Proces globalizacije upućuje na potrebu kreiranja jedinstvenih računovodstvenih standarda i harmonizaciju financijskog izvještavanja kako bi investitori, bez obzira na kojem kontinentu ulagali, primali financijske izvještaje koji su sastavljeni prema jednakom računovodstvenom sustavu.S tom je svrhom u 2006. započeo proces usklađivanja MSFI i američkih US GAAP-ova, što je dovelo do brojnih i bitnih izmjena MSFI. S obzirom na to da se u RH primjenjuju MSFI koji su u Narodnim novinama objavljeni 2006., uz kasnije objavljivanje samo novih standarda, a bez izmjene postojećih, stvorila se potreba za usklađivanjem tih razlika. To će pak imati utjecaja i na usklađivanje HSFI. Autorica u članku obrazlaže najbitnije razlike između aktivne inačice MSFI koja se primjenjuje u RH i one koja je u primjeni u EU, a za koju se ove jeseni očekuje objava u Narodnim novinama.
Počinje nova školska odnosno akademska godina, a kao potpora za školovanje redovitim učenicima i studentima se prema poreznim propisima do propisanih svota mogu dodijeliti stipendije bez obveze oporezivanja.Jednako tako isplatitelji stipendija trebaju imati na umu da stipendije koje, sukladno Zakonu o porezu na dohodak, ne podliježu plaćanju poreza na dohodak ne podliježu ni obvezi plaćanja posebnog („kriznog“) poreza. Svota stipendije koja se isplaćuje iznad neoporezive predstavlja primitke koji su oporezivi. U tom slučaju može doći i do obveze obračunavanja i plaćanja posebnog poreza. U nastavku članka pročitajte koje uvjete trebaju ispuniti isplatitelji pri isplati neoporezive stipendije učenicima i studentima1 te u kojem slučaju možebitno trebaju obračunati i platiti porez na način propisan za drugi dohodak te samim time i posebni porez.
UVOD
VJERODOSTOJNE ISPRAVE O ISPLATI STIPENDIJE
ISPLATA STIPENDIJA I NJIHOV POREZNI POLOŽAJ
ISPLATA STIPENDIJE IZVANREDNOM STUDENTU
KOJE STIPENDIJE PODLIJEŽU PLAĆANJU POSEBNOG POREZA
MOŽE LI STUDENT PRIMATI VIŠE VRSTA STIPENDIJA
MOŽE LI SE STIPENDIJA ISPLAĆIVATI ZA VRIJEME LJETNIH MJESECI
JEDNOKRATNA ISPLATA STIPENDIJE ZA VIŠE MJESECI
OBVEZA ISPLATE STIPENDIJE NA ŽIRO-RAČUN
UTJECAJ PRIMLJENE STIPENDIJE NA PRIZNAVANJE OSOBNOG ODBITKA
Godišnja prijava poreza na dohodak studenata i učenika
U tekućem se poslovanju često pojavljuju situacije da imovina iskazana u poslovnim knjigama i financijskim izvještajima nije iskazana realno i objektivno, odnosno da je precijenjena ili podcijenjena. U sklopu pripremnih poslova za izradu godišnjih financijskih izvještaja poslovi procjene mogu se obaviti u ovom međurazdoblju. Kad je imovina u bilanci iskazana po vrijednosti većoj od realne ili fer vrijednosti, treba donijeti odgovarajuće odluke kojima se evidentira smanjenje vrijednosti takve imovine uz istodobno iskazivanje rashoda vrijednosnog usklađenja. Kako takva knjiženja provesti u knjigovodstvu te kakav je porezni položaj troškova vrijednosnog usklađenja, pročitajte u nastavku članka.
Autorica u članku obrazlaže u kojim slučajevima mali i srednji poduzetnici prema zahtjevima Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja trebaju iskazivati izvanredne prihode i na koji se način ti prihodi evidentiraju u knjigovodstvenim evidencijama i financijskim izvješćima društva. Izvanrednim prihodima trebaju se smatrati samo prihodi od prodaje značajnog dijela imovine koji može bitno utjecati na imovinsku strukturu društva kao i prihodi s osnove naplate značajne svote odštete od osiguravajućeg društva zbog nastanka neke od prirodnih katastrofa, dok se svi ostali prihodi koji nastaju s te osnove, a nemaju obilježje značajnosti i neučestalosti, trebaju smatrati ostalim poslovnim prihodima.
