Kod iskazivanja prihoda i rashoda u proračunskom računovodstvu primjenjuje se modificirano računovodstveno načelo nastanka. Odstupanje od tog načela potrebno je u određenim okolnostima, osobito kad je riječ o pomoćima kod poslovanja s institucijama i tijelima EU-a.
Radi pojednostavljenja praćenja potrošnje tih sredstava, primjenjuje se ponekad i metoda pojednostavljenih troškova. O njezinoj primjeni i iskazivanju na knjigovodstvenim računima piše se u ovom članku.
1. Uvod
2. Iskazivanje prihoda od pomoći EU-a
3. Metoda pojednostavljenih troškova
4. Knjigovodstvene evidencije kod primjene metode pojednostavljenih troškova u programu Erasmus+
Računovodstveni propisi proračunskog sustava postavili su neka pravila provedbe popisa i načina iskazivanja popisnih razlika u poslovnim knjigama.
Tijekom 2017. godine nisu nastale promjene u proračunskom računovodstvenom sustavu koje bi utjecale na popis imovine i obveza u odnosu na onaj koji se obvezno proveo sa stanjem 31. prosinca 2016. godine. U ovom se članku podsjeća na popis imovine i obveza sa stanjem 31. prosinca 2017. godine.
Uvod
Rokovi i predmet popisa
Popis imovine i obveza
Usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stanjem utvrđenim popisom
Popisne razlike
Zaključak
Autori: Mr. sc. Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
S obzirom na to da se bliži rok predaje financijskih izvještaja za 2017. godinu, treba provjeriti podatke na knjigovodstvenim računima.
Osim podataka na računima, treba provjeriti i sustav knjiženja istovrsnih poslovnih promjena.
Od početka 2017. godine primjenjuje se nešto promijenjeni propis iz proračunskog računovodstva pa to treba uzeti u obzir pri kontrolama koje se provode. Neke od promjena odnose se i na račune bilančnih pozicija.
Uvod
Provjera pozicija
Naglasci iz uputa Ministarstva financija – Državne riznice
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Za 2017. godinu porezni obveznik treba predati obrazac PDV za prosinac 2017. (posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine) do 20. siječnja 2018. godine i u njemu treba provesti sva usklađenja i ispravke za 2017. godinu. Međutim, i proračunske osobe, tzv. mali porezni obveznici, u određenim situacijama trebaju se registrirati za potrebe PDV-a. Za njih to znači da trebaju iskazati obvezu PDV-a, ali nemaju pravo na pretporez kada stječu dobra iz Europske unije, pri uvozu dobara i na „inozemne“ usluge.
Kako proračunske osobe trebaju sastaviti obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine, može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Temeljne odredbe u vezi s oporezivanjem
Zaključak
Pripreme za sastavljanje obrasca PDV za prosinac 2017. godine
Zaključivanje poreznih i računovodstvenih knjiga i evidencija
Zaključak
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. vis. šk. i ovl. rač.
Svaka se godine nakon provedenih procedura usvoji državni proračuna za odgovarajuću godinu. To je učinjeno i za 2018. godinu. Na kojoj razini prihoda i rashoda je usvojen, što je bitno utjecala na proračunske svote, kakav je odraz procijenjenih ekonomskih kretanja na njihovo stvaranje i o nekim drugim osnovama na kojima je usvojen proračuna, može se pročitati u ovom članku.
Uz državni proračun svake se godine donosi zakon o izvršavanju državnog proračuna. Tim se zakonom uređuju određene posebnosti u izvršavanju proračuna, propisuju se izuzeća za koja je Zakonom o proračunu utvrđeno da će biti propisana zakonom o izvršavanju državnog proračuna za pojedinu godinu, te se omogućava izvršavanje proračuna u godini za koju je donesen.
Autorice u nastavku objašnjavaju najznačajnije odredbe zakona koji se odnosi na 2018. godinu, s naglaskom na one odredbe koje su se mijenjale u odnosu na prethodnu godinu.
Nije neobično da se krajem godine mijenja izvorno usvojen proračuna pa tako i proračun Republike Hrvatske. S obzirom na to da se on izvršava sve do kraja 2017. godine, u ovom članku autorice se osvrću na Izmjene i dopune Državnog proračuna za 2017. godinu i njima pripadajući zakon o njegovu izvršavanju.
