Postavke o kreativnom računovodstvu u teoriji su polazile od toga da bi ono trebalo omogućiti realni prikaz informacija predočenih u financijskim izvještajima trgovačkih društava. Pozitivna strana kreativnog računovodstva je korištenje fleksibilnosti unutar računovodstvenih regulatornih okvira s ciljem istinitog i fer prikaza o izvještajnom subjektu. U praktičnoj primjeni kreativno računovodstvo u rukama neodgovornih menadžera može poprimiti i negativne učinke (sastavljanje izvještaja čije informacije daju povoljniju ili čak lažnu sliku izvještajnog subjekta). Često i revizija financijskih izvještaja nije dovoljna zaštita od zloporabe kreativnog računovodstva. Za vjerovnike i investitore u borbi protiv zloporabe kreativnog računovodstva korisna je upravo njegova varijanta zvana forenzično računovodstvo. Njega provode stručni timovi čiji je cilj procijeniti istinit i fer prikaz informacija o promatranom subjektu. U članku su prikazani primjeri uporabe kreativnog računovodstva.
Malo i srednje trgovačko društvo odabire ona načela, pravila i postupke koji najbolje prikazuju utjecaj poslovnih događaja na financijski položaj i uspješnost poslovanja a koji su predviđeni Hrvatskim standardima financijskog izvješćivanja. Hrvatski standardi financijskog izvješćivanja nisu obuhvatili cjelokupno područje koje obrađuju Međunarodni standardi, pa se u tom pogledu ne može staviti znak jednakosti i potpune usklađenosti jednih i drugih. Hrvatski standardi odstupaju od zahtjeva nekih Međunarodnih standarda u nastojanju približavanja 4. odnosno 7. smjernici EU.U članku ukazujemo na potrebu usvajanja računovodstvenih politika za mala i srednja trgovačka društva te utjecaj takvog izbora na financijski položaj i rezultat poslovanja društva.
Gospodarenje ambalažom i ambalažnim otpadom važno je s gledišta pojedinog poduzetnika i šire zajednice i njezinih ekološkim interesa. U srpnju ove godine promijenjen je Pravilnik o ambalaži i ambalažnom otpadu. Promjene su nastale uvođenjem novog obrasca "Obračun naknade", smanjeni su izdatci za poticajnu naknadu, izmjene i radu ovlaštenih skupljača ambalažnog otpada i dr. U sadržaju članka predočene su novosti uvezene promjenom spomenutog Pravilnika.
Slobodna novčana sredstva društvo može uložiti u dionice, obveznice ili može odobriti zajam drugom društvu. Cilj ulaganja uvijek je dobitak samo su različiti putovi zbog kojih se društvo odlučuje na ulaganje. Ulaže se na kratki rok u dionice ili udjele u drugom društvu zbog mogućeg rasta njihove vrijednosti na tržištu, a na duži rok zbog dividende (udjela u dobitku). Česta su ulaganja s namjerom povećanja udjela u pojedinom poduzetniku i njegovog kasnije preuzimanja. kako bi donio najbolju odluku o ulaganju, menadžment provodi analizu i uspoređuje rizik i potencijalni dobitak. Financijska se imovina, s obzirom na svrhu i vrijeme držanja, razvrstava na financijsku imovinu čija se promjena fer vrijednosti priznaje u računu dobitka i gubitka, ulaganja koje se drže do dospijeća, zajmove i potraživanja te financijsku imovinu koja je raspoloživa za prodaju. Prema roku povrata financijska imovina može biti dugotrajna i kratkotrajna. Više o načinu praćenja dugotrajne financijske imovine, autorica piše u ovome članku.
S obzirom na tržišne uvjete i povećanu konkurenciju, prodavatelji sve češće omogućuju odgode plaćanja prilikom kupnje roba i usluga svojim kupcima. Nažalost, dio kupaca često kasni s plaćanjem svojih obveza, što u konačnici utječe na likvidnost i nemogućnost podmirenja obveza samih prodavatelja. Faktoring kao alternativni model financiranja daje rješenje navedenog problema, pružajući mogućnost prodaje potraživanja koja prodavatelj ima prema kupcu (dužniku) specijaliziranoj financijskoj organizaciji koja se naziva faktoring društvo. U ovom članku autorica upoznaje s modelitetima financiranja putem faktoringa ističući pritom bitne prednosti takvog financiranja u odnosu na ostale oblike financiranja, te daje porezno-računovodstvena rješenja za ove poslovne transakcije.
