Minimalna plaća propisana za 2018. godinu važeća je za obračun plaće za siječanj koja se, u pravilu, isplaćuje u veljači. Za određene je poslodavce propisana mogućnost smanjenja osnovice za obračun doprinosa na osnovicu za 50 %, no propisima nije jasno propisano koji poslodavci mogu koristiti tu olakšicu. U skladu s tom problematikom Ministarstvo rada i mirovinskog sustava izdalo je svoje stajalište kojim je objasnilo dvojbe koje su se pojavile među poduzetnicima. O primjeni minimalne plaće pišemo u nastavku.
1. Uvod
2. Kada poslodavci za zatečene radnike mogu primijeniti olakšicu
3. Utvrđivanje minimalne plaće u 2018. godini na temelju koje poslodavac može koristiti olakšicu
4. Kada poslodavac može primijeniti olakšicu za novozaposlene radnike
5. Minimalna plaća i naknada za bolovanje
U časopisu RRiF, br. 2/18., objavili smo članak o ovrsi na plaći – novosti u ovoj godini.
U ovome broju našeg časopisa nastavljamo s obradom ove značajne tematike na način da se razmatraju novosti i relevantna pitanja instituta koji je nedvojbeno kompatibilan ovrsi na plaći, a to je tzv. administrativna zabrana, odnosno zapljena po pristanku dužnika.
1. Uvod
2. Pojam i normativno određenje instituta
3. Što je novo u okviru instituta administrativne zabrane
4. Sadržaj i oblik izjave
5. Ogledni primjer akta
6. Zaključak
Promjene vezane uz nabavu osobnih automobila, koje su stupile na snagu 1. siječnja 2018. godine, primjenjuju se i prilikom nabave osobnih automobila iz inozemstva. Najveća je novost mogućnost priznavanja dijela pretporeza prilikom nabave vozila koja će služiti za osobni prijevoz. Prije nabave vozila poduzetnik treba odlučiti hoće li nabaviti novo ili rabljeno vozilo te od koga će nabaviti vozilo. Na što je potrebno obratiti pozornost prilikom nabave osobnih automobila iz inozemstva te kako se računovodstveno prati njihova nabava, pročitajte u nastavku članka.
1. Uvod
2. Što se plaća prilikom nabave osobnih automobila iz inozemstva
3. Računovodstveno evidentiranje nabave osobnih automobila
4. Zaključak
Nakon sastavljanja godišnjih financijskih izvješća za 2017. godinu (bilance, računa dobiti i gubitka, izvještaja o novčanom tijeku, izvještaja o promjenama kapitala, izvještaja o ostalom sveobuhvatnom dobitku i bilježaka), donose se odluke o utvrđivanju godišnjih financijskih izvješća i odluke u uporabi dobitka odnosno pokrića gubitka za 2017. godinu. Autorica u članku obrazlaže pravno i računovodstveno motrište uporabe dobitka te daje primjere računovodstvenog praćenja uporabe dobitka i pokrića gubitka za 2017. godinu.
1. Pravno motrište uporabe dobitka
2. Računovodstveno motrište uporabe dobitka
3. Primjeri odluka o utvrđivanju godišnjih financijskih izvješća i uporabi dobitka ili pokriću gubitka
4. Računovodstveno praćenje uporabe dobitka
5. Računovodstveno praćenje pokrića gubitka
6. Porezno motrište isplate udjela u dobitku (dividende)
7. Isplate predujmova dobitka i dividendi
8. Zaključak
Autor: Dr. sc. Tamara CIRKVENI FILIPOVIĆ , prof. vis. šk. i ovl. rač.
