Dopisom broj 18-1761-1362-121-2012 zatražili ste očitovanje o tome što se sve smatra:
1. jestivim uljima i mastima, biljnog i životinjskog podrijetla (ubrajaju li se u tu skupinu maslaci i margarini),
2. dječjom hranom i prerađenom hranom na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu (spadaju li u tu skupinu i prirodni sokovi namijenjeni djeci od određene životne dobi),
3. bijelim šećerom od trske i šećerne repe (odnosno spadaju li tu šećer u kocki i mljeveni šećer za posipanje).
1. Jestiva ulja i masti, biljnog i životinjskog podrijetla u skladu s Pravilnikom o jestivim uljima i mastima i Pravilnikom o uljima od ploda i komine maslina od 1. ožujka 2012. godine podliježu oporezivanju porezom na dodanu vrijednost po stopi 10% u smislu odredbi članka 10.a stavka 2. točke d) Zakona o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., od br. 47/95. do 22/12.) i članka 60. stavka 2. točke d) Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., br. 149/09., 89/11. i 29/12.).
Pravilnikom o jestivim uljima i mastima (Nar. nov., br. 122/10.) propisani su zahtjevi kojima u proizvodnji i stavljanju na tržište moraju udovoljavati jestiva ulja i masti, biljnog i životinjskog podrijetla, a Pravilnikom o uljima od ploda i komine maslina (Nar. nov., br. 7/09. i 112/09.) propisani su zahtjevi za kakvoću ulja od ploda i komine maslina koja se stavljaju na tržište radi prodaje krajnjem potrošaču.
Prema tome prilikom određivanja jestivih ulja i masti, biljnog i životinjskog podrijetla što podliježu oporezivanju porezom na dodanu vrijednost po stopi 10% potrebno je utvrditi udovoljavaju li ti proizvodi zahtjevima u pogledu proizvodnje i stavljanja na tržište koji su propisani posebnim propisima, a to su u ovom slučaju Pravilnik o jestivim uljima i mastima i Pravilnik o uljima od ploda i komine maslina.
Napominjemo da navedenim posebnim propisima nisu obuhvaćeni maslaci, margarini i slične mazive masti, stoga takvi proizvodi podliježu oporezivanju porezom na dodanu vrijednost po stopi 25%.
2. Porez na dodanu vrijednost od 1. ožujka 2012. godine plaća se po stopi 10% na dječju hranu i hranu na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu u skladu s Pravilnikom o hrani za dojenčad i malu djecu te prerađenoj hrani na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu što je propisano člankom 10.a stavkom 2. točkom e) Zakona o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., od br. 47/95. do 22/12.) i člankom 60. stavkom 2. stavkom točke e) Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost.
Pravilnikom o hrani za dojenčad i malu djecu te prerađenoj hrani na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu (Nar. nov., br. 74/08. i 106/10.) propisani su uvjeti koje u pogledu sastava, označavanja i reklamiranja mora ispunjavati početna i prijelazna hrana za dojenčad, prerađena hrana na bazi žitarica i dječja hrana za dojenčad i malu djecu namijenjena dojenčadi i maloj djeci.
Stoga prilikom određivanja proizvoda koji se smatraju dječjom hranom i prerađenom hranom na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu i podliježu oporezivanju porezom na dodanu vrijednost potrebno je utvrditi ispunjavaju li ti proizvodi u pogledu sastava, označavanja i reklamiranja uvjete propisane Pravilnikom o hrani za dojenčad i malu djecu te prerađenoj hrani na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu. Prema tome ako primjerice sokovi namijenjeni djeci od određene životne dobi u pogledu sastava, označavanja i reklamiranja ispunjavaju uvjete propisane Pravilnikom o hrani za dojenčad i malu djecu te prerađenoj hrani na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu tada podliježu oporezivanju porezom na dodanu vrijednost po stopi 10%.
3. Od 1. ožujka 2012. godine porez na dodanu vrijednost plaća se po stopi 10% na bijeli šećer od trske i šećerne repe što je propisano člankom 10.a stavkom 2. točkom g) Zakona o porezu na dodanu vrijednost.
Člankom 60. stavkom 2. točkom g) Pravilnika o porezu na dodanu vrijednost pojašnjeno je da se bijelim šećerom od trske i šećerne repe smatra šećer namijenjen za konzumaciju koji se stavlja na tržište u kristalnom obliku.
Obzirom da se bijeli šećer može staviti na tržište u kristalnom obliku, zatim kao mljeveni (šećer u prahu) ili oblikovani (šećer u kocki) oporezivanju porezom na dodanu vrijednost po stopi 10% podliježe samo bijeli šećer od trske i šećerne repe koji je namijenjen konzumaciji i stavlja se na tržište u kristalnom obliku.
Prema tome bijeli šećer u prahu odnosno bijeli šećer u kocki ne stavljaju se na tržište u kristalnom obliku nego kao mljeveni odnosno oblikovani šećer stoga ne podliježu oporezivanju porezom na dodanu vrijednost po stopi 10% nego po stopi 25%.