I nadalje je fiskalizacija i njezino uvođenje vrlo aktualna tema između poduzetnika koji posluju na području RH. Iako je primjena za određenu skupinu poduzetnika 1. siječnja 2013., u primjeni ima još dosta nepoznanica. Stupanjem na snagu Zakona o fiskalizaciji, u prometu gotovinom očekuje se objava Pravilnika koji bi trebao dati odgovore na neka dvojbena pitanja. U nastavku se daju najznačajnije napomene u vezi s primjenom ovog Zakona.
1. Uvod 2. Početak fiskalizacije 3. Tko su obveznici fiskalizacije 4. Obveze obveznika fiskalizacije 5. Koje su djelatnosti oslobođene od fiskalizacije 6. Obveza fiskalizacije od 1. siječnja 2013. 7. Zaključak
Svi obveznici fiskalizacije trebaju, osim do sada propisanih elemenata računa, od dana obveze fiskalizacije na svojim izlaznim računima navesti dodatne elemente računa, a o slijednosti numeričkih brojeva računa, popisu poslovnih prostora te o dodjeli oznake poslovnih prostora treba donijeti interni akt, kao i o identifikaciji operatera na naplatnim uređajima.
1. Elementi računa 2. Interni akt i izdavanje računa 3. Zaključak
Stupanjem na snagu Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, svi obveznici fiskalizacije 1. siječnja 2013. obvezni su internim aktom utvrditi visinu blagajničkog maksimuma u skladu s potrebama svog poslovanja i uvjetima sigurnosti, ali najviše do propisanih svota. O mjerilima za utvrđivanje najviše svote blagajničkog maksimuma, načinu evidentiranja u blagajničkom poslovanju te ostalim novostima iz blagajničkog poslovanja, pročitajte u nastavku članka.
1. Uvod 2. Visina blagajničkog maksimuma 3. Odluka o visini blagajničkog maksimuma 4. Primjer blagajničkog poslovanja 5. Zaključak
Od 1. siječnja 2013. primjenjuju se izmijenjene odredbe nekih članaka Zakona o porezu na dohodak i Zakona o doprinosima. Navedeni Zakoni objavljeni su u Nar. nov., br. 144/2012. te o tome pišemo u nastavku članka.
1. Izmjene Zakona o porezu na dohodak 2. Izmjene Zakona o doprinosima
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Opći porezni zakon (Nar. nov., br. 147/08., 18/11., 78/12. i 136/12. - dalje: OPZ) u kratkom vremenu doživljava već drugu izmjenu i dopunu. S obzirom na to da je riječ o tzv. temeljnom poreznom zakonu, to u svakom slučaju nije dobro, ali je razumljivo jer je riječ o svojevrsnim reformama u sustavu oporezivanja. Ostaje nejasno zašto se navedene promjene u OPZ-u uvode sada kada su razlozi za neke, ako ne i za većinu promjena, postojali i prije. Već se tada znalo, ili se barem moralo znati, i za pitanje zastare određenih postupaka. O čemu je riječ odnosno kakve su izmjene OPZ-a, pišemo u nastavku članka.
1. Osnovne promjene u OPZ-u 2. Sadržaj gotovinskog računa 3. Obveza podnošenja prijava elektroničkim putem 4. Uvođenje novog početka tijeka zastare 5. Redoslijed plaćanja poreznih obveza 6. Ukidanje odgode plaćanja, obročne otplate i odgode plaćanja do okončanja upravnog spora 7. Pravo raspolaganja potraživanjima poreznog tijela u postupku predstečajne nagodbe 8. Izmjene u odredbama o obustavi ovrhe 9. Odredbe o odgodi ovrhe 10. Promjene u odredbama o otpisu poreznog duga 11. Odredbe vezane za ovlasti Republike Hrvatske
U ovom se članku bavimo još jednom u nizu zakonskih promjena na planu poreznog zakonodavstva, i to baš Novelom Općeg poreznog zakona koja je objavljena u Nar. nov., br. 136/12. (dalje: Novela), onim njezinim dijelom koji se nalazi u čl. 5. i 6. kojima se mijenjaju čl. 94. i 96. Općeg poreznog zakona (Nar. nov., br. 147/08 – 136/12. – dalje: OPZ). Konkretno, riječ je o zakonskoj novosti kojom se određuje da zastara počinje svoj tijek tek nakon isteka godine u kojoj je utvrđeno da ima osnove za oporezivanje.