I ove godine najkasnije do 30. travnja poduzetnici trebaju dostaviti u FINA-u godišnje financijske izvještaje za potrebe statistike na obrascu GFI-POD za 2017. godinu. Osim bilance i računa dobitka i gubitka (te izvještaj o ostalom sveobuhvatnom dobitku za poduzetnike koji primjenjuju MSFI), u FINA-u se dostavljaju i dodatni podatci koji se, u najvećem dijelu, odnose na objašnjenje pojedinih stavaka iz bilance i RDG-a za potrebe statistike. Kako smo u časopisu RRiF br. 1/18. detaljno pisali o sastavljanju bilance i RDG-a, ovdje ćemo se zadržati na objašnjenjima određenih pozicija tih financijskih izvještaja. Ujedno ćemo objasniti popunjavanje dodatnih podatka i povezati ih s podatcima iz bilance i RDG-a.
U ovom se članku daju informacije koje se odnose na predaju godišnjega financijskog izvještaja za 2017. godinu u FINA-u. Novost je da je od ove godine uveden još jedan novi izvještaj – Nefinancijsko izvješće, i to za velike poduzetnike koji su subjekti od javnog interesa.
Osim toga, prezentirane su obveze poduzetnika prema Zakonu o računovodstvu (Nar. nov., br. 78/15. i 120/16. – dalje: Zakon) i Zakonu o sudskom registru (Nar. nov., od br. 1/95. do 110/15.), te o načinu javne objave dokumentacije i besplatnom pristupu javno objavljenim izvještajima za razdoblje od 2008. do 2016. godine uporabom aplikacije RGFI – javna objava (www.fina.hr).
1. Predaja godišnjih financijskih izvještaja
2. Predaja godišnjih financijskih izvještaja za statističke i druge potrebe
3. Predaja godišnjih financijskih izvještaja radi javne objave
4. Predaja godišnjega financijskog izvještaja mikro i malih poduzetnika
5. Predaja godišnjega financijskog izvještaja srednjih i velikih poduzetnika
6. Objava nefinancijskog izvješća
7. Predaja godišnjih financijskih izvještaja poduzetnika koji imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske
8. Istodobna predaja dokumentacije radi javne objave i za statističke i druge potrebe
9. Način dostave, oblik i format te ovjeravanje dokumentacije
10. Vrsta i visina naknade za uslugu javne objave
11. Provjera potpunosti i točnosti godišnjega financijskog izvještaja i druge dokumentacije
12. Javna objava
13. Sankcije zbog nepodnošenja godišnjih financijskih izvještaja
14. Zaključak
Srednji i veliki poduzetnici obvezno sastavljaju Izvještaj o novčanim tokovima za 2017. godinu. Osnovna karakteristika ovog izvještaja je pružanje informacija o aktivnostima iz kojih novac pritječe u društvo te koje su aktivnosti na koje se novac troši. Preporuka je da svi poduzetnici sastave ovaj izvještaj kako bi racionalnije mogli upravljati svojom likvidnošću.
1. Uvod
2. Vrste novčanih tokova
3. Specifičnosti sastavljanja izvještaja o novčanim tokovima
4. Metode sastavljanja izvještaja o novčanim tokovima
5. Objavljivanja uz izvještaj o novčanim tokovima
6. Zaključak
Autorica u članku obrazlaže zahtjeve računovodstvenih standarda koji su vezani uz sastavljanje izvješća o promjenama kapitala. Uz to se u članku objašnjavaju sadržaj i struktura izvješća o promjenama kapitala te se daje primjer sastavljanja tog izvješća.
1. Uvod
2. Zahtjevi HSFI-ja i msfi-ja
3. Sastavljanje izvještaja o promjenama kapitala
Autor: Dr. sc. Tamara CIRKVENI FILIPOVIĆ , prof. vis. šk. i ovl. rač.
