Posljednjih godina sniženja su u trgovinama prisutna tijekom cijele godine, a ne samo krajem sezona ili prigodno za blagdane. Smanjenjem kupovne moći stanovništva akcijske su prodaje postale zanimljive za kupce, ali i za prodavatelje u želji da spriječe pad prodaje ili održe postojeći promet. U ovom članku pišemo o sniženjima s ciljem da na jednom mjestu ovu problematiku obuhvatimo s poreznog i računovodstvenog motrišta ali jednako tako i s motrišta Zakona o trgovini odnosno Zakona o zaštiti potrošača.
1. Uvod 2. Računovodstveni i porezni postupak kod prodaje robe na sniženju i rasprodajama 3. Umjesto zaključka
Autor: Mr. sc. Đurđica JURIĆ, dipl. oec. i ovl. rač.
Velika svjetska kriza donijela je mnoge probleme tvrtkama u cijelom svijetu, a posebno u malim slabo razvijenim zemljama. Nestala su mnoga tržišta. Potražnja je naglo pala pa su se prihodi znatno snizili. Nagli pad prihoda donio je mnogim tvrtkama gubitke i velike glavobolje oko toga kako preživjeti krizu. U prvi je plan došlo pitanje kako sniziti troškove da se izbjegnu gubitci. Postavilo se pitanje može li teorija pomoći praksi da se izbjegnu ili barem ublaže negativne posljedice snižavanja troškova. U prilog tome u nastavku se iznose mogući modeli postupanja s troškovima u uvjetima krize.
1. Uvod 2. Utjecaj upravljanja troškovima na financijske performanse 3. Model odabira troškova i njihova redoslijeda u postupku snižavanja utemeljen na višekriterijskom odlučivanju 4. Izračun poslovnih rezultata i neophodnog snižavanja troškova u slučajevima pada prihoda 5. Procjena očekivanog rezultata utemeljena na računu vjerojatnosti 6. Zaključak
Svaka proizvođačka djelatnost ima svoje posebnosti i iz tog je razloga pri računovodstvenom postupanju u tim djelatnostima bitno uzeti u obzir odredbe zakonskog okvira koji uređuje poslovanje u određenoj djelatnosti i upoznati proces proizvodnje kako bi se definirao hodogram dokumenata i osiguralo pravodobno računovodstveno praćenje poslovnih događaja na temelju tih dokumenata. U ovom se članku obrazlažu specifičnosti pekarske proizvodnje odnosno definiraju se posebnosti koje se odnose na vođenje knjige KEUB, normative, evidentiranje obračuna proizvodnje, povrat pekarskih proizvoda i ostale specifičnosti s kojima se poduzetnici u toj djelatnosti susreću u poslovnoj praksi.
1. Obavljanje pekarske djelatnosti 2. Poslovne knjige 3. Nabava i utrošak sirovina i materijala u pekarskoj proizvodnji 4. Računovodstveno praćenje proizvodnje i prodaje pekarskih proizvoda 5. Povrat pekarskih proizvoda 6. Zaključak
Razvoj infrastrukture obično se financira iz javnih izvora, tj. na teret državnog proračuna. U novije se vrijeme pojavljuje zajedničko ulaganje državnog i privatnog kapitala, tzv. javno-privatno partnerstvo. No ponekad se infrastrukturni objekti grade i održavaju iz privatnog kapitala gdje se država pojavljuje kao davatelj koncesije, a društvo kao subjekt koji treba izgraditi, održavati i naplaćivati korištenje izgrađenih objekata. U ovom članku obrađujemo problem koji u svojim financijskim izvješćima ima primatelj koncesije koji gradi, održava i naplaćuje usluge izgrađenih objekata. O tome postoji i tumačenje IFRIC 12 – Sporazum o koncesijama za usluge.
1. Uvod 2. Propisi o koncesijama 3. Računovodstveni problem kojI uređuje IFRIC 12 4. Priznavanje infrastrukture i prihoda od usluga 5. Prikazivanje objekata infrastrukture 6. Zaključak
Poduzetnici koji se u svom poslovanju često susreću s vrijednosnim papirima ustrojavaju pomoćne evidencije za njihovo praćenje jer im one osiguravaju dodatne operativne podatke. Formalni izgled i sadržaj navedenih evidencija nisu zakonom propisani pa svaki poduzetnik može kreirati evidencije prema svojim informacijskim potrebama. U nastavku dajemo moguća rješenja ustroja pomoćnih evidencija za praćenje primljenih i izdanih vrijednosnih papira.
