S računovodstvenog je motrišta promidžba nesporno trošak tekućeg razdoblja i porezno priznani izdatak. Troškovi promidžbe poistovjećuju se katkad s darovanjima prigodom pojedinih blagdana ili obljetnica trgovačkog društva, kada se teško može razlikovati od reprezentacije. Troškovi reprezentacije su različiti tipovi troškova koji se pojavljuju pri konzumaciji, čašćenju ili nekom drugom obliku ugošćavanja poslovnih partnera pri sklapanju poslova, na proslavama ili nekim drugim prigodama. Reprezentacija se djelomično priznaje kao rashod u smislu poreza na dobitak. U ovom članku autor razmatra razne oblike troškova promidžbe i reprezentacije te njihovo porezno i knjigovodstveno motrište.
Troškovi promidžbe, reprezentacije i darivanja dopušteni su
Jedno od osnovnih računovodstvenih zahtjeva koje proizlazi iz računovodstvenih standarda nalaže iskazivanje imovine po fer vrijednosti. Svođenje imovine na fer vrijednost rezultira povećanjem ili smanjenjem vrijednosti imovine, odnosno povećanjem rashoda ili prihoda. Pritom rashodi nastali s osnove svođenja imovine na fer vrijednost nisu uvijek porezno priznati. Kako postupiti pri svođenju potraživanja na fer vrijednost, odnosno kako evidentirati vrijednosna usklađenja i otpis potraživanja od kupaca u knjigovodstvu, te kakav je porezni položaj takvih vrijednosnih usklađenja i otpisa, opširnije pročitajte u nastavku članka.
Obveza provedbe vrijednosnog usklađenja
Knjigovodstveno evidentiranje vrijednosnog usklađenja i otpisa potraživanja od kupaca
Porezni položaj vrijednosnog usklađenja i otpisa potraživanja od kupaca
Zaključak
Autor: Mr. sc. Katarina HORVAT JURJEC, dipl. oec. i ovl. rač.
Godišnji popis imovine i obveza jedan je od nužnih uvjeta kako bi temeljni financijski izvještaji bili realni i objektivni te kako bi korisnici na temelju takvih izvještaja donosili primjerene poslovne odluke. Iz toga razloga Zakon o računovodstvu i Opći porezni zakon propisuju obvezu provedbe popisa. Jednako je tako i zahtjevima HSFI i MSFI uređeno da financijski izvještaji moraju fer i istinito prezentirati financijski položaj i uspješnost trgovačkog društva, a to je moguće jedino ako knjigovodstveno stanje odgovara stvarnom stanju. Što pri popisivanju imovine i obveza treba imati na umu, pročitajte u nastavku članka. O porezno dopuštenim razinama kala, rasipa, loma, kvara i tehnološkog manjka pročitajte u sljedećem broju RRiF-a.
Obveza provedbe godišnjeg popisa (inventure)
Redovit i izvanredan popis (inventura)
Organizacija popisa (inventure)
Popisno povjerenstvo i plan popisa
Provedba godišnjeg popisa
Elaborat o obavljenom godišnjem popisu
Odlučivanje o popisnim razlikama
Zaključak
Autor: Mr. sc. Katarina HORVAT JURJEC, dipl. oec. i ovl. rač.
Građevinski objekti i pripadajuća zemljišta u velikim trgovačkim društvima čine znatan dio imovine pa je nastanak troškova uređenja okoliša u tim društvima učestala pojava. Autorica u članku obrazlaže računovodstveno praćenje troškova uređenja okoliša koji nastaju kod izgradnje putova, kanala, parkirališta, ograda, sadnje drveća i drugog ukrasnog bilja na zelenim površinama, uzimajući pritom u obzir i porezno motrište takvih izdataka.
Uvod
Ulaganja u putove i ceste, parkirališta, ograde, kanale i sl.
Ulaganja u sadnju cvijeća i drugoga ukrasnog bilja
Obavljanje djelatnosti sa zakupljenom, unajmljenom imovinom od drugih poduzetnika (fizičkih osoba) ili pak pribavljanje imovine putem leasinga dio su redovitih poslovnih aktivnosti većine poduzetnika. Zakup, najam i leasing razlikuju se u računovodstvenom evidentiranju kao i poreznom motrištu. U članku je dan osvrt i na troškove održavanja unajmljene imovine te na ulaganje u tuđu imovinu – kao nematerijalnu dugotrajnu imovinu.