Godišnje izvješće odnosno izvješće poslovodstva sastavlja se prema čl. 21. Zakona o računovodstvu. Zakonom o računovodstvu propisan je i obvezan sadržaj godišnjeg izvješća odnosno izvješća poslovodstva, ali ne i njegov oblik. Godišnje izvješće i izvješće poslovodstva obvezno sastavljaju srednji i veliki poduzetnici. Mikro i mali poduzetnici ne moraju sastavljati godišnje izvješće odnosno izvješće poslovodstva, ali oni u bilješkama obvezno navode informaciju o stjecanju vlastitih dionica odnosno udjela.
1. Obveznici
2. Sadržaj godišnjeg izvješća odnosno izvješća poslovodstva
3. Financijska izvješća za izvještajno razdoblje
4. Izjava o primjeni kodeksa korporativnog upravljanja
5. Izvješće o plaćanjima javnom sektoru
6. Izvješće poslovodstva
7. Pokazatelji uspješnosti poslovanja
8. Zaključak
Autor: Dr. sc. Šime GUZIĆ , viši pred. i ovl. rač.
Priznavanje odgođene porezne imovine odnosno odgođene porezne obveze u bilanci poreznog obveznika posljedica je privremenih razlika između računovodstvenog i oporezivog dobitka. Privremene razlike nastaju zbog različitog priznavanja u poreznoj prijavi nekih prihoda ili rashoda iskazanih u financijskim izvješćima. Odgođena porezna imovina nadoknađuje se u sljedećim poreznim razdobljima kad se ispune određeni uvjeti. U određenim okolnostima odgođena porezna obveza postaje tekuća. U ovom su članku prikazani najčešći poslovni događaji koji mogu dovesti do knjiženja odgođene porezne imovine i odgođene porezne obveze.
1. Računovodstveno motrište poreza na dobitak
2. Odgođena porezna obveza
3. Odgođena porezna imovina
4. Odgođeni porez u slučaju poreznoga gubitka
Autor: Dr. sc. Šime GUZIĆ , viši pred. i ovl. rač.
Autorica u članku daje smjernice za sastavljanje nefinancijskog izvješća koje su u skladu s odredbama ZOR-a i prihvaćenim metodologijama okvira za nefinancijsko izvješćivanje. Uz to se u članku obrazlaže sadržaj navedenog izvješća te načini njegova sastavljanja.
Za obračun službenih putovanja u inozemstvo više se ne primjenjuje Uredba o izdacima za službena putovanja u inozemstvo koji se korisnicima državnog proračuna priznaju u materijalne troškove. Sve porezne karakteristike službenog puta koji se odvija u inozemstvu utvrđene su Pravilnikom o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 10/17. i 128/17.). Koje uvjete treba zadovoljiti poslodavac, a koje radnik da bi se troškovi na službenom putu mogli isplatiti neoporezivo te kako treba postupati da bi se troškovi službenog puta mogli smatrati poslovno opravdanima, pročitajte u nastavku.
1. Pravo radnika na nadoknadu troškova
2. Koje se putovanje smatra službenim putom u inozemstvo
3. Isplata predujma za službeni put
4. Obračun dnevnice za službeni put u inozemstvo
5. Troškovi prijevoza na službenom putu
6. Troškovi noćenja na službenom putu
7. Ostali troškovi nastali na službenom putu
8. Iskazivanje troškova na putnom nalogu i prilaganje vjerodostojnih isprava putnom nalogu
9. Novosti vezane za troškove koji se mogu isplatiti zaposlenicima u slučaju školovanja i usavršavanja
10. Troškovi na službenom putu u inozemstvu s motrišta PDV-a
Autori: Mr. Anja BOŽINA , ovl. rač. Dr. sc. Tamara CIRKVENI FILIPOVIĆ , prof. vis. šk. i ovl. rač.
U ovom se praktikumu bilježe naknade za uređenje voda i naknada za razvoj u sklopu financiranja vodnoga gospodarstva. Iako je riječ o vodnim naknadama, način njihova iskazivanja – ako dodiruju proračunski računovodstveni sustav –različit je jer je i njihova bit različita. Obje naknade nisu prihod jedinice lokalne samouprave.
