U ovome se članku iznose bitne novele Zakona o sudskom registru i ukazuje se na značenje njihova donošenja te cilja koji se želio postići. Ističe se da je potreba prilagođavanja toga zakona hrvatskom pravnom sustavu i gospodarskom okruženju bila nužna, zbog potrebe fleksibilnosti poduzetništva. Zakon je trebalo dopuniti odredbama koje će osigurati primjenu novih rješenja iz ZTD-a i drugih zakona u pogledu kruga subjekata koji se upisuju i u pogledu upisa podataka. Iznoseći dvojbe koje su se pojavile u pogledu modela ustroja prije donošenja zakona, kakav je bio prihvaćen u izvornom tekstu, iznose se razlozi radi kojih je prihvaćen današnji model sudskoga registra, u svemu podoban da se registar učini učinkovitijim i transparentnijim prema njegovim korisnicima.
U parničnom postupku viši sudovi mogu doći u prigodu da u pojedinim predmetima određuju mjesnu nadležnost nižih sudova u tri slučaja - u slučaju u kojem su ispunjeni uvjeti za tzv. nužnu delegaciju (67.1), u slučaju u kojem su ispunjeni uvjeti za tzv. svrhovitu delegaciju (68.) i u slučaju u kojem su ispunjeni uvjeti za tzv. ordinaciju nadležnosti (69.). Premda bi se i tzv. individualna prezidencijalistička delegacija mjesne nadležnosti2 mogla svrstati među te slučajeve, s obzirom na njezinu specifičnost i izvanrednost o njoj neće biti govora u ovom članku.
Novim Zakonom o obveznim odnosima i novim Pomorskim zakonikom brojne su prijašnje norme o ugovoru o osiguranju revidirane, dopunjene i osuvremenjene. Može se reći da je donošenjem tih zakona u cijelosti na suvremenim osnovama kodificirano hrvatsko imovinsko (ugovorno) pravo osiguranja. Pod tim razumijevamo skup pravnih normi koje uređuju obveznopravne odnose iz ugovora o osiguranju. Osim u ta dva zakona, imovinskopravne norme u vrlo ograničenom opsegu postoje i u više posebnih zakona.
Ako se pojedini sudski spisi ili dijelovi spisa izgube, oštete ili unište, pokrenut će se po potrebi postupak za obnovu spisa ili pojedinih podnesaka (rekonstrukcija). Pravila postupka za rekonstrukciju sudskih spisa ili pojedinih podnesaka propisana su Sudskim poslovnikom.
Autori: Dr. sc. Jadranko CRNIĆ, dipl. iur. Ana-Marija KONČIĆ
Odlukom Ustavnog suda br. U-III-669/2003 Ustavni je sud ukinuo zaključak arbitražnog vijeća Stalnog sudišta pri HGK, kojim se to vijeće oglasilo nenadležnim.
U ovom članku najprije ćemo sažeti činjenice koje su prethodile podnošenju ustavne tužbe. Ukratko ćemo izložiti sadržaj odluke Ustavnog suda, zatim iznijeti kritiku odluke Ustavnog suda po pitanju može li se protiv zaključaka kojima arbitražni sudovi odlučuju o nadležnosti i drugih odluka arbitražnih sudova podnijeti ustavna tužba. Pod pretpostavkom da Ustavni sud doista može preispitivati odluke arbitražnih sudova, ispitat ćemo opravdanost odluke Ustavnog suda o tome je li zaključkom o nenadležnosti u konkretnom slučaju podnositelju uskraćeno ustavno pravo na pravičan postupak.
Na pregledan i zanimljiv način naslovljene institute u ovome članku prikazuje naša suradnica koja se s njima, kao i drugim institutima s područja radnoga prava, izravno susreće u praksi.
Za razliku od žalbe koja je redoviti pravni lijek u upravnom postupku, obnova postupka je izvanredni pravni lijek koji se može podnijeti tek nakon što je određeno porezno rješenje postalo konačno. Ističe se kako se o istoj pravnoj stvari može ponovno rješavati ako postoji jedan od razloga za obnovu predviđenih ZUP-om, uz napomenu da izmjena ili pogrešna primjena propisa po kojem se odlučivalo, ne može biti pravnom osnovom za obnovu postupka.
Ovim člankom autor ukazuje na bitne odredbe Zakona iz kojih proizlaze određene obveze i postupci jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, te na način uređivanja i provedbe pojedinih postupaka u vezi sa zaprimanjem zahtjeva i općenito ostvarivanjem prava na pristup informacijama u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, za što daje i moguće modele općih i drugih akata koje te jedinice trebaju donijeti, odnosno donositi u provedbi Zakona.
Ogledni primjeri akata sastavljeni su pod pretpostavkom da je riječ o jedinici lokalne samouprave - gradu, a mogu se primijeniti i u općinama i u županijama, kao i u ostalim tijelima javne vlasti.
Vrijednosnim papirima se, prema odredbama Zakona o deviznom poslovanju, smatraju vrijednosni papiri sukladno Zakonu o tržištu vrijednosnih papira. Zakon o deviznom poslovanju razlikuje vrijednosne papire kojima se trguje na tržištu kapitala i one kojima se trguje na tržištu novca.
Od donošenja provedbenih propisa što prate ovo područje u deviznom sustavu usvojene su neke promjene. O njima piše autorica članka.