PRISTUPNA RAZMATRANJA
ZAHTJEVI HSFI 15 – PRIHODI
PRIHODI OD IZVANREDNE PRODAJE ZNAČAJNOG DIJELA IMOVINE
OSTALI IZVANREDNI NEPREDVIĐENI PRIHODI
POSLOVNI DOGAĐAJI KOJI SE NIKAD NE SMATRAJU IZVANREDNIM
Osobitost pravno-bilančne problematike javno-privatnog ortaštva – partnerstva zahtijeva drukčije promišljanje u računovodstvenom obuhvaćanju nekih poslovnih događaja u društvu koje je za to posebno osnovano u odnosu na ostale poduzetnike. Računovodstveni standardi ne pružaju gotova knjigovodstvena rješenja ovoga poslovnog subjekta odnosno pothvata. Mogla bi doći u obzir primjena MRS-a 20, MRS-a 28, HSFI 15 i drugih standarda koji uređuju pitanje priznavanja imovine, obveza, kapitala, prihoda i rashoda, kao što je to i kod drugih poduzetnika. Nakon donesenog zakona i uredaba otvoreno je novo područje, o kojem autor piše u nastavku članka.
ZAKONSKI OKVIR
OSNIVANJE DRUŠTVA ZA POSEBNE NAMJENE
UPORABA OBJEKTA IZ JPP-a
ZAVRŠETAK JPP-a
UMJESTO ZAKLJUČKA
Autor: Dr. sc. Vlado BRKANIĆ, ovl. rač. i ovl. rev.
Značenje računovodstvenih informacija iznimno je povećano zbog velikih promjena u poslovnom okruženju društava koje su se dogodile u posljednje vrijeme. Suvremeni menadžerski računovodstveni sustavi menadžerima moraju omogućiti odlučivanje o cijenama, strukturi prodaje, oblikovanju proizvoda, profitabilnosti kupaca i motiviranju za uspješno poslovanje. U članku se razmatraju tri vrste uporabe suvremenih informacija o troškovima za menadžersko odlučivanje: 1) kalkulacije troškova za definiranje odnosa s kupcima, 2) razumijevanje troškova za donošenje odluke o ukidanju proizvoda i 3) utvrđivanje mogućnosti odnosno potrebe poboljšanja proizvodnje, oblikovanja proizvoda i poslovnih procesa.
UVOD2. ODLUČIVANJE O ZAMJENI I PREOBLIKOVANJU PROIZVODA
ODLUČIVANJE O POBOLJŠANJU PROCESA I POSLOVNIH STRATEGIJA
Jedan od zadataka dobrog poduzetnika je briga o imovini, prihodima i rashodima trgovačkog društva. Za donošenje kvalitetnih odluka od osobitog su značenja pravodobne i točne informacije. Kalkulacija je instrument koji na jednostavan način pruža bitne informacije, a poznavanje mogućnosti kalkuliranja može biti iznimno bitno za poduzetnika jer kroz uključivanje pojedinih troškova u vrijednost dobra može utjecati na rashode razdoblja. O tome kako sastaviti kvalitetnu kalkulaciju i koje se alternative mogu primijeniti, pročitajte u nastavku članka.
UVOD
PRAVILA PRI IZRADI KALKULACIJE
PRIMJERI KALKULACIJA U POLJOPRIVREDNOJ PROIZVODNJI
Isporuke dobara i usluga određenog dijela neprofitnih pravnih osoba oslobođeno je oporezivanja prema odredbama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, a dio neprofitnih pravnih osoba, uz ispunjenje određenih kriterija, načelno podliježe oporezivanju porezom na dodanu vrijednost kad obavlja isporuke dobara i usluga. Ako neprofitna pravna osoba ostvaruje prihode od obavljanja određenih usluga u ugostiteljstvu i turizmu te od prodaje svojih proizvoda i sličnih usluga, stječe poduzetničke prihode.