Osvrt na promjene državnog proračuna za 2017. Godinu te zakona o izvršavanju državnog proračuna republike hrvatske za 2017. Godinu
Uvod
Prihodi državnog proračuna
Rashodi državnog proračuna
Procjena ukupnog manjka konsolidirane opće države
Izmjene i dopune Zakona o izvršavanju Državnog proračuna republike hrvatske za 2017. godinu
U listopadu ove godine objavljen je Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o polugodišnjem i godišnjem izvještaju o izvršenju proračun koji je na temelju Zakona o proračun donio ministar financija. Odredbe tog Pravilnika odnose se na izgled i sadržaj izvještaja o izvršenju državnog proračuna, proračuna jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave te financijskog plana izvanproračunskih korisnika. O sadržaju Pravilnika te o njegovim izmjenama i dopunama autorice pišu u ovom članku.
Uvod
Pravilnik o polugodišnjem i godišnjem izvještaju o izvršenju proračuna – izmjene i dopune
Kada se daje javni novac za financiranje programa i projekata udruga, propisan je način kako se odabire udruga kojoj će se ta sredstva dati, kako se ugovara to financiranje, kako se prati njihovo trošenje i još niz okolnosti. Iako se ovaj postupak doživljava kao složeni, autorica obrazlaže kako provesti pojednostavljeni postupak financiranja programa i projekata udruga.
Uvod
Transparentno raspolaganje javnim sredstvima na svim razinama
Javni natječaj za dodjelu sredstava svaki davatelj kreira samostalno
Primjena kriterija proporcionalnosti u praksi
Je li udruga „podobna“ za financiranje utvrđuje se uvidom u javno dostupne registre i evidencije
Model jednostavnoga javnog natječaja
Mogućnosti dodjele sredstavaizvan javnog natječaja
Korištenje javnih sredstava samo na temelju ugovora
Sustav javne nabave prepoznaje i izuzeća od primjene Zakona o javnoj nabavi. Ona su grupirana u opća izuzeća i posebna izuzeća. U članku se osvrće na izuzeća koja se odnose na javne naručitelje.
Uvod
Opća izuzeća od primjene ZJN 2016
Posebna izuzeća za javne naručitelje
Pravna zaštita i prekršajna odgovornost u odnosu na izuzeća od primjene ZJN 2016
Vlada Republike Hrvatske donijela je Zaključak kojim je prihvaćeno Objedinjeno godišnje izvješće o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru za 2016. godinu. Ona je njime zadužila pojedine institucije na provedbu određenih mjera s ciljem daljnjeg jačanja sustava unutarnjih kontrola.
Više o mjerama i o trenutačnom stanju razvoja sustava unutarnjih kontrola u javnom sektoru autori objašnjavaju u nastavku.
Uvod
Samoprocjena sustava – analiza Izjava o fiskalnoj odgovornosti
Unutarnja revizija
Stanje sustava unutarnjih kontrola prema izvješću Državnog ureda za reviziju
Mjere utvrđene Zaključkom Vlade Republike Hrvatske
Potpisan je novi Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike koji se primjenjuje od 1. studenog 2017. godine Njime se pretežito zadržavaju prava koja su bila ugovorena i do tog vremena važećim kolektivnim ugovorom uz neke promjene.
O tom novom Kolektivnom ugovoru, s osvrtom na neke različitosti u odnosu na prethodni te o nekim bitnim zadržanim odredbama, može se pročitati u ovom članku.
Uvod
Neke temeljne odredbe
Usporedba „starogA“ i „novogA“ kolektivnog ugovora
Pregled nekih prava iz KU-a iz 2017. godine
Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Usvojene su izmjene i dopune Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 123/17.). Najnovijim izmjenama Zakona uvedene su bitne novine u odnosu između predstavničkog i izvršnog tijela u postupku donošenja proračuna. Jednako tako razrađena su i nadopunjena postojeća zakonska rješenja u pogledu opoziva izvršnih čelnika, obnašanja vijećničke dužnosti, promjene načina obnašanja dužnosti nositelja izvršnih ovlasti, ustrojavanja upravnih tijela itd. U ovom ćemo članku nastojati u bitnim crtama upoznati čitatelje s najznačajnijim novinama koje su navedene zakonske izmjene donijele sustavu lokalne samouprave.
Uvod
Posljedice nedonošenja proračuna
Sloboda ustrojavanja upravnih tijela
Ovlasti povjerenika Vlade Republike Hrvatske
Prava članova predstavničkih tijela i općinskih načelnika, gradonačelnika i župana te njihovih zamjenika
Referendum za opoziv općinskog načelnika, gradonačelnika odnosno župana