U posljednje vrijeme nastale su dvojbe oko poreznog motrišta kada se izvoz dobara obavlja korištenjem usluge prijevoznika, odnosno njegovih kooperanata na tom prijevozu. S jedne strane u okviru Porezne uprave su izražene teze kako ne bi organizator prijevoza mogao biti oslobođen PDV-a ako mu tu uslugu obavi njegov kooperant. S druge strane, dosadašnja stručna tumačenja zastupala su motrište da je ova usluga uvijek oslobođena PDV-a, pa i u slučaju kad je obavi prijevoznik kooperant, tj. kad glavni prijevoznik za naručeni prijevoz angažira drugog poduzetnika.
Usklađivanje zakonodavstva u Europskoj uniji provodi se na dvije razine: na razini EU donošenjem zakona kojima se propisuje minimum zahtjeva i standarda u određenom području i na razini članica usklađivanjem nacionalnoga sa zakonodavstvom EU. Takav je pristup primijenjen i na normativno uređenje poreza na dodanu vrijednost u EU: VI. smjernica o PDV-u1 iz 1977. sadrži minimum zajedničkih odredaba nužnih za uspostavu zajedničkog sustava PDV-a u EU, a zemlje članice su bile obvezne uskladiti nacionalne propise o PDV-u (zakone i pravilnike) s odredbama VI. smjernice.
Uvoz kamiona kao gospodarskog inventara pri preseljenju u RH
Privremeni uvoz plovila po Aneksu C Konvencije o privremenom uvozu
Postupak carinskog skladištenja
Provedba carinskog postupka za osobni automobil kao predmeta nasljeđivanja
Nadležnost carinarnice za prihvat dopunske deklaracije kod puštanja robe u slobodan promet iz carinskog skladišta tipa D
Rok zabrane otuđenja za osobne automobile uvezene uz olakšice prema odredbama Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji
Uvoz kućanskih predmeta i vina
Carinska zaštita intelektualnog vlasništva
Uvoz namještaja, te stočne hrane
Utvrđivanje carinske vrijednosti rabljenih proizvoda
Pritužba na nedopušteno tržišno natjecanje tvrtke H. d.o.o., D. K. pri obavljanju otpremničkih poslova na graničnom prijelazu
Do donošenja posebnog zakona o pravima, obvezama i odgovornostima službenika i namještenika u upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na odgovarajući se način primjenjuju odredbe Zakona o državnim službenicima i namještenicima
Ako iz bilo kojeg razloga službeniku rješenjem nije utvrđena obveza polaganja državnog stručnog ispita, znači li to da je oslobođen te obveze i da ne mora polagati državni stručni ispit
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti, član predstavničkog tijela nastavlja s obnašanjem dužnosti u predstavničkom tijelu na temelju prestanka mirovanja mandata, ako podnese pisani zahtjev predsjedniku predstavničkog tijela u roku osam dana od prestanka obnašanja nespojive dužnosti
Pravo na plaću službenika premještenog sukladno čl. 102. Zakona o državnim službenicima i namještenicima
Istovjetnost programa općeg dijela stručnog ispita, iz dva podzakonska akta, za polaganje općeg dijela stručnog ispita za poslove samostalnog upravnog referenta i stručnog suradnika
Zabrana prijama u državnu službu
Može li osoba sa stvarnom višom stručnom spremom polagati državni stručni ispit za državnog službenika s visokom stručnom spremom
Ograničenja parcelacije građevinskog zemljišta, čl. 43. i 43.b ZPU-a nisu u suprotnosti s Ustavom, ZOV-om i Zakonom o državnoj izmjeri i katastru nekretnina
Naplata posebne upravne pristojbe u slučaju započete izgradnje građevine odnosno izgrađene građevine bez građevinske dozvole
Izrada izvješća o stanju u prostoru
Izmjena i/ili dopuna glavnog projekta koji je sastavni dio građevinske dozvole na temelju koje se gradi
Odgovornost članova trgovačkog društva (čl. 10. ZTD-a)
Onaj tko zlorabi okolnost da kao član trgovačkog društva ne odgovara za obveze društva ne može se pozvati na to da prema zakonu ne odgovara za te obveze
Stjecanje poslovnih udjela društva s ograničenom odgovornošću, imenovanje stjecatelja za člana uprave/direktora i nastavno zahtjev za otvaranjem stečaja: nedopušteno upućivanje na stečajni sud u mjestu boravka člana uprave/direktora od strane stečajnog upravitelja
Šuker: Da su mjere uvedene 2003. vanjski bi dug bio manji
Vidošević: Monetarna politika ubila je hrvatski izvoz
Rohatinski: Neki političari imaju slabo pamćenje - Špekulacije s tečajem
Potrebne fiskalne mjere
HNB suzbija pritiske na tečaj kune
Prva ozbiljna operacija na otvorenom tržištu
HNB - po drugi put obavljena uspješna operacija na otvorenom tržištu
Dug opće države
Proračunski prihodi značajno poboljšani u drugom kvartaluPredstavljena strategija unutarnje financijske kontrole u javnom sektoruStrategija kao obrazac otvorenostiNaplata PDV-a i trošarina ove godine lošija nego prošle
Za i protiv jedinstvene porezne stope
Krajem ožujka unutarnji dug države veći od inozemnog
Deset više, pet manje
Ina će se ipak prodati na burzi
CEFTA-u će od 2007. zamijeniti "balkanska zona" slobodne trgovine
Dobit Hrvatskog gospodarstva lani 9,76 milijardi kuna
Hrvatska odustaje od PAL programa?
HŽ se bori za 500.000 tona robe više
Kalmeta: Luka Rijeka za Bavarsku bila značajnija od hamburške luke
Zakon o turističkom zemljištu uskoro pred Vladom
Zakonom tek treba regulirati 100 milijardi kuna potrošnje
Izmjene i dopune Stečajnog zakona na popravnom ispitu