Iako je računovodstveni propis koji uređuje proračunsko računovodstvo mijenjan tijekom 2016. godine, promjene koje se odnose na računski plan, pa time i na iskazivanje poslovnih promjena, primjenjuju se od 1. siječnja 2017. godine.
S obzirom na to, a da bi se olakšala primjena navedenih promjena, u ovom se članku, uz pregled izmjena i dopuna tog propisa, daje i niz praktičnih primjera kojima se one objašnjavaju.
1. Uvod
2. Promjene na potraživanjima i obvezama
3. Promjene u klasifikaciji prijenosa unutar sustava proračuna
4. Praćenje EU-ovih sredstava
5. Subvencije i pomoći zadrugama
6. Ispravak vrijednosti nefinancijske imovine
Autori: Mr. sc. Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec
Popis imovine i obveza krajem poslovne godine provodi se u svim računovodstvenim sustavima, a računovodstveni propisi proračunskog sustava postavili su neka pravila provedbe popisa i načina iskazivanja popisnih razlika u poslovnim knjigama.
Tijekom 2016. godine nisu nastale promjene u proračunskom računovodstvenom sustavu koje bi utjecale na računovodstveni sustav za 2016. godinu tako da nema ni razlika pri popisu u odnosu na onaj koji se obvezno proveo sa stanjem 31. prosinca 2015. godine. Stoga se u nastavku podsjeća na popis imovine i obveza sa stanjem 31. prosinca 2016. godine.
1. Uvod
2. Rokovi i predmet popisa
3. Popis imovine i obveza
4. Usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stanjem utvrđenim popisom
5. Popisne razlike
6. Zaključak
Autori: Mr. sc. Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
S obzirom na to da se u proračunskom sustavu većina financijskih izvještaja za 2016. godinu predaje do 1. veljače 2017., treba provjeriti podatke na knjigovodstvenim računima.
Provjera podataka iskazanih na knjigovodstvenim računima jedan je od oblika priprema za utvrđivanje rezultata poslovanja.
Osim podataka na računima, treba provjeriti i sustav knjiženja istovrsnih poslovnih promjena.
Iako se u 2016. godini promijenio računovodstveni propis koji je donio novine u način bilježenja nekih poslovnih promjena, on se u dijelu računskog plana počinje primjenjivati tek od 1. siječnja 2017. pa ne utječe na računovodstvene provjere za 2016. godinu. O tim je novinama pisano u zasebnom članku koji je sastavni dio ovog priloga.
1. Uvod
2. Provjera pozicija
3. Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Za 2016. godinu porezni obveznik treba za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine provesti sva usklađenja i ispravke za tu kalendarsku godinu. Za 2016. to znači da se obrazac PDV za prosinac 2016. treba predati do 20. siječnja 2017. godine i u njemu se trebaju provesti sva usklađenja i ispravci za 2016. godinu. Međutim, i proračunske osobe koje nisu obveznici PDV-a, odnosno nisu prešli prag isporuke u svoti od 230.000,00 kn, tzv. mali porezni obveznici, u određenim poreznim situacijama trebaju se registrirati za potrebe PDV-a. Za njih to znači da trebaju iskazati obvezu PDV-a, ali nemaju pravo na pretporez.
Kako trebaju sastaviti obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine proračunske osobe, može se pročitati u nastavku članka.
1. Uvod
2. Temeljne odredbe u vezi s oporezivanjem
3. Pripreme za sastavljanje obrasca PDV za prosinac 2016. godine
4. Zaključivanje poreznih i računovodstvenih knjiga i evidencija
5. Zaključak
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. vis. šk. i ovl. rač.
Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 24. studenog 2016. godine utvrdila je Konačni prijedlog Zakona o javnoj nabavi (dalje: KPZJN) te ga uputila Hrvatskom saboru na raspravu i usvajanje.
U novom sustavu javne nabave okvirni sporazum uređen je u dijelu kojim se uređuju tehnike i instrumenti za elektroničku i zbirnu nabavu. Uz naziv koji je ostao nepromijenjen, prepoznatljiv je sam tijek okvirnog sporazuma (uključivanje u javnu nabavu, sklapanje ugovora, izvršnost odluke o odabiru, rok mirovanja i dr), a ovim se člankom, uz objašnjenje novog uređenja, uspoređuje „stari“ okvirni sporazum s „novim“ okvirnim sporazumom.