1. Prikaz novela 2. Postavljanje i raščlamba problema 3. Zaključak – zastare praktički nema
Od 1. siječnja 2013. promijenjena je stopa PDV-a za dobra koja su u 2012. bila oporeziva stopom PDV-a od 0% na 5%. Koje su obveze knjigovođa i poduzetnika s danom primjene nove stope PDV-a, pisali smo opširno u časopisu RRiF br. 12/12., str. 27. Jednako tako, s primjenom od 1. siječnja 2013. stopa PDV-a od 10% obračunavat će se, osim pri pružanju usluge smještaja, i na pruženu ugostiteljsku uslugu. Pritom se PDV po stopi od 10% primjenjuje na ugostiteljsku uslugu u svim vrstama ugostiteljskih objekata neovisno o tome je li riječ, primjerice, o restoranu, caffe baru ili drugoj vrsti ugostiteljskog objekta. Uvjet je da je pružena ugostiteljska usluga. Međutim, na alkoholna pića i nadalje treba obračunavati PDV po stopi od 25%. O tome smo već pisali u časopisu RRiF br. 12/12., str. 145. pa upućujemo čitatelje na navedeni članak.
1. Uvod 2. Promjena stope PDV-a od 0% na 5% 3. Primjena stope PDV-a od 10% na pruženu ugostiteljsku uslugu 4. Zaključak
Dana 21. prosinca 2012. u Nar. nov., br. 144/12. objavljena je i odmah je stupila na snagu Uredba o izmjenama i dopunama Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (dalje: Uredba), kojom je izmijenjen znatan dio Zakona koji se odnosi na postupak predstečajne nagodbe, pred Financijskom agencijom. Stupanjem na snagu Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Nar. nov., br. 108/12.), dalje: Zakon, odmah su se uočili pojedini nedostatci i nedorečenosti Zakona, zbog čega je i bilo očekivano da će u kratkom roku morati doći do izmjena i dopuna. S obzirom na to da su uočeni nedostatci bili od velikog značenja za sam postupak predstečajne nagodbe, ostavljali su mogućnost za manipulacije i propuste te su kao takvi predstavljali veliku opasnost za uspjeh provedbe postupka predstečajne nagodbe, bilo je nužno hitno donijeti izmjene i dopune Zakona kako bi se otklonile nejasnoće. Vlada je zato odlučila, budući da je Sabor prestao zasjedati, Uredbom izmijeniti Zakon. O tim je izmjenama riječ u nastavku članka.
1. Procesna pitanja 2. Financijsko poslovanje 3. Povjerenik predstečajne nagodbe 4. Izvješća o financijskom stanju i poslovanju i revizorska izvješća 5. Deblokiranje računa 6. Prijava i utvrđivanje tražbina vjerovnika 7. Glasovanje vjerovnika 8. Sklapanje predstečajne nagodbe 9. Učinci otvaranja postupka predstečajne nagodbe 10. Učinci sklopljene predstečajne nagodbe 11. Neprijavljene tražbine 12. Skraćeni postupak 13. Upisi u sudski, obrtni i drugi odgovarajući registar 14. Zaključno
U ovom se članku, s obzirom na zahtjeve koje pred poduzetnike koji su nelikvidni ili insolventni postavlja Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi, daju primjeri pravnih akata (ugovora i odluka) koje takvi poduzetnici u sklopu mjera financijskog restrukturiranja mogu sklapati sa svojim vjerovnicima, s ciljem ponovnog uspostavljanja likvidnosti. Naime, svaki je poduzetnik od trenutka nastanka nelikvidnosti obvezan poduzeti mjere financijskog restrukturiranja radi ponovnog uspostavljanja stanja likvidnosti, pa autor objašnjava i daje primjere nekih od obrazaca koji bi poduzetnicima mogli poslužiti kao smjernica pri provedbi restrukturiranja izvan ili u postupku predstečajne nagodbe. Napominjemo da je uz naš časopis RRiF br. 11/12. dan Prilog u kojem su objavljeni članci i tekst Zakona. U br. 12/12. str. 32. - 46. također pišemo o temama iz predstečajne nagodbe, a u ovom se članku daju konkretni prijedlozi nekih rješenja u postupcima nagodbe s vjerovnicima.