U ovome su članku opisani ustroj i djelovanje pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju računovodstvene poslove za poduzetnike u Norveškoj. Pripadnost računovodstvenoj profesiji dokazuje se stečenim certifikatom „autorizirani računovođa“. Certifikat izdaje Agencija za nadzor financijskog poslovanja. Nadalje u članku pojašnjen je nadzor obavljanja računovodstvenih poslova te obveza revizije financijskih izvješća u Norveškoj.
1. Praksa nordijskih zemalja 2. Agencija za nadzor financijskog poslovanja 3. Kako postati autorizirani računovođa u Norveškoj 4. Ukidanje obvezne revizije za „mikro“ dionička društva
Autor: Emir HATIBOVIĆ, Certified Accountant in Norway
U ovom se proračunskom praktikumu knjiže i obrazlažu knjiženja sljedećih poslovnih promjena: 1. OROČENJE NOVČANIH SREDSTAVA i 2. ISPLATA TROŠKOVA SLUŽBENOG PUTA. Kada se oročavaju novčana sredstva kod osoba koje primjenjuju računovodstvo proračuna i proračunskih korisnika, postavljaju se dva osnovna pitanja: kada iskazati prihod od kamata kada je ona dospjela, ali nije naplaćena jer oročenje nije završeno i treba li pri knjiženju tijekom izvještajnog razdoblja rabiti račune razreda 5 – Izdaci za financijsku imovinu i otplate zajmova? Ovim se praktikumom daju odgovori na oba pitanja te obrazloženja odgovora. U vezi sa službenim putovanjem proračunski korisnik treba pri podizanju gotovine za potrebe službenog puta uvažiti okolnost posluje li preko jedinstvenog računa lokalne riznice. Ako proračunski korisnik posluje preko lokalne riznice, oko nekih knjiženja treba postići suglasnost s nadležnim proračunom.
1. Oročenje novčanih sredstava 2. Isplata troškova službenog puta
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Neprofitna organizacija može uzeti u zakup ili dati u zakup poslovni prostor na temelju ugovora o zakupu. Obveze između zakupodavca i zakupnika treba detaljno urediti ugovorom o zakupu koji se obvezno sastavlja u pismenom obliku. Jednako se tako ugovorom, između ostaloga, uređuju i možebitna ulaganja zakupnika u poslovni prostor kao i način njihova uračunavanja u zakupninu. Na koji će način neprofitna organizacija evidentirati zakup poslovnog prostora s računovodstvenog i s poreznog motrišta pročitajte u nastavku članka.
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Računovođe su zbog brojnosti poslovnih subjekta pretežito upoznati s poslovanjem i, usporedno s time, s računovodstvom koje primjenjuju trgovačka društva. Manji broj njih ima doticaja s ostala dva računovodstvena okvira koja postoje u Republici Hrvatskoj: računovodstvom proračuna i proračunskih korisnika te računovodstvom neprofitnih organizacija koje ne primjenjuju računovodstvo proračuna i proračunskih korisnika (neprofitno računovodstvo). Kako bi se tim računovođama olakšao prvi dodir s osobama koje primjenjuju neprofitno računovodstvo, ovim se člankom daju osnovne smjernice u vezi s radom tih neprofitnih osoba koje se odnose na računovodstvo. Uz to upućuje ih se i na temelje različitosti u poreznim sustavima, a daje im se i nekoliko napomena vezano za radno pravo i doprinose za obvezna osiguranja fizičkih osoba.
1. Uvod 2. Odgovori na pitanja 3. Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Od 1. siječnja 2002. u nas se u potpunosti primjenjuje sustav mirovinskog osiguranja koji se sastoji od mirovinskog osiguranja na temelju generacijske solidarnosti i mirovinskog osiguranja na temelju individualne kapitalizirane štednje. S tim u vezi izmijenjen je i način prikupljanja podataka po osiguranicima i doprinosima za obvezna osiguranja. Sve do 2004. prikupljani su podatci o doprinosima iz plaće i na plaću te o porezu i prirezu i neto-plaći putem propisanog obrasca R-S, a od 2005. prikupljaju se podatci samo o osnovicama i doprinosima za mirovinska osiguranja i neto-plaći putem propisanog obrasca R-Sm. Budući da su podatci o osnovicama i doprinosima za mirovinska osiguranja temelj za utvrđivanje visine mirovine nakon isteka radnog vijeka svakog osiguranika, iznimno je bitno ispravno unositi podatke u propisane obrasce. Stoga smo odlučili pojasniti kako i u kojem slučaju treba upisati podatke u obrazac R-Sm.