1. Naplata naknade za uređenje voda uz komunalni doprinos
2. Naknada za razvoj vodnoga gospodarstva
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
U ovom se praktikumu knjiže tečajne razlike kod projekata financiranih iz stranih izvora, ako se u okviru projekta nabavlja dugotrajna nefinancijska imovina, te koncesijska prava. Ako se dugotrajna nefinancijska imovina nabavlja iz darivanja u stranim sredstvima plaćanja, potrebno je voditi računa o uravnoteženju knjigovodstvenog računa odgođenih prihoda. Koncesijska prava se knjigovodstveno iskazuju na različite načine, ovisno o tome kako su ugovorena.
1. Tečajne razlike kod projekata financiranih iz stranih izvora
2. Stjecanje koncesijskih prava
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
U sustavu neprofitnog računovodstva može se voditi i jednostavno knjigovodstvo. Za njegovo vođenje postoje neke pretpostavke. Kada su one ispunjene tada se moraju voditi odgovarajuće poslovne knjige čiji se predlošci daju u ovom članku u okviru sveobuhvatnog primjera.
1. Uvod
2. Pravni okviri
3. Odgovori na neka temeljna pitanja u primjeni jednostavnog knjigovodstva
4. Poslovne knjige jednostavnog knjigovodstva
5. Sveobuhvatni primjer vođenja jednostavnog knjigovodstva
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Prema čl. 24. st. 2. Zakona o porezu na dohodak, predujam poreza na dohodak od nesamostalnog rada obračunava se od porezne osnovice koju čini svota svih primitaka od nesamostalnog rada ostvarenih tijekom jednog mjeseca, smanjen za doprinose za mirovinsko osiguranje i za svotu mjesečnoga osobnog odbitka. Podatke vezane uz obračun osobnog odbitka te podatke za usmjeravanje poreza na dohodak i prireza, poslodavac će naći u okviru podataka iskazanim na poreznim karticama zaposlenika. O najčešćim pitanjima u vezi s iskazivanjem podataka u poreznim karticama i uputi Porezne uprave koju je krajem siječnja Porezna uprava objavila na svojim internetskim stranicama, pišemo u nastavku.
1. Uvod
2. Tko je obvezan prijavljivati i u kojem roku promjene vezane za porezne karakteristike radnika
3. Kako treba postupiti poslodavac u slučaju izdavanja i/ili promjene podataka u PK kartici te kolika je odgovornost poslodavca u odnosu na promjene unesene u PK karticu
4. Koja je odgovornost poslodavca ako zatečeni podatci na PK karticama nisu točni
5. Na temelju kojih se vjerodostojnih isprava unose podatci u PK karticu
6. Može li poslodavac koristiti promjene koje nisu upisane u PK karticu na temelju vjerodostojnih isprava koje dostavi radnik
7. Kako može postupiti radnik koji radi kod više poslodavaca
8. Korištenje osobnog odbitka ako radniku prestane radni odnos pri isplati posljednje plaće
Iako je prikazivanje neoporezivih primitaka u JOOPD-u aktualno već nekoliko godina, u praksi se još uvijek pojavljuju dvojbe oko nekih pojedinosti vezanih za rokove podnošenja JOPPD-a, prikazivanje u isplatnoj listi te nalozima za plaćanje. U članku će se objasniti navedene dvojbe.
1. Uvodno
2. Neoporezivi primitci koje treba prikazati u JOPPD-u
3. Neoporezivi primitci koje ne treba prikazati u JOPPD-u
4. Što se ne prikazuje nikada u JOPPD-u
5. Prikazivanje podataka u JOPPD-u
6. Prikazivanje neoporezivih isplata u istom ili različitim recima s oporezivim isplatama
7. Isplata u gotovu novcu ili na tekući račun
8. Upisivanje plaće i neoporezivih isplata na nalozima za plaćanje
9. Isplatna lista i neoporezive isplate radnicima
10. Zaštićeni račun i neoporezive isplate
Autori: Anamarija WAGNER , dipl. oec., ACCA i ovl. rev. Ante VIDOVIĆ, dipl. iur.