1. Uvodno 2. Neki pravni poslovi i mjere iz plana restrukturiranja usmjerene na uspostavljanje likvidnosti poduzetnika 3. Zaključno
U člancima u okviru naslova donosimo cjelovit opis sastavljanja godišnjih financijskih izvješća i sastavljanja obrazaca za obračun propisanih obveznih poreza, doprinosa, članarina i naknada koje se dostavljaju u istom roku kao i financijska izvješća. Sve to vrijedi za trgovačka društva, obrtnike dobitaše i privatne ustanove koje plaćaju porez na dobitak i primjenjuju dvostavno računovodstvo u skladu sa Zakonom o računovodstvu.
A. Članarine 1. Sastavljanje konačnog obračuna članarine u turističkim zajednicama 2. Članarine i doprinosi za koje se ne podnosi godišnji obračun B. Naknade za šume 3. Naknade za općekorisne funkcije šuma C. Rente 4. Spomenička renta
Autori: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač. Dr. sc. Šime Guzić , ovl. rač.
1. Zakonski temelj 2. Imovina koja podliježe obračunu amortizacije 3. Imovina koja ne podliježe obračunu amortizacije 4. Osnovica za obračun amortizacije 5. Stope amortizacije 6. Metode obračuna amortizacije 7. Početak i prestanak obračuna amortizacije 8. Objavljivanja u financijskim izvještajima u vezi s amortizacijom 9. Amortizacija s motrišta poreza na dobitak
Autor: Mr. sc. Katarina HORVAT JURJEC, dipl. oec. i ovl. rač.
1. Uvod 2. Podsjetnik pri izradi godišnjeg obračuna 3. Zaključna knjiženja u vezi s rashodima koja prethode sastavljanju računa dobitka i gubitka za 2012. 4. Zaključna knjiženja u vezi s prihodima 5. Razlika prihoda i rashoda te utvrđivanje računovodstvenog dobitka (gubitka) 6. Primjer sastavljanja računa dobitka i gubitka za 2012.
AKTIVA A. Potraživanja za upisani, a neuplaćeni kapital B. Dugotrajna imovina C. Kratkotrajna imovina D. Plaćeni troškovi budućeg razdoblja i obračunani prihodi
PASIVA A. Kapital i pričuve B. Rezerviranja C. Dugoročne obveze D. Kratkoročne obveze E. Odgođeno plaćanje troškova i prihod budućeg razdoblja F. Ukupna pasiva G. Izvanbilančni zapisi
1. Uvod 2. Obveznici podnošenja prijave poreza na dobitak 3. Tko nije obvezan podnijeti prijavu poreza na dobitak 4. Dokumentacija koja se predaje Poreznoj upravi 5. Porez po odbitku 6. Razdoblje za koje se utvrđuje porez na dobitak 7. Prelazak oporezivanja porezom na dohodak na porez na dobitak 8. Stopa poreza na dobitak 9. Sastavljanje godišnje prijave poreza na dobitak – Obrazac PD 10. Zaključna knjiženja obveze poreza na dobitak i dobitka poslovne godine 11. Postupanje s plaćenim predujmovima i zatvaranje obveze po konačnom obračunu za 2012. 12. Zaključna knjiženja dobitka poslovne godine kod poduzetnika koji su iskazali odgođenu poreznu imovinu ili odgođenu poreznu obvezu 13. Zahtjev za povrat preplaćenog poreza na dobitak
1. Uvod 2. Obveznici sastavljanja izvještaja o novčanom tijeku 3. Vrste novčanih tijekova 4. Metode sastavljanja izvještaja o novčanom tijeku 5. Objavljivanja uz izvještaj o novčanom tijeku 6. Zaključak