NEPROFITNE PRAVNE OSOBE PODUZETNICI I NEPODUZETNICI
PRIHODI OD PODUZETNIČKE I NEPODUZETNIČKE DJELATNOSTI
ZAKLJUČAK
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Od 1. kolovoza se na sve isplaćene neto-plaće, mirovine, drugi dohodak te dividende i udjele u dobitku oduzima posebni porez sukladno Zakonu o posebnom porezu na plaće, mirovine i druge primitke. Zakon je donesen po hitnom postupku, a zatim je donesen i Pravilnik o posebnom porezu na plaće, mirovine i druge primitke. Vrlo kratke odredbe tih propisa nametnule su puno poteškoća u primjeni u praksi. Većinu smo dvojba pokušali otkloniti u našem posebnom izdanju „Primjena kriznih poreza“, a u ovom članku dajemo još neka pojašnjenja i specifičnosti.
UVOD
TKO JE OBVEZIK PLAĆANJA A TKO OBRAČUNAVANJA POSEBNOG POREZA
ŠTO JE OSNOVICA ZA PLAĆANJE POSEBNOG POREZA
UTJEČE LI POSEBNI POREZ NA VISINU NAKNADE ZA BOLOVANJE
NAKNADE ZAPOSLENIM I SAMOZAPOSLENIM RODITELJIMA ZA VRIJEME SKRAĆENOGA RADNOG VREMENA RADI POJAČANE BRIGE I NJEGE DJETETA
POSEBNI POREZ NA MIROVINE
POSEBNI POREZ NA AUTORSKE HONORARE I OSTALE NAKNADE KOJE SE SMATRAJU DRUGIM DOHOTKOM
Prema odredbama Ovršnog zakona, visina ovrhe koja se može provesti nad ovršenikom utvrđuje se u postotku od prosječne neto-plaće u RH ostvarene u prošloj godini u razdoblju siječanj – kolovoz. Ako je neto-plaća ovršenika manja od te plaće, svota ovrhe utvrđuje se u postotku od njegove plaće.Uvođenjem kriznog poreza koji se obračunava, obustavlja i uplaćuje iz neto-plaća, mirovina i drugih primitaka, neto-svota plaće se smanjuje, što povlači za sobom i smanjenje ovrhe na plaći, a što će se odraziti i na mogućnost naplate tražbina od strane ovrhovoditelja.
PRISTUP
OVRŠNI ZAKON I OVRHA NA PLAĆI I DRUGIM STALNIM I POVREMENIM NOVČANIM DAVANJIMA
Obveznici revizije za tekuću godinu trebaju izabrati reviziju najkasnije do kraja mjeseca rujna. Odluku o reviziji donosi skupština društva. Obveza revizije određuje se prema ustroju društva, svoti prihoda iskazanih u računu dobitka i gubitka prethodne (2008.) godine odnosno djelatnosti kojom se društvo bavi. Društvo ustrojeno kao d.d. u pravilu ima obvezu revizije, a d.o.o. i komanditno društvo imaju obvezu revizije ako im je godišnji prihod u protekloj godini veći od 30 milijuna kuna.
Na svojoj redovitoj mjesečnoj sjednici Odbor je raspravljao o klasifikaciji izdanih prava, konsolidaciji, prekidu poslovanja, ugovorima o osiguranju, obvezama – amandmanu na MRS 37, obvezama prema zaposlenicima, objavama povezanih društava, priznavanju prihoda te tehničkom planu i godišnjim poboljšanjima standarda. U nastavku će se podrobnije prikazati zaključci doneseni na temelju rasprave o klasifikaciji izdanih prava, konsolidaciji, obvezama – amandmanu na MRS 37 – Neizvjesna imovina, neizvjesne obveze i rezerviranja i amandmanu na MSFI 5 – Prekid poslovanja.
Klasifikacija izdanih prava
Konsolidacija
Obveze – amandman na MRS 37 – Neizvjesna imovina, neizvjesne obveze i rezerviranja
Solventnosti se procjenjuje na temelju više različitih pokazatelja koji nisu povezani u jedan izraz. Ima primjera da je od većeg broja pokazatelja napravljena tablica za procjenu solventnosti. No, problem kod takvih modela je što je intenzitet utjecaja svakog pokazatelja i sam izbor pokazatelja intuitivan te nije znanstveno dokazan. Ipak, u nedostatku boljih modela, koriste se intuitivno ili iskustveno napravljeni modeli za procjenu solventnosti. U članku se obrazlažu bitni pokazatelji.
