Poduzeće E.-C. d.o.o. obratilo nam se u vezi oporezivanja porezom na dodanu vrijednost usluga kontrole dobara koje obavljaju svojim tuzemnim i inozemnim poslovnim partnerima. Naime, poduzeće obavlja usluge kontrole dobara na brodovima po nalogu tuzemnih i inozemnih naručitelja, usluge kontrole dobara prilikom njihovog istovara i utovara u lukama, usluge kontrole dobara prilikom pretovara u Republici Hrvatskoj, zatim usluge kontrole dobara koja se izvoze iz tuzemstva, usluge kontrole dobara u slobodnoj zoni, usluge kontrole dobara u inozemstvu za tuzemne i inozemne naručitelje, analize proizvoda u laboratoriju za inozemne naručitelja kao i savjetodavne poslove kao što su prijevodi, pregled i izrada deklaracija za inozemnog naručitelja. U vezi navedenog postavljeno je pitanje podliježu li navedene usluge kontrole i savjetovanja oporezivanju porezom na dodanu vrijednost prema odredbama Zakona o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., br. 47/95. do 76/07.).
Na postavljeno pitanje odgovaramo u nastavku.
Da bi se odredilo oporezuje li se uslugu s elementom inozemnosti prema odredbama hrvatskoga Zakona o porezu na dodanu vrijednost, potrebno je prema odredbama članka 5. Zakona o porezu na dodanu vrijednost odrediti mjesto oporezivanja takve usluge.
Odredbama članka 5. stavak 3. Zakona o porezu na dodanu vrijednost propisano je da se mjestom obavljanja usluge smatra sjedište poduzeća koje usluge obavlja ili mjesto gdje se usluge stalno obavljaju. Ako uslugu obavi poslovna jedinica, onda se mjestom obavljanja usluge smatra mjesto sjedišta poslovne jedinice.
Od ovoga općeg načela, propisani su izuzeci u članku 5. stavak 4. do 6. Zakona. Pa se mjestom obavljanja usluga smatra mjesto gdje je usluga stvarno obavljena kada se radi o uslugama koje se obavljaju na pokretnim fizičkim dobrima, uslugama stručnoga mišljenja, procjeni i ocjeni tih dobara u smislu članka 5. stavak 4. točka 3c. Zakona. Uslugama stručnog mišljenja, procjene i ocjene pokretnih dobara u smislu ove odredbe, smatraju se usluge stručnih procjenitelja primjerice sudskih vještaka, osoba koje su ovlaštene dati odgovarajuće certifikate i slično.
Usluge inženjera, odvjetnika, računovođa, tumača, prevoditelja i druge slične usluge savjetovanja oporezuju se prema sjedištu poduzeća primatelja usluge što je propisano odredbom članka 5. stavak 6. točka 3. Zakona, a u vezi s odredbom članka 5. stavak 5. Zakona.
Obzirom da nemamo dovoljno saznanja o tome koje se sve usluge obavljaju u okviru usluga kontrole i analize koje poduzetnik obavlja za tuzemne i inozemne poduzetnike kao ni podataka o tome za koja dobra se te usluge obavljaju, ne možemo se sa sigurnošću očitovati određuje li se mjesto oporezivanja usluga kontrole prema odredbi članka 5. stavak 3. ili članka 5. stavak 4. točka 3c. Zakona o porezu na dodanu vrijednost. Što se tiče usluga savjetovanja, napominjemo ako porezni obveznik obavlja usluge savjetovanja iz članka 5. stavak 6. točka 3. Zakona o porezu na dodanu vrijednost koje se oporezuju prema sjedištu poduzeća primatelja koji je u inozemstvu, obavljena usluga ne podliježe oporezivanju porezom na dodanu vrijednost prema odredbama hrvatskog Zakona o porezu na dodanu vrijednost.
Prema tome, porezni obveznik treba temeljem navedenih pojašnjenja usluga iz članka 5. stavak 4. točka 3c. Zakona o porezu na dodanu vrijednost, poznavajući sadržaj i bit usluga što ih obavlja, odrediti i mjesto oporezivanja tih usluga.
U vezi usluga kontrole što se obavljaju na dobrima koja se izvoze napominjemo, da je odredbom članka 13. stavak 1. točka 1. Zakona propisano da su plaćanja poreza na dodanu vrijednost oslobođene izvozne isporuke dobara i oplemenjenih dobara, uključujući prijevozne i sve druge otpremne usluge. U članku 5. stavak 4. točka 3b. Zakona otpremničke usluge navedene su kao pomoćne usluge u prijevozu, kao što su utovar, istovar, uskladištenje, ili druge usluge u vezi s tim ili uslugama prijevoza.
Člankom 2. Općih uvjeta poslovanja međunarodnih otpremnika Hrvatske od 28. studenog 2005. godine, koje je donijela Hrvatska gospodarska komora, propisano je koje su usluge obuhvaćene pojmom otpremnički poslovi, što ih obavljaju otpremnici, međutim navedenim pojmom nisu obuhvaćene i usluge kontrole koje obavljaju kontrolne kuće.
Prema navedenom, usluge kontrole dobara koja se izvoze nisu obuhvaćene pojmom druge otpremne usluge koje su oslobođene plaćanja poreza na dodanu vrijednost kada se obavljaju u okviru izvoza dobara, stoga kada poduzetnik obavlja uslugu kontrole dobara koja se izvoze na tako obavljenu uslugu nije moguće primijeniti oslobođenje od plaćanja poreza na dodanu vrijednost iz članka 13. stavak 1. točka 1. Zakona o porezu na dodanu vrijednost.