Proračunske osobe koje iznajmljuju ili daju u zakup nefinancijsku imovinu imaju obvezu voditi brigu o pravilnom iskazivanju prihoda od zakupa i iznajmljivanja imovine s obzirom na to da je propisna obveza da samo proračuni, središnji proračun i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koji iznajmljuju imovinu mogu imati prihode od zakupa i iznajmljivanja. Nasuprot navedenom, ako imovinu iznajmljuju ili daju u zakup proračunski korisnici i izvanproračunski fondovi, tada tako ostvareni prihod treba iskazati kao prihod od pruženih usluga. 1. Prihod od zakupa i iznajmljivanja kod proračuna 2. Prihod od zakupa i iznajmljivanja kod proračunskog korisnika
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
U ovom se praktikumu neprofitnog računovodstva knjiže i obrazlažu knjiženja leasinga osobnog automobila pri (1.) financijskom leasingu te (2) operativnom leasingu. Ako se sklapa ugovor o financijskom leasingu, uz priznavanje dugotrajne nefinancijske imovine, odobravaju se i kamate, a ako je ugovorena valutna klauzula, za razliku pri primjeni valutne klauzule, terete se odnosno odobravaju ili rashodi odnosno prihodi razdoblja ili budućih razdoblja. Pri sklapanju ugovora o operativnom najmu ne zadužuje se račun dugotrajne nefinancijske imovine, ali se ista pozornost mora posvetiti razlikama pri primjeni valutne klauzule ako je ugovorena. Osnovni materijalni propis koji se rabi u priznavanju navedenih poslovnih promjena je Uredba o računovodstvu neprofitnih organizacija (Nar. nov., br. 10/08. i 7/09., dalje: Uredba). 1. Leasing za nabavu dugotrajne nefinancijske imovine 2. Operativni leasing
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
S početkom svake godine mijenjaju se osnovice za plaćanje doprinosa za sve osiguranike na svima osnovama osiguranja. Budući da je radni odnos jedna od osnova osiguranja, osnovice koje se primjenjuju u 2013. u određenom su dijelu vezane za visinu plaće kao osnovice za plaćanje doprinosa, o čemu pišemo u ovom članku. U članku se objašnjavaju i ostale specifičnosti u obračunu plaće i pregled osnovica za plaćanje doprinosa osiguranika na svim osnovama u 2013.
1. Uvodne napomene 2. Plaća kao osnovica za plaćanje doprinosa u 2013. 3. Stope doprinosa 4. Obračun plaće 5. Primjena najviše mjesečne i najviše godišnje osnovice 6. Plaća radnika koji se prvi put zapošljava 7. Obračun doprinosa za osobe koje se zapošljavaju prema ugovoru o stručnom osposobljavanju za rad bez zasnivanja radnog odnosa te poticaji za zapošljavanje 8. Puno i nepuno radno vrijeme 9. Plaća hrvatskoga ratnog vojnog invalida (HRVI) 10. Poduzetnička plaća 11. Kako plaćaju doprinose obrtnici i slobodna zanimanja kad obavljaju djelatnost uz radni odnos 12. Mogućnost izbora više osnovice osiguranja 13. Osnovica za obračun posebnog doprinosa za korištenje zdravstvene zaštite u inozemstvu za vrijeme službenog putovanja u 2013. 14. Osnovice, stope i svote doprinosa za sve osiguranike u 2013.