Osnivanje vlastitoga trgovačkog društva pruža priliku za samozapošljavanje, ali i zapošljavanje drugih, čime se pokreće gospodarska aktivnost. Iako poduzetnička aktivnost nosi brojne rizike i neizvjesnost, ona pruža i brojne prednosti, a najbitnija je da o uspjehu odlučuje sam poduzetnik svojim radom i zalaganjem. Što treba znati prije nego što se upustite u avanturu osnivanja vlastitog društva, pročitajte u nastavku članka.
U sadržaju članka opisani su postupci knjiženja vezani uz događaje nastale uz primjenu valutne klauzule. Zatim su opisani obračuni i knjiženja troškova službenih putovanja.
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Ustanove prate poslovne događaje u svojim računovodstvima. One su gdjekoji put u dvojbi oko toga koje računovodstvo moraju voditi: poduzetničko, neprofitno ili proračunsko. O tim dvojbama pišemo u ovom članku.
Uvod
Temeljne odredbe o ustanovama
Porez na dobitak
Računovodstvo
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Imovina jesu resursi koje neprofitna pravna osoba kontrolira kao rezultat prošlih događaja i od kojih u budućnosti očekuje koristi u obavljanju djelatnosti. Vrijednost dugotrajne imovine postupno se smanjuje i s te joj se osnove smanjuje nabavna/procijenjena vrijednost. Obveznici primjene Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija obvezni su pri smanjenju vrijednosti dugotrajne imovine provoditi obračun amortizacije odnosno otpis (ispravak) vrijednosti u skladu s popisom stopa amortizacije dugotrajne imovine koji je sastavni dio navedene Uredbe.
Dugotrajna imovina
Amortizacija ili ispravak vrijednosti
Donacija povezane s dugotrajnom nefinancijskom imovinom
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Sastaviti konačni obračun plaće pri zadnjoj isplati u godini nije samo mogućnost nego i obveza poslodavca. To je obveza ako plaće nisu redovito isplaćivane u tijeku poreznog razdoblja (godine) radnicima koji su u cijeloj 2009. bili zaposleni i radili kod poslodavca, a u 2009. nisu mijenjali prebivalište odnosno uobičajeno boravište između mjesta i gradova u kojima je propisano plaćanje prireza. No poslodavac može, iako nije obvezan, sastaviti konačni obračun poreza i prireza iz plaća i ako su plaće redovito isplaćivane, ali u nejednakim svotama, što je u pojedinim mjesecima dovelo do većeg opterećenja porezom na dohodak i prirezom. Opširnije o obvezi, razlozima i načinu sastavljanja konačnog obračuna poreza iz plaća za 2009., pišemo u ovom članku.
Obveza sastavljanja konačnog obračuna plaće
Razlozi zbog kojih je propisana obveza sastavljanja konačnog obračuna poreza iz plaće
Kada poslodavac može, ali nije obvezan sastaviti godišnji obračun poreza na dohodak i prireza iz plaće
Porezni razredi i porezne stope koje se primjenjuju kod konačnog obračuna plaće za 2009.
Sastavljanje konačnog obračuna
Korisno je sastaviti konačni obračun plaće i kada to poslodavac nije obvezan učiniti
Obveza dostavljanja podataka o porezno priznatim premijama osiguranja
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Ulaganja se u dionice kao dio ulaganja u financijsku imovinu smatraju jednim od uzroka sadašnje svjetske financijske krize koja je zahvatila i Hrvatsku te postaju zanimljiva za brojne ulagače u nas. Autor u ovom članku piše o načinu revizije ulaganja u dionice koje se drže za trgovanje odnosno koje su raspoložive za prodaju. Ta podjela dionica ima različite učinke na bilancu odnosno račun dobitka i gubitka, kao što pojašnjava autor u ovom članku.
Uvod
Ciljevi revizije ulaganja u dionice za trgovanje i dionice raspoložive za prodaju
Kriteriji revizije ulaganja u dionice za trgovanje i dionice raspoložive za prodaju
Metode revizije ulaganja u dionice za trgovanje i dionice raspoložive za prodaju
Na svojoj je redovitoj sjednici, održanoj u Londonu od 14. do 18. rujna 2009., Odbor za međunarodne računovodstvene standarde (u nastavku IASB) raspravljao o:
financijskoj krizi: o prestanku priznavanja, financijskim instrumentima: zamjeni za MRS 39, klasifikaciji izdanih prava
konceptualnom okviru standarda
financijskim instrumentima s obilježjima glavnice
prezentiranju financijskih izvještaja
ugovorima o osiguranju
najmovima
obvezama: amandmanu na MRS 37
obvezama prema zaposlenicima
objavljivanju povezanih stranaka
priznavanju prihoda.