1. Značaj podataka iskazanih na obrascu R-Sm 2. Iskazivanje podataka na obrascu R-Sm 3. Iskazivanje podataka na obrascu R-Sm kada se plaća ne isplaćuje 4. Plaće po sudskoj presudi 5. R-Sm za zaposlene u kućanstvu 6. Poduzetnička plaća 7. Drugi dohodak 8. Ispravak obrasca R-Sm 9. Podnošenje obrasca R-Sm
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Institut ovrhe na plaći, među ostalim propisima, uređen je odredbama Ovršnog zakona, koji je djelomično stupio na snagu ove godine. Navedeni Zakon i drugi propisi koji uređuju ovu materiju ustanovili su institut razmatan u ovome članku. No neka pitanja koja se pojavljuju u praksi i dalje ostaju otvorenima, pa se s obzirom na to u nastavku teksta pokušavaju ponuditi odgovori na neka od njih.
1. Uvod 2. Zakonska osnova instituta 3. Neka učestala pitanja iz prakse 4. Zaključak
Odredbama Općega poreznog zakona uveden je institut prava na ustupanje, zalog te pljenidbu potraživanja što ih porezni obveznici imaju prema poreznom tijelu. Na temelju pismenog ugovora o ustupu (cesiji) porezni obveznik može ustupiti svoje potraživanje s naslova poreza nekoj drugoj osobi, što se vrlo često događa u uvjetima smanjene nelikvidnosti između poslovnih subjekata. Osoba kojoj se ustupa pravo može biti fizička ili pravna i ne mora biti porezni obveznik. Koje elemente treba sadržavati ugovor o ustupu te koje radnje obvezno poduzima ovlašteni službenik Porezne uprave nakon zaprimanja ugovora, pročitajte u nastavku članka.
1. Uvod 2. Porezno-dužnički odnos i njegova osnovna obilježja 3. Podmirivanje obveza iz porezno-dužničkog odnosa od solidarnog dužnika i treće osobe 4. Ustup prava na povrat poreza iz porezno-dužničkog odnosa 5. Postupci službenika u ispostavi Porezne uprave 6. Izjava o prijeboju i izdavanje rješenja Porezne uprave 7. Zaključak
Autor: Mr. sc. Mirjana MAHOVIĆ KOMLJENOVIĆ, dipl. oec.
Revizori imaju obvezu i dužnost djelovati u interesu javnosti, što podrazumijeva veću osjetljivost u ispunjavanju etičkih norma koje se najčešće provodi primjenom kodeksa profesionalne etike, odnosno udovoljavanjem etičkim načelima i pravilima. U ovom će se članku obraditi zahtjevi koji su propisani Koteksom etike za profesionalne računovođe (revizore), potrebne osobine revizora, faze etičkog razvoja revizora te primjeri primjene etičkog integriteta revizora u praksi.
1. Uvod 2. Načela kodeksa etike za profesionalne računovođe 3. Potrebne osobine revizora 4. Zaključak
Krajem svibnja 2011. Odbor za međunarodne računovodstvene standarde (dalje: IASB) objavio je MSFI 13 – Mjerenje fer vrijednosti kojim se definira fer vrijednost, objavljuje jedinstveni okvir za mjerenje fer vrijednosti i zahtijevaju objave o mjerenjima fer vrijednosti. Odredbe ovog MSFI odnose se na sve ostale MSFI kojima se zahtijeva ili dopušta mjerenje ili objavljivanje o mjerenju fer vrijednosti (što uključuje i mjerenja kao što je fer vrijednost umanjena za troškove prodaje, mjerenja kojima je osnovica fer vrijednost ili objave o takvim mjerenjima), osim u posebnim slučajevima u kojima se to ne zahtijeva.
1. Primjena MSFI 13 2. Osnovne odredbe standarda 3. Primjena na obveze i vlastite vlasničke instrumente 4. Rizik neizvršenja
Europska komisija analizirala je statističke izvještaje o povećanju poreza potrošnje, te o Bugarskoj kako postaje porezno utočište. Nadalje Europska komisija predlaže izmjene u gospodarskom zakonodavstvu, na primjer: tržišta javne nabave, zaštita radnika, prekogranične prometne kazne i drugo.