Računovođe, bilancisti i menadžment koji usvaja računovodstvene politike su često u dvojbi u vezi s mjerenjem dugotrajne materijalne imovine: treba li obavljati revalorizaciju – procjenu po fer vrijednosti. osobito je zanimljivo kakva je usporedna praksa zemalja članica Europske unije. U ovoj članku postavlja se pitanje treba li obavljati procjenu po fer vrijednosti tj. koji su glavni zahtjevi "za" i "protiv" procjene. Razmatraju se postupci za nekretnine, postrojenja i opremu i ulaganje u nekretnine.
Prema Uredbi o računovodstvu neprofitnih organizacija primjenjuju se kriteriji za utvrđivanje sustava knjigovodstva kojeg primjenjuje konkretna neprofitna organizacija. Radi se o jednostavnom ili dvostavnom sustavu. Temeljni kriteriji za utvrđivanje obveznoga knjigovodstvenog sustava su prihodi i imovina. Granična svota je 100.000,00 kn, a razdoblje u kojem se promatra ostvarenje tih kriterija je godina koja prethodi izvještajnoj – tekućoj godini. U ovome članku autorica predočuje primjere knjiženja poslovnih transakcija u knjigovodstvu neprofitnih organizacija.
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Poslodavci svojim radnicima za razne namjene dodjeljuju različite potpore. To mogu biti potpore za slučaj smrti, za vrijeme provedeno na dužem bolovanju, za invalidnost i sl. Prema poreznim propisima neke od potpora poslodavcu mogu svojim radnicima dodijeliti neoporezivo, a na koji način to mogu obaviti te mogu li to pravo radnici zahtijevati od poslodavca o tome u ovome članku.
Pravo radnika na zdravstvenu zaštitu i zdravstveno osiguranje u slučaju ozljeda na radu i profesionalne bolesti uređeno je Zakonom o zdravstvenom osiguranju zaštite zdravlja na radu. Zakon je stupio na snagu 2. kolovoza 2006., a počeo se primjenjivati 1. siječnja 2008. Prava osiguranika obveznoga zdravstvenog osiguranja u slučaju ozljede na radu i profesionalne bolesti provodi Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje zaštite zdravlja na radu. To je novost u odnosu na razdoblje do 31. prosinca 2007., kada se zdravstvena zaštita u svim slučajevima provodila na temelju Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju. O osobitostima u ostvarivanju prava na naknadu za vrijeme bolovanja u slučaju ozljede na radu u odnosu na ostale razloge spriječenosti za rad piše autorica u ovom članku.
Moderno korporativno upravljanje nezamislivo je bez realnih i objektivnih informacija o financijskom stanju, rezultatima poslovanja i novčanom toku trgovačkog društva. U tom smislu važnu ulogu ima eksterna revizija, koja izvješćuje one koji su je angažirali, ali i ostale zainteresirane, o tome jesu li financijska izvješća trgovačkog društva prikazana u skladu s primjenjivim okvirom financijskog izvješćivanja. Posebne revizije redovito se obavljaju pri osnivanju trgovačkih društava i povećanja njihovog temeljnog kapitala, osobito ako se temeljni kapital oblikuje unosom stvari i prava. Više o tim, kao i ostalim posebnim revizijama čije je provođenje propisano, piše u članku.
U ocjeni investicijskih ulaganja vrlo bitna je informacija kada se postiže prag rentabilnosti. Izračun toga objašnjen je u prethodnom broju našeg časopisa (str. 84. i dalje). Sljedeća vrlo bitna informacija je o troškovima angažiranih financijskih sredstava ili o trošku kapitala. Trošak kapitala je važan element ukupnih troškova i ima velik utjecaj na rentabilnost u procesu poslovanja i razvoja ekonomskih subjekata. Zbog toga je poglavito u procesu pripreme poslovnih i razvojnih odluka važno proračunati ekonomski racionalan trošak kapitala koji će se dalje primjenjivati u analizi i pripremi informacijsko-dokumentacijske osnovice za donošenje odluka.
