Autor u ovome članku na pregledan, detaljan i zanimljiv način prikazuje novodonesene propise koji uređuju institut javno-privatnog partnerstva, a to su novi Zakon o javno-privatnom partnerstvu, koji je stupio na snagu u srpnju 2012, i Uredba o provedbi projekata javno-privatnog partnerstva.
U ovome članku autor razmatra kontrolu rada kao društvenu pojavu koja se sve više izražava kao jedna od bitnih pretpostavki funkcioniranja javne uprave. Osim općeg opisa pojmova javne uprave i kontrole rada, izlažu se i promišljanja u vezi s jos nekim otvorenim pitanjima. Autor posebno upućuje na značenje načela kojih se organi koji vrše kontrolu trebaju pridržavati. Kako se može reći da funkcioniranje javne uprave ovisi od kontrole rada, u ovome članku autor daje argumente za ovo stajalište.
Autorica u ovom članku daje prikaz novodonesenog Zakona o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama kojim se uređuje uključivanje u pravni sustav nezakonito izgrađenih zgrada. S ciljem legalizacije nezakonito izgrađenih zgrada, zakonodavac ponajprije definira koje se zgrade smatraju nezakonito izgrađenim zgradama i osnovne uvjete za ozakonjenje zgrada.
Autor: Dr. sc. Ljiljana MATUŠKO ANTONIĆ , dipl. iur.
Autor u ovom članku, kroz kritičku analizu i komentar jedne sudske odluke, prikazuje problem pasivne legitimacije upravitelja zgrade, a u tom kontekstu i njegov pravni položaj u odnosu na zajedničku pričuvu kao imovinu svih suvlasnika zgrade.
Kupoprodaja nekretnine, premda pravnicima običan posao, daleko je od običnog posla za nekoga kome to nije struka. U velikom je broju slučajeva kupoprodaja nekretnine najvrjedniji posao koji prosječna fizička osoba sklapa u svojem životu, a nekretnina kao investicija danas je, kao i stoljećima prije, popularnija, a redovito i sigurnija od staromodne „škrabice”. Autori u ovom članku analiziraju različite mehanizme stvarnopravne zaštite stranaka kod kupoprodaje nekretnine jer je takva zaštita neposredno u vezi s objektom kupoprodaje te ne zahtijeva uključenje izvanjskih elemenata koji su najčešće teško ili nikako dostupni. U prvom dijelu ovog rada raspravlja se o osiguranju kupčeve tražbine na predaju vlasništva, dok će u drugom dijelu biti riječi o osiguranju prodavateljeve tražbine na isplatu kupovnine.
Autori: Dr. sc. Gabrijela MIHELČIĆ , dipl. iur. Doc. dr. sc. Hano ERNST
U praksi se postavilo pitanje moraju li upravna ili druga odgovarajuća vijeća javnih ustanova u kulturi, uz izabrane predstavnike iz redova stručnih zaposlenika, odnosno u umjetničkim ustanovama iz redova umjetnika, biti zastupljena i izabranim predstavnikom radnika, sukladno odredbi čl. 163. Zakona o radu. Kako o tome nema još službenog mišljenja nadležnih tijela, u ovome članku dajemo kraći osvrt na institut predstavnika radnika u organu poslodavca, uz autorovo stajalište o predmetnoj sukobljenosti zakonskih tekstova u području djelatnosti u kulturi.
Autor u radu prikazuje pravno uređenje stranaka kolektivnih ugovora u Republici Hrvatskoj, opisujući pritom sadašnje stanje te osobito nejasnoće i probleme koji se u vezi s njime javljaju. Opisuje se uređenje Zakona o radu i daje osvrt nakon donošenja Zakona o kriterijima za sudjelovanje u tripartitnim tijelima i reprezentativnosti za kolektivno pregovaranje te iz toga proizašla primjena u praksi. Uz navedeno se predlažu i određena usmjerenja za buduća rješenja.
Autor u članku, na primjeru Hrvatskih željeznica d.o.o., prikazuje problem odgovornosti pravnih sljednika trgovačkog društva za njegove obveze (nakon podjele tog društva). Kroz analizu konkretnog slučaja koji se pojavio u recentnoj sudskoj praksi, autor zaključuje da svaki pravni sljednik trgovačkog društva odgovara za obveze toga društva prema trećim osobama, neovisno o tome koju je imovinu stekao podjelom imovine društva između njegovih pravnih sljednika.
U članku se obrađuje djelovanje tajnoga trgovačkog društva i objašnjava pojam tajnoga trgovačkog društva, tko su članovi, opisuje se ugovor o tajnom trgovačkom društvu (što sve sadržava), navode tipovi tajnog društva, nastanak, pravni odnosi te prestanak tajnog društva. Zasad nije poznata šira primjena toga trgovačkog društva u praksi, što je i razumljivo jer je riječ o tajnom ugovoru. Autor upućuje na moguće zloporabe kod tajnog društva te razmatra do koje mjere taj ugovor može biti tajan. 1.
Problematika naplate potraživanja je sveprisutna i zapravo ne postoje pojedinci niti pravne osobe koji se nisu s njom susrele. Otežana naplata potraživanja i nedostatak kredita najveći su problemi u poslovanju poduzeća. Kako uspješno naplatiti svoja potraživanja i uspostaviti funkcionalan sustav naplate u uvjetima krize i recesije? Uvođenjem internih politika i pravila u regulative naplate potraživanja, korištenjem instrumenata osiguranja te primjenom Zakona o rokovima ispunjenja novčanih obveza, odnosno Zakona o financijskom poslovanju koji bi ga trebao zamijeniti, može se stati na kraj neplatišama i poboljšati likvidnost poduzeća.
Autori: Mr. sc. Ivica BAŠIĆ , dipl. oec. Anita JOVICA , bacc. oec. Maja RODIN , bacc. oec.
Autorica u ovome članku razmatra pitanja koja se odnose na pravo zaposlenih i samozaposlenih posvojitelja na posvojiteljski i roditeljski dopust u svjetlu Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama, kojim se, radi njege djeteta i njegova podizanja te usklađenja obiteljskog i poslovnog života, propisuje pravo roditelja i njemu izjednačene osobe koja se brine o djetetu na vremenske i novčane potpore, uređuju uvjeti i način njihova ostvarivanja i financiranja te tijela nadležna za provedbu toga Zakona.
Namjera je ovog članka ponajprije pregled pravnog okvira koji uređuje nabavu roba, radova i usluga ispod vrijednosnih pragova u državama članicama. U tom se smislu prvo daje pregled europskih vrijednosnih pragova, a zatim nacionalnih. U nastavku slijedi prikaz temeljnih načela za uređenje postupaka javne nabave ispod europskih vrijednosnih pragova. Ako je vrijednost nabave ispod europskih vrijednosnih pragova, takva je nabava znatno pojednostavljena glede nekih procesnih zahtjeva. U ovome se članku analiziraju ti procesni zahtjevi kako bi se utvrdilo koliko su takvi zahtjevi pojednostavljeni u odnosu na procesne zahtjeve koji se odnose na nabavu iznad vrijednosnih pragova. Uz navedeno, ovaj članak daje informacije o stanju u pojedinim državama članicama, bez pokušaja izvlačenja zaključka o njihovoj kvaliteti ili davanja preporuke o uzimanju za uzor nekog od modela na način da taj model bude prihvaćen u drugim državama članicama i kandidatima za članstvo. Cilj je ovoga članka upoznavanje sa zakonodavstvom država članica koje se odnosi na nabave ispod europskih vrijednosnih pragova radi boljeg razumijevanja postojećih procedura i prakse izvan dosega europskih direktiva, što bi moglo pomoći ostvarivanju zahtijevane učinkovitosti pravnog okvira izvan okvira direktiva.