1. Povećava se porez na potrošnju 2. Bugarska postaje porezno utočište tvrtkama iz susjedstva 3. Novi EU propisi o isplati alimentacije 4. Uskoro i prekogranične prometne kazne 5. EK za reciprocitet u pristupu tržištima javnih nabava 6. Predloženi novi propisi o zaštiti radnika
U današnjem okruženju, kada je povećanje prihoda, zbog konkurencije, ali i zasićenosti tržišta, sve teže, upravljanje troškovima postaje jedna od najbitnijih metoda povećanja profitabilnosti poslovnog subjekta. U ovom će članku biti prikazane neke metode i postupci upravljanja troškovima kao jedna od najbitnijih sastavnica kojom poslovni subjekt danas može steći konkurentske prednosti na tržištu.
1. Uvod 2. Utvrđivanje troškovnih prednosti i nedostataka 3. Prikaz odabranih metoda upravljanja troškovima 4. Zaključak
Danas se u ulozi ulagača nalazi mnogo mladih ljudi koji uz pomoć interneta pokušavaju doći do sofisticiranih informacija o kretanju cijena na tržištima kapitala. Prikupljaju različite informacije kako bi kvalitetnije sagledali odnos rizika i dobitka i tako postavili očekivanja. Iako smo u razdoblju krize, velik je interes za ulaganja. U ovom članku autor govori o trošku uloženog kapitala u poslovanje i izračunu ekonomskog profita.
1. Uvod 2. NOPAT i neto-dobitak 3. Rezidualni prihod 4. Stalna obrtna sredstva nasuprot potrebnim (neto) obrtnim sredstvima 5. Vrijednost uloženog kapitala 6. Povrat na neto-imovinu (RONA) i povrat na uloženi kapital (ROCE) 7. Zaključak
Ugovorno povjeravanje obavljanja određenih aktivnosti kreditnih institucija od strane trećih osoba postojalo je i prije donošenja Zakona o kreditnim institucijama i Zakona o platnom prometu. Novi sustav platnog prometa u Republici Hrvatske i Odluka o eksternalizaciji (Nar. nov., br. 1/09., 75/09. i 2/10., dalje: Odluka) pobliže propisuje što sve ulazi u ugovorno povjeravanje obavljanja aktivnosti pružateljima usluga, posebice kada to ugovorno povjerava kreditna institucija, pravila za upravljanje rizicima koji su povezani s tim ugovornim povjeravanjem aktivnosti, obuhvat internih akata u vezi s ugovornim povjeravanjem aktivnosti, zahtjeve u vezi s pristupom podatcima i dokumentaciji te obavljanjem izravnog nadzora od Hrvatske narodne banke, minimalan sadržaj ugovora s pružateljima usluga te sadržaj dokumentacije za potrebe procjene Hrvatske narodne banke. Više o tome u nastavku članka.
1. Ugovorno povjeravanje aktivnosti i tko može obavljati te aktivnosti 2. Uvjeti za eksternalizaciju 3. Što kreditne institucije mogu ugovorno povjeriti trećim osobama 4. Utjecaj eksternalizacije na kreditnu instituciju 5. Materijalno značajne aktivnosti 6. Kriteriji i postupci vezani na eksternalizaciju 7. Ugovorni odnos kreditne institucije i pružatelja usluga 8. Nadzor nad poslovima eksternalizacije 9. Zakonska podloga 10. Provedba eksternalizacije 11. Što nije eksternalizacija 12. Zaključak
Obveznici primjene propisa iz područja sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma trebaju u određenim okolnostima obavještavati odgovarajuće tijelo. U ovom se članku pojašnjavaju okolnosti i način obavještavanja Ureda za sprječavanje pranja novca o sumnjivim transakcijama za osobe koje obavljaju profesionalne djelatnosti – odvjetnike, bilježnike, računovođe, revizorska društva i porezne savjetnike.