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Dana 8. studenog 2012. stupio je na snagu novi Pravilnik o obračunu plaće, naknade plaće i otpremnine (Nar. nov., br. 120/12.). Odredbe donesene na temelju novog Pravilnika odnose se na plaću koju su radnici ostvarili radom u studenom. Dakle, odredbe koje se odnose na sadržajnu ispravnost isplatnih lista, odnose se na plaću koja se isplaćuje za rad u studenom. U slučaju djelomično isplaćene plaće, poslodavci su obvezni izdati dvije isplatne liste. Jedna isplatna lista iskazuje podatke o plaći koja je isplaćena, dok druga isplatna lista iskazuje podatke o plaći koja po dospijeću nije isplaćena.
1. Isplatna lista je ovršna isprava 2. Na koji način treba postupiti poslodavac nakon provedene ovrhe 3. Kako treba postupiti u slučaju kada poslodavac nije isplatio plaću u cijelosti 4. Kako treba postupiti u slučaju kada je poslodavac isplatio plaću samo djelomično
Do 31. siječnja 2013. poslodavci su obvezni dostaviti Poreznoj upravi podatke o isplaćenim plaćama u 2012. te iz njih obračunanom i uplaćenom porezu na dohodak i prirezu te neto-plaći za svakog zaposlenika posebno na Obrascu IP. Jedan primjerak Obrasca IP dostavljenog Poreznoj upravi obvezni su uručiti zaposleniku. Isplatitelji drugog dohotka i ostalih primitaka na koje su u tijeku 2012. u ime poreznih obveznika, prilikom isplate primitka obračunali, obustavili i uplatili porez na dohodak i prirez , obvezni su o tome izvijestiti Poreznu upravu na Obrascu ID-1 koji se također dostavlja u Poreznu upravu prema sjedištu isplatitelja do 31. siječnja 2013. Svakoj osobi kojoj su isplatili primitak od kojega su obračunali i uplatili porez i prirez na dohodak, obvezni su izdati Potvrdu na propisanom obrascu. O iskazivanju podataka na propisanim obrascima pišemo u ovom članku. 1. Uvodne napomene 2. Iskazivanje podataka na Obrascu IP 3. Obrazac ID-1 – izvješće o isplaćenom primitku, dohotku, uplaćenom doprinosu, porezu po odbitku i prirezu 4. Potvrda o isplaćenom primitku, dohotku i uplaćenom porezu i prirezu po odbitku 5. Porezna izvješća za sezonske radnike u poljoprivredi
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Obvezu sastavljanja konačnog obračuna PDV-a imaju i poduzetnici koji primjenjuju proračunsko ili neprofitno računovodstvo ako su obveznici poreza na dodanu vrijednost. Na njih se, kao obveznike PDV-a, primjenjuju sva pravila koja propisuju propisi o oporezivanju PDV-om vezano za rokove i mjesto predaje te način sastavljanja samog obrasca. Međutim, ova je skupina obveznika svakako specifična kako po načinu poslovanja te bilježenju poslovnih događaja tako i obračunavanju poreza u prometu dobara i usluga. Koje su posebnosti sastavljanja konačnog obračuna PDV-a na Obrascu PDV-K za ove poduzetnike i koje radnje prethode izradi konačnog obračuna, može se pročitati u ovom članku. 1. Uvod 2. Izmjene u propisima o PDV-u tijekom 2012. 3. Za koje su promete proračunski i neprofitni korisnici oslobođeni obračunavanja PDV-a, a za koje trebaju obračunati PDV 4. Obveze u vezi s podjelom pretporeza iz ulaznih računa 5. Obveza usklađenja korištenog pretporeza na kraju 2012. 6. Ispravak pretporeza 7. Kako trebaju sastaviti konačni obračun PDV-a proračunski i neprofitni korisnici 8. Koji ulazi u konačni obračun - sadržaj Obrasca PDV-K 9. Zaključivanje poreznih evidencija – knjiga I-RA i U-RA 10. Saldiranje pretporeza i obveze PDV-a u računovodstvenim evidencijama 11. Obrazac PDV-K za 2012. 12. Zaključak
Obveza izrade godišnjih izvješća propisana je za proizvođače i uvoznike proizvoda koji se oporezuju posebnim porezima. To su za 2012. proizvođači i uvoznici bezalkoholnog pića, osobnih automobila, ostalih motornih vozila, plovila i zrakoplova, kave i luksuznih proizvoda. Međutim, za trošarinske obveznike predviđene su nešto drukčije obveze u vezi s izvještavanjem o plaćanju trošarina. Ovi obveznici trebaju u tijeku godine dostavljati dnevni obračun trošarine i mjesečno izvješće. Uz mjesečno izvješće za prosinac trebaju priložiti popis zaliha sa stanjem na dan 31. prosinca 2012. Riječ je o trošarinama na energente (benzin, plinsko ulje, kerozin, UNP, teško loživo ulje i dr.), alkohol i alkoholna pića te duhanske proizvode. Pritom mali proizvođači vina i mali proizvođači jakoga alkoholnog pića podnose godišnja izvješća. U nastavku se daje pregled obveza za ove skupine poreznih obveznika.