Uvod
Solventnost i likvidnost
Financijski izvještaji kao izvor podataka za pokazatelje solventnosti i likvidnosti
Strukturni pokazatelji solventnosti
Dinamički pokazatelji solventnosti
Pokazatelji aktivnosti i likvidnosti koji pomažu u procjeni solventnosti
Donošenjem posebnog Zakona o uskladištenju i skladišnici za žitarice i industrijsko bilje (Nar. nov., br. 79/09.) financiranje poljoprivredne proizvodnje u Hrvatskoj dobilo je novu dimenziju. Stvoreno je kvalitetnije okruženje za dobivanje kredita za obrtna sredstva koristeći kolateral u obliku zaloga nad proizvedenim dobrima koja su uskladištena kod ovlaštenog skladištara. Za banke bi sada kratkoročno kreditiranje poljoprivrede trebalo biti sigurnije i privlačnije jer Zakon postavlja nekoliko razina sigurnosti koje vjerovniku jamče postojanost kolaterala, a koje prije nisu bile uređene. Autor u ovom članku piše o financijskom i ekonomskom značenju skladišnice s motrišta poljoprivrednika.
Razlozi uvođenja koncepta skladišnice u Hrvatskoj
Uloga koncepta
Kako koncept skladišnice funkcionira u praksi
Skladišnica s financijskog i marketinškog motrišta
Vizija, a potom inicijativa i operativna provedba uvođenja (implementacije) Jedinstvenog euro platnog područja poznatog kao SEPA (Single Euro Payments Area) „kreirana“ je već pomalo davne 2000. na Lisabonskom procesu, kao rezultat akcijskog i razvojnog plana EU, s ciljem postizanja najdinamičnijeg i najkonkurentnijeg gospodarstva na svijetu. Plan za razdoblje do 2010. usvojilo je Europsko vijeće u Lisabonu u travnju 2000., u okviru kojeg je posebno usvojen FSAP (Financial Services Action Plan) kojim je trasirana SEPA. Europska komisija potpomognuta Europskom središnjom bankom (ECB) uspostavila je pravni okvir u vidu Direktive za usluge platnog prometa (The Payment Services Directive), kojom se uređuju usluge platnog prometa i pružatelji usluga platnog prometa.U skladu sa zaključcima Lisabonskog procesa, integracija platnog prometa u eurozoni svih nacionalnih platno-prometnih sustava glavni je preduvjet za realizaciju usvojene vizije. SEPA je, prema tome, nužan korak prema uspostavi i jačanju europskog gospodarstva kao cjeline. Autori se u članku osvrću i na potrebu prilagodbe našega platnog sustava SEPA-i.
Pristup
Subjekti koji su zainteresirani za sepa-u
Značenje SEPA projekta za potrošače, trgovce, tvrtke, banke i pružatelje usluga platnog prometa
Izvješće o napretku SEPA-e
Prilagodba domaćeg platnog sustava europskom platnom sustavu
Zakon o javno-privatnom partnerstvu objavljen je u Narodnim novinama, br. 129/08. od 7. studenog 2008. (dalje: Zakon o JPP-u ili ZJPP). U tom je zakonu bilo predviđeno da će se donijeti četiri posebne uredbe za provedbu tog zakona, i to u roku od 90 dana od njegova stupanja na snagu. Uredbe su trebale biti objavljene do 15. veljače 2009., a objavljene su nakon 180 dana, i to u Narodnim novinama, br. 56. od 13. svibnja 2009. te su stupile na snagu 21. svibnja 2009. Ove se uredbe odnose i na sklapanje onih koncesija koje sadržavaju obilježja javno-privatnog partnerstva, tako da će u takvim slučajevima, osim postupka predviđenog u Zakonu o koncesijama (Nar. nov., br. 125/09. od 29. rujna 2009., dalje: ZK), njihovo odobravanje biti također podvrgnuto i postupku predviđenom ovim uredbama.1 Što su donijele Uredbe o JPP-u i koliko će ohrabriti privatne investitore, možete zaključili kad pročitate ovaj članak.