Deklaratornim sudskim odlukama utvrđuje se postojanje nekog prava ili nekog pravnog odnosa koji je postojao i prije donošenja te sudske odluke i neovisno o njoj. Tako se sudskom odlukom može utvrditi da je između dviju strana već prije došlo do prometa nekretnina.
U ovom se članku daje osvrt na oporezivanje deklaratornih sudskih odluka porezom na promet nekretnina.
1. Uvod
2. Načini stjecanja nekretnine i nastanak porezne obveze prema odredbama ZOV-a i Zakona o PPN-u
3. Oporezivanje deklaratornih sudskih odluka porezom na promet nekretnina
4. Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske o oporezivanju deklaratornih sudskih odluka
5. Poništenje nezakonitog rješenja
6. Zaključak
Autorica u članku obrazlaže porezne provedbene propise koji su temelj provedbe elektroničkoga poreznog nadzora odnosno odredbe Općega poreznog zakona i Pravilnika o provedbi Općega poreznog zakona. Uz to objašnjava daljnji razvoj elektroničkoga poreznog nadzora koji obuhvaća praćenje i nadzor elektroničke trgovine za porezne potrebe.
1. Uvod
2. e-nadzor
3. Opći porezni zakon
4. Pravilnik o provedbi Općega poreznog zakona
5. Daljnji razvoj e-nadzora
6. Zaključak
Postupak odobravanja i način obračuna olakšica za porez na dobitak poreznim obveznicima koji obavljaju djelatnost na području Grada Vukovara i potpomognutih područja uređen je posebnim Pravilnikom koji je na snazi od 1. siječnja 2015. godine. Za ostvarivanje olakšica potrebno je podnijeti Prijavu za korištenje olakšica, Ministarstvu regionalnog razvoja i europskih fondova odnosno Ministarstvu poljoprivrede, a koja se sastoji od Izjave i obrasca POOD-PPGV. Prijava se podnosi mjerodavnom ministarstvu najkasnije do 15. ožujka 2018. za 2017. godinu. Mjerodavno ministarstvo poreznom obvezniku izdaje potvrdu o stjecanju prava na poreznu olakšicu najkasnije do 30. travnja 2018. godine. U potvrdi se iskazuje maksimalna svota porezne olakšice koja se može iskoristiti u poreznom razdoblju za koje se traži porezna olakšica.
1. Uvod
2. Porezna olakšica za potpomognuta područja
3. Izračunavanje potpore
4. Gornja granica potpora male vrijednosti
5. Prijava za korištenje prava na olakšicu
6. Postupak ostvarivanja olakšica
7. Zaključak
Autor: Dr. sc. Šime GUZIĆ , viši pred. i ovl. rač.
Kako Europski sud pravde (dalje: ESP) tumači besplatna davanja djelatnicima, i to ustupljenim od drugog subjekta, u pogledu odbitka pretporeza na temelju troškova koje je porezni obveznik pritom imao, primjerice u slučaju pružanja usluge prijevoza, osiguranja radne odjeće, zaštitne opreme i službenih putovanja, izneseno je u presudi Suda u predmetu C-124/12. Autorica, nadalje, iznosi odluke i stajališta Suda u vezi sa slučajevima koji se bave odbitkom pretporeza kod davanja bez naknade povezanim osobama, odnosno uporabe poslovne imovine u privatne svrhe, te kriterije razgraničenja između uporabe stečenih dobara i usluga u svrhe obavljanja negospodarske djelatnosti javnopravnog tijela od njihove uporabe u privatne svrhe u pogledu odbitka pretporeza.
