobiti.
Zakon o porezu na dobit temeljno propisuje da osobe navedene u članku 2. stavku 5. i 6. toga Zakona nisu obveznici plaćanja poreza na dobit uprava iz razloga što navedene osobe čine osnovu za funkcioniranje sustava državne uprave te jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ili se njihove djelatnosti smatraju općekorisnima za društvenu zajednicu.
Članak 135. Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 85/10. – pročišćeni tekst) propisuje da jedinice lokalne samouprave obavljaju poslove iz lokalnog djelokruga kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a osobito poslove koji se odnose na uređenje naselja i stanovanja, prostorno i urbanističko planiranje, komunalne djelatnosti, brigu o djeci, socijalnu skrb, primarnu zdravstvenu zaštitu, odgoj i osnovno obrazovanje, kulturu, tjelesnu kulturu i sport, tehničku kulturu, zaštitu potrošača, zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša, protupožarnu i civilnu zaštitu. Jedinice područne (regionalne) samouprave obavljaju poslove od područnog (regionalnog) značenja, a osobito poslove koji se odnose na školstvo, zdravstvo, prostorno i urbanističko planiranje, gospodarski razvoj, promet i prometnu infrastrukturu te planiranje i razvoj mreže obrazovnih, zdravstvenih, socijalnih i kulturnih ustanova. Poslovi lokalnog i područnog (regionalnog) djelokruga uređuju se zakonom. Prilikom dodjeljivanja tih poslova prednost će imati ona tijela koja su najbliža građanima. Prilikom određivanja djelokruga jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave mora se voditi računa o širini i prirodi poslova i o zahtjevima učinkovitosti i ekonomičnosti.
Slijedom navedenoga, država, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave izvršavaju svoje Ustavne obveze prema građanima kada u skladu s posebnim propisima osnivaju ustanove koje se financiraju sredstvima iz proračuna, s ciljem osiguravanja i pružanja adekvatne zdravstvene zaštite, socijalne skrbi, odgoja i obrazovanja, brige za djecu, kulturu i sport i sl. Upravo zbog navedenoga, Zakon o porezu na dobit temeljno pretpostavlja da se osobe navedene u članku 2. stavcima 5. i 6. Zakona o porezu na dobit, ne osnivaju radi obavljanja gospodarske djelatnosti niti zbog trajnog i samostalnog ostvarivanja dobiti, prihoda ili drugih gospodarskih procjenjivih koristi, već su osnovane za potrebe razvoja sustava državne uprave, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ili u svrhu razvoja civilnog društva.
Mogućnost funkcioniranja sustava zdravstvene zaštite, odgojno obrazovnog sustava, sustava socijalne skrbi, odgoja i obrazovanja, brige za djecu, kulturu i sport i sl., putem ustanova koje osniva država ili jedinica lokalne (područne) regionalne samouprave u Republici Hrvatskoj temelji se na dvostranom obvezno pravnom odnosu između proračunskih obveznika prema posebnim propisima i građana korisnika tih ustanova, a ne na tržišnom načelu.
Porezni status državnih ustanova ili ustanova jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kojima se sredstva za rad osiguravaju iz proračuna i koje mogu dio prihoda ostvariti i iz vlastitih izvora, ovisi o osnovnoj djelatnosti ustanove, svrsi osnivanja ustanove, načinu financiranja djelatnosti ustanove, korisnicima ustanove, uvjetima i načinu pod kojima ustanova obavlja određene djelatnosti od koje stječe vlastite prihode, odnosno o tome obavlja li gospodarsku djelatnost, trajno i samostalno s ciljem ostvarivanja vlastite koristi, te stječu li se ne oporezivanjem neopravdane povlastice na tržištu.
