Ministarstvo financija, Državna riznica, Zagreb, proslijedila nam je upit Z. ŽUPANIJE, Upravnog odjela za proračun, financije i opće poslove, Klasa: 401-01/08-01/02, Ur. broj: 2198/1-12-08-1 od 13. ožujka 2008. godine koji se odnosi na porezni tretman isplata bespovratnih sredstava u sklopu provedbe PHARE programa. U upitu je navedeno da je Župan Z. županije dana 31. listopada 2007. godine u ime te Županije potpisao Ugovor o darovnici za provedbu projekta HANS (Health Adriatic Network Skills) s ugovarateljnim tijelom za provedbu PHARE programa u Republici Hrvatskoj, Središnjom jedinicom za financiranje i ugovaranje Uprave za financiranje programa i projekata pomoći Europske unije pri Ministarstvu financija Republike Hrvatske. Projekt HANS je sufinanciran sredstvima Europske komisije iz INTERREG/CARDS – PHARE programa Adriatic New Nighbourhood Programme i provodi se kroz odnos između talijanskih partnera te Zadarske županije kao vodećeg partnera te njenih projektnih partnera Splitsko-dalmatinske županije i Zavoda za javno zdravstvo Šibensko-kninske županije. U ugovorenom proračunu projekta na hrvatskoj strani je od strane Europske komisije sufinancirano 72,48% ugovorenog iznosa. U skladu s Uputama korisnicima za provedbu svih projekata sufinanciranih iz spomenutog Programa, svim se članovima projektnog tima (internom osoblju ili vanjskim stručnjacima) isplaćuju troškovi putovanja i troškovi hranarine, pri čemu troškovi hranarine obuhvaćaju troškove smještaja, prehrane, lokalnog prijevoza u mjestu misije i razne druge troškove. Obzirom da bi u svezi sa implementacijom Projekta HANS Zadarska županija trebala obaviti isplatu izdataka za službena putovanja (dnevnica, naknada prijevoznih troškova, naknada za korištenje privatnog automobila za službene potrebe, troškove noćenja i drugog) i to zaposlenicima i vanjskim suradnicima, u iznosima većim od propisanih tuzemnim propisima o porezu na dohodak, postavljeno je pitanje poreznog tretmana tih isplata. Nastavno odgovaramo.
U Narodnim novinama – Međunarodni ugovori broj 8 od 3. srpnja 2002. godine objavljen je Zakon o potvrđivanju Okvirnog sporazuma između Europske Komisije i Vlade Republike Hrvatske u svezi sudjelovanja Republike Hrvatske u programima pomoći Europske zajednice. Člankom 2. toga Okvirnog sporazuma propisano je da će se svaka Mjera koja se financira u okviru toga Sporazuma provoditi u skladu s Općim uvjetima sadržanim u dodatku A toga Sporazuma, a koji se smatra sastavnim dijelom svakog sporazuma o financiranju. Sporazumom o financiranju mogu se mijenjati ili dopunjavati Opći uvjeti ako je to potrebno za provedbu dotične Mjere.
Prema članku 13. točki 5. Općih uvjeta Sporazuma o financiranju, koji su sadržani u dodatku A toga Sporazuma te članku 13. točka 5. Sporazuma o financiranju između Vlade Republike Hrvatske i Europske komisije za Jadransku prekograničnu suradnju Hrvatske i Italije, Phare CBC/INTERREG III A – JADRANSKI PROGRAM ZA SUSJEDSTVO (Uredba o objavi toga Sporazuma objavljena je u Narodnim novinama – Međunarodni ugovori, broj 11/06), fizičke i pravne osobe iz država članica Europske zajednice, uključujući osoblje privremeno nastanjeno izvan svoje zemlje, koje izvršavaju ugovore o tehničkoj suradnji financirane iz potpore Europske zajednice, bit će oslobođene poreza na poslovanje i poreza na dohodak u državi primatelja.
Obzirom da u skladu s člankom 140. Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90. do 41/01. – proč. tekst, 55/01. – ispr.) međunarodni ugovori koji su sklopljeni i potvrđeni u skladu s Ustavom i objavljeni, čine dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske, a po pravnoj su snazi iznad zakona te da se njihove odredbe mogu mijenjati ili ukidati samo uz uvjete i na način koji su u njima utvrđeni, ili suglasno općim pravilima međunarodnog prava, to su u predmetnom slučaju fizičke osobe iz država članica Europske zajednice, uključujući i osoblje privremeno nastanjeno izvan svoje zemlje, koje izvršavaju ugovore o tehničkoj suradnji financirane iz potpore Europske zajednice, oslobođene poreza na poslovanje i poreza na dohodak u državi primatelja odnosno konkretno u Republici Hrvatskoj.
Međutim, fizičke osobe koje su rezidenti Republike Hrvatske, koje kao zaposlenici Z. županije ili njezini vanjski suradnici sudjeluju u izvršavanju konkretnog Projekta HANS, podliježu bez ograničenja poreznim obvezama u Republici Hrvatskoj, što ima za posljedicu da se zaposlenicima odnosno radnicima Z. županije mogu neoporezivo isplatiti troškovi službenih putovanja vezani uz poslove na tom projektu pod uvjetima i na način propisan člankom 10. točka 9. Zakona o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 177/04.) i člankom 13. stavak 2. točke 1., 2., 5., 13. i 14. i stavak 3. Pravilnika o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 95/05., 96/06. i 68/07.).
Vanjskim suradnicima Z. županije koji su rezidenti Republike Hrvatske te sudjeluju u izvršavanju Projekta HANS se svaka isplata ili naknada treba smatrati njihovim primitkom od kojega se utvrđuje i oporezuje drugi dohodak u skladu s člankom 32. i člankom 48. toga Zakona. Isplaćene naknade vanjskim suradnicima eventualno se mogu smatrati i poslovnim primitkom iz članka 20. istoga Zakona, ako na navedenom Projektu surađuju u okviru svoje samostalne djelatnosti iz članka 18. stavci 1. odnosno 2. Zakona o porezu na dohodak.