1. Uvod
2. Presuda ESP u predmetu C-124/12 AES-3C Maritza East 1 EOOD
3. Presuda u spojenim predmetima C‑210/11 Medicom SPRL I C‑211/11 Maison Patrice Alard
4. Presuda u predmetu C-283/12 Serebryannay Vek
5. Presuda u predmetu C-267/15 Gemeente Woerden
6. Presuda u predmetu C-400/15 Landkreis Potsdam‑Mittelmark
7. Zaključak
Da bi gospodarski subjekti uopće mogli poslovati s trošarinskim proizvodima, neovisno o tome čine li to isključivo na području RH, ili s gospodarskim subjektima iz drugih država članica EU-a, ili s gospodarskim subjektima iz trećih država ili trećih teritorija, moraju biti registrirani u registru trošarinskih obveznika te ishoditi odgovarajući trošarinski status. Prilikom prijave u registar trošarinskih obveznika gospodarski subjekt odabire i način poslovanja sa trošarinskim proizvodima.
1. Uvod
2. Odobrenje (ovlaštenje) za poslovanje u odabranom trošarinskom statusu
3. Posebno (pisano) statusno odobrenje za trošarinsko poslovanje
4. Verificirana (ovjerena) prijava za upis u registar trošarinskih obveznika – ovlaštenje za poslovanje
5. Verificirana prijava promjene podataka u registru trošarinskih obveznika – ovlaštenje za poslovanje
6. Odobrenje malom proizvođaču vina za otpremu vina s elektroničkim trošarinskim dokumentom
Prema novom Zakonu o reviziji (Nar. nov., br. 127/17., dalje: Zakon) postroženi su zahtjevi neovisnosti kod obavljanja revizije. Iako su standardi vezani za kodeks etike revizora bili u primjeni i prije novog Zakona o reviziji, zbog velike potrebe za većom vjerodostojnosti financijskih izvještaja, zahtjevi revizora koji se odnose na etično ponašanje, uneseni su i u sam Zakon o reviziji. Nadalje, u naš zakonski okvir trebalo je ugraditi i zahtjeve Direktive 2006/43/EZ i Direktive 2014/56/EU vezane za neovisnost kod obavljanja revizije.
1. Postroženi zahtjevi neovisnosti
2. Neovisnost s motrišta pružanja usluga
3. Neovisnost u slučaju poslovnih kombinacija
4. Zabrana zapošljavanja ovlaštenih revizora kod revidiranog subjekta
5. Revizijska načela
6. Priprema revizorske usluge i procjena prijetnji neovisnosti
Autor: Anamarija WAGNER , dipl. oec., ACCA i ovl. rev.
1. Predložena nova, fleksibilna pravila o PDV-u
2. Na snazi revidirana Direktiva o platnim uslugama
3. Smjernice za primjenu pravila o zaštiti podataka
4. Javno savjetovanje radi kreiranja prvog popisa za praćenje krivotvorenja
5. Dogovorena revizija Direktive o energetskoj učinkovitosti
6. EK odobrila Italiji uvođenje obveze izdavanja elektroničkih računa
Trgovačka društva čiji su vlasnici država ili jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i druge pravne osobe kojima su osnivači bilo država bilo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i za 2017. godinu predaju Izjavu o fiskalnoj odgovornosti. U nastavku se podsjeća na najvažnije aspekte tog postupka s naglaskom na novosti u odnosu na prethodnu godinu.
1. Uvod
2. Obveznici te način i rokovi predaje izjava o fiskalnoj odgovornosti
3. Upitnik o fiskalnoj odgovornosti
4. Područje javne nabave u Upitniku o fiskalnoj odgovornosti
5. Najava izmjena Upitnika o fiskalnoj odgovornosti
Autori: Hana ZORIČIĆ , dipl. oec. Ana ZORIĆ , dipl. iur.