Uredba o kriterijima ocjene i odobravanja projekata JPP
Jedno od temeljnih pravila oporezivanja prometa nekretnina temelji se na razlikovanju tzv. „starih“ i „novih“ nekretnina te poreznom položaju prodavatelja. No za sveobuhvatno poznavanje i određivanje poreznog položaja prometa nekretnina nije dovoljno poznavati samo propise o PDV-u te Zakon o porezu na promet nekretnina nego i mnoge druge kako porezne tako i pravne propise. Opširnije o poreznom položaju kod prenamjene nekretnine, unosa u imovinu društva i drugim specifičnim poreznim situacijama u prometu nekretnina, uvažavajući promjenu stope PDV-a na 23% od 1. kolovoza 2009., može se pročitati u nastavku članka.
Od 1. siječnja 2009. u primjeni je novi Opći porezni zakon koji je uvjetovao izradu nove metodologije rada u provedbi ovršnih i drugih radnji radi prisilne naplate poreznog duga koju provodi Porezna uprava. Poreznim rješenjem, kojim se utvrđuje porezni dug na temelju zakona što uređuju pojedinu vrstu poreza, porezno tijelo prisilno od dužnika – pravnih i fizičkih osoba te građana naplaćuje poreze i ostala javna davanja o kojim vodi analitičku evidenciju. U uvjetima gospodarske krize, otežanih uvjeta privređivanja te nelikvidnosti, porezni obveznici nad kojima se provodi ovršni postupak mogu podnijeti pisani zahtjev kojim traže plaćanje u obrocima do 10 mjeseci ili odgodu naplate poreznog duga do najdulje 6 mjeseci.Više o navedenom pročitajte u nastavku članka.
UVOD
OBLICI PROVEDBE OVRHE
DONOŠENJE RJEŠENJA O OVRSI PLJENIDBOM NOVČANIH SREDSTAVA – BLOKADA ŽIRO-RAČUNA
ODGODA OVRHE POREZNOG DUGA
MIŠLJENJE POREZNE UPRAVE KOJIM SE ODBIJA ILI PRIHVAĆA ZAHTJEV ZA ODGODU OVRHE ILI OBROČNIM PLAĆANJEM POREZNOG DUGA
DONOŠENJE RJEŠENJA O OVRSI PLJENIDBOM NOVČANIH TRAŽBINA OVRŠENIKA – ZABRANA NA PLAĆU
IZNIMNI SLUČAJEVI KAD JE MOGUĆE OTPISATI DOSPJELO POREZNO DUGOVANJE
ODGODA NAPLATE POREZNOG DUGA U SLUČAJU POKRETANJA UPRAVNOG SPORA
Autor: Mr. sc. Mirjana MAHOVIĆ KOMLJENOVIĆ, dipl. oec.
Iako je riječ o promjeni stope PDV-a za samo jedan postotni bod, za „struku“ odnosno porezne i računovodstvene radnike, informatičare, pa i mnoge druge to je značilo mnogo prilagodba i promjena kako bi već 1. kolovoza 2009., odnosno s prvim danom stupanja na snagu nove stope PDV-a od 23%, sve moglo funkcionirati. Osim promjene stope PDV-a na samome računu, tu su i nove porezne knjige i evidencije, novi obrazac PDV te, najbitnije, saznanje o tome kako primijeniti ispravnu stopu PDV-a u nekim specifičnim poreznim situacijama u prijelaznom razdoblju. O tome smo opširno pisali u SEPARATU – prilog časopisa RRiF, br. 8/09., a u nastavku ističemo samo neke porezne situacije.
UVOD
RJEŠENJA ZA NEKE POREZNE SITUACIJE
O ČEMU OBRTNICI – „DOHODAŠI“ TREBAJU VODITI BRIGU
NOVE POREZNE KNJIGE, EVIDENCIJE I IZVJEŠĆA
ZALJUČAK
Autor: Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
Donesena je nova uredba u području deviznog poslovanja. S početkom njezine primjene ne mijenja se dosadašnje devizno poslovanje. Detaljnije o tome pročitajte u RRiF-u br. 1/09. str. 252.