U nastavku će se podrobnije prikazati tijek rasprave i doneseni zaključci o priznavanju prihoda i prezentiranju financijskih izvještaja.
U okviru vijesti iz Europske unije predočena su stajališta Europske komisije i to: Ukazivanje na netransparentnost naknada bankama, preporuka za sastavljanje računa za plin i struju, revizija direktive o prospektu, problematični proračunski manjkovi, protiv lažnih marketinških poruka o prehrambenim proizvodima, jedinstveni elektronički sustav naplate cestarina, te drugo.
Operativno planiranje je posao koji se redovito pojavljuje svake godine u isto doba i sa istom svrhom i razlogom. To je sjajna prilika za detaljnu „inventuru“ kompletnog poslovanja u protekloj godini, i to znatno prije bilo koje službene analize (koje se obično rade po završetku poslovne godine). S obzirom na to da sve planirane aktivnosti za sljedeću godinu moraju biti u potpunosti dovršene najkasnije mjesec dana prije završetka stare, jasno je da je ono zapravo i proces predviđanja i procjene ovogodišnjih rezultata. Planiranje se temelji na matematičkim proračunima, međutim bilo bi potpuno pogrešno shvatiti ga tako jednostrano. S druge strane, ono se mora oslanjati i na osjećaje i instinkt. Dakle, svatko tko sudjeluje u bilo kojem dijelu poslovnog planiranja mora planove i promišljati, mora realno i objektivno sagledati stvarnu situaciju i realne prilike koje se očekuju sljedeće godine. U procjeni prodaje to je najteže, a na tome počiva cijeli proračun – društvo.
Krizna se godina 2009. polako bliži kraju. Pesimisti (ili realisti?) sljedeću 2010. godinu predviđaju još težom dok optimisti vjeruju da je najgore prošlo. Bilo kako bilo, treba se dobro pripremiti. Zadnje tromjesečje poslovne godine je razdoblje kad bi društvo trebalo planirati sljedeću godinu, uključujući izmjene i poboljšanja u poslovanju na temelju dosadašnjih ostvarenih rezultata. U 2010. je naglasak na planiranju veći nego ikad. Zašto? Upravo zbog neizvjesnosti razdoblja koje je pred nama bitno je planirati što će i kako trgovačko društvo raditi, a ne samo reagirati na promjene.
Mali i srednji poduzetnici često se u praksi susreću s potrebom izrade projekcije financijskih izvješća. Ta potreba nastaje iz najmanje dva razloga: prvo, u postupku podnošenja kreditnih zahtjeva kreditor često, u okviru kreditne dokumentacije, propisuje obvezu izrade projekcije financijskih izvješća i, drugo, poduzetnikovo poslovno okruženje, kod ugovaranja većih poslova, nameće potrebu iskazivanja brojčanih pokazatelja učinaka određenog posla prije njegova konačnog zaključenja, a koji se sublimira u projekciji financijskih izvješća. Projekcija financijskih izvješća bitna je i jer se njome utvrđuje potreba za dodatnim kratkoročnim izvorima financiranja. U ovom će se članku predočiti jednostavna metoda izrade projekcije financijskih izvješća.
Pretpostavke za izradu projekcije financijskih izvješća
Projekcija poslovnih politika i elemenata poslovnog rezultata
Trgovačka društva u svom životnom vijeku često imaju uspone i padove, razdoblja dobrog i lošeg poslovanja, odnosno krizna razdoblja koja često završavaju financijskim slomom (bankrotom). Važna pretpostavka preživljavanja i ozdravljenja društva je izrada i implementacija Programa financijskog restrukturiranja i sanacije društva. U praksi se koriste različite metodologije i sadržaji za izradu i implementaciju Programa financijskog restrukturiranja i sanacije društva ovisno o vrsti i svojstvima financijske krize. U ovom je članku dana jedna moguća metodologija i sadržaj Programa financijskog restrukturiranja i sanacije društva koji se temelji na teorijskim spoznajama i praktičnim iskustvima.