S obzirom na poteškoće koje su se javile pri zaprimanju elektroničke ponude u odnosu na rad elektroničkog sustava, nadležno je ministarstvo donijelo naputak kojim se uređuju te poteškoće. Tim se naputkom uređuje postupanje pri nedostupnosti sustava, dok su procedura u slučaju prijave nedostupnosti i utvrđene nedostupnosti sustava objavljene na stranicama EOJN-a.
U članku se ukratko osvrće na taj naputak koji se primjenjuje od početka listopada 2016. godine.
U ovom je članku razrađena priroda mandata lokalnih dužnosnika, odnosno općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i njihovih zamjenika, od izbora i stupanja na dužnost, ovlasti i načina obnašanja dužnosti, pitanja nespojivosti, s posebnim naglaskom na prava za vrijeme obnašanja dužnosti, kao i prava nakon prestanka obnašanja dužnosti te pitanja odgovornosti lokalnih dužnosnika.
1. Uvod
2. Zakon o lokalnim izborima
3. Odnos izvršnog i predstavničkog tijela
4. Ovlasti izvršnog tijela
5. Odgovornost izvršnog tijela
6. Prestanak mandata po sili zakona
7. Nespojivost istodobnog obnašanja dužnosti
8. Prava po prestanku obnašanja dužnosti
Ako u lokalnoj jedinici ne bude u zakonom propisanom roku donesen proračun jedinice, Vlada Republike Hrvatske raspustit će predstavničko tijelo i razriješiti nositelja izvršnih ovlasti zajedno s njegovim zamjenikom, odnosno zamjenicima. U takvoj situaciju nastupaju okolnosti za imenovanje povjerenika Vlade Republike Hrvatske koji preuzima ovlasti predstavničkog i izvršnog tijela. Institut povjerenika omogućava da se do provedbe izbora i stupanja na dužnost novoizabranih članova predstavničkog tijela te općinskog načelnika, gradonačelnika odnosno župana i njihovih zamjenika osigura redovito funkcioniranje lokalne jedinice. U ovom će se članku objasniti uloga i ovlasti povjerenika Vlade Republike Hrvatske u lokalnim jedinicama u kojima nije donesen proračun.
1. Uvod
2. Institut povjerenika
3. (ne)donošenje proračuna
4. Uloga i ovlasti povjerenika
5. Pitanja iz prakse i odgovori
Sukob interesa državnih i lokalnih službenika uređen je posebnim zakonima. Njima ne samo da je uređeno kako se u tim okolnostima mora ponašati, što treba učiniti ako postoji mogućnost sukoba interesa nego se izvode i zaključci što mogu državni i lokalni službenici slobodno raditi uz svoj službenički posao.
U ovom se članku daje osvrt na sporna pitanja iz prakse o sukobu interesa državnih i lokalnih službenika i odgovornost za povredu službene dužnosti.
1. Uvod
2. Zakonska regulativa o sukobu interesa
3. Sporna pitanja i odgovori iz prakse
4. Odgovornost zbog povrede službene dužnosti
5. Izvodi iz rješenja službeničkih sudova
6. Zaključak
Poslove u državnim tijelima obavljaju državni službenici i namještenici. a radna mjesta na kojim oni rade mogu se popunjavati u skladu s pravilnikom o unutarnjem redu i prema usvojenom planu prijma u službu. No, od 2009. godine postoje ograničenja novog zapošljavanja državnih službenika i namještenika te novo zapošljavanje dopustivo je samo u određenim okolnostima. Pri zapošljavanju mora se koristiti instituti javnog natječaja i oglasa.
U ovom se članku, uz osvrt na ograničenja zapošljavanja, detaljno objašnjavaju radnje u postupku prije objave javnog natječaja i oglasa, uz novosti i preporuke za primjenu u praksi.
1. Uvod
2. Pravni i strateški okvir za zapošljavanje državnih službenika
3. Pretpostavke za novo zapošljavanje
4. Radnje u pojedinim fazama postupka prije objave javnog natječaja i oglasa
5. Zaključak