Naime, u skladu s posebnim propisima prema kojima se osnivaju državne ustanove ili ustanove jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zbog osiguravanja zdravstvene zaštite, socijalne skrbi, odgoja i obrazovanja, brige za djecu, kulturu i sport i sl., uz propisane uvjete takve ustanove mogu samostalno ostvariti dio prihoda, a ako taj dio prihoda ostvaruju od djelatnosti koja je neodvojiva od djelatnosti zbog koje je osnovana te ako se ti prihodi koriste na način propisan za proračunske korisnike što utvrđuje Ministarstvo financija, Državna riznica, pretpostavlja se da takva ustanova ne ostvaruje prihode na tržišnoj osnovi. Međutim, moguće je da neke državne ustanove i ustanove jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su proračunski korisnici i koje su osnovane radi osiguranja zdravstvene zaštite, socijalne skrbi, odgoja i obrazovanja, brige za djecu, kulturu i sport i sl. obavljaju djelatnost koja nije u svezi s djelatnošću zbog koje je osnovana kojom sudjeluje na tržištu, te stoga mogu biti i obveznici poreza na dobit za tu djelatnost.
Obzirom na činjenicu da se ustanove kojima je osnivač država ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprava zbog prethodno utvrđene svrhe osnivanja financiraju iz proračuna, te obzirom na potrebu utvrđivanja rashoda proračuna i drugih prava i obveza proračunskih korisnika, potrebno je o saznanima koji upućuju na obavljanje djelatnosti na tržištu i posljedično stjecanje neopravdanih povlastica, odnosno o indikatorima koji upućuju na obvezu plaćanja poreza na dobit prema članku 2. stavku 7. zakona o porezu na dobit i prema članku 6. Pravilnika o porezu na dobit, izvijestiti Ministarstvo financija, Državnu riznicu.
Ustanove kojima je osnivač država ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i koje su korisnici proračuna, upisani su u Popisu korisnika proračuna koji je dostupan na web stranici Ministarstva financija http:/www.mfin.hr/hr/proracunsko-racunovodstvo.
Zbog naprijed navedenoga, potrebno je u slučaju kada nadležna ispostava Porezne uprave kod ustanova kojima je osnivač država ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, a koje se nalaze na navedenom Popisu proračunskih korisnika, stekne saznanja, odnosno uoči indikatore koji upućuju na obavljanje djelatnosti kojom sudjeluju na tržištu i posljedično stječu neopravdane povlastice što upućuje na obvezu plaćanja poreza na dobit, o tome sastaviti službenu zabilješku. U službenoj zabilješci je potrebno osobito navesti: OIB, naziv ustanove, osnivača ustanove, svrhu osnivanja ustanove, djelatnosti koje određena ustanova obavlja, indikatore koji upućuju da ustanova obavlja djelatnost kojom sudjeluje na tržištu i posljedično stječe neopravdane povlastice, odnosno indikatore i razloge zbog kojih ustanova koja je proračunski korisnik treba biti obveznik poreza na dobit za određenu djelatnost te druge činjenice koje mogu biti bitne za oporezivanje. Obzirom na specifične djelatnosti nekih ustanova, ali na činjenicu da često ustanove u određenom trenutku ne obavljaju svje djelatnosti koje su registrirale pri nadležnom Trgovačkom sudu, potrebno je od ustanove zatražiti podatke o djelatnostima koje obavljaju, načinu obavljanja određenih djelatnosti te možebitno druge podatke ovisno o svakom konkretnom slučaju, što se također unosi u službenu zabilješku.
Nadležni Područni uredi su obvezni objediniti sve službene zabilješke te ih zbirno na mjesečnoj razini dostaviti Središnjem uredu zbog prosljeđivanja Ministarstvu financija, Državnoj riznici radi davanja mišljenja.
Po primitku mišljenja Ministarstva financija, Državne riznice i po potrebi nakon izvršenih konzultacija, provest će se postupak utvrđivanja obveze plaćanja poreza na dobit ustanovi koju je osnovala država ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave iz prethodno navedenih razloga i koja je proračunski korisnik.