Uvod
Analiza i ocjena financijskog stanja i financijskog neuspjeha trgovačkog društva
Mjere za restrukturiranje i sanaciju društva
Financijski učinci mjera restrukturiranja i sanacije
Plan provedbe programa financijskog restrukturiranja i sanacije društva
Zaključak
Autori: Prof. dr. sc. Ivan MARKOVIĆ Ivana TOMAS, dipl. oec.
Hrvatska oporezuje imovinu svojih građana putem poreza na promet nekretnina, poreza na kuće za odmor, poreza na korištenje javnih površina, poreza na tvrtku ili naziv te poreza na vozila i plovila. Imovina se u Hrvatskoj tereti i putem komunalne naknade i doprinosa. Uspoređujući udio od oporezivanja imovine u odnosu na ukupne porezne prihode, vidljivo je da u usporedbi sa zemljama Europske unije i regije Hrvatska zapravo prednjači u oporezivanju imovine. U razdoblju od 2002. do 2008. prihodi od oporezivanja svih oblika imovine činili su prosječno 5,9% ukupnih poreznih prihoda konsolidirane države. U 2008. je udio navedenih prihoda bio čak 6,9% u ukupnim poreznim prihodima. U europskim OECD zemljama prosječni udio poreza na imovinu iznosi 4,8%, a u zemljama regije 3,18%. Odgovor na pitanje treba li u Hrvatskoj uvoditi dodatni porez na imovinu (koju, koje vrijednosti itd.) možete dobiti kad pročitate ovaj članak.
U uvjetima gospodarske krize i smanjenja likvidnosti, poslovni subjekti često svoja potraživanja i obveze nastoje namiriti obračunskim putem bez uporabe novca, a što se obavlja kompenzacijom, asignacijom, preuzimanjem duga te cesijom ili ustupanjem potraživanja. Tako je i odredbama Općega poreznog zakona, čije izmijenjene odredbe od 1. siječnja 2009. u svom poslovanju obvezno primjenjuju pravne i fizičke osobe, u naš porezni sustav uveden institut prava na ustupanje, zaloga te pljenidbe potraživanja što ih porezni obveznici imaju prema poreznom tijelu. Temeljem pisanog ugovora o ustupu (cesiji), porezni obveznik – trgovačko društvo ili obrtnik može ustupiti svoje potraživanje s naslova poreza nekoj drugoj pravnoj ili fizičkoj osobi. Pisani je ugovor o ustupu obvezujući za porezno tijelo, osim ako se nad ustupateljem ne provodi ovršni postupak. Osoba kojoj se ustupa pravo na potraživanje može biti fizička ili pravna i ne mora biti porezni obveznik. U nastavku članka pročitajte koje elemente treba sadržavati ugovor o ustupu potraživanja, koje postupke poduzima ovlašteni službenik Porezne uprave nakon zaprimanja ugovora te u kojem iznimnom slučaju dostavljeni ugovor nije obvezujući za porezno tijelo.
Uvod
Pojam i osnovna obilježja porezno-dužničkog odnosa
Podmirenje obveza za poreznog dužnika od treće osobe i solidarnog dužnika
Ustup prava na povrat poreza iz porezno-dužničkog odnosa
Postupci koje provodi službenik u ispostavi Porezne uprave nakon zaprimanja ugovora o ustupu
Donošenje izjave o prijeboju i rješenja kojim se odobrava povrat poreza od strane Porezne uprave
Zaključak
Autor: Mr. sc. Mirjana MAHOVIĆ KOMLJENOVIĆ, dipl. oec.
Zakon o trošarinama objavljen je u Nar. nov., br. 83. od 15. srpnja 2009., a stupa na snagu 1. siječnja 2010. Predmetnim je zakonom usklađen trošarinski porezni sustav oporezivanja u RH s pravnom stečevinom EU, a primjenjuje se na energente (uključujući prirodni plin, ugljen i koks) i električnu energiju, alkohol i alkoholna pića te duhanske proizvode. Novim Zakonom o trošarinama nije obuhvaćeno oporezivanje posebnim porezom na kavu, bezalkoholna pića, luksuzne proizvode, osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove. O oporezivanju posebnim porezom na kavu i bezalkoholna pića pišemo u ovom broju časopisa RRiF, a o luksuznim se proizvodima može pročitati u RRiF-u br. 8/09., str. 88. Oporezivanje posebnim porezom na osobne automobile, plovila i zrakoplove obrađeno je u časopisima RRiF, br. 8/09 – PRILOG, str. 32., i PiP, br. 9/09., str. 8. Opširnije o tome što donosi novi Zakon o trošarinama piše u nastavku naša suradnica iz Središnjeg ureda – Carinske uprave.