1. Uvod 2. Posebni porezi – obveza godišnjih izvješća za proizvođače i uvoznike za 2012. 3. Trošarinska izvješća 4. Uvoznik – carinski dužnik određen prema carinskim propisima 5. Uplatni računi za posebne poreze i trošarine 6. Zaključak
U zadnje vrijeme vodi se rasprava o načinima obračuna amortizacije dugotrajne imovine. Dvojba je između načela "iskorištenja ekonomskih koristi" ili tzv. "budućih ekonomskih koristi" koje će društvo ostvariti korištenjem imovine koja se amortizira. U tom smislu predlaže se promjena računovodstvenih standarda prema kojem ne bi bilo dopušteno obračunavati amortizaciju prema prihodima koji se ostvaruju tom imovinom kao osnova za amortizaciju.
1. Uvod 2. Metoda amortizacije 3. Amandman na osnovu za zaključivanje uz MRS 38 - nematerijalna imovina 4. Primjena amandmana za IFRIC 12, ugovori o koncesiji 5. Osnova za zaključivanje
Poslovanje u Europskoj uniji Donošenje proračuna za sedmogodišnje razdoblje od 2014. do 2020. u najvećoj gospodarskoj regionalnoj organizaciji u svjetskim razmjerima kao što je EU, s više od pola milijarde stanovnika, nije samo pravni akt kojim se utvrđuju prihodi i rashodi nego i uspostava odnosa neto-platiša i neto-korisnika tog proračuna. To je i povod da se analiziraju interesi pojedinih skupina zemalja u pogledu obima proračuna i raspodjele proračunskih sredstava. Interesi pojedinih zemalja u pogledu raspodjele rashoda rezultanta su dvaju procesa koji od samih početaka prate razvoj EU. S jedne strane su nastojanja za produbljenjem institucionalnog sustava EU, kao što je usavršavanje unutarnjeg tržišta, uvođenje eura kao okosnice financijskog sustava, a s druge strane je tekao proces proširenja EU gdje su nove članice stalno težile da se povećavaju sredstva strukturnih i kohezijskih fondova kako bi ubrzale svoj gospodarski razvitak. Više o tome pročitajte u nastavku članka.
1. Uvod 2. Prijedlog proračuna EU za razdoblje 2014. - 2020. 3. Suboptimalno korištenje sredstava strukturnih i kohezijskih fondova u sadašnjem proračunu EU 4. Prioritet zapošljavanja mladih 5. Razmišljanja o mogućim varijantama povećanja učinkovitosti u funkcioniranju EU 6. Zaključne napomene
Prema raspravama koje se vode pri EK očito je da porezno opterećenje treba preusmjeriti s rada i korporativnih poreza na potrošnju i ekološke poreze, a posebno se preporuča smanjenje poreza na rad za slabo plaćene poslove. Također se sugerira proširenje porezne osnovice, jer povećanje poreznih stopa nije jedini način za povećanje poreznih prihoda (uklanjanjem iznimaka).
