Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zemljišnim knjigama u travnju 2013., u Zakon o zemljišnim knjigama uveden je i čl. 84. a. Riječ je o pravilu kojim se u zemljišnoknjižno pravo uvodi nova vrsta zabilježbe – zabilježba pokretanja postupka pred sudom ili upravnim tijelom. U ovom članku autorica daje detaljna pojašnjenja o ovoj zabilježbi i njenim pravnim učincima. U prvom dijelu pojašnjava pretpostavke za upis zabilježbe pokretanja postupka dok u drugom dijelu daje detaljan pregled određenih postupaka za koje je moguće upisati zabilježbu pokretanja postupka.
1. Uvod
2. Pretpostavke za upis zabilježbe pokretanja postupka
Autor: Doc. dr. sc. Gabrijela MIHELČIĆ , dipl. iur.
Autor u ovome članku razmatra bitna pitanja vezana uz prijeboj u ovršnom postupku, kao postupku koji se provodi u cilju prisilnog namirenja ovrhovoditeljeve tražbine u slučajevima kada ovršenik odbija dobrovoljno ispuniti svoju obvezu. Zapravo su nerijetki postupci ovrhe u kojima ovršenik ističe (prigovorom prijeboja ili žalbom na rješenje o ovrsi) postojanje svoje tražbine u odnosu na ovrhovoditelja, po čijem je prijedlogu pokrenut ovršni postupak. U sudskoj se praksi često postavlja pitanje može li ovršenik u postupku koji je protiv njega pokrenuo ovrhovoditelj uspješno isticati prigovor navodeći da prema ovrhovoditelju ima dospjelu tražbinu koja udovoljava svim uvjetima za prijeboj ili da je već proveo izvansudski prijeboj s onim što ovrhovoditelj potražuje od njega.
1. O prijeboju
2. Građanskopravni prijeboj u ovršnom postupku (prigovor prijeboja)
3. Procesni prijeboj u ovršnom postupku (prigovor radi prebijanja)
4. Prijeboj u ovršnom postupku pred javnim bilježnikom
5. Prijeboj kod izvansudske ovrhe
6. Zaključak
Na temelju Zakona o upravljanju i raspolaganju imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske1, Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 17. listopada 2013. donijela Uredbu o darovanju nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, Uredbu o načinima raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske, Uredbu o metodama procjene tržišne vrijednosti, naknade za osnivanje prava služnosti na nekretninama u vlasništvu RH i Uredbu o mjerilima i kriterijima dodjele na korištenje nekretnina za potrebe tijela državne uprave ili drugih tijela korisnika državnog proračuna te drugih osoba.2 Uredbe su stupile na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
1. O darovanju nekretnina u vlasništvu RH
2. Načini raspolaganja nekretninama u vlasništvu RH
3. Raspolaganje bez javnog nadmetanja i javnog prikupljanja ponuda
4. Razvrgnuće suvlasničke zajednice
5. Zamjena nekretnina
6. Kupnja nekretnina za korist RH
7. Metode procjene tržišne vrijednosti, naknade za osnivanje prava građenja i za osnivanje prava služnosti na nekretninama u vlasništvu RH
8. Mjerila i kriteriji dodjele na korištenje nekretninama za potrebe tijela državne uprave ili drugih tijela korisnika državnog proračuna te drugih osoba
Predmet ovoga članka temelji se na razmatranju nekih aktualnih i za praksu bitnih pitanja vezanih uz institut tvrtke (imena) trgovačkog društva, i to osobito onih koja se odnose na načela tvrtke trgovačkog društva i na njezinu zaštitu.
1. Uvod
2. Općenito
3. Načela tvrtke trgovačkog društva
4. Zaštita tvrtke trgovačkog društva
Zakonom o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske žele se skratiti i znatno ubrzati procesi ishođenja ukupne dokumentacije neophodne za ostvarivanje projekata, kako javnih tako i privatnih, koji su od strateškog interesa za našu zemlju. Temeljni razlog zbog kojega je taj Zakon donesen jest potreba hitnog pokretanja investicijskog ciklusa u nas, kao glavnog pokretača rasta i razvoja hrvatskog gospodarstva. Unatoč formalnoj kratkoći i jednostavnosti Zakon je obuhvatom vrlo širok, a pravni odnosi koji se njime uređuju mogu biti iznimno složeni.
1. Razlozi donošenja Zakona
2. Cilj Zakona
3. Opće odredbe Zakona
4. Kriteriji i postupak prijave strateških projekata
5. Postupak procjene, odabira, pripreme i provedbe strateških projekata
6. Raspolaganje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske
7. Davanje koncesija u vezi s provedbom strateških projekata
8. Izdavanje upravnih akata u vezi s provedbom strateških projekata
9. Zaključno
Autorica u ovom članku detaljno pojašnjava pitanja vezana uz poslovanje komunalnih službi. U prvom dijelu članka pojašnjen je pojam komunalnih službi i njihova javna funkcija kao i njihov nastanak te je dan detaljan pregled pravnih propisa koji uređuju osnivanje i djelovanje ovih službi. U ovom drugom dijelu članka autorica po segmentima razrađuje pojedine komunalne službe i djelatnosti, kao što su prijevoz putnika u javnom prometu, održavanje čistoće, održavanje groblja, obavljanje dimnjačarskih poslova, tržnice na malo i dr. te pojašnjava tko ih obavlja i u kojim su oblicima organizirani.