Uvod
Novi instituti trošarinskog prava
Prijava za upis u registar trošarinskih obveznika
Kretanje trošarinskih proizvoda kroz sustav odgode plaćanja trošarine
Isprave koje prate trošarinske proizvode
Obveznici plaćanja trošarine
Nastanak obveze obračunavanja trošarine
Plaćanje trošarine
Obračuni trošarine i izvješća
Evidencije koje vodi trošarinski obveznik
Povrat plaćene trošarine
Trošarinsko oslobođenje
Nadzor nad obračunavanjem i plaćanjem trošarine
Osnovne izmjene vezane za oporezivanje trošarinskih proizvoda
Oporezivanje proizvoda posebnim porezima (trošarinama, akcizama) u hrvatskom poreznom sustavu zauzima bitno mjesto, i to ne samo zbog visokih svota koje opterećuju prodajne cijene te povećavaju osnovicu za PDV nego i zbog dosta čestih promjena. Posebni porez na bezalkoholna pića jedan je od poreza iz navedene skupine koji od svih proizvoda koji se oporezuju posebnim porezima zauzima posljednje mjesto u strukturi prihoda Državnog proračuna. Od 1. siječnja 2010. primjenjuje se novi Zakon o trošarinama (Nar. nov., br. 83/09.), međutim odnosi se samo na oporezivanje alkohola i alkoholnih pića, piva, duhanskih proizvoda i energenata. Kako oporezivanje bezalkoholnih pića posebnim porezom nije obuhvaćeno novim Zakonom o trošarinama, proizvođači i uvoznici bezalkoholnih pića će i nadalje primjenjivati važeći Zakon o posebnom porezu na bezalkoholna pića kao i ostale provedbene propise iz tog područja. Tko su porezni obveznici obračunavanja i plaćanja ovog posebnog poreza i koje su posebnosti u obračunu, može se pročitati u nastavku članka.
Zakonski okvir – propisi koji uređuju oporezivanje posebnim porezom na bezalkoholna pića
Prikaz bitnijih stajališta Ministarstva financija – Carinska uprava u vezi s oporezivanjem posebnim porezom na bezalkoholna pića
Što je predmet oporezivanja, tko su obveznici obračunavanja poreza, visina posebnog poreza na bezalkoholna pića, oslobođenja
Obračunavanje i plaćanje posebnog poreza kod uvoznika
Obračunavanje posebnog poreza kod proizvođača
Izvješćivanje o plaćenom posebnom porezu
Autor: Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
Uvođenje markica za označavanje proizvoda u prometu u RH jedan je od oblika nadzora duhanskih proizvoda, alkohola i alkoholnih pića te brašna. Time se kvalitetnije prati promet robe te lakše i brže zamjećuju nezakoniti postupci. Zakonom o posebnom porezu na kavu te Pravilnikom o posebnom porezu na kavu i rukovanju markicama za kavu uređuju se prava i obveze obveznika posebnog poreza na kavu. Napominjemo da se od 1. siječnja 2010. primjenjuje novi Zakon o trošarinama (Nar. nov., br. 83/09.), no ne odnosi se na oporezivanje posebnim porezom na kavu. Posebni se porez na kavu i nadalje obračunava i plaća prema važećim propisima. Autorica u nastavku pojašnjava postupke oko pribavljanja, rukovanja i izvješćivanja o markicama za kavu, obračun i plaćanje posebnog poreza na kavu.
U postupku carinjenja robe i u postupku kojim se naknadno provjeravaju podatci iz carinskih deklaracija deklarant ima na raspolaganju različite metode i instrumente koji mu omogućuju ispravnu provedbu odnosno ispravno okončanje zahtijevanoga carinskog postupka. U ovome je članku napisano o kojim je metodama i instrumentima riječ.