1. Uvod 2. Način i rokovi obavješćivanja Ureda 3. Vrsta i način vođenja evidencija 4. Popunjavanje obrasca UZSPN-O-54
Prudencijalni autoriteti čuvari su stabilnosti, sigurnosti, funkcionalnosti i djelotvornosti bankarskog sektora kao nužnih uvjeta razvoja gospodarstva. Devijacije u procesu evolucije bankarskog sektora tako bi trebale biti uzrokovane slučajnim događajima. U suprotnom su regulatorne mjere manjkave, a regulatori kratkovidni ili tendenciozni. Posljednjih se godina bankarski sektor ozbiljno potresa, ne zbog prijetnje njegova opstanka ili kontrakcije aktivnosti, već zbog uznapredovale sumnje u ispravnost smjera i dinamike njegovog razvoja te mjera institucija nadzora. Novi prijedlozi bazelskih standarda priznanje su terminološke zbrke i nesigurnosti u objašnjenju tržišnih fenomena te nestanka apsolutne vjere u dominaciju djelotvornog tržišta kao okruženja bezgraničnog i bezuvjetnog rasta. Zbog toga se tekuća i prijeteća nestabilnost mora ispraviti u smjeru povrata prirodnim stopama rasta i reafirmaciji tradicionalnog bankarskog poslovanja, pri čemu ne smije biti narušena stabilnost te alokativna i troškovna djelotvornost u financiranju gospodarstva.
1. Uvod 2. Razvoj nadnacionalne regulacije bankarskog sektora i nevrijeme implementacije novih bazelskih regulativa 3. Nužnost unapređenja regulatornih mjera 4. Novi regulatorni zahtjevi 5. Očekivani utjecaji novih regulatornih mjera 6. Zaključak
Autori: Doc. dr. sc. Roberto ERCEGOVAC Ana KUNDID, bacc. oec
Bez obzira na gotovo potpunu liberalizaciju deviznog poslovanja koja je nastupila početkom 2011., i nadalje je zakonsko sredstvo plaćanja u Republici Hrvatskoj kuna. S obzirom na to, značajnu ulogu u poslovanju imaju ovlašteni mjenjači kojima je Zakonom o deviznom poslovanju dana ovlast za obavljanje mjenjačkih poslova. U poslovanju ovlaštenih mjenjača nastupile su nove promjene. O njima se piše u ovom članku.
1. Uvod 2. Novosti u propisima kojima je uređeno poslovanje ovlaštenih mjenjača
Hrvatsku narodnu banku treba sustavno izvješćivati o deviznim transakcijama. Nju se izvješćuje u određenim okolnostima. S obzirom na to da se te okolnosti mogu mijenjati, devizni rezidenti u nekom razdoblju o određenim transakcijama trebaju, a u nekom drugom razdoblju ne trebaju izvještavati. Jednako tako za istovrsne transakcije nekad treba, a nekad ne treba izvještavati. Osim toga, različiti devizni rezidenti o istovrsnim transakcijama mogu izvještavati na različite načine. Sve navedeno je zbunjujuće pa se stoga javljaju opća pitanja u vezi s izvješćivanjem HNB-a. U nastavku se odgovora na neka od njih.
1. Uvod 2. Istraživanje o prihodima i rashodima od razmjene usluga s inozemstvom i posebnim transakcijama s inozemstvom
Nakon dvije i pol godine primjene Zakona o poljoprivrednom zemljištu Hrvatski je sabor po hitnom postupku 27. svibnja 2011. donio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivrednom zemljištu (dalje: Zakon), koji je objavljen u Nar. nov., br. 63., a stupio je na snagu 16. lipnja 2011. U nastavku se navode pojašnjenja usvojenih izmjena i dopuna Zakona koje se odnose na raspolaganje poljoprivrednim zemljištem.
1. Uvodno 2. Promjena namjene poljoprivrednog zemljišta (prenamjena) 3. Zakup i prodaja 4. Zaključak
Nastavljamo s objavljivanjem odluka Vrhovnoga suda Republike Hrvatske (dalje: VSRH) iz područja radnoga prava (radni sporovi). I dalje su izvanredni otkazi ugovora o radu od strane poslodavca posebno zanimljivi i indikativni, a njihovo sigurnije zakonito davanje kao i uspješnija borba putem radnoga spora bit će olakšani i kroz praćenje prakse VSRH-a. U nizu različitih pravnih situacija i činjenica koje se pojavljuju u realnosti u radnim odnosima iznimno je bitno znati koja je to činjenica pravno odlučujuća za zakoniti izvanredni otkaz ugovora o radu, čemu znatno pripomaže proučavanje sudske prakse u rješavanju konkretnih radnih sporova. Što se tiče otkaza ugovora o radu s ponudom izmijenjenog ugovora, riječ je o pravnom institutu radnoga prava prema kojemu poslodavac ne želi prekinuti radni odnos s radnikom, ali su se stekle takve okolnosti da ne može više poslovati pod uvjetom iz postojećeg ugovora, pa nudi promjenu tog ugovora.