3. Komunalne djelatnosti i komunalne službe
4. Zaključak
Danom pristupanja RH Europskoj uniji naša je zemlja postala bogatija, između ostaloga, i za dva nova propisa koja uređuju materiju investicijskih fondova. Toga su dana (1. srpnja 2013.) na snagu stupili Zakon o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom (Nar. nov., br. 16/13.) i Zakon o alternativnim investicijskim fondovima (Nar. nov., br. 16/13.). Ovaj se članak osvrće samo na Zakon o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom, jer se već i o njemu ima mnogo toga za reći i napisati, a nastojat će se ukratko prikazati koje su to novine u njemu, zbog čega su uvedene te koji je njihov smisao. Autorica napominje da se neće osvrnuti na svaku glavu i odjeljak Zakona, nego na one dijelove koje smatra najzanimljivijima i najvažnijima.
1. Uvod
2. Dio prvi
3. Dio drugi
4. Dio treći
5. Dio četvrti
6. Dio peti
U pravnom sustavu Republike Hrvatske stradavanje radnika koje je neposredna posljedica događaja prostorno i vremenski povezanog s obavljanjem redovnog rada, i to u obliku ozljede i bolesti koje narušavaju radnikov tjelesni i duševni integritet, utječe na ostvarivanje i opseg zaštite u području radnog, zdravstvenog i mirovinskog prava. U ovom članku autorice upućuju na temelja prava radnika koji je pretrpio takvo stradavanje uz osvrt na upravnosudsku praksu u tom području.
1. Pojam
2. Utvrđivanje i priznavanje ozljede na radu
3. Specifična zaštita i prava koja osiguranik može ostvariti temeljem utvrđene ozljede na radu nalazimo u radnom i socijalnom zakonodavstvu
4. Osvrt na upravnosudsku praksu
5. Umjesto zaključka
Djelatnost dadilje sastoji se od čuvanja, brige i skrbi za djecu u dobi do 14 godina starosti. Između ostalog, s ciljem suzbijanja sive ekonomije na tom području, u prvoj polovini ove godine ozakonjena je djelatnost dadilje donošenjem Zakona o dadiljama, o čemu autorica piše u nastavku teksta.
1. Uvod
2. Temeljni pojmovi
3. Uvjeti za obavljanje djelatnosti i poslova dadilje
4. Uvjeti uređenja prostora za obavljanje djelatnosti dadilje
5. Način obavljanja djelatnosti i poslova dadilje
6. Stručna osposobljenost i stručno usavršavanje za obavljanje djelatnosti i poslova dadilje
7. Rješenje o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje
8. Registar i imenici dadilja
9. Subvencioniranje obavljanja djelatnosti dadilje
10. Nadzor nad provedbom zakona i nad aktom donesenim na temelju zakona te prekršajne mjere
11. Prijelazno razdoblje
12. Zaključak
Na zanimljiv i detaljan način autorica u ovome članku razmatra institut rada na daljinu u svjetlu Zakona o radu, Zakona o zaštiti na radu, Zakona o državnim službenicima I Uredbe o mogućnosti rada na izdvojenom mjestu i rada s nepunim radnim vremenom te s osvrtom na komparativnu regulativu.
1. Uvod
2. Definicija rada na daljinu
3. Pravila rada na daljinu prema okvirnom sporazumu rada na daljinu
4. Rad na daljinu prema hrvatskom pozitivnom pravu
5. Umjesto zaključka
Predmet ovoga članka jest instrument preuzimanja mjera i obveza od poduzetnika u postupcima prava tržišnog natjecanja kojim se postupak okončava bez utvrđivanja povrede i izricanja sankcija. Cilj je članka pojmovno odrediti preuzimanje obveza i mjera od poduzetnika u pravu tržišnog natjecanja s naglaskom na razvoj primjene preuzimanja mjera od poduzetnika u europskom pravu, zatim razgraničiti navedeni instrument od drugih instrumenata koji svoju primjenu također nalaze u postupcima iz prava zaštite tržišnog natjecanja te uputiti na prednosti uporabe instrumenta preuzimanja obveza i analizirati neka otvorena pitanja vezana uz njegovu primjenu, u čemu se koriste relevantnim presudama Suda EU-a. Dodatno se, uz navođenje niza primjera, ovim člankom prikazuje trend povećanog korištenja ovim instrumentom kako u praksi Europske komisije i nacionalnih tijela za zaštitu tržišnog natjecanja država članica tako i hrvatske Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Na kraju se izvodi zaključak da je primjena instrumenta preuzimanja mjera prikladna u određenim predmetima, ali upozorava se i na potrebu rješavanja otvorenih pitanja i nedostatka jasnih kriterija usvajanjem novih pravnih smjernica.
1. Uvod
2. Pojam i razvoj primjene instrumenta preuzimanja mjera i obveza od poduzetnika u europskom pravu tržišnog natjecanja
3. Razlikovanje od drugih instrumenata u pravu tržišnog natjecanja
4. Značaj i prednosti instrumenta preuzimanja mjera i obveza
5. Negativne strane instrumenta preuzimanja mjera
6. Praktična primjena instrumenta preuzimanja mjera u EU-u
7. Preuzimanje obveza od poduzetnika u domaćem zakonodavstvu i praksa agencije za zaštitu tržišnog natjecanja
8. Zaključak
Predmetom ovog članka su odredbe Direktive 2011/7/EU o suzbijanju zakašnjenja s plaćanjem u trgovačkim ugovorima temeljem koje su države članice EU obvezne u nacionalnom pravu urediti zakonske rokove ispunjenja novčanih obveza iz trgovačkih ugovora. U članku se pristupa analizi odredaba Direktive, upućuje se na manjkavosti njezinog uređenja te se iznose prijedlozi za primjerenijim pravnim rješenjima de lege ferenda.
1. Uvod
2. Pojmovi „trgovački ugovor“, „novčana obveza“ i „rok ispunjenja novčane obveze“
3. Uređuje li Direktiva 2011/7/EU zakonske rokove ispunjenja novčanih obveza ili „rokove dospijeća zateznih kamata“