Za fizičke osobe „dohodaše“ godišnji je popis – inventura jedna od zakonskih obveza kao i jedno od bitnih pripremnih radnji pri izradi godišnjeg obračuna zbog utvrđivanja stvarnog stanja pozicija imovine u odnosu na stanje iskazano u poslovnim knjigama jer iskazane razlike mogu bitno utjecati na dohodak fizičkih osoba. U ovom se članku upućuje na osobitosti, kako s poreznog tako i s knjigovodstvenog motrišta, na dopuštene i prekomjerne gubitke – manjkove na robi te zalihama koji se utvrđuju u godišnjem popisu fizičkih osoba. To su ujedno i pripremne radnje za izradu godišnjeg obračuna fizičkih osoba na obrascu DOH. Jednako tako fizičke osobe već sada trebaju voditi brigu o tome jesu li zadovoljile jedan ili više uvjeta za prelazak na sustav oporezivanja „dobitaša“, a ako nisu, na što mogu obratiti pozornost do kraja 2009. da i dalje ostanu „dohodaši“.
Uvod
Osobitosti provedbe godišnjeg popisa kod „dohodaša“ – što popisuju fizičke osobe
Odluke o dopuštenoj visini kala, rastepa, kvara i loma koje primjenjuju obrtničke djelatnosti
Postupanje s viškovima i manjkovima kod „dohodaša“
Kontrola propisanih uvjeta u vezi s prijelazom na „dobitaša“
Zaključak
Autor: Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
Pravilnik o posebnim uvjetima za obavljanje poslova direktne (izravne) prodaje putem zastupnika (Nar. nov., br. 102/09. – dalje: Pravilnik) kojim se propisuju uvjeti za obavljanje poslova izravne prodaje kao posebnog oblika trgovine na malo izvan prodavaonica stupio je na snagu 3. rujna 2009. Na ugovore koje trgovci sklapaju s potrošačima sami ili putem zastupnika kad svoje proizvode ili usluge prodaju na malo putem izravne prodaje, primjenjuju se odredbe Zakona o zaštiti potrošača (Nar. nov., br. 79/07., 125/08., 79/09. i 89/09. – dalje: ZoZP) o ugovorima sklopljenim izvan poslovnih prostorija trgovca. U ovom članku pišemo kako i pod kojim uvjetima propisanim odredbama novog Pravilnika, ZoZP-om, ali i drugim propisima, trgovci mogu obavljati izravnu prodaju svojih proizvoda/usluga putem zastupnika. O računovodstvu zastupničke prodaje i poreznim obvezama možete pročitati u časopisu RRiF, br. 6/08., str. 20.
Uvod
Općenito o direktnoj (izravnoj) prodaji
Odnos trgovca i zastupnika
Odnos zastupnika i trgovca prema potrošaču (kupcu)
Ugovori sklopljeni izvan poslovnih prostorija trgovca
Pitanje obveze izvješćivanja radnika o privremenoj nesposobnosti za rad učestalo se pojavljuje u praksi, pa u nastavku teksta dajemo prikaz jedne sudske odluke o tom pitanju. Uz to prikazujemo pregled slučajeva vezanih uz odgovornost poslodavca za štetu uzrokovanu radniku.
Uvod
Obveza obavješćivanja o privremenoj nesposobnosti za rad
Odgovornost poslodavca za štetu uzrokovanu radniku
Odgovornost poslodavca za štetu uzrokovanu radniku
Kupoprodaja s pridržajem prava vlasništva je takav ugovor o kupoprodaji s klauzulom da će prodavatelj zadržati pravo vlasništva na stvari i poslije predaje kupcu u samostalan posjed, sve dok kupac ne isplati cijenu u cijelosti. Je li to jedno od mogućih rješenja u smanjivanju rizika na gubitku tražbine, odlučit ćete kad pročitate ovaj članak.
Uvodne napomene
Stvarnopravno motrište klauzule kupoprodajnog ugovora o pridržaju prava vlasništva
U članku se daje dio pregleda zaključaka Zajedničkog povjerenstva za tumačenje Kolektivnog ugovora za djelatnost zdravstva i zdravstvenog osiguranja sa sjednica održanih u 2005., 2006., 2007. i 2008. U jednom od sljedećih brojeva časopisa objavit će se drugi dio tih zaključaka.
Elektronička i električna oprema koja je mogući otpad za zbrinjavanje prema Pravilniku o gospodarenju elektroničkim i električnim uređajima i opremom (Nar. nov. br. 74/07., 133/08.) i za koje su neke pravne i fizičke osobe dobile koncesiju kao ovlašteni skupljači... sabirni centri...