Autor u članku prezentira temu kamatnog rizika i novih regulatornih zahtjeva koji se fokusiraju na upravljanje kamatnim rizikom u knjizi banke, što se očekuje u skorašnjoj reviziji Europskog zakona o bankama (CRD V/ CRRII).
1. Uvod
2. Kamatni rizik
3. Kamatni rizik u knjizi banke
4. Načela za upravljanje i nadzor nad kamatnim rizikom – Basel
5. Zaključak
Obveza uspostave i razvoja sustava unutarnjih kontrola propisana je Zakonom o sustavu unutarnjih kontrola i njegovim podzakonskim propisima. Koja je svrha sustava unutarnjih kontrola i koje su obveze nekih trgovačkih društava i drugih pravnih osoba autor detaljnije objašnjava u ovom članku.
1. Uvod
2. Obveze trgovačkih društava vezano uz razvoj sustava unutarnjih kontrola
3. Obveze za trgovačka društva u vezi s unutarnjom revizijom
4. Umjesto zaključka
U ovome članku daje se pregled izmjena Zakona o PDV-u koje su stupile na snagu 1. siječnja 2018. godine, a koje se odnose na mogućnost priznavanja pretporeza pri nabavi ili najmu osobnih automobila i drugih sredstava za osobni prijevoz, uključujući nabavu svih dobara i usluga u vezi s tim dobrima za obrtnike „dohodaše“. Jednako tako, s motrišta dohotka, daje se i novi način evidentiranja izdataka pri nabavi i uporabi osobnih automobila. Opširnije o navedenome može se pročitati u nastavku članka.
1. Uvod
2. Odredbe u vezi s priznavanjem pretporeza na nabavu osobnih automobila i drugih sredstava za osobni prijevoz, uključujući nabavu svih dobara i usluga u vezi s tim dobrima
3. Priznavanje pretporeza za nabavu dobara i usluga vezanih za uporabu osobnih automobila i evidentiranje izdataka
4. Priznavanje pretporeza i evidentiranje izdatka amortizacije za nabavu osobnih automobila
5. Zaključak
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. vis. šk. i ovl. rač.
U poreznom sustavu Republike Hrvatske postoji obveza a i mogućnost da fizičke osobe koje obavljaju djelatnost samostalno kao obrtničku djelatnost, djelatnost poljoprivrede i šumarstva te kao profesionalnu djelatnost koji su, u načelu, obveznici poreza na dohodak, promijene način oporezivanja te plaćaju porez na dobitak. Prema Zakonu o porezu na dobit obvezni su plaćati porez na dobitak kada premaše određene zadane pokazatelje u poslovanju u kalendarskoj godini. Međutim, promijeniti način oporezivanja mogu odlučiti i dragovoljno. Kada zadani pokazatelji u poslovanju zbog kojih su bili obvezni prijeći na oporezivanje dobitka umjesto dohotka postanu niži ili je proteklo najmanje tri godine od prelaska na oporezivanje porezom na dobitak, navedeni poduzetnici mogu ponovo odlučiti plaćati porez na dohodak. Što treba u tom slučaju učiniti s početkom naredne godine- poreznog razdoblja pišemo u ovom članku.
1. Uvodne napomene
2. Kako sastaviti početno stanje prilikom promjene načina oporezivanja s poreza na dobitak na oporezivanje porezom na dohodak
3. Promjena u plaćanju doprinosa
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Obveza podnošenja godišnje porezne prijave na novim obrascima DOH i DOH-Z te utvrđivanje godišnjeg dohotka za 2017. godinu, propisana je za sve fizičke osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost obrta i slobodnih zanimanja te druge djelatnosti koje se oporezuju kao obrtničke, a utvrđuju dohodak prema poslovnim knjigama. Za zajednički ostvaren dohodak, nositelj zajedničke djelatnosti bio je obvezan ispostavi Porezne uprave prema svom prebivalištu podnijeti godišnju poreznu prijavu na obrascu DOH-Z, najkasnije do kraja siječnja 2018. godine za 2017. godinu. Ako su obrtnici dohodaši korisnici sustava ePorezne ili Jedinstvenog portala PU, tada su u 2018. godini po prvi put mogli dostavljati obrasce DOH i DOH Z za 2017. godinu i elektroničkim putem.