Kao što je poznato, HSFI 11 u t. 28. obvezuje na iskazivanje potraživanja po sadašnjoj vrijednosti budućih novčanih tijekova u određenim okolnostima, a to znači da i mala i srednja trgovačka društva koja su obvezna primjenjivati HSFI-e ubuduće moraju računati s primjenom efektivnog kamatnjaka. U ovom se članku na praktičan način obrađuje izračunavanje efektivnoga kamatnjaka.
Nakana ovog članka je sveukupni prikaz zakonodavnih odredbi na području oporezivanja gospodarskih subjekata, što je nužno radi ulaska države u Europsku uniju. Pri tome je pojmovno oporezivanje obuhvaćeno za sva davanja koja se tiču poslovanja trgovačkih društava. Poradi lakšeg prikaza tih učinaka u praksi u članku se poziva na iskustva koja su imali gospodarski subjekti u Republici Sloveniji pri pristupa Europskoj uniji. Slovenija je mlada država članica, zato mislimo da su njezina praktična iskustva preporučljiva da budu primjer prezentiran kao savjet koji će pomoći lakšem uključivanju hrvatskih gospodarskih subjekata u pravila igre ukupnog europskog tržišta.
U ovom članku promatraju se primitci radnika i drugih osoba na koje se ne plaća porez samo do određene svote, određene Pravilnikom o porezu na dohodak. Iako ih u praksi ponekad izjednačujemo jer im je zajedničko obilježje oslobođenja od oporezivanja, treba ih razlikovati po tome što se primitci određeni čl. 9. Zakona ne oporezuju u cijelosti, a primitci određeni čl. 10. Zakona se ne oporezuju samo do određene svote. Razlika iznad te smatra se plaćom ili drugim dohotkom.
U ovome članku autori pišu o tome tko se i pod kojim uvjetima smatra kao fizička osoba u sustavu športa. Nadalje opisani su postupci vezani za obvezna osiguranja, doprinosima, oporezivanju i drugome kada fizičke osobe djeluju u športu.
U tijeku je glavna turistička sezona u kojoj strani i domaći turisti, ali i ostali građani, sve više kupuju proizvode i koriste usluge na otvorenim prostorima. U ovom se članku na jednostavan način objašnjava prodavateljima dobara i pružateljima usluga, osobito ugostiteljsko-turističkih, pod kojim uvjetima i na koji način mogu obavljati djelatnost na otvorenom prostoru, a da je u skladu sa propisima.
U ovom članku dajemo samo neke napomene u svezi s odredbama novog Zakona o doprinosima. Posebno napominjemo da će se odredbe novog Zakona primjenjivati tek od 1. siječnja 2009. godine a do kraja 2008. na snazi su odredbe sada važećih Zakona.
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Zakon o javnoj nabavi osim pet postupaka nabave (otvoreni, ograničeni, pregovarački postupak te natjecateljski dijalog i natječaj) predviđa i tri nova načina provedbe nekog od navedenih postupaka. Jedan od njih je i okvirni sporazum.U ovom članku pojašnjava se okvirni sporazum Uredbom otvorenog postupka javne nabave, uz prikaz primjera njegova provođenja.
Privučeni iluzijom o brzoj zaradi, mnogi su se građani i tvrtke prošle godine upustili u kupnju dionica. Inicijalna javna ponuda dionica T-HT-a izazvala je pravu euforiju, no početkom ove godine optimizam je brzo splasnuo. To je posljedica zbivanja u svijetu, alii u domaćem gospodarstvu. Ako shvatimo uzroke jedne ekonomske krize, ubuduće ćemo moći unaprijed prepoznati uzroke nadolazeće krize, i tako izbjeći sve njezine posljedice. Koje pouke možemo izvući iz dosad najveće krize hrvatskog tržišta kapitala? Što se sve na makroekonomskom planu i kod pojedinih kompanijadogađa i kakve su prognoze, pročitajte u nastavku.