1. Uvod 2. Izvanredni otkaz – razlozi za otkaz 3. Nedolazak na posao – opravdan razlog za otkaz 4. Otkaz s ponudom izmijenjenog ugovora
Kod nas postoje sveobuhvatna zakonska rješenja za djelokrug rada organa upravljanja u trgovačkim društvima, njihove obveze, ali i prava, koje se u zakonskim granicama mogu urediti ili dopuniti općim aktima društva. No hrvatski zakonodavni i regulativni okvir, za sada, pokazuje da još uvijek postoji veliko nerazumijevanje odredaba koje uređuju odgovornost za štetu po pravilima Zakona o trgovačkim društvima (Nar. nov., br. 111/93., 34/99.. 52/00., 118/03., 107/07., 146/08. i 137/09., dalje: ZTD), u postupcima pred nadležnim sudovima, odnosno da u poslovnoj praksi još uvijek nedostaje svijest o tome da se poslovi društva trebaju voditi s pozornošću urednog i savjesnog gospodarstvenika i da osobe koje povrijede tu dužnost odgovaraju za štetu, prvenstveno samom društvu, a potom i vjerovnicima, a posredno i članovima društva. U ovom članku nastojimo uputiti na posebnosti odgovornosti za štetu organa trgovačkih društava, a ukratko se upućuje i na neka postupovna pitanja.
1. Uvod 2. Vođenje poslova društva 3. Odgovornost za štetu općenito 4. Odgovornost za štetu prema društvu, dioničarima i članovima društva 5. Zaključak
Donesena je Uredba o sastavljanju i predaji Izjave o fiskalnoj odgovornosti i izvještaja o primjeni fiskalnih pravila. Njome se propisuje izgled i sadržaj Izjave o fiskalnoj odgovornosti, postupak i rokovi sastavljanja i predaje Izjave, način i rokovi izvještavanja Ministarstva financija o uočenim nepravilnostima po provedenim provjerama sadržaja izjava te oblik i sadržaj izvještaja o primjeni fiskalnih pravila sukladno Zakonu o fiskalnoj odgovornosti. U ovom se članku po prvi put iznose sva motrišta Izjave i sažeto se pojašnjava izvještaj o primjeni fiskalnih pravila.
1. Uvod 2. Obveznici primjene Uredbe 3. Izjava o fiskalnoj odgovornosti 4. Upitnik o fiskalnoj odgovornosti 5. Plan otklanjanja slabosti i nepravilnosti i Izvješće o otklonjenim slabostima i nepravilnostima 6. Izvještaj o primjeni fiskalnih pravila 7. Zaključak
Autori: Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ivana MALETIĆ, dipl. oec.
U časopisu RRiF, br. 2/11., u članku Nova godišnja izvješća u financijskim kontrolama autori su predstavili novi Naputak za izradu godišnjeg izvješća o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru koji je objavljen u Nar. nov., br. 3/11. Proračunski su korisnici za 2010. izradili godišnja izvješća sukladno novom Naputku te je izrađeno detaljno Objedinjeno godišnje izvješće o sustavu unutarnjih financijskih kontrola koje je Vlada RH usvojila na sjednici 7. srpnja 2011. Autori u ovom članku daju pregled najbitnijih rezultata analize godišnjih izvješća u području ovog sustava.
1. Uvod 2. Trenutačno stanje u području financijskog upravljanja i kontrola te budući smjerovi razvoja 3. Unutarnja revizija 4. Aktivnosti Središnje harmonizacijske jedinice realizirane u 2010. 5. Zaključak
Belje je najstariji gospodarski subjekt u Hrvatskoj, koja bez prestanka posluje već više od 300 godina. Postanak i razvoj gospodarstva Belje uvjetovani su povijesnim i ratnim zbivanjima u ovom dijelu Europe. Zato se neprekidno poslovanje može razumjeti uz nužan opis povijesnih činjenica. Lokalitet Baranja, gdje se nalazi Belje u promatranom razdoblju poslovanja, u nekoliko je navrata mijenjalo teritorijalnu pripadnost državama, a jednako je tako mijenjalo i vlasnike i ekonomsko-društvena uređenja.
1. Povijesne okolnosti osnivanja gospodarstva Belje 2. Osnivanje gospodarstva Belje 3. Vlasničke promjene gospodarstva Belje 4. Današnje djelovanje gospodarstva Belje