1. Komisija predlaže veće oporezivanje imovine umjesto rada 2. Oštro u borbi protiv izbjegavanja plaćanja poreza 3. Dogovorena stroža pravila za rejting agencije 4. Bugarska zadržava nisku ujednačenu poreznu stopu 5. Švicarska razmatra novi porez za financiranje autocesta 6. Mađarska uvela porez na cjevovode i dalekovode
Od 1. lipnja 2013. u potpunosti se primjenjuje Zakon o platnom prometu pa i onaj dio koji se odnosi na IBAN. Od početka ove godine dopušteno je koristiti i dosadašnji način platnog prometa i novi način koristeći IBAN. Posebno se ističe da danom ulaska Republike Hrvatske u EU stupa na snagu odredba o jednakosti naknada za platni promet u zemlji i platni promet s inozemstvom.
1. Zakon o platnom prometu 2. Uredba 924/2009 o jednakosti naknada 3. IBAN konstrukcija računa u nacionalnom platnom prometu 4. Novi format datoteka naloga i datoteka za isplatu plaća
Dana 1. siječnja 2013. stupaju na snagu izmjene Zakona o doplatku za djecu (Nar. nov., br. 94/01., 138/06., 107/07., 37/08. - Odluka USRH, 61/11. i 112/12.) prema kojima će se omogućiti bez izrade i dostave novoga rješenja isplata doplatka za djecu na temelju rješenja iz prethodno provedenoga upravnog postupka u slučajevima u kojima nije došlo do promjene uvjeta te izmjene svote doplatka. Novo će se rješenje donositi samo kada se za tekuću godinu ukida pravo i kada se smanjuje ili povećava visina doplatka za djecu. O tome i o uvjetima ostvarivanja prava na dječji doplatak pišemo u nastavku.
1. Uvod 2. Korisnici doplatka za djecu 3. Za koju djecu se ostvaruje doplatak 4. Pravo na doplatak djece prema Zakonu o pravima hrvatskih branitelja iz domovinskog rata i članova njihovih obitelji 5. Temeljni uvjeti za sjecanja prava na doplatak za djecu 6. Utvrđivanje dohodovnog cenzusa 7. Podnošenje zahtjeva za stjecanje prava za doplatak za djecu 8. Isplata dječjeg doplatka
Autor u ovome članku, prikazuje za praksu značajna pitanja vezana uz radničko vijeće i njegovo raspuštanje, kao i sudjelovanje radnika u štrajku kao obustave rada, te otpremnine, a sve u svjetlu recentne sudske prakse.
1. Uvod 2. U okolnostima konkretnog slučaja, sudjelovanje člana radničkog vijeća u donošenju odluke koja je utvrđena nezakonitom i nije razlog za isključenje člana iz radničkog vijeća 3. Sudjelovanje radnika u nezakonitom štrajku je osobito teška povreda obveze iz radnog odnosa i razlog za izvanredni otkaz ugovora o radu 4. Pravo na otpremninu u slučaju odlaska u invalidsku mirovinu pripada državnom službeniku sukladno odredbama kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike
Uz donošenje Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013., donesen je i Zakon o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. Uz uobičajena uređenja izvršavanja Državnog proračuna za prethodnu godinu, ovaj Zakon uvodi i neke novosti. Dio njih je oslonjen i na nedavne promjene Zakona o proračunu. U članku se daje sažetak odredaba o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013., uz poseban naglasak na promjene u odnosu na prethodno uređenje izvršavanja istovrsnog proračuna.
1. Uvod 2. Izvršavanje državnog proračuna 3. Upravljanje državnom imovinom 4. Poticajne mjere u gospodarstvu 5. Namjenski prihodi i primitci i vlastiti prihodi 6. Naplata proračunskih prihoda
1. Pad domaćeg BDP-a 2. Stanovništvo 3. Gospodarstvo u EU 4. Cijene u RH i EU 5. Proizvođačke cijene industrije RH i EU 6. Industrijska proizvodnja 7. Vanjskotrgovinska razmjena 8. Trgovina na malo 9. Turizam 10. Plaće 11. Likvidnost i insolventnost 12. Zaposlenost i nezaposlenost