Kontrolni postupci obrade i verifikacije zaprimljenih godišnjih poreznih prijava uključuju usklađenje i kontrolu stanja poreznih evidencija iskazanih u informacijskom sustavu PU s podatcima koje su porezni obveznici iskazali u svojim poreznim prijavama.
1. Uvod
2. Poseban postupak utvrđivanja godišnjeg t poreza na dohodak
3. Načini zaprimanja poreznih prijava
4. Porezne prijave koje su podnesene izvan propisanog roka
5. Postupci obrade prijava obrtnika u Poreznoj upravi
6. Verifikacija porezne prijave obrtnika
7. Ispravak predane porezne prijave
8. Zaključak
Autor: Mr. sc. Mirjana MAHOVIĆ KOMLJENOVIĆ, dipl. oec.
Glavni cilj financijske analize poslovanja je procjena sigurnosti i uspješnosti poslovanja, za što se najčešće koriste različiti financijski pokazatelji. Formule za izračun, kontrolne vrijednosti i interpretacija pojedinih pokazatelja široko su dostupni u udžbeničkoj literaturi, stručnim člancima i na internetu. Međutim, njihova primjena kod ocjene sigurnosti i uspješnosti poslovanja obrtnika „dohodaša“ u izvornom obliku nije moguća te dolazi do brojnih praktičnih problema. Naime, obrtnici obveznici poreza na dohodak vode poslovne knjige u sustavu jednostavnog knjigovodstva uz primjenu načela blagajne te na kraju poslovne godine ne sastavljaju „klasične“ financijske izvještaje (bilancu, račun dobitka i gubitka). Cilj je rada objasniti postupak i tehnike financijske analize obrtnika „dohodaša“ primjenom korigiranih financijskih pokazatelja koji su prilagođeni njihovom poslovanju i dostupnim financijskim podatcima.
1. Uvod
2. Kreditna analiza
3. Dostupni podatci za izradu kreditne analize obrtnika
4. Izračun financijskih pokazatelja
5. Zaključak
Autori: Izv. prof. dr. sc. Željana ALJINOVIĆ BARAĆ , ovl. rač. Doc. dr. sc. Slavko ŠODAN , ovl. rač.
1. Opći pregled
2. Cijene u RH i EU-u
3. Industrijska proizvodnja RH i EU-a
4. Građevinarstvo RH i EU-a
5. Vanjskotrgovinska razmjena
6. Trgovina na malo u RH i EU-u
7. Turizam
8. Plaće
9. Likvidnost i insolventnost
10. Zaposlenost i nezaposlenost HR i EU-a
Svi naručitelji u sustavu javne nabave trebaju do 31. ožujka 2018. godine izraditi statističko izvješće o javnoj nabavi za 2017. godinu. Od te obveze nisu izuzeti ni oni naručitelji koji provode jednostavne nabave. Javni naručitelja trebaju u sustav EOJN za neke javne nabave upisati podatke, dok će se za neke nabave ti podatci samostalno formirati iz postojeće baze podataka EOJN.
Početkom godine usmjereni smo na ispunjavanje obveza vezanih za davanje Izjave o fiskalnoj odgovornosti, obzirom na rokove za njeno sastavljanje i predaju. U nastavku teksta daje se pregled postupka predaje Izjave o fiskalnoj odgovornosti za 2017. godinu koju ministarstva, odnosno druga tijela na razini razdjela organizacijske klasifikacije te jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave predaju Ministarstvu financija do 3. travnja 2018.
Autori: Ana ZORIĆ , dipl. iur. Hana ZORIČIĆ , dipl. oec.