Umjetnici su posebna skupina poreznih obveznika i osiguranika u mirovinskom i zdravstvenom osiguranju. To su u načelu autori koji ostvaruju primitke obavljanjem umjetničke djelatnosti. U poreznom sustavu i sustavu socijalnih osiguranja jednim su dijelom izjednačeni s ostalim poreznim obveznicima i osiguranicima, ali za njih su ipak propisane i određene specifičnosti po kojima se razlikuju od ostalih poreznih obveznika i osiguranika. U ovom se članku cjelovito piše o njihovu položaju u poreznom sustavu i u sustavu socijalnog osiguranja ističući sve sličnosti i razlike u odnosu na ostale porezne obveznike i osiguranike u zemlji.
UVOD
UMJETNICI U SUSTAVU SOCIJALNOG OSIGURANJA
KAKO UMJETNICI PLAĆAJU POREZE I DOPRINOSE
SOCIJALNI I POREZNI STATUS UMJETNIKA KOJIMA SE DOPRINOSI PLAĆAJU NA TERET PRORAČUNA RH
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
U nastavku prikazujemo pregled slučajeva iz sudske prakse koji se odnose na teret dokazivanja u radnom sporu, otkaznom roku te vraćanju radnika na posao.
UVOD
TERET DOKAZIVANJA
OTKAZNI ROK
VRAĆANJE RADNIKA NA POSAO U SLUČAJU NEDOPUŠTENOG OTKAZA
Primjeren pregled društva, tzv. due diligence, u osnovi se provodi s ciljem procjene vrijednosti trgovačkog društva. Najčešće se provodi pri odlučivanju o kupnji udjela ili dionica u tom društvu. Različiti su fokusi pregleda, ali poslovni, financijski i pravni pregled jednostavno su nezaobilazni hoće li se steći imalo utemeljena ocjena vrijednosti društva ili poduzeća. U ovom članku ograničili smo se na pravni pregled kojemu je moguće dodati i druge elemente – fiskalne, kompeticijske i sl.
Članovi u pravilu ne odgovaraju za obveze vjerovnicima. Iznimka je odgovornost koja se temelji na tome da članovi zlorabe okolnost da po zakonu ne odgovaraju za obveze društva. Navode se slučajevi u kojima članovi odgovaraju za spomenute obveze.Analiziraju se pretpostavke za odgovornosti i pravna narav odgovornosti. Polazeći od toga da je riječ o odgovornosti za tuđu, a ne za svoju obvezu, zauzima se stajalište da na tu odgovornost treba primijeniti pravila koja važe za odgovornost solidarnih jamaca za obveze. Na to se primjenjuju odredbe Zakona o obveznim odnosima o solidarnim jamcima. Člana društva koji odgovara za obveze treba smatrati solidarnim jamcem za obvezu društva. Do te odgovornosti dolazi na temelju zakona pa je društvo i njegov član ne mogu isključiti ni ograničiti osim sporazumno s pojedinim vjerovnikom u pogledu odgovornosti za obvezu prema njemu.
Općenito o odgovornosti za obveze društva na temelju zakona
Proboj odgovornosti kod društava kapitala
Općenito o (ne)odgovornosti članova za obveze društva kapitala
Najnovija je financijska i gospodarska kriza nažalost jasno pokazala da između financijskog sustava i socijalne pravednosti nastaje sve dublji jaz. Da bi se mogla razumjeti socijalna pravednosti u gospodarstvu i društvu, trebalo bi se pozabaviti pitanjem socijalne pravednosti.Pravednost je fenomen podložan emocijama. S obzirom na povijesnu, gospodarsku, sociološku i političku okolinu teško je naći model, koji služi u operativne svrhe, kojim bi se postigao cilj socijalne pravednosti, ponajprije u raspodjeli dohotka. Više o tome u nastavku članka.
UVOD
GOSPODARSKI RAZVITAK I SOCIJALNA PRAVEDNOST U ZEMLJAMA U RAZVOJU
GOSPODARSKA I FINANCIJSKA KRIZA U RAZVIJENIM ZEMLJAMA – PSIHOLOŠKA MOTRIŠTA I IZBOR PRIMJERENIH INSTRUMENATA GOSPODARSKE POLITIKE