U ovom članku opisan je postupak izrade godišnjih financijskih izvještaja, proračuna, proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna te proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za razdoblje 1. siječnja do 31. prosinca 2011. Obveznici vođenja proračunskog računovodstva, kod pripreme financijskih izvještaja, dužni su pridržavati se sadržaja tih izvještaja i rokova podnošenja.
Autori: Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ivana MALETIĆ, dipl. oec.
Jedna od statusnih promjena kod ustanova je spajanje dviju ili više proračunskih ustanova u jednu novu proračunsku ustanovu. Taj proces zahtijeva odgovarajuće računovodstvene i porezne postupke. Ne smije se zaboraviti sastaviti i odgovarajuće (godišnje) financijske izvještaje. Rješidba računovodstvenog praćenja spajanja ustanova u jednu novu ustanovu, s motrišta onih ustanova koje se spajaju i one koja nastaje, dana je u ovom članku. U ovom je članku riječ o spajanju ustanova koje vode proračunsko računovodstvo.
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Prije no što se pristupi utvrđivanju rezultata poslovanja potrebno je provesti odgovarajuće postupke koji neizostavno uključuju i provjeru prometa odnosno stanja osnovnih računa. Na neke od njih, koje se ne smije izostaviti upozoravamo. one se temelje na načelima koja su propisana Pravilnikom o proračunskom računovodstvu i računskom planu i Pravilniku o financijskom izvještavanju u proračunskom računovodstvu. U sadržaju članka iznesene su upute za provjeru knjiženja u proračunskom računovodstvu.
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
U sustavu javne nabave, otvoreni postupak javne nabave je jedan od postupaka nabave. To je postupak u kojem svaki zainteresirani gospodarski subjekt može podnijeti ponudu. S obzirom na to da je to kod nas jedan od najčešćih postupaka koji se rabi u postupku javne nabave treba uvažiti činjenicu da je novi Zakon o javnoj nabavi koji se počeo primjenjivati od 1. siječnja 2012. uveo neke promjene u odnosu na prije važeći Zakon. U ovom članku se pojašnjava provođenje otvorenog postupka javne nabave s upozorenjem na razlike u odnosu na propise koji su se primjenjivali do 31. prosinca 2011. Uz to daje se i dijagram njegova tijeka.
U sustavu javne nabave javni i sektorski naručitelji trebaju izvješćivati Upravu za sustav javne nabave. Izvješće koje se njoj dostavlja, između ostaloga sadrži i podatke o sklopljenim ugovorima za koje nije trebalo provoditi neki od postupaka javne nabave (npr., nabavama čija vrijednost predmeta nabave je do 70.000,00 kn). Izvješće za 2011. treba dostaviti putem oglasnika javne nabave do 31. ožujka 2012. U sadržaju članka predočeno je uputstvo o pripremi izvješća o javnoj nabavi za 2011.
Radni odnosi zaposlenih u državnoj službi i jedinicama lokalne i područne regionalne samouprave vrlo su složeni, pa se stoga pri uređenju radnopravnog statusa zaposlenih u državnoj službi i jedinicama lokalne i područne regionalne samouprave osim Zakona o radu kao osnovnog propisa iz područja radnih odnosa, primjenjuju i posebni zakoni. Prava, obveze i odgovornosti zaposlenih u državnoj službi i jedinicama lokalne i područne regionalne samouprave uređeni su kroz više posebnih zakona i na temelju zakona donesenih propisa. Riječ je o specifičnim pravnim i propisima koji uređuju službeničko pravo u državnoj službi i jedinicama lokalne i područne regionalne samouprave. U članku se daju odgovori na najčešća pitanja vezana uz primjenu propisa kojima je uređen radno-pravni status državnih službenika i namještenika te službenika i namještenika u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
U Narodnim novinama br. 144/11., objavljen je Pravilnik o evidenciji radnog vremena za radnike školskih ustanova koji je stupio na snagu 14. prosinca 2011. Njegovim je odredbama, uvažavajući posebnosti rada u školskim ustanovama, na nešto drukčiji način nego za ostale djelatnosti, propisan obvezni sadržaj evidencije radnog vremena za radnike školskih ustanova kao i način vođenja te evidencije. U članku su objašnjene odredbe Pravilnika o evidenciji radnog vremena za radnike u školskim ustanovama i dano je uputstvo za vođenje te evidencije.
Od 20. listopada 2011. na snazi je novi Kolektivni ugovor za djelatnost socijalne skrbi, a primjenjuje se na vrijeme od 4 godine od dana stupanja na snagu. Tim Kolektivnim ugovorom uređena su radna i materijalna prava radnika u ustanovama socijalne skrbi u RH na koje se odnosi Zakon o plaćama u javnim službama. Potpisanim Kolektivnim ugovorom zadržana su sva prava iz prethodnog istovrsnog Kolektivnog ugovora i ugovorena su neka nova pravila, na koja ukazujemo u ovom članku.
Kolektivni ugovor za zaposlenike u ustanovama kulture koje se financiraju iz državnog proračuna zaključen je 21. studenog 2011. između Vlade Republike Hrvatske i Hrvatskog sindikata djelatnika u kulturi. Kolektivni ugovor je objavljen u Narodnim novinama br. 146/11., a primjenjuje se od 1. prosinca 2011. Tim kolektivnim ugovorom uređuju se posebnosti za zaposlenike u kulturi koje nisu riješene Temeljnim kolektivnim ugovorom za službenike i namještenike u javnim službama. S obzirom da je riječ o specifičnostima kulturnoga odnosno umjetničkoga posla, Granskim kolektivnim ugovorom u ustanovama kulture koje se financiraju iz državnog proračuna te određene specifičnosti drugačije su i uređene u odredbama tog ugovora. U sadržaju članka objašnjene su odrednice Granskog kolektivnog ugovora za zaposlenike u kulturi i dano